Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اندیشکده انگلیسی با ‌اشاره به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران نوشت: توسعه برنامه موشکی از طریق آزمایش فضایی فرصتی نادر برای اعمال فشار بر آمریکا و بازیابی اهرم سیاسی در برابر آن است.

به گزارش مشرق، اندیشکده انگلیسی European Network Leadership در مطلبی به قلم فابین هینز نوشت: در ۲۲ آوریل، ایران با موفقیت اولین ماهواره نظامی خود به نام نور را با استفاده از ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب آمده است: با ساخت قاصد، ایران در واقع برای اولین بار از برنامه فضایی موازی خود که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دنبال می‌شده، رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید:

«صدای آمریکا» از رسانه‌های «اصلاح طلب» بلند شد پیام های استراتژیک ارسال ماهواره سپاه به فضا

یک برنامه فضایی موازی توسط سپاه

در این تحلیل آمده است: پرتاب ماهواره‌های ایرانی به طور سنتی توسط آژانس فضایی ایران با همکاری وزارت دفاع انجام می‌شد، اما این بار سپاه پاسداران مسئول اجرای پروژه بود. قاصد اولین ماهواره‌بری بود که در خارج از پایگاه فضایی امام خمینی ایران پرتاب شد. محل پرتاب این ماهواره یکی از پایگاه‌های موشکی سپاه پاسداران در نزدیکی شاهرود بود. با این حال، نقش سپاه در قاصد صرفاً در مرحله نهایی عملیات محدود نمی‌شود. هر دو موتور مرحله دوم این ماهواره‌بر و همچنین ماهواره نور توسط سپاه خارج از ساختارهای رسمی صنعت فضایی ایران ساخته شده است.

امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره پرتاب این ماهواره اظهار داشت: برنامه فضایی سپاه سال‌ها در آرامش پیشرفت کرده بود و طبق دستورالعمل سپاه پاسداران، تنها پس از یک آزمایش موفق، در معرض دید عموم قرار گرفت. او همچنین افزود که این ماهواره یک پروژه فوق‌العاده است که شامل توسعه ماهواره‌برها، ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی می‌شود.

تکنولوژی پیشرفته در قاصد، یک تحول بزرگ است

به نوشته نویسنده این تحلیل، تکنولوژی پیشرفته در فناوری پیشرانه سوخت جامد قاصد یک تحول بزرگ است. از حیث فنی هم باید توجه داشت که موشک‌های ماهواره بر سه مرحله‌ای نیز همانند موشک‌های قاره‌پیما در مرحله اول یک موشک از موشک اصلی جدا شده و در مرحله دوم موشک دیگر نیز جدا شده و در مرحله سوم ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می‌دهد درست شبیه یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای. قاصد در واقع نسخه پیشرفته شهاب ۳ است.

به گزارش انتخاب، در ادامه آمده است: نوآوری واقعی در طراحی قاصد مربوط به مرحله دوم آن یعنی استفاده از موتور محرک سلمان می‌شود. اولین بار در ماه فوریه سال جاری، از سلمان با مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته از جمله پیشرانه جامد، یک نازل چرخان برای کنترل پرواز و یک پوشش فیبر کربن سبک رونمایی شد. سلمان در ابعاد کوچک و از لحاظ کارایی محدود، صرفاً برای پرتاب فضایی در نظر گرفته شده است. با این وجود، از بسیاری جهات، این فناوری برای توسعه موشک‌های دوربرد و مدرن از جمله موشک‌های بالستیک هم قابلیت استفاده دارد. نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند ایران قبلاً توانسته به پیشرفت‌های خوبی در فناوری پیشرانه جامد برسد. از نظر تئوری این پیشرفت‌ها می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای توسعه موشک‌های بالستیک باشد. در واقع یک ماهواره‌بر بزرگ سوخت جامد به سهولت می‌تواند به یک موشک قاره‌پیما تبدیل شود.

اگر قاصد به یک موشک بالستیک تبدیل شود، از موشک‌های فعلی ایران که حداکثر تا ۲ هزار کیلومتر برد دارد فراتر خواهد رفت. ساخت این ماهواره‌بر اولین گام در مسیر حرکت به سمت توانایی ساخت موشک‌های قاره‌پیما ایران است. اینکه ایران دقیقاً با چه سرعتی می‌تواند به این فناوری دست یابد به توان و اراده رهبران آن بستگی  دارد.

 این ویژگی‌ها و همچنین داده‌های تاریخی مربوط به قبل از انفجار سال ۲۰۱۱، نشان می‌دهد که برنامه فضایی ایران به رهبری سپاه منطق بسیار متفاوتی از برنامه فضایی غیرنظامی آن دارد. در حالی که برنامه غیرنظامی ایران از ماهواره‌برهای ضعیف برای تبدیل به موشک بالستیک استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد سپاه قصد دارد فناوری پرتابگرهای پیشرفته را برای توسعه موشک‌های برد بلند طراحی کند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: مطمئناً نمی‌توان این تحولات جدید را از بستر سیاسی گسترده‌تر آن جدا کرد. عقب‌نشینی آمریکا از برجام و همچنین اقدامات فشار حداکثری دولت فعلی انگیزه‌ها را برای محدودیت در توسعه موشک و توسعه ماهواره‌برها بطور چشمگیری کاهش داده و تندروها را به سمت چنین برنامه‌هایی سوق داده است.

فرصتی نادر برای اعمال فشار بر آمریکا

به نوشته این اندیشکده انگلیسی، توسعه برنامه موشکی از طریق آزمایش فضایی فرصتی نادر برای اعمال فشار بر آمریکا و بازیابی اهرم سیاسی در برابر آن است. تا وقتی که زمان واکنش وجود داشته باشد، رهبران غربی نباید برنامه نظامی و غیرنظامی ایران را در یک سطح قرار دهند.

تلاش برای دستیابی به یک تفاهم رسمی یا غیررسمی موجب محدود کردن ابعاد نظامی برنامه فضایی ایران می‌شود.  با این حال، با برنامه فضایی فعلی سپاه و روابط پرتنش آمریکا و ایران، حتی چنین توافق محدودی هم این روزها بسیار بعید به نظر می‌رسد.

منبع: کیهان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس شاهرود موشک بالستیک نیروی هوا فضای سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی هوافضای سپاه ماهواره بر قاصد برنامه فضایی ایران اندیشکده سپاه پاسداران برجام آمریکا ایران وزارت دفاع ماهواره موشک ماهواره بر اندیشکده انگلیسی فشار بر آمریکا سپاه پاسداران برنامه فضایی فضایی ایران توسعه موشک یک موشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، نتیجه‌ای عینی از شکست راهبرد نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر بوده است.

آمریکا نه‌تنها هزینه بسیار زیادی را برای سقوط حکومت طالبان و استقرار یک دولت دست‌نشانده در کابل صرف نمود، بلکه در نهایت نیز بی آنکه توان حفظ و بقای آن را داشته باشد، وادار به مذاکره با همان دشمنی شد که به قصد نابودی‌اش به افغانستان لشگر کشیده بود و این سرزمین را در اختیار طالبان رها نمود.

گزارش‌های متعددی از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به پیامدهای خسارت‌بار حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره داشته‌اند. به گزارش «اندیشکده آمریکایی صلح»[1] نتیجه 20 سال اشغال‌گری آمریکا این بود که علاوه بر 2324 نظامی و 3917 پیمان‌کار آمریکایی، به قتل بیش از 70 هزار نظامی افغانستانی و 46319 غیرنظامی این کشور منجر شد. هم‌چنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند. در این خصوص می‌توان به گزارش تارنمای آمریکایی «ریلایف‌وب»[2] اشاره داشت که اذعان کرده طی سال‌های 2016 تا 2020، حداقل 2122 غیرنظامی از جمله 785 کودک در حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند. در واقع اگر آمار اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در نظر بگیریم، حضور بیش از 100 هزار نظامی آمریکایی و هم‌چنین 130 هزار سرباز از 50 کشور عضو ناتو در افغانستان، جز مرگ و ویرانی برای افغانستان، ثمری نداشته است[3].

علاوه بر این، به گزارش «اندیشکده واتسون»[4] 20 سال پس از اشغال افغانستان، نه‌تنها رفاه و آبادی به این سرزمین بازنگشت بلکه 92 درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند و 3 میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه حاد قرار دارند. آژانس‌های رسمی حاکمیتی در آمریکا نیز به پیامدهای ویران‌گر حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرده‌اند. در این زمینه، «دفتر ویژه برای بازسازی افغانستان»[5] وابسته به کنگره آمریکا، بیان داشته که واشنگتن در ایجاد امنیت پس از اشغال، ناکام ماند و هرج‌ومرج ناشی از اشغال افغانستان توسط آمریکا موجب افول دمکراسی، عقب‌ماندگی اقتصادی و فرار سرمایه از این کشور شد.

مؤسسه «موزه جنگ» طی یادداشتی با اشاره به ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم طی اشغال افغانستان، بیان می‌کند که «پس از 20 سال درگیری، طالبان دوباره کنترل افغانستان را در دست دارد»[6]. «اندیشکده ویلسون» نیز طی گزارشی بیان کرده که افغانستان، پس از دو دهه، بیش از گذشته مستعد بروز تروریسم شده است. زیرا علاوه بر گروه‌های قدیمی‌تر مانند القاعده؛ شاخه خراسان داعش نیز طی این سال‌ها در افغانستان رشد کرده است[7].

در زمینه اقتصادی نیز «اندیشکده چتم‌هاوس» اقرار کرده که «طالبان یک دولت ورشکسته را به ارث برده است». در واقع دولت‌های وابسته به آمریکا از کارآمدی و کفایت لازم برای اداره کشور برخوردار نبوده‌اند. به گزارش این اندیشکده، افغانستان حتی در دوران اشغال آمریکا نیز «افغانستان در چند شاخص اجتماعی و اقتصادی، مانند شاخص توسعه انسانی، در پایین‌ترین رتبه در جهان قرار داشت، به دلیل جنگ ویران شده بود و دولت وابسته به کمک‌های مالی خارجی و گرفتار نهادهایی ضعیف و فاسد بود».

 

 

 

 

[1] https://www.usip.org/publications/2022/11/afghanistan-was-loss-better-peace

[2] https://reliefweb.int/report/afghanistan/40-all-civilian-casualties-airstrikes-afghanistan-almost-1600-last-five-years

[3] https://www.cfr.org/backgrounder/taliban-afghanistan#chapter-title-0-4

[4] https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

[5] https://www.sigar.mil/interactive-reports/what-we-need-to-learn/

[6] https://www.iwm.org.uk/history/afghanistan-war-how-did-911-lead-to-a-20-year-war

[7] https://www.wilsoncenter.org/blog-post/threat-terrorism-afghanistan-post-2021

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077620 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • ببینید | گزارش اختصاصی CNN از موشک‌ها و پهپادهای سپاه پاسداران
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • ببینید | تصاویری از حمل بوستر موشک سپاه توسط ارتش اسرائیل
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • «کامیون زباله فضایی» به یک موشک پیر نزدیک شد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست