Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  خاک فرسایش یافته و با اندک باران رگباری سیلاب میهمان ناخوانده‌ای می‌شود که به جان زمین‌های کشاورزی و روستایشان می‌افتاد و این سیلاب سبب تخریب زمین‌ها می‌شود.

در حالی روان آب‌ها به سادگی از کنار روستا عبور کرده و هدر می‌رود که خشکسالی‌های ۱۸ ساله امان روستاییان را بریده که برای مهار روان آب‌ها منابع طبیعی با مشارکت مردم پای کار آمده و بند‌های خاکی در نوار مرزی در شهرستان سربیشه احداث کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با احداث بند‌های خاکی قنات‌های روستا یکی یکی جان گرفت آن طور که قبل بند خاکی هر سه روز زمان می‌برد تا سد آبکیری شود، اما با احداث بند‌های خاکی در مدت سه ساعت سد آبکیری می‌شود و امروز آوای صدای زندگی از جای جای نقاط مرزی سربیشه با کشت و کار کشاورزی به گوش می‌رسد. کشت و کاری که به برکت مهار روان آب‌ها صورت گرفته است.

صدای شرشر قنات‌ها جان گرفته، زمین‌هایی که از سالیان دور به دلیل خشکسالی از کشت و کار خبری نبود، اما این روز‌ها زیرکشت رفته است.

یکی از کشاورزان مرزنشین درح  از حال و روز این روز‌های کشاورزی در مرز گفت: خدا را صد هزار مرتبه شکر که بارندگی‌های اخیر و مهار روان آب‌ها سبب شد تا زمین‌های کشاورزی که سال‌ها خشکیده بود امسال رنگ و بوی دیگر گرفته و مردم از این آبادانی خوشحال هستند.

وی که تا قبل از این تصمیم داشت از روستا و زادگاهش که نقطه صفر مرزی بود به دلیل خشکسالی مهاجرت کند، اما با ایجاد سد خاکی و مهار روان آب‌ها نه تنها تصمیم گرفته در زادگاهش بماند بلکه زمین‌هایش را با کشت و کار آباد کرده است.

البته هنوز حجم زیادی از آب‌ها که در اثر بارندگی و سیلاب جاری می‌شوند از دسترس روستا‌ها خارج می‌شوند و نیاز به احداث بند‌های خاکی در بالا دست برخی از روستا‌ها است.

به گفته مسئولان از ابتدای سال تاکنون ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب روان آب از دسترس مرزنشینان در سربیشه خارج شد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ متر مکعب آب ذخیره شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: خوشبختانه چند سالی است روش‌های آبیاری نوین در این شهرستان رونق گرفته تا با این روش مصرف آب در این بخش به حداقل برسد.

مریم جوادی با اشاره به مزایای آبیاری نوین افزود: در آبیاری با روش نوین همراه آب سموم و کود هم میتوان استفاده کرد علاوه بر این با قطعه بندی زمین، آب زودتر به همه نقاط خاک نفوذ می‌کند.

وی بیان کرد: با آبیاری به روش نوین آب به اکثر بافت خاک به ویژه نقاط بافت شنی هم نفوذ می‌کند و راندمان آبیاری را افزایش می‌دهد و در نقاطی که زمین ناهموار است آب به خوبی عبور می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: در این شهرستان ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی مجهز به آبیاری نوین شده و سالیانه با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از هدر رفت ۱۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.

جوادی با بیان اینکه تغیبر سبک آبیاری گامی برای تحقق جهش تولید است افزود: روش‌های آبیاری نوین و استفاده از آن در بخش کشاورزی می‌تواند به کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک کند.

منبع تسنیم

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی بارش باران مناطق مرزی خراسان جنوبی مهار روان آب ها بند های خاکی آبیاری نوین کشت و کار زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد

نماهنگ وعده صادق با موضوع حماسی و در حمایت از سیلی محکم سپاه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه به تهیه کنندگی جواد فلاحتی، شعر شایا تجلی، آهنگسازی رضا سقفی، تنظیم و میکس معین ادیم و خوانندگی سعید کشاورز در واحد شعر و موسیقی و سرود صداوسیمای مرکز قم تولید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند
  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد
  • الزام شورای عالی معماری جهت تعیین حدود مرزی شهر پردیس
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود