Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@21:25:10 GMT

رکورد ذخیره آب در سد بارزوی شیروان

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۰۹۰۵

رکورد ذخیره آب در سد بارزوی شیروان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امین‌رضا مرآتی با اشاره به شکسته شدن این رکورد در ایام اخیر افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های رگباری در روزهای آینده و احتمال جاری شدن سیلاب، انتظار می‌رود که میزان ذخیره آب دریاچه سد بارزو باز هم افزایش پیدا کند.

مرآتی با اشاره به انجام لایروبی رودخانه‌های شهرستان گفت: با توجه به بارندگی‌های زیاد پیش رو، امکان بروز آسیب و بروز حوادث غافلگیر کننده دور از ذهن نیست و مردم و دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان باید آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال بروز اختلال در آبرسانی به تکمران

نماینده عالی دولت در شیروان گفت: محتمل است با افزایش بارش‌ها و بالا آمدن آب سد بارزو، چشمه چلکانی، که محل تأمین آب منطقه تکمران است و نیز تاسیسات آبرسانی این ناحیه در بخش سرحد و لوجلی دچار مشکل و از مدار خارج شود و برای مدتی دیگر نتوانیم به شهر لوجلی و ۱۴ روستای تکمران و پیرامون آن از این محل آب برسانیم.

مرآتی افزود: بر این اساس باید برای تأمین آب این مناطق از محل تاج سد آب برداشت شده و پس از تصفیه وارد شبکه شود و چون ظرفیت تصفیه‌خانه شیروان محدود است، نمی‌توان آب زیادی را برای اهالی این منطقه تأمین کرد و ضروری است که مردم در مصرف آب صرفه جویی بیشتری کنند.

وی گفت: البته به محض فروکش کردن آب سد، چشمه چلکانی را دوباره وارد مدار کرده و تاسیسات آبرسانی مجتمع تکمران در بخش سرحد شیروان را در موقعیت بالاتری مستقر کنیم.

سد بارزوی شیروان با توان تنظیم سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب آب، دومین سد بزرگ استان خراسان شمالی است.

این سد در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان روی رودخانه قلجق، از سرشاخه‌های رود اترک، برای مهار و کنترل سیلاب‌ها، تأمین سالانه ۹ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهر شیروان و تنظیم و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی پنج هزار و ۷۱۳ هکتار از زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت سد بارزوی شیروان در آبان ماه ۷۲ آغاز شد و در سال ۸۰ پایان یافت که گنجایش آن ۹۲ میلیون مترمکعب، طول تاج آن ۳۲۵ متر، عرض تاج ۴.۵ متر و ارتفاع از پی ۸۳ متر است.

کد خبر 506274 برچسب‌ها استان خراسان شمالی سد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان شمالی سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۰۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاری شدن روان‌آب در چند شهر خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از جاری شدن روان‌آب در چند شهر این استان خبر داد.

غلامرضا شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی در این استان از بامداد امروز، اظهار کرد: این سامانه تمام استان را فراگرفته است.

وی توضیح داد: اکنون شدت بارندگی‌ها در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، فاروج و اسفراین بیشتر از سایر نقاط استان است و شاهد آبگرفتگی در برخی نقاط شهرهای شیروان و بجنورد هستیم، اما با تلاش نیروهای شهرداری و ... کنترل شده است.

شفیق بیان کرد: بارش‌ها در سایر نقاط استان تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است، اما باید مردم از اتراق در کنار رودخانه‌ها و قرار گرفتن در مسیر مسیل‌ها به‌طور جدی خودداری کنند. به علاوه، با توجه به اینکه جاده‌ها لغزنده‌اند رانندگان باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل هواشناسی برای این استان هشدار نارنجی هواشناسی صادر کرده است، گفت: نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در آماده‌باش قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ببینید | میگرن چیست؟
  • میگرن چیست؟ + فیلم
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • بارش باران و جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • جاری شدن روان‌آب در چند شهر خراسان شمالی
  • افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد