Web Analytics Made Easy - Statcounter

همسران روحانیون در شهرستان بیرجند طی اقدامی آتش به اختیار و خودجوش با استفاده از چرخ های دستی و خانگی خود کارگاه تولید ماسکی را با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ ماسک در روز، راه اندازی کردند.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ ساعت 8 صبح است که برای تهیه گزارشی از یک کارگاه تولید ماسک در جوار مسجد «قبا» واقع در مهرشهر بیرجند، راهی این منطقه شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد قبا یکی از مساجد بزرگ با برنامه های متنوع برای تمامی رده های سنی است که به دلیل واقع شدن در محله سکونت طلاب و روحانیون بیرجندی همه ساله این موقع سال در حال برنامه ریزی برای برگزاری تابستانی سراسر شور و نشاط برای کودکان، نوجوانان و جوانان است اما امسال به دلیل همه گیری بیماری کرونا، تمام این برنامه ها به سمت مبارزه با کرونا و کمک به اقشار آسیب پذیر تغییر کرده است.

 

مساجد بیرجند این روزها به همت گروه های جهادی و مردمی، کانون فرهنگی و هنری و پایگاه‌های بسیج برنامه های مختلفی برای مبارزه با کرونا دارند. ضدعفونی معابر و خیابان ها و درب منازل، راه اندازی کارگاه تولید ماسک، تهیه بسته های معیشتی و شناسایی نیازمندان و کمک آنها، رایزنی برای بخشیدن اجاره منزل و یا مغازه برای آنهایی که توانایی پرداخت ندارند و خیلی اقدامات دیگر از جمله اینها است.

 

مسجد قبا واقع در محله مهرشهر بیرجند از جمله مساجد پرکار در زمینه مبارزه با کرونا بوده است، بچه های کانون این مسجد با همکاری بسیج و نهادهای مردمی تاکنون بیش از 600 بسته غذایی، ماسک و مواد ضدعفونی بین نیازمندان محله توزیع کردند. ضدعفونی هرشب معابر و پیاده روها از جمله دیگر برنامه این جوانان است.

 

 

علاوه بر روحانیون و جوانان مسجد، حالا همسران روحانیون هم در اینجا کمر همت بسته اند تا با چرخ های دستی و وسایل ساده خود مسجد را از تولید ماسک بی نیاز کنند تا گروه دیگر برای توزیع ماسک دغدغه ای نداشته باشد. روزهای اول ماه مبارک رمضان است که برای تهیه گزارش راهی مسجد قبا شدم، حدود 10 نفری از بانوان در طبقه دوم مسجد و در اتاقی در جوار پایگاه بسیج مشغول خیاطی هستند، صدای چرخ های دستی از چند قدمی کارگاه به گوش می‌رسد، چرخ های قدیمی و دستی که باید با زور دست و بازو آنها را برای تولید ماسک به حرکت در آورد.

 

دوخت روزانه ۱۵۰۰ ماسک در مسجد 

«عقیله پاک» از همسران طلبه ای است که مسئولیت گروه را بر عهده دارد، او در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه کارگاه دوخت ماسک با حضور همسران طلبه راه اندازی شده است، گفت: این کار به صورت جهادی و فقط برای رضای خدا صورت می‌گیرد و ماسک های دوخته شده نیز رایگان توزیع می‌‍شود.

 

وی با بیان اینکه در این کارگاه روزانه بین 12 تا 18 خانم همکاری دارند که این براساس وقت آزاد افراد است، افزود: روزانه در این کارگاه حدود 1200 ماسک فیلتردار سه لایه تولید می‌شود که تمام این فعالیت ها کاملا زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

 

مسئول گروه جهادی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با بیان اینکه تمامی چرخ های دوخت ماسک توسط خود خانم ها و به صورت شخصی آورده شده است، اظهارداشت: برخی از این خواهران فرزند خردسال دارند که توسط روحانی طلبه آنها نگهداری می شود تا خانم بتواند در کارگاه کمک کند.

 

پاک با بیان اینکه در این کارگاه برای رعایت مسائل بهداشتی، روزانه سه مرتبه کارگاه ضدعفونی می شود، افزود: اطرافیان مان می گویند کار دوخت ماسک سخت و خطرناک است و ممکن است خطرآفرین باشد، اما آنقدر این کار مقدس است که همه خطرها را به جان می خریم.

 

وی گفت: تاکنون بالغ بر 14 هزار ماسک در این کارگاه دوخته و به صورت رایگان بین محرومان توزیع شده است.

 

مساجد حال و هوای دوران دفاع مقدس را دارد 

حجت الاسلام «محمدعلی جعفری» مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اهمیت کمک به همدیگر در اسلام، گفت: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمودند بهترین مردم آنهایی هستند که به مردم منفعت می رسانند، نفع رسانی به مردم در آموزه های دینی ما یک اصل مهم است.

 

وی با اشاره به رشادت های رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس و نقش زنان در پشت جبهه ها در امداد رسانی و تهیه اقلام خوراکی برای جبهه ها، گفت: آن روزها هم خواهران مساجد را تبدیل به مکانی برای دوخت لباس برای رزمنده ها و محل جمع آوری کمک های مردمی کرده بودند و امروز هم همان روحیه را شاهد هستیم.

 

مسئول نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند خدمت رسانی به مردم در قالب دوخت ماسک را یکی از مصادیق نفع رسانی به مردم دانست و گفت: خواهران طلبه و همسران روحانیون در این کارگاه تلاش دارند تا با اقدامات خود گرهی از مشکلات جامعه را باز کنند.

 

 

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه کارگاه‌های مختلفی در حسینیه و مساجد استان تشکیل شده و مردم در این کارگاه ها مشغول دوخت ماسک و لباس برای کادر پزشکی هستند، افزود: ملت ایران در این آزمون هم خوش درخشیدند، این آزمون همه افراد را پای کار آوردند و همه از منافع خود گذشتند که بتوانند این ویروس را به شکلی مهار کنند.

 

توزیع رایگان ماسک بین محرومان 

حجت الاسلام «هادی جعفری راد»، مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر پای کار آمدن همه گروه های مردمی برای مقابله با کرونا، همسران طلبه هم وظیفه خود دانشتند که اقدامی بکنند و این کارگاه را با حمایت مرکز خدمات حوزه های علمیه خراسان جنوبی تشکیل دادند.

 

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 10 تا 18 نفر هر روز در این کارگاه مشغول فعالیت هستند، افزود: مواد اولیه را یک موسسه خیریه قبول کرده تا ماسک ها به صورت رایگان بین مردم توزیع شود، این طرح از 17 فروردین شروع شده و تا زمانی که ویروس کرونا فعال باشد، به کار خود ادامه خواهد داد، هرچند امید داریم که خدا ریشه این ویروس منحوس را از سر دنیا کوتاه کند.

 

 

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این گروه جهادی بدون هیچ چشم داشتی از صبح در کارگاه حضور پیدا می کنند و تا نماز مغرب فعالیت دارند، افزود: تمام وسایل کار؛ حتی میز خیاطی را هم خانم ها از منازل خود آوردند، بیشتر این چرخ ها دستی است.

 

پایگاه اجتماعی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) زیرمجموعه مرکز خدمات حوزه علمیه بیرجند است که در این روزهای سخت در کنار هموطنان مان حضور دارند و با دوخت روزانه 1500 ماسک بخشی از نیاز محله مهرشهر را تامین می کنند. بخش زیادی از این ماسک ها در بین محرومان توزیع و بخشی از در مسجد بین نمازگزاران و بخشی هم بین روحانیون توزیع می شود. 

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: کارگاه دوخت ماسک مسجد قبا خراسان جنوبی مبارزه با کرونا مرکز خدمات حوزه خراسان جنوبی تولید ماسک دوخت ماسک چرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

رئیس ستاد ملی دهه کرامت گفت: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها