Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در حالی استان مازندران همانند سایر مناطق ایران و جهان در همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان تهدید همه جانبه جانی و اقتصادی به سر می‌برد که تنها مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری بی توجه به این هیاهو کرونایی،روزهای آرامی را سپری می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ایجاد فضای آرام در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری تنها مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در کشور با به کارگیری نیروی انسانی و بهره گیری از دوربین های مکانیزه از سوی محیط زیست استان مازندران موجب شده تاکنون هشت گوساله  گوزن زرد متولد شوند و با گذشت حدود ۲۰ روز از تولد همچنان بر خلاف سنوات گذشته در سلامت کامل به سر می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این درحالیست که در دو سال گذشته این مرکز به دلیل تلف شدن حدود ۱۴ تا ۱۵ راس گوساله براثر بیماری و حمله گربه جنگلی و شغال به عنوان شکارچیان بی رحم ، این گونه های تحت حفاظت روزهای تلخی را پشت سر گذاشتند.
 روزهای خوش در دشت ناز
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت : در سال جاری تاکنون هشت راس گوساله گوزن زرد در تنها مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری (میاندرود) متولد شد و پیش بینی می شود تا تعداد این گوساله ها  تا پایان زایش که اواخر خردادماه ادامه خواهد یافت به ۱۵ راس برسد.
کوروس ربیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در حال حاضر تعداد گوزن زرد در این مرکز به حدود ۵۰ راس رسید و این روزها شرایط خوبی از لحاظ رویش در این پناهگاه ایجاد شده است.
وی اضافه کرد : با وجود رویش خوب ما تهدیدهایی از ناحیه گربه جنگلی و شغال و حتی برخی شکارچیان غیر مجاز را بر سر گوزن های زرد در این پناهگاه داریم که در سال جاری تمام نیروهای ما برای حفاظت از این گوساله ها بسیج شدند.
ربیعی خاطرنشان کرد : گربه جنگلی یکی از بی رحم ترین شکارچیان گوساله های بی دفاع گوزن زرد در منطقه محسوب می شوند، چرا که این گربه ها نیز در فصل زایش و بچه داری به سر می برند و گوساله ها طعمه های بی دفاع خوبی برای این گربه سانان است و سال های قبل تجربه تلخی در این ارتباط در دشت ناز وجود دارد.
وی تصریح کرد : تاکنون با بسیج امکانات و نیروهای یگان حفاظت ما تلفات گوساله را در دشت ناز ساری شاهد نبودیم و این حفاظت ها نیز به طور شبانه روزی در منطقه ادامه خواهد داشت.
وی اظهارداشت : همچنین با نصب سامانه الکترونیکی حفاظتی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری و همراهی نیروی انسانی تا حد زیادی تور حفاظتی بر این پناهگاه تکمیل کرد تا بتوانیم روزهای خوشی را برای آن رقم بزنیم .
ربیعی اضافه کرد : در سال جاری رویش خوبی در سایر حوزه های زیست محیطی از جمله کوچ بهاره تابستان گذران نیز در منطقه ایجاد شد است و این رویه پیش بینی می شود برای سایر گونه های جانوری ما مرال و شوکا نیز تکرار شود.
وی در مورد زاد و ولد مرال در پناهنگاه حیات وحش سمسکنده ساری نیز گفت : تاکنون زاد و ولد در این پناهگاه رخ نداده و پیش بینی می شود تا اواخر اردیبهشت ماه ما در این پناهگاه هم زایش خوبی را شاهد باشیم.
منطقه حفاظتی دشت ناز  در ۲۹ کیلومتری شرق شهرستان ساری در حوزه جغرافیایی شهرستان میاندورد واقع است و با دارا بودن ۵۵ هکتار مساحت  از حدود چهار دهه پیش تاکنون به عنوان مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از گونه های در حال انقراض فعال است و هم اکنون در این مرکز ۵۰ گوزن زرد ایرانی نر و ماده نگهداری می شوند.
براساس آمار تاکنون از این مرکز بیش از ۴۰۰ گوزن زرد ایرانی به ۱۰ سایت نگهداری این گونه های در معرض انقراض اهداء شده است.
گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد، عمر متوسط آن ۲۰ سال و غذای اصلی آن ذرت، جو و بلوط است و این گونه پستاندار گروهی زندگی می کنند و در فاصله نیمه شب تا سحر بیشترین فعالیت را دارند. نوزاد آنها بلافاصله پس از تولد می تواند راه برود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: گوزن زرد ایرانی دشت ناز ساری دشت ناز گوساله ها حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی و حجیت فتوا

پنجاه و نهمین نشست اندیشه‌ورزی در ادامه سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سخنرانی عضو اندیشکده فقه و حقوق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد درس خارج حوزه علمیه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست آیت‌الله محمد قاینی در جمع اعضای اندیشکده‌های الگوی اسلامی ایران و علاقه‌مندان به این مباحث به موضوع «هوش مصنوعی و حجیت فتوا، قضا و قول خبره و کارشناس» پرداخته و  در پایان پاسخگوی نظرات و انتقادات حاضران خواهد بود.

این نشست روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه جاری به‌صورت حضوری در محل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود و به صورت مجازی نیز به نشانی theory.olgou.ir قابل دسترسی است.

علاقه‌مندان برای شرکت حضوری در این مباحث می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۲۵۳-۳۲۸۸۹۵۶۶ اقدام کنند.

شرکت در این نشست  برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • گوزن سفید
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام‌