Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:22:31 GMT

یمن قربانی اختلافات عربستان و امارات

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۴۳۰۶

یمن قربانی اختلافات عربستان و امارات

در حالی که ویروس کرونا جهان را در نوردیده و آمار مبتلایان به آن از مرز سه میلیون نفر عبور کرده و شمار کشته های نیز به مرز ۲۱۲ هزار نفر رسیده و هیچ کس از فردای خود خبر ندارد، ریاض و ابوظبی دست از سر مردم مظلوم یمن بر نمی دارند و هرکاری که دلشان بخواهند در این کشور انجام می دهند.

شرایط مردم مظلوم یمن با آغاز ماه مبارک رمضان که از آن به عنوان ماه خدا یاد می شود، نه تنها بهتر نشده بلکه زنان و کودکان بی دفاع یمنی این روزها میهمان بمب های ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان هستند تا حدی که فقط استان الحدیده در غرب یمن ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۸ بار شاهد نقض آتش بس و حمله بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بمب افکن‌های سعودی در ساعات گذشته ۱۵ نوبت استان مأرب و ۲ نوبت نیز استان صعده یمن را بمباران کرده اند و این در حالی است که  بیماری کرونا نیز وارد یمن شده و یک مشکل به مشکلات مردم در محاصره این کشور افزوده است و باران سیل آسا نیز در کنار همه این مشکلات خانه برخی یمنی ها را تخریب کرده است.

مسایل اعلام شده در بالا فقط بخشی از مشکلات مردم یمن است و مشکل اساسی در این کشور نبود وحدت ملی است، موضوعی که این کشور مسلمان را به گوشت قربانی میان عربستان و امارات تبدیل کرده است. اگر کشور یمن را بخواهیم از نظر سیاسی دسته تقسیم کنیم به سه گروه عمده می رسیم؛ گروه اول نیروهای انصار الله و بخش قابل توجهی از ارتش این کشور در کنار شمار قابل توجهی از مردم یمن هستند که بدون توجه به بیگانگان اعتقاد ملی و دینی به کشور و آرمان های خود دارند.  

گروه دوم، دولت فراری و مستعفی عبدربه منصور هادی می باشد که وابسته به عربستان بوده و به غیر از منصور هادی که هم اکنون در آمریکا به سر می برد، بقیه اعضای آن در ریاض حضور دارند و تحت فرمان مستقیم آل سعود هستند.

گروه سوم که از آن به عنوان شورای انتقالی جنوب یمن یاد می شود، گروهی است که تابع امارات می باشد و عامل دست ابوظبی و مجری دستورات این کشور است، اما این گروه از روز یکشنبه در سیاستی در ظاهر مستقل تشکیل حکومت خودمختار در جنوب یمن اعلام کرده، تصمیمی که با واکنش و مخالفت ریاض و ابوظبی و دولت منصور هادی مواجه شده است.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، شنبه شب اعلام کرد که  این منطقه از این پس تا اطلاع ثانوی با وضعیت فوق‌العاده روبه روست.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن به دنبال ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن انجام شده است.

شورای انتقالی جنوب یمن پیش از این نیز به مقامات دولت مستعفی و فراری یمن اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده بود.

نکته قابل توجه در این موضوع این است که شورای انتقالی جنوب یمن در واکنش به درخواست عربستان و امارات برای صرف نظر از تصمیم تشکیل حکومت خود مختار اعلام کرده که از این تصمیم عقب نشینی نخواهد کرد.

در همین حال یکی از رهبران در شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرده که این شورا برای مواجهه با بدترین شرایط احتمالی آمادگی دارد و از تصمیم خود مبنی بر اعلام حکومت خودمختاری عقب نشینی نخواهد کرد.   

"عبدالله مهدی سعید" نماینده استان "الضالع" در شورای انتقالی جنوب یمن تصمیم اتخاذ شده برای اعلام حکومت خودمختاری در جنوب یمن را در واکنش به اقدام های تحریک آمیز گسترده دولت مستعفی و فراری یمن علیه جنوبی‌ها دانست و تصریح کرد که مردم جنوب یمن از گرسنگی، تحقیر، شکنجه و محرومیت از خدمات عمومی رنج می‌برند.  

«عبدالوهاب المحبشی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن گفته که وجود اشغالگران یکپارچگی یمن را تهدید می‌کند و تنها گزینه ما بیرون راندن اشغالگران است و پس از خروج اشغالگران از جنوب یمن، این امکان برای همه وجود دارد که با یکدیگر گفت‌ وگو و مذاکره کنند.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در اعلام خودمختاری در حالی صورت گرفته که پس از ماه‌ها کشمکش و برخورد مسلحانه میان نیروهای این شورا با مزدوران وابسته به منصور هادی در ۱۴ آبان ماه توافقی میان دولت مستعفی و فراری یمن و شورای انتقالی جنوب با میانجیگری سعودی‌ها در ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان که از ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده مشکلات بی شماری برای مردم یمن ایجاد کرده است به ویژه آن که این کشور اسلامی و فقیر به گوشت قربانی میان عربستان و امارات تبدیل شده و تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی به شهادت رسیده اند، اما مشکل اساسی یمن برخی از مقامات وابسته این کشور می باشد که عملا مزدور ریاض یا ابوظبی هستند و با چشم پوشی از منافع ملی به عامل این دو کشور تبدیل شده و مجری دستورات آنها هستند.

برچسب‌ها یمن جنبش انصارالله ابوظبی شورای انتقالی جنوب منصورهادی ریاض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن جنبش انصارالله ابوظبی شورای انتقالی جنوب منصورهادی ریاض یمن جنبش انصارالله ابوظبی شورای انتقالی جنوب منصورهادی ریاض شورای انتقالی جنوب یمن مستعفی و فراری یمن عربستان و امارات منصور هادی حکومت خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آناتولی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنرانی که در پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی داشت، خطاب به کشور‌های مسلمان گفت: مقاومت در برابر اشغالگری، دیگر یک مسئله اسرائیلی-فلسطینی نیست؛ بلکه به نبردی جهانی میان ظالمان و مظلومین تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه رژیم صهیونیستی را به فرار از مسئولیت در قبال ریختن خون فلسطینیان متهم کرد و گفت: بر همه مسلمانان جهان واجب است که در سایه اتحاد، از فلسطینی‌ها دفاع کنند.

به باور وی، مسلمانان در سایه اتحاد و از راه‌های دیپلماتیک و البته در صورت لزوم با توسل به زور می‌توانند به هدف خود برسند.
فیدان با اشاره به اختلافات تاریخی میان برخی از کشور‌های مسلمان هشدار داد که مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود چراکه پیروز چنین وضعیتی، اسرائیل خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست که با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی، به اشغالگری این رژیم پایان داده و راه‌حل دو دولتی را به نتیجه برسانند.

همچنین وی با تأکید بر اینکه ترکیه از همه ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسرائیل استفاده خواهد کرد، خواستار تلاش همه‌جانبه کشور‌های مسلمان برای تحقق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

ترکیه اخیراً همه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآورد و اعلام کرد که به جمع شاکیان اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی خواهد پیوست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم روز گذشته در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی، خطاب به کشور‌های منطقه یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی دشمن مشترک است و گذشت زمان به نیروی اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • نیکا قربانی چه کسانی شد؟
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • سیل ویرانگر در برزیل ده‌ها قربانی و مفقود گرفت+فیلم
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!