Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@21:12:29 GMT

شهرداری مشهد امید را در دل کارگران فصلی زنده کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۹۴۸۵

شهرداری مشهد امید را در دل کارگران فصلی زنده کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس از مشهد، مدت‌ها بود که مسئولان شهرداری در مشهد بر «ساماندهی کارگران سر گذرها و فصلی» تأکید می‌کردند، اما در عمل به جز یک پایگاه ساماندهی کارگران فصلی که در خیابان دلاوران تعبیه شده بود، شاهد احداث پایگاه دیگری نبودیم.

هرچند که همان یک پایگاه هم مورد اقبال کارگران قرار نگرفته و خالی از مراجعه‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل هفته بود که شهردار مشهد ضمن بازدید از میدان فردوسی تصمیم جدی بر تأمین نیروهای عمرانی شهرداری از کارگران گذری گرفت که این موضوع با احداث استراحتگاه کارگران گذری در ۴ نقطه شهر همراه شد.

اخذ پول از کارگران در استراحتگاه

روز گذشته در حالی که شهرداری برای افتتاح استراحتگاه‌ها آماده می‌شد به میان کارگران میدان فردوسی رفتم تا از میزان رضایت کارگران از این تصمیم شهرداری مطلع شوم.

یکی از کارگران که گوشه میدان ناامید نشسته و با کیسه‌ای در دست چشم انتظار بود تا کارفرمایی بیاید و او را با خود به ببرد، می‌گوید: شرایط خیلی سخت شده، دو ماه است کاری ندارم، صاحبخانه جوابم کرده نمی‌دانم از چه کسی پول قرض بگیرم.

سخن با این مرد زحمت‌کش همین قدر کفایت می‌کرد تا بدانیم کرونا با این قشر چه کرده، کمی آن طرف تر پیرمردی مسن با جوانی در حال سخن گفتن است، پس از اینکه متوجه شدند خبرنگارم سخت راضی شدند تا صحبت کنند؛ چرا که معتقد بودند کار از کار گذشته است.

تا مشغول صحبت شدم ناگهان جوانی دوان دوان به سمت ما آمد، فکر می‌کرد برای کارگر گرفتن رفته‌ام، این کارگران مدعی بودند در گذشته که در ایستگاه‌های استراحت حاضر می‌شدند برای معرفی از آن‌ها هزینه‌هایی نامتعارف و غیرقانونی دریافت می‌شد، آن‌ها معتقد بودند سرانجام ایستگاه جدید هم به این موضوع ختم می‌شود.

پیرمرد زحمت‌کش با اشاره به برخی ناعدالتی‌ها در خصوص تقسیم کارگران، خاطرنشان کرد: فقط کارت ملی و شناسنامه‌ها را می‌گیرند و کار خاصی هم انجام نمی‌دهند، چنانچه پروژه خوب با شرایط خوبی نیاز به کارگر داشته باشد بین دوستان و آشنایان خود تقسیم می‌کنند.

تکذیب دریافت حق معرفی توسط شهرداری مشهد

به منظور پیگیری موضوع و پاسخ به پرسش‌هایی که کارگران مطرح کردند به سراغ معاون شهرداری مشهد رفتم، وی اظهار کرد: شهرداری مشهد با رویکرد کمک و حمایت از کارگران ساختمانی وارد شده تا این کار را نهادینه کند.

مهدی یعقوبی با اشاره به تجهیز چهار جایگاه برای استقرار کارگران ساختمانی، خاطرنشان کرد: از صبح روز گذشته نیروها مستقر شده و شروع به ثبت‌نام کرده‌اند، در ابتدا شناسنامه و کارت ملی دریافت می‌شود تا به‌عنوان کارگر ایرانی ثبت‌نام کنیم، کارگران باید هفت صبح حاضر شوند و بر اساس نوبت به کارهای مورد نیاز اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای استقرار کارگران ساختمانی هزینه‌های بسیاری توسط شهرداری صورت می‌پذیرد، افزود: برای حمایت از کارگران ارتباط‌هایی با سازمان تأمین اجتماعی، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای برقرار کرده‌ایم تا کارگران متناسب با مهارتی که دارند به‌کارگیری شوند.

فردی که ساعت ۱۰ صبح به استراحتگاه می‌آید کارگر نیست

یعقوبی در ادامه به نگاه‌های بدبینانه نسبت به این استراحتگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: مدل اعزام این است که کارگران ثبت‌نام می‌کنند و افراد متناسب با زمان ثبت‌نام و حرفه به پروژه‌ها اعزام می‌شوند، اما فردی که ساعت ۱۰ صبح می‌آید کارگر نیست با ذهنیت‌های دیگر می‌آید؛ کارگر ساختمانی هفت صبح سر کار حاضر می‌شود.

معاون شهرداری مشهد با رد هرگونه شائبه پیرامون تقسیم کار میان کارگران ساختمانی، عنوان کرد: بدنه کارگری ارتباط خاصی با فردی ندارند، خوشبختانه کار را هم خود صنف کارگری مدیریت می‌کند و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم علت این رویه هم این است که اجحافی در حق کسی صورت نگیرد.

وی در خصوص دسته‌بندی کارگران هنگام ثبت‌نام، ادامه داد: دسته‌بندی‌هایی که در هنگام ثبت‌نام یا اعزام به پروژه‌ها صورت می‌گیرد تقسیم بین کارگر ساده و حرفه‌ای است؛ در دسته‌بندی‌ها نیز با فنی و حرفه‌ای صحبت‌هایی شده تا آموزش‌های لازم و اعطای مدرک توسط این سازمان انجام شود.

اهرمی برای اجبار کارگران نسبت به استقرار استراحتگاه وجود ندارد

یعقوبی با بیان اینکه اهرم قانونی برای اجبار کارگران نسبت به استقرار در این مکان‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: اجباری برای هدایت در این جایگاه‌ها نداریم، اما کار را به نوعی جلو می‌بریم که خود کارگران مایل به حضور شوند.

معاون شهرداری ابراز کرد: اعتقاد شهردار مشهد این است تمام پروژه‌های شهرداری باید کارگران مورد نیاز خود را از این جایگاه‌ها تأمین کنند ضمن اینکه در حال برنامه‌ریزی طرح‌هایی هستیم تا کارگران نیمه وقت نیز در پروژه‌ها به‌کارگیری شوند.

کارگران به صورت رایگان به پروژه‌های عمرانی معرفی می‌شوند

همچنین رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی نیز ضمن اشاره به مصوبه تأمین کارگران ساختمانی پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها در کلان شهرها، خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ ساماندهی کارگران ساختمانی تصویب شد، از سال گذشته نیز شهردار مشهد پیگیر شد تا این موضوع اتفاق افتد.

محمدرضا داوری ابراز کرد: سال گذشته ایستگاهی در خیابان دلاوران با شرایط خوبی آغاز به‌کار کرد و در نهایت امسال به چهار ایستگاه افزایش یافت.

وی ضمن شاره به بازار شایعات متذکر شد: بیان بعضی مسائل تبلیغات منفی است که بر اساس برداشت‌های نادرست صورت گرفته برای مثال در بین کارگران این موضوع را مطرح کرده‌اند که چنانچه مدارک شناسایی آن‌ها گرفته شود طرح‌های حمایتی و یارانه آن‌ها قطع می‌شود.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی با بیان اینکه تا هفته گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران ساختمانی عضو این ایستگاه شدند، تصریح کرد: در مشهد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در میادین می‌ایستند که این آمار تاکنون نشان از استقبال مناسب کارگران از این ایستگاه‌ها دارد.

داوری با رد دریافت هرگونه درصد توسط شهرداری به‌منظور معرفی به پروژه‌های عمرانی، گفت: عضویت و معرفی به کارگاه‌های عمرانی رایگان است و هزینه‌های ایستگاه‌ها را نیز شهرداری مشهد به‌صورت کامل پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به مزیت‌های این ایستگاه‌ها برای کارگران، عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای برای کارگران عضو این ایستگاه‌ها دوره‌های مورد نیاز را برگزار می‌کند و شهرداری این کارگران را در پروژه‌هایی مانند کشف‌رود به صورت روزمزد به‌کار می‌گیرد.

کارگران فصلی تا آموزش نبینند امنیت شغلی‌شان تضمین نمی‌شود

آنچه که در این میان مسلم است اینکه تا زمانی که کارگران فصلی به‌درستی آموزش نبینند و مهارت نیاموزند، امنیت شغلی‌شان تضمین نمی‌شود.

به گفته کارشناسان در کشورهای پیشرفته اصولاً کارگران و استادکاران پس از مهارت‌آموزی کارت مهارت دریافت می‌کنند و بدون کارت مهارت امکان حضور کارگران در پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد.

طبق تأکید فعالان حوزه ساختمان مهارت‌آموزی باید به‌عنوان یک الزام مورد تأکید قرار گیرد و چنانچه این اتفاق رخ دهد به‌طور حتم شاهد ثمرات مثبت آن خواهیم بود.

در این مسیر سازمان فنی و حرفه‌ای، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری، انجمن‌های صنفی و دیگر سازمان‌های مرتبط باید کنار یکدیگر قرار گیرند و تا این همدلی میان ارگان‌های مسئول ایجاد نشود، وضعیت کارگران فصلی نه تنها حل نمی‌شود که در آینده با مشکلات بسیاری از جمله مسائل اجتماعی در این عرصه مواجه خواهیم بود.

کد خبر 506287 برچسب‌ها کارگران كرونا در ايران استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگران كرونا در ايران استان خراسان رضوی کارگران ساختمانی شهرداری مشهد فنی و حرفه ای کارگران فصلی پروژه ها ایستگاه ها هزینه ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۹۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به مناسبت‌های پیش رو اشاره داشت و پیشاپیش هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز معلم و روز کار و کارگر را تبریک و تهنیت گفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در ادامه این نشست، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

حاجی‌بگلو برهمین اساس، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص مسدود شدن حساب‌های بانکی شهرداری مشهد، گفت: مسدود شدن حساب‌های بانکی در ادوار گذشته هم سابقه داشته و سال قبل هم شاهد بودیم که ریشه در حساب‌های فیمابین شهرداری مشهد با بانک مربوطه داشت.

وی افزود: این مسدود شدن در شرایطی اتفاق افتاد که شهرداری از این بانک، ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد؛ در عین حال، به لحاظ حقوقی این موضوع را پیگیری نکردیم و درحال حاضر هم مشکلی وجود ندارد.

حاجی‌بگلو درخصوص جایگاه و اهمیت شهر مشهد هم تصریح کرد: مشهد شهر زیارتی است و برهمین اساس، تمهیدات مختلفی را اندیشیده‌ایم؛ یکی از مهمترین موضوعات، بودجه زیارت و حاشیه شهر بوده که محقق نشده و برای تصویب و اجرایی شدن آن، باید مطالعات لازم انجام و روال قانونی آن طی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در پاسخ به خبرنگار دیگری پیرامون رسانه، گفت: نگاه شورای ششم به حوزه رسانه، نگاه ویژه‌ای است و اصحاب رسانه را از خود می‌دانیم و همیشه خود را پاسخگوی آن‌ها می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این رویکرد حمایتی درخصوص رسانه‌هاست و نه «فیک‌نیوزها» که مدعی رسانه هستند؛ به چنین افرادی اهمیت نمی‌دهیم و اجازه توهین به دیگران را هم ندارند.

وی درخصوص روزنامه شهرآرا هم گفت: نسبت به این روزنامه، انتقاداتی داشتیم و در تذکرات مختلف این موضوع را مطرح کردیم؛ موسسه شهرآرا هم این نقطه نظرات و دغدغه‌ها را مدنظر قرار داد و امروز این مجموعه به عنوان یک رسانه بسیار قوی شناخته می‌شود.

رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی، محور دیگر صحبت‌های خبرنگاران در این جلسه بود که حاجی‌‎بگلو افزود: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، در سال ۱۴۰۱، ده خط اتوبوسرانی در حاشیه شهر مشمول ۹۰ درصد تخفیف شد.

حاجی‌بگلو اظهارکرد: علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ هم طرح رایگان کردن اتوبوس به تصویب رسید ولی کمیته انطباق فرمانداری آن را رد کرد ولی در عین حال، تابع قانون هستیم.

خبرنگار دیگری از تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد سوال کرد و حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: تفریغ بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید ولی شخص بنده، نسبت به این مصوبه مخالف بودم و نیازمند بررسی بیشتر داشت.

حاجی‌بگلو افزود: در گزارشات دریافتی پیرامون تفریغ بودجه ۱۴۰۱، برخی مبالغ پرداختی به یک فهرست ۱۰۰ نفره نامشخص بود؛ گزارش حسابرسی هم ایراداتی را نشان می‌دهد ولی هرآنچه قانون تصمیم بگیرد، تابع خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون تعرفه بهای خدمات شرکت «تات»، تصریح کرد: این بهای خدمات، سال گذشته کاهش یافت؛ در سال ۱۴۰۳ مجاز بودیم که این تعرفه‌ها را براساس نرخ تورم افزایش دهیم ولی این تعرفه‌ها حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که کمتر از میزان تورم است.

خبرنگار دیگری هم در این جلسه به نامگذاری خیابان طبرسی جنوبی به نام مبارک امام‌جواد(ع)، اشاره داشت و پیگیر این مصوبه شد که حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: این مصوبه در کمیته انطباق فرمانداری تایید نشده و نامگذاری انجام نمی‌شود.

رویکردهای شورای ششم پیرامون حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محور دیگر سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود و حاجی‌‎بگلو افزود: شورای شهر و مدیریت شهری، حامی سرمایه‌گذاری است ولی برخی قوانین در این حوزه داریم که دست‌وپا گیر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: آنچه مسلم بوده این است که جذب سرمایه‌گذار تنها به شهرداری و مدیریت شهری محدود نمی‌شود.

یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون طرح سوال از شهردار نکاتی را مطرح کرد و حاجی‌بگلو در پاسخ گفت: این موضوع در دستورکار جلسه علنی آتی شوراست ولی به لحاظ آیین‌نامه‌ای این موضوع وجاهت قانونی ندارد چراکه شهرداری باید ظرف ۱۰ روز از طرح سوال، پاسخگویی کند؛ در عین حال، مشکل خاصی برای طرح سوال و پاسخگویی نداریم و هر عضوی می‌تواند مجدد طرح سوال داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو هم اظهارکرد: این پروژه تا هفته دولت درصدد هستیم که بهره‌برداری شود و همه اهتمام مدیریت شهری نیز بر این بوده که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری تونل‌های خطوط قطارشهری مشهد به اتمام برسد و وارد فاز تجهیز و آماده‌سازی شویم.

یکی دیگر از خبرنگاران از اقدامات مدیریت شهری در حاشیه شهر سوال پرسید و حاجی‌بگلو گفت: عملکرد و اقدامات شورای ششم و شهرداری در این دوره، در حاشیه شهر، به اذعان مردم و مدیران، عملکرد مطلوبی بوده است.

وی افزود: سعی ما بر این بوده که شیب خدمت را به سمت حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار ببریم و با جدیت پیگیر افزایش سرانه‌های خدماتی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی بوده‌ایم تا در این شهر، مناطق کم‌برخوردار نداشته باشیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: براساس همین نگاه بوده که نیمی از بودجه عمرانی شهرداری در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر قرار گرفته و پروژه‌های زودبازده یک و دو را هم اجرایی کردیم؛ امیدواریم دولت و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در این خصوص سهم و نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: حتی مطالبات شهرداری از دولت نیز پرداخت نمی‌شود؛ مطالباتی که امروز این عدد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حداکثر اگر ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

مطالبات پیمانکاران شهرداری دیگر محور سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود و حاجی‌بگلو در این خصوص افزود: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار دارد و آن‌ها را قلب تپنده اجرایی شهرداری می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این پیمانکاران، سال‌های سال است که با شهرداری در تعامل بوده و نسبت به مدل پیمانکاری شهرداری نیز اشراف دارند.

وی گفت: تاخیر در واریزی مطالبات پیمانکاران همیشه بوده ولی هیچ‌گاه شاهد به این شکل نبوده که پیمانکاری نتواند طلب خود را وصول کند؛ همه سعی ما بر این بوده که تا نیمه اول امسال، تمامی بدهی‌های به پیمانکاران را تسویه کنیم.

حاجی‌بگلو بخش دیگری از صحبت‌های خود را به پروژه‌های زودبازده اختصاص داد و افزود: طی ۳ سال اخیر حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها تعریف کردیم که با خواست و مطالبه شهروندان هزینه و پروژه‌ها اجرا می‌شوند؛ این سیاست‌گذاری نیز در راستای تحقق توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر مشهد بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه عملکرد و اقدامات شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، با وجود محدودیت منابع، عملکرد بسیار مطلوبی بوده، گفت: شهردار مشهد هم براساس ارزیابی‌های مختلف صورت گرفته، عملکرد رضایت‌بخش و به مراتب قوی‌تر از قبل داشته است.

یکی دیگر از محورهای سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران، تشریح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری درخصوص توسعه به شرق بود که حاجی‌بگلو در این خصوص اظهارکرد: به مرور زمان این موضوع را پیگیر هستیم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

حاجی‌بگلو در پایان با تقدیر از خبرنگاران، گفت: بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر مشهد و استان به واسطه همین مطالبه‌گری واقعی و درست و به‌جای اصحاب رسانه به ثمر رسیده است؛ امیدواریم بتوانیم شهری زنده و با نشاط برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • جنگ فرهنگی تنها عرصه‌ای که دشمن به آن امید بسته است
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • گزارش زنده: استقلال ملاثانی ۰ - 0 سپاهان
  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد