Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: متخصصان توانمند یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت پمپ فشار قوی طبقاتی سامانه‌های شیرین‌سازی آب دریا به روش اسمز معکوس شدند که از پیچیده‌ترین پمپ‌ها از نظر فناوری و جزو تجهیزات پیشرفته است.


به گزارش خرداد به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخت این محصول توسط متخصصان شرکت دانش بنیان مهندسی ماشین‌های دوار خاور طوس با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و شرکت مهندسی رعدآب جنوب در سال جهش تولید انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساخت این پمپ از سوی ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، جزو اولویت‌های حمایتی تعیین شده بود،. متخصصان کشور با حمایت این ستاد موفق شدند به فناوری ساخت و دانش فنی این پمپ‌ها دست یابند. اکنون این محصول با برند ایران ساخت در داخل تولید می‌شود و علاوه بر پاسخگویی به یکی از نیازهای اساسی صنایع زیربنایی کشور، رفع وابستگی خارجی به یکی از تجهیزات مورد استفاده در سامانه‌های آب شیرین کن صنعتی را موجب شده است.
علی رحیمیان مشهدی مجری این طرح پژوهشی گفت: این تجهیز پیشرفته اهمیت خود را در شیرین سازی آب‌های سطحی و زیر سطحی نشان می‌دهد. همچنین وجود آن در شرایط مقابله با بحران کم آبی برای بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در اقلیم‌های خشک و نیمه خشک حاشیه آب‌های شور همچون ایران، دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: اسمز معکوس (Reverse Osmosis ) یا به اختصار RO فناوری مدرنی است که آب شور را برای مصارف متعددی از جمله آب مورد نیاز صنعت و شرب تصفیه می‌کند. در این روش با استفاده از پمپ‌های فشار قوی ساخته شده از آلیاژهای ویژه، آب شور به سمت یک غشای مخصوص Membrane که دارای منافذ بسیار ریزی است، پمپاژ  و در نتیجه نمک موجود در آب دریا از آب شیرین جدا می‌شود.
رحیمیان مشهدی با بیان اینکه پمپ فشار قوی ساخته شده توسط دانش‌بنیان‌ها از سری KMSH-RO است، افزود: توربو شارژر (تجهیز مربوط به بازیافت انرژی) مورد استفاده در این فناوری از جمله تجهیزات اصلی آن به شمار می‌رود و از نظر دانش فنی از جمله تجهیزات گریز از مرکز با سطح فناوری بالا طبقه بندی می‌شود. این شرکت دانش بنیان پس از سال‌ها سرمایه گذاری، تلاش و تحقیق و توسعه، موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پمپ‌های گریز از مرکز فشار قوی مورد استفاده در سامانه‌های تصفیه آب شور به روش اسمز معکوسRO شد.
به گفته وی، این محصول از نظر کیفیت و راندمان قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را دارد و می‌تواند سالانه موجب صرفه جویی ارزی بیش از ۵ میلیون دلار شود. فناوری‌های ویژه به کار رفته در ساخت این پمپ امکان بهره برداری در سامانه های شیرین‌سازی آب دریا با ناخالصی کل  ۷۰هزار ppm و محدوده فشار خروجی تا ۷۰ بار و ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب آب شیرین خروجی در روز را دارد و علاوه بر رفع بخش قابل توجهی از نیاز داخلی، امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز فراهم می‌کند.
رحیمیان مشهدی همچنین درباره کاربردهای این تجهیزات گفت: عمده ترین مصرف کنندگان این تجهیز، تأمین کنندگان آب شرب شیرین مناطق شهری و روستایی، بخش کشاورزی، صنایع آب بر مانند فولاد و معادن، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع زیربنائی حاشیه خلیج فارس هستند. با توسعه فناوری مورد استفاده در این پمپ‌ها، امکان ساخت سایر پمپ‌های فشار قوی مورد نیاز صنایع کشور با جنس آلیاژهای ویژه از جمله پمپ‌های دفن آب‌های بسیار شور حاصل از استحصال نفت خام در سفره‌های زیرزمینی و حفظ محیط زیست توسط متخصصان این شرکت فناور فراهم شده است. برچسب ها: پمپ فشار قوی

منبع: خرداد

کلیدواژه: مورد استفاده شیرین سازی آب پمپ فشار قوی دانش بنیان آب دریا پمپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۴۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرور خاطرات دوران تحصیل پس از ۴۵ سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، همزمان با هفته معلم در یک حرکت زیبا و پسندیده ، معلمان و دانش‌آموزان ۴۵ سال گذشته مدرسه شهدای روستای چالکسر صومعه‌سرا با یکدیگر دیدار کردند و در نشستی صمیمی خاطرات شیرین دوران گذشته را زنده کردند.
اهدای شاخه‌های گل توسط دانش آموزان امروز مدرسه به معلمان دیروز مدرسه چالکسر، بیان خاطرات شیرین معلمان و اجرای موسیقی سنتی از برنامه‌های این نشست صمیمی بود.
مسئول برگزاری نشست صمیمی معلمان و دانش‌آموزان مدرسه چالکسر گفت: ما جمعی از دانش آموزان مدرسه برنامه ریزی کردیم که از معلمان و دانش‌آموزان ۴۵ سال گذشته مدرسه شهدای روستای چالکسر صومعه‌سرا که نشانی داشتیم دعوت کنیم که دوباره همدیگر را ببینند و خاطرات شیرین دوران گذشته را یادآوری کنند و هم از زحمات گذشته معلمان قدردانی و تجلیل کنیم.
مهدی فیروزی افزود: ۵۰ نفر از معلمان و دانش‌آموزان ۴۵ سال گذشته این مدرسه دراین نشست صمیمی شرکت کردند.
در پایان از تمامی معلمان و دانش‌آموزان ۴۵ سال گذشته مدرسه چالکسر با اهدای لوح و جوایز نفیسی تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مرور خاطرات دوران تحصیل پس از ۴۵ سال
  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا+فیلم
  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار