Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@12:50:19 GMT

کرونا، تست تاب‌آوری شهرهای مدرن

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۹۲۳۴

کرونا، تست تاب‌آوری شهرهای مدرن

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: نتایج پژوهش های شهری نشان می دهد که تنها شهرهایی در شرایط بحرانی مانند پاندمی، تاب آوری لازم را خواهند داشت که در ابتدا ساختارهای اجرایی آنها بر پایه پژوهش شکل گرفته و هوشمند باشند.

به گزارش ایمنا، محمدحسین بوچانی تشکیل کمیته تحقیق و توسعه (R&D) با کار ویژه بررسی تاب‌آوری شهر تهران را از جمله نخستین اقدامات این مرکز برای مواجه با ویروس کرونا معرفی کرد و افزود: رویکرد فعالیت این کمیته نخست پذیرش فراگیری ویروس در تهران و ایران و ضرورت تهیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت شهری و محله‌ای و دوم بهره‌مندی از تجربیات جهانی و تهیه پروتکل‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گزارش‌های تهیه شده در این مرکز را در سه گروه تجربه نگاری، افکارسنجی و هوشمندسازی طبقه بندی کرد و دگرگونی برخی از روش‌ها در مدیریت شهر همانند جمع‌آوری و دفن پسماند در دوران کرونا را محصول این مطالعات دانست.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران یکی از دستاوردهای دوران کرونا برای شهرداری را گره خوردن مطالعات با اجرا معرفی کرد و گفت: برای اینکه شهرها در دوران اپیدمی دچار تشنج و در عین حال رخوت نشوند باید ۴ ویژگی ساختارهای هماهنگ، بسترهای هوشمند، فضای روشن و شفاف اجتماع شهری و برنامه‌ریزی برای شرایط بحران را داشته باشد.

وی بر ضرورت پایبندی شهرها به پژوهش تاکید کرد و افزود: هر ساختار اجرایی باید برای دو زمان عادی و بحران برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشد؛ کلان شهرهای دنیا با یک بحران مانند کرونا آزمایش شدند و شهرهایی که ضوابط و مقررات تاب‌آوری را لحاظ کرده‌اند توانسته‌اند با آمادگی بیشتری در برابر کرونا مقاومت کنند.

به گفته‌ی او تاب‌آوری شهر بعد فراموش شده تهران در سال‌های گذشته بوده که کرونا این تذکر جدی را به تمامی دولت‌های ملی و محلی برای آماده سازی شهرها بر این اساس داده است.

بوچانی سرمایه اجتماعی را نیز به عنوان یکی دیگر از درس آموزه‌های کرونا در تهران معرفی کرد و گفت: شهرهایی که دارای این ویژگی‌اند با مشارکت و همکاری شهروندان روبرو می‌شوند همانطور که در تهران نواحی که سرمایه اجتماعی بالاتر دارند توانسته‌اند در برابر کرونا مقاومت بیشتر و با مدیریت شهری نیز همکاری مطلوب‌تری داشته باشند.

وی دوچرخه را یکی از جذاب ترین مدهای حمل و نقل در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؛ کوتاه بودن طول سفرها و خلوت بودن شهر دو خصیصه‌ای است که دوچرخه را به عنوان شیوه پاسخگو جا به جایی مطرح می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: دوچرخه آینده حمل و نقل شهری را در سیطره خود قرار می‌دهد؛ مُدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران است که با تغییر مدل دوچرخه‌ها از دنده‌ای به برقی می‌تواند نجات بخش شهرهایی مانند تهران باشد.

وی از انتشار یکصد و ۱۰ عنوان کتاب در سایت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همزمان با شروع کرونا خبر داد و گفت: معتقدیم پژوهش‌های شهری صورت گرفته در شهرداری تهران حق به شهر شهروندان است از همین رو یک هزار و ۶۶۰ عنوان پروژه مطالعاتی به طور کامل در این سایت و سایت شفافیت بارگذاری شده است.

بوچانی فقدان مدیریت شهری را پاشنه آشیل شهر و شهرداری در دوران بحران دانست و افزود: اگر مدیریت واحد شهری در تهران محقق می‌شد قطعاً بهره‌وری بالاتر می‌رفت در حالی که هم اکنون ضعف ساختاری به واسطه فعالیت‌های مختلف و جزیره‌ای نهادها مانع از هم افزایی است و گاه مانع تراش نیز هست.

منبع: فارس

کد خبر 421251

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا در ایران کلانشهر شهر کلانشهر تهران شهروند ویروس کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر شهرداری تهران مدیریت شهر تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار «امکانات بومی در ژانر‌های آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف را معرفی خواهد کرد. این همایش کمتر از یک ماه به پایان مهلت ارسال آثار، جوایز خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرد.

در این دوره از همایش، که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستار‌های آزاد»، «فیلم‌-جُستار» و «ترجمه» پذیرای آثار است، علاوه‌بر افزوده شدن بخش رقابتی «فیلم-جُستار»، میزان جوایز نقدی در بخش‌های مختلف هم افزایش پیدا کرده است.

فیلم-جُستار (Video Essay) که برای اولین‌بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونه‌های پژوهش‌های بصری است که محقق، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارائه می‌دهد. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوه‌بر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.

مبلغ جوایز نقدی این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

مقالات پژوهشی

نفر اول ۳۰ میلیون تومان
نفر دوم ۲۰ میلیون تومان
نفر سوم ۱۵ میلیون تومان

جُستار‌های آزاد

جُستار برگزیده ۲۰ میلیون تومان

فیلم‌- جُستار

جُستار برگزیده ۲۵ میلیون تومان

ترجمه

ترجمه برگزیده ۱۵ میلیون تومان

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرح‌نامه فیلم‌-جُستار به ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران، یک‌شنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یک‌شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

شرکت‌کنندگانی که چکیده مقالاتشان در این دوره از همایش پذیرفته می‌شود، باید تا روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، آثار کامل خود را ارسال کنند.

مطابق گاه‌شمار فراخوان، عناوین مقالات پذیرش شده برای ارائه، یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳ است و اعلام برگزیدگان و آیین پایانی، یک‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت