Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرا وزارت آموزش و پرورش با وجود این حجم از نارضایتی‌ها و مشکلات مطرح شده، پاسخی برای حل مشکلات فنی نمی‌دهد؟ آیا قرار است همچنان دانش‌آموزان محروم و مناطق محروم، دانش‌آموزان استثنایی و نهضت سوادآموزی مغفول بمانند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو_سیده زهرا حسینی؛ گفتیم که اصل ٣٠قانون اساسی می‌گوید: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره‌ی متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی بطور رایگان گسترش دهد؛ و گفتیم این یعنی دولت باید خدمات آموزشی و وسایل آموزش را بصورت رایگان تا پایان دوره متوسطه در اختیار مردم قرار دهد، اما نکته‌ای که در این اصل وجود دارد عبارت «وسایل آموزش و پرورش رایگان» است و باید دید که منظور از وسایل رایگان در این اصل قانونی چیست؟

در سال۶٢، وزیر وقت آموزش و پرورش از شورای نگهبان می‌خواهد تا دایره شمول وسایل آموزش و پرورش را مشخص کند و در نامه می‌نویسد: وسائل آموزش و پرورش با توجه به گستردگی و تنوع دروس و رشته‌های موجود میتواند به کلیه ابزار و آلات و تجهیزاتیکه برای آموزش و پرورش آن دروس بکار گرفته میشود اطلاق گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در اینصورت کتاب‌های درسی و نوشت‌افزار و وسائل نقاشی و رسم و ابزار لازم برای تهیه نمونه و مدل در رشته‌های فنی نیز شمول تعریف خواهد بود و لباس ورزش و کفش و توپ و ... نیز که از وسائل اولیه پرورش میباشد، در نظر بالا باید بطور رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

در ادامه این نامه آمده است: البته در رشته‌های فنی و آموزش فنون مختلف ابزار اولیه که برای ارائه آموزش کلی ضرورت دارد، از طرف هنرستان تهیه و در اختیار هنرآموزان و دانش‌آموزان قرار میگیرد، لکن برای کسب مهارت بیشتر و انجام تمرین‌های مکرر و ذوق‌آزمائی‌های افزون بر آنچه در برنامه‌های مصوب آموزش و پرورش قرار دارد، دانش‌آموز خود وسائل و ابزار لازم را تهیه مینماید و کارنامه و گواهی نامه‌های مؤید تحصیلات نیز با ترتیب و کیفیتی که مرسوم است نباید از بودجه دولت تهیه شود.

شورای نگهبان نیز در تشخیص دایره شمول این عبارت می‌نویسد: "اصل ۳۰ قانون اساسی و بعض اصول مشابه آن مسیر سیاست کلی نظام را تعیین مینماید و مقصود این است که دولت امکاناتی را که در اختیار دارد در کل رشته‌هایی که در قانون اساسی پیشنهاد شده، بطور متعادل طبق قانون توزیع نماید. بنابراین آموزش رایگان در حد امکان کلاً یا بعضاً باید فراهم شود و با عدم امکانات کلی دولت با رعایت اولویت‌ها مثل ترجیح مستضعفان و مستعدان بر دیگران اقدام مینماید علیهذا مادام که دولت از امکانات فراهم کردن وسایل آموزش رایگان برخوردار نیست، عمل به مصوبه شورای انقلاب مغایر با قانون اساسی نمی‌باشد.

به این معنا است که دولت باید تا جایی که می‌تواند و تا سر امکانات خود باید تماما آموزش را رایگان ارائه دهد و در صورتیکه که امکانات دولت پاسخگوی ارائه آموزش تماما رایگان نیست اولویت با مستضعفان و مستعدان است.

اما در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس و کلاس‌های درسی تعطیل شدند و پس از مدتی بلاتکلیفی قرار شد تا کلاس‌ها بصورت مجازی ادامه پیدا کند و همچنین کلاس‌های تلویزیونی نیز روی کار آمدند که ناکام و ناموفق به نوعی مورد استقبال قرار نگرفتند و حذف شدند.

در نهایت آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد تا پیام‌رسان «شاد»؛ شبکه آموزش دانش‌آموزی، را راه اندازی کند، اما در اجرای این طرح دستور می‌دهد تا همه مدارس و تمام کلاس‌های آموزشی از این پس تنها در این شبکه برگزار شود.

در میان این دستور، اما هیچ اشاره‌ای به خانواده‌های با توان مالی کم و خانواده‌های مناطق محروم نشده و در پاسخ به این سوال که چه فکری برای خانواده‌های کم بصاعت و مأزق محروم اندیشیده شده؟ اعلام می‌شود که: موضوع در دست بررسی است و مراتب متعاقباً به اطلاع می‌رسد.

در صورتیکه قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان اعلام میکند که اولویت در ارائه خدمات آموزشی به هنگام کمبود امکانات دولتی باید «مستضعفان» باشند حالا، اما بدون توجه به اصل رایگان بودن آموزش و این نکته‌ی شورای نگهبان که اولویت با مستضعفان و خانواده‌های محروم و مناطق محروم، اپلیکیشن شاد اجرا می‌شود و اعلام می‌شود که خدمات آموزشی تنها از این بستر ارائه خواهد شد و به قول خود مسئولین: موضوع مناطق محروم نیزبررسی خواهد شد! این یعنی عدم توجه به نص قانونی!

با این حساب خانواده‌های محروم و مناطق محروم برای استفاده خدمات آموزشی که تنها در بستر شاد ارائه می‌شود باید با گرداخت هزینه‌ای بیش از سه میلیون تومان یعنی تقریبا دو برابر حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران (۱ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان) اقدام به خرید گوشی هوشمند و سیم‌کارت کنند و قصه زمانی اسفناک‌تر می‌شود که این پیام‌رسان تنها قابلیت پیکربندی یک حساب کاربری را دارد و اگر خانواده‌ای کم بضاعت دو فرزند دانش‌آموز داشته باشند باید دو گوشی تلفن همراه و دو سیم‌کارت تهیه کنند و مع‌الاسف اگر یکی از اعضای این خانواده خود نیز معلم باشد، قطعا برای او نیز باید تلفن جداگانه‌ای تامین شود که قطعا هزینه‌ای هنگفت را به دنبال خواهد داشت البته همه این هزینه‌های تهیه تلفن هوشمند و سیم‌کارت بدون در نظر گرفتن هزینه اینترنت لازم برای ورود به این پیام‌رسان است کما اینکه تاکنون خانواده‌ای زیادی نسبت به میزان اینترنت مصرفی و تعرفه‌های گران اینترنت اعتراض کرده و ناراضی بوده‌اند.

سوال اینجاست آیا بهتر نبود که وزارت آموزش و پرورش ابتدا طرحی برای جانماندن دانش‌آموزان محروم و مناطق محروم ایجاد کند و سپس به اجرای شاد در ضمن طرحی دیگر بپردازد و بستر شاد را تنها بستر ارائه خدمات آموزشی اعلام نکند؟

آیا بهتر نبود که پیش از اجرای این پیام‌رسان مشکل پیکربندی حساب‌های کاربری را حل کند تا بتوان از یک اپلیکیشن چند کاربر استفاده کند؟ کما اینکه حل کردن این موضوع برای جوانان نخبه در طراحی پلتفرم و استارتاپ بسیار کار راحتی است؛ و در نهایت اینکه آیا بهتر نبود که وزارت آموزش و پرورش با توجه به هزینه‌های گران تعرفه‌های اینترنتی ابتدا با وزارت ارتباطات برای دانش‌آموزان خود اینترنت مصرفی «شاد» را رایگان و یا نیم‌بها و سپس به ارائه آن اقدام کند؟

چه مشکلی وجود دارد که حالا وزارت آموزش و پرورش با وجود این حجم از نارضایتی‌ها و مشکلات مطرح شده، اما از جوانان نخبه در طراحی و اجرای پلتفرم کمک نمی‌گیرد تا مشکلات فنی مطرح شده را حل کند؟ و چرا برای کمتر شدن هزینه اینترنت مصرفی به سرعت اقدامی نمی‌کند؟ آیا قرار است همچنان دانش‌آموزان محروم و مناطق محروم، دانش‌آموزان استثنایی و نهضت سوادآموزی مغفول بمانند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آموزش و پرورش شاد وزارت آموزش و پرورش محروم و مناطق محروم دانش آموزان محروم آموزش و پرورش خدمات آموزشی شورای نگهبان قانون اساسی وسایل آموزش پیام رسان هزینه ای کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۱۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت

معاون وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار اجتماعی -

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان اظهار کرد: ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از 19 اردیبهشت آغاز می‌شود و والدین باید برای پیش ثبت‌نام الکترونیک به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه کنند.

وی افزود: ابتدا پیش ثبت‌نام به صورت الکترونیک انجام می‌شود پس از آن خانواده‌ها بر اساس اطلاعات ثبت شده، مستندات لازم را به مدرسه برده و به صورت حضوری ثبت‌نام می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: برای ثبت‌‌نام دانش‌آموزان در پایه اول دبستان باید سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام شود و شرط ثبت‌نام است.

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

ستادهای ثبت‌نام برای محدوده‌بندی مدارس باید همراهی کنند

وی درباره محدوده بندی مدارس با توجه به موقعیت جغرافیایی و ایجاد مشکلاتی در فصل ثبت‌نام به دلیل محدوده‌بندی مدارس بیان کرد: محدوده بندی جغرافیایی در بسیاری از مناظق کشور مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند برای برخی مدارس خاص که در مرز بین مناطق آموزشی قرار دارند طی هماهنگی با استان‌ها مقرر شد که همراهی لازم با خانواده‌ها انجام شود و تا یک شعاع خاصی از مدرسه امکان ثبت‌نام خارج از محدوده وجود داشته باشد.

ثبت‌نام سایر پایه‌های تحصیلی پس از پایان امتحانات

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دستورالعمل ثبت‌نام که به استان‌ها ابلاغ شده است، تسهیلگری درباره محدوده جغرافیایی به صورت شعاعی از مدرسه تأکید شده است.

 وی در پایان گفت: ثبت‌نام از دانش آموزانی که والدین آنان هردو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر، بلامانع است و  ثبت‌نام دانش‌آموزان سایر پایه‌های تحصیلی دوره ابتدایی بعد از پایان امتحانات نوبت دوم و دریافت کارنامه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در کردستان
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت