Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@11:29:04 GMT

فولاد در مسیر رشد تولید و صادرات

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۷۸۷۹

فولاد در مسیر رشد تولید و صادرات

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور حکایت از رشد چشمگیر تولید و صادرات و کاهش واردات محصولات زنجیره در سال 98 نسبت به سال 97 دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بنا بر آمار منتشر شده در وب سایت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولیدکنندگان محصولات فولادی کشور در سراسر سال 1398، 10میلیون و 222 هزار تن مقاطع طویل (تیرآهن، میلگرد و مقاطع) تولید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم نشانگر رشد  6 درصدی تولید در مقایسه با سال 1397 بود.

علاوه بر مقاطع طویل، تولید مقاطع تخت (ورق های گرم، سرد و پوشش دار) هم با رشد سالیانه 5درصدی به 9میلیون و 96هزار تن رسید.

محصولات طویل علاوه بر تولید در صادرات نیز رشد کردند. بنا بر ارقام یاد شده حجم صدور محصولات طویل فولادی از ایران در سال 98 نسبت به سال 97 با 26 درصد رشد،  2میلیون و 650هزار تن شد در حالی که حجم واردات آن با 32درصد کاهش، 90هزار تن بود. همچنین مصرفی ظاهری این محصولات در دو سال 98 و 97 مشابه بود و از حدود 7میلیون و 600هزار تن بالاتر و پایین‌تر نرفت.

همچنین صادرات محصولات تخت در سال 98، 8درصد کمتر از سال 97 بود و واردات آن نیز 43 درصد کمتر شده بود. مصرف ظاهری این گروه از محصولات نیز همانند محصولات طویل در دو سال گذشته تغییر نکرد و در رقم نزدیک به 8میلیون تن ثابت ماند.

در نتیجه مجموع تولید مقاطع تخت و طویل در سال گذشته به 20میلیون و 182هزار تن رسید و نسبت به سال 97، 6 درصد رشد کرد. مجموع صادرات هر دو گروه 16درصد رشد و مجموع واردات آنها 43درصد افت داشت. مجموع تغییر در مصرف ظاهری نیز همان طور که پیش تر اشاره شد، صفر بود.

آمار و ارقام انجمن فولاد همچنین گویای آن است که تولیدکنندگان ایرانی در سال 98، 27میلیون و 240 هزار تن محصول میانی فولادی (بیلت و بلوم و اسلب) تولید کردند. رقمی که در سال 97، 24 میلیون و 670هزار تن بود و در نتیجه رشد سالیانه 10درصدی را تجربه کرد. صادرات این محصولات نیز در سال گذشته رشد 26 درصدی سالانه را تجربه کرد و به 6میلیون و 908 هزار تن رسید. واردات آنها با 82درصد کاهش سالیانه به 5هزار تن رسید. صادرات با 26درصد رشد 6میلیون و 908هزار تن شد و مصرف ظاهری آن نیز با 6درصد رشد، 20میلیون و 37هزار تن بود.

در نهایت تولیدکنندگان فعال در زنجیره فولاد کشور در سال گذشته 27میلیون و 907هزار تن آهن اسفنجی به عنوان نخستین ماده فرآوری شده در زنجیره تولید کردند. رقمی که نسبت به سال 97، 6درصد رشد داشت.

گفتنی است که ایران در دو سال گذشته ایران در تولید آهن اسفنجی خودکفا بود و این محصول به کشور وارد نشد. در مقابل صادرات آن 77درصد و مصرف ظاهری آن 4درصد رشد داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فولاد وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به سال 97 مصرف ظاهری سال گذشته واردات آن تن رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود