Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: عملیات نهال کاری در سطح ۴۰۰ هکتار از نقاط بیابانی محدوده روستای آذرآباد بخش جلگه چاه هاشم این شهرستان آغاز گردیده است.

مجتبی شجاعی در حاشیه بازدید از پروژه های بیابان زدایی شهرستان و ضرورت توجه به عملیات بیابان زدایی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: فعالیت های بیابان زدایی در شهرستان دلگان از سال ۱۳۹۵ با اجرای پروژه احداث هلالی آبگیر در سطح ۳۰۰۰ هکتار در منطقه چاه خدابخش دلگان آغاز گردید و در سال ۱۳۹۶ پروژه نهالکاری در سطح ۲۲۵ هکتار در محدوده روستای نلوکی بخش جلگه چاه هاشم اجرا که یکی از موفق ترین پروژه های نهالکاری استان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: سطح بیابان های شهرستان دلگان بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار می باشد که این وسعت اراضی بیابانی می طلبد توجه ویژه ای به عملیات بیابان زدایی در این شهرستان شود و در سالهای آینده اجرای طرح های نهال کاری و آبیاری، مراقبت و نگهداری، هلالی آبگیر، مالچ پاشی در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار دلگان اظهار داشت: بیابان زدایی پدیده ای است که بسیار خزنده عمل می کند و نتایج بیابان زایی همیشه به صورت ثابت و یکنواخت آشکار نمی شود، بلکه پی آمدهای مختلفی در مناطق گوناگون دارد.

وی ادامه داد: از بین رفتن برخی گونه های گیاهی، شور، قلیایی و حتی باتلاقی شدن خاک، کاسته شدن از نفوذپذیری خاک و تقلیل امکان ذخیره سازی آب در خاک، افت سطح آب های زیرزمینی و افزایش احتمال وقوع سیلاب ها، از شمار این نتایج خطرناک است.

شجاعی تاکید کرد: مقابله با بیابان زایی یکی از راهکارهای مهم توسعه، حفظ و احیای منابع طبیعی در مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می آیند.

فرماندار دلگان گفت: اجرای اینگونه طرح ها با سرمایه گذاری زیادی همراه است که می تواند آثار مثبتی را در این مناطق به دنبال داشته باشد. 

وی افزود: این طرح ها در زمینه های اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، افزایش دانش فنی مجریان، بهینه شدن مصرف آب در مزرعه، تقویت انگیزه های ماندن در محل و عدم مهاجرت شده است. 

شجاعی ادامه داد: عملیات بیابان زدایی شامل سه محور بازدارندگی؛ مشتمل بر برنامه های آگاهی بخشی، ترویجی، تشویقی و تنبیهی، اصلاحی؛ شامل اصلاح روش های شخم زدن، بهبود شیوه های آبیاری و روش های تناوب زراعی و آیش، اصلاح روش های کودپاشی و چگونگی دامداری در مراتع و احیایی، مشتمل بر بذرپاشی، بذرکاری، تولید نهال، نهال کاری، احداث بادشکن، مراقبت، آبیاری و حفاظت است.

فرماندار دلگان گفت: بهترین روش بیابان زدایی و مقابله با گردوغبار همان روش طبیعی بوده که شامل ترمیم و افزایش پوشش گیاهی بیابان می باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهرستان دلگان نهالكاري فرمانداري سيستان و بلوچستان فرماندار دلگان بیابان زدایی نهال کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رقابت ۹۲۷ نفر داوطلب کنکور در دلگان

رضا سابکی افزود: مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ صبح امروز با برگزاری آزمون ریاضی و علوم انسانی آغاز شد و در نوبت عصر نیز آزمون‌های گروه آزمایشی زبان و هنر و فردا نیز آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی برگزار خواهد شد. 

سابکی تصریح کرد: ۹۲۷ نفر داوطلب دلگانی در مرحله اول کنکور سال ۴۰۳ ثبت نام کردند که ۶۵۷ نفر از آنان زن و ۲۷۰ نفر مرد هستند. 

وی گفت: این آزمون‌ها در شهرستان دلگان در پنج حوزه امتحانی برگزار می‌شود که ۱۳۰ نفر عوامل اجرایی، نظارت و حفاظت آن بر عهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • آغاز رقابت ۹۲۷ نفر داوطلب کنکور در دلگان
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • سدسازی در جنوب سیستان وبلوچستان در اولویت کاری منطقه