Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله احمد مبلغی در این یادداشت که نسخه‌ای از آن روز سه‌شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت آورده است: دست‌کم می‌توان توسعه سه مجموعه علوم تربیتی، کلامی و فقهی را در این زمینه موردتوجه قرارداد.

بازتعریف، تقویت و توسعه علوم تربیتی به‌صورت ناظر به اوضاع و شرایط حادث و حاصل در فضای کرونا، یک ضرورت است.

این ازآن‌جهت است که در جامعه، آمادگی‌های دینی و روحی و تربیتی، زمینه‌های جدی‌تر و قوی‌تری در بلایا پیدا می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان با بازخوانی آنچه رخ‌داده است، به تقویت و تعمیق و توسعه علوم تربیتی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم کلام باید از قرنطینه محدودیت آور مباحث تکراری خارج گردد و به فضاهای فعال، مطرح و پویای حوادث جهانی تفسیرپذیر ازجمله کرونا و پیامدهای آن ورود پیدا کند.

 کوتاهی در این زمینه ازیک‌طرف به معنای از دست دادن فرصت‌ها در جهت ایفای نقش دین در قبال این حوادث، و از طرف دیگر عدم توسعه دانش‌های اسلامی به‌صورت ناظر به قضایای مهم انسانی و جهانی است.

می‌توان کلامیات بلاهای طبیعی را در سه سطح با عناوین مطالعات صفات شناختی بلاهای انسانی، مطالعات انسان‌شناختی بلاهای انسانی و مطالعات تاریخ شناختی بلاهای انسانی، شناسایی و تعریف کرد.

باید به‌صورت عمیق‌تر و به‌روز شده تری، رابطه بلا با صفات خداوند همچون اراده، عدل، رحمت، قدرت و عظمت و غیره بازتفسیر شود.

رابطه بلا و شرایط حاصل از آن باقدرت و عظمت خداوند، کمتر توصیف‌شده است که این از بخش‌های اعتقادی و کلامی مؤثر در تربیت انسان و جامعه است. اتفاقاً در این زمینه آموزه‌های کلامی مهمی در نصوص ما به چشم می‌خورد که محل توجه علمی و کلامی قرار نگرفته است.

 با توجه به این‌که بخشی از کلام، انسان‌شناسی است، ما می‌توانیم و باید با نگاه کلامی به سمت بررسی آن دسته از صفات فطری و گرایش‌های فطری در انسان برویم که در فضاهای بلا علامت‌ها و نشانه‌های ملموس‌تر و قوی‌تری از خود به‌صورت اجتماعی نشان می‌دهند.

احساس شکسته شدن غرور در شرایط بلا با ابعاد اجتماعی، احساس نیاز به نیایش در پیشگاه خدا با ابعاد اجتماعی، تقویت خداجویی در جامعه انسانی به هنگام بلا، تقویت عدالت‌خواهی به‌مثابه یک ویژگی فطری در انسان در شرایط بلا، تقویت احساس اخلاقی در انسان و جامعه انسانی در شرایط بلا، تقویت نوع گرایی در انسان (نظیر لک فی الخلق) در شرایط بلای انسانی و چندین مساله مهم دیگر  قابل‌بررسی کلامی در مرحله پساکرونا است که می‌تواند محل توجه جدی جامعه قرار بگیرد.

وی در این یادداشت با اشاره به‌ضرورت طرح «کلام تاریخ» آورده است: این کاستی در حوزه علم کلام وجود دارد که به کلام تاریخ نپرداخته است.

 مقصود از کلام تاریخ، بیان وقایع تاریخی نیست، چه آنکه این بر عهده علم تاریخ است و همچنین تحلیل وقایع تاریخی با نگاه و روش فلسفی نیست، چه آنکه این بر عهده فلسفه تاریخ است.

مقصود از کلام تاریخ، بررسی حرکت تاریخ بر اساس سنن الهی است که فصل مهمی از آن، تفسیر کلامی آخرالزمان است.

این سوال ازنظر کلامی قابل‌بررسی است که آیا تاریخ بر اساس سنن الهی حاکم بر حرکت خود به سمت ظهور و بروز حوادث جهانی و انسانی با ابعاد پیامدهای خاص، درحرکت است؟  اگر پاسخ مثبت است چگونه و با چه منطقی؟

این بحث مهم را می‌توان با تأمل در آیات بسیاری که تصویر کلان و جامعی از حرکت تاریخ  و سنن آن ارائه کرده‌اند، مورد تجزیه‌وتحلیل جدی و عمیق قرارداد.

مبلغی با اشاره به این‌که یکی از دانش‌های اساسی که باید گسترش آن برای مرحله پساکرونا موردتوجه حوزه‌های علمیه قرار بگیرد، فقه است، گفت: این دانش تحت عناوینی همچون فقه بیماری‌های واگیردار، یا فقه بلاهای عام و فراگیر و یا فقه بهداشت عمومی قابل‌ردیابی و پیگیری است.

  وی با اشاره به این‌که در شرایط مبارزه با کرونا حضور و نقش دولت از حیث فعالیتی و مدیریتی در همه جهان و ازجمله ایران، محل توجه و ظهور و بروز، قرارگرفته است، تصریح کرده است: این دخالت، ابعاد ویژه‌ای پیداکرده که بسیاری از آن‌ها قابل‌سنجش و ارزیابی و بررسی بر اساس معیارها و قواعد و مناط‌های فقه می‌باشد.

حوزه‌های مهمی همچون آموزش، بیت‌المال، موضوع جابجایی و قرنطینه و اجبار به عدم جابجایی، عدم مسافرت و ماندن حتی در خانه، حوزه اقتصاد و تدابیر آن، حوزه بهداشت عمومی و  مباحث فراوان و پرلایه آن در چارچوب فقه به‌صورت دقیق می‌تواند محل بررسی قرار بگیرد و قابلیت‌ها و البته ظرفیت‌های فقه در این حوزه بسیار زیاد است.

مسائل و ابعاد جدید ضمان

بحث ضمان که از مباحث بسیار مهم و پردامنه در فقه است با توجه به شرایط پیش‌آمده سؤال‌ها و ابعاد جدیدی پیداکرده است که حوزه‌های علمیه باید به آن بپردازند.

 ضمان آور بودن بخشی از حضورهای اجتماعی بدون رعایت اصول، ضامن بودن دارندگان وسایل نقلیه در صورت ضدعفونی نکردن وسایل خود و غیره از این موارد است.

ضمان طبیب که از مسائل ریشه‌دار در فقه است، امروزه با سوالات جدیدی مواجه شده است.

موضوع «درمان سزاوارتر»، که امروزه در ارتباط با بیماران بستری‌شده، در سطح جهان و فضاهای حقوقی بحث‌برانگیز شده است، باید بر اساس منطق فقه، موردبررسی قرار گیرد و در قوانین کشور،  نتایج این بررسی انعکاس پیدا کند و طبیعتا، موضوع تحقق یا عدم تحقق ضمان شرعی نیز در این خصوص، مشخص و ارائه گردد.

باید روشن شود که درمان سزاوارتر ازنظر شرع بر چه اساسی صورت بپذیرد؟ آیا بر اساس عنصر عمر (جوانی و پیری) یا بر اساس عنصر تقدم‌ در رجوع به مراکز درمانی و یا بر اساس حاد بودن بیماری؟. ب.ا/

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا حوزه های علمیه درمان علوم اسلامی فلسفه مراکز درمانی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی شرایط بلا کلام تاریخ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام حوزه‌های آزمون مرحله اول اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

حوزه‌های برگزاری مرحله اول نوزدهمین دوره آزمون های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اعلام شد که بر اساس آن آزمون مربوطه در ۸۵ حوزه امتحانی در نظر گرفته شده در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرحله اول آزمون نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بر همین اساس دبیرخانه طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم آدرس حوزه‌های برگزاری آزمون را در این مرحله اعلام کرد که بر اساس آن این آزمون در ۸۵ حوزه در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد.

داوطلبان حضور در این آزمون می‌توانند کارت ورود به جلسه را از طریق درگاه  https://bpms.telavat.ir دریافت کنند. برای ورود به صفحه مربوط به مشاهده و دریافت کارت باید شماره ملی داوطلب وارد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • اعلام حوزه‌های آزمون مرحله اول اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اطلاعیه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان شهرستان زیرکوه (از استان خراسان جنوبی)
  • اعلام زمان برگزاری کنکور برای سیل‌زدگان خراسان جنوبی
  • تاریخ دقیق برگزاری نوبت اول کنکور سراسری برای جاماندگان اعلام شد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود