Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:21:26 GMT

علت رانش‌های مکرر در محورهای کوهستانی مازندران

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۱۵۲۴

علت رانش‌های مکرر در محورهای کوهستانی مازندران

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در مورد علت رانش‌های مکرر اخیر در محورها و مناطق کوهستانی این استان گفت: موضوع حرکات توده‌ای در دنیا، به عنوان یکی از مهمترین بلایای طبیعی به‌شمار می‌رود و این حرکت طبیعت بر اثر جابجایی توده در دامنه و در نتیجه عوامل طبیعی، انسان ساخت و دخالت انسان ممکن است، رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید رمضان موسوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توده‌های سنگی و فیزیکی از ارتفاع به سمت پایین حرکت کرده و این حرکت‌های توده‌ای به اشکال مختلف رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: کشور ایران سرزمین تحت فشار توده‌های مختلف زمین بوده و حرکت‌های توده‌ای بسیاری را شاهد هستیم و در این راستا در استان‌های شمالی و مازندران به دلیل عوامل زمین‌شناسی، بارش‌ها و ریزش‌های جوی بخش‌هایی از طبیعت در دامنه و شیب به سمت پایین حرکت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: زمین ‌لغزش یا رانش به صورت توده‌ای در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و در بخش‌های مختلف از جمله البرز مرکزی این پدیده را شاهد هستیم که سبب تخریب روستاها، جاده و کارخانه‌ها شده است.

این دکترای تخصصی دانش زمین‌شناسی ادامه داد: از آنجایی که حدود شش دهه و بیش از ۵۰۰ سال در ایران و مازندران خشک‌سالی، کاهش بارش‌ها و ریزش‌های جوی را شاهد بودیم، به دلیل تغییر اقلیم، در چند سال اخیر نیز ریزش‌ها و بارش‌ها افزایش پیدا کرده و تغییرات آب و هوایی، اقلیمی و پریود مدل بارشی مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجا که در دوره خشک‌سالی دست اندازها و تصرف‌های عرصه‌های مختلف طبیعی را به صورت تغییرات کاربری اراضی توسط مردم شاهد بودیم این عوامل تغییرات کاربری و تغییرات اقلیمی بارش، سبب شده حرکت‌های توده‌ای اشکال مختلف‌ی را به صورت توده‌ای و واریزه‌ای سنگی ایجاد کند.

مهار دامنه، شناسایی عرصه‌های ریزش و دیوار حائل راه پیش‌گیری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مورد راه‌های پیش‌گیری وکاهش خسارات ناشی از ریزش و رانش‌ها بیان کرد: برای مقابله با کاهش این بلایا و کاهش خسارات باید عرصه‌های ریزش شناسایی و نسخه‌های پایداری و مهار دامنه‌ها صورت گرفته و به شکل‌های مختلف با ایجاد دیوار حائل می‌توان این رانش‌ها را کنترل کرد.

مازندران لرزه خیز است/حرکت صفحات قاره‌ای علت لرزه‌خیزی

موسوی تصریح کرد: استان مازندران دارای رفتار لرزه خیزی زیادی بوده، بطوریکه ایران و البرز دارای پتانسیل لرزه خیزی بالایی است و دلیل آن تحت تأثیر بودن ایران از فشارهای توده‌ای و صفحه‌های قاره‌ای که از اطراف کشور به سمت ایران وارد می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: توده عظیمی که از شمال غرب به البرز و صفحه عربستان از جنوب غرب با بازشدن "بحراحمد"  و صفحه هندوچین از شرق به سمت ایران است و صفحات قاره‌ای به سمت ایران تحت فشار بوده و در خلیج فارس و دریای عمان فشار صفحه اقیانوس هند را نیز به سمت ایران داریم.

ایران سرزمین چین خورده

استاد زمین شناسی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: در سرزمین ایران، البرز و زاگرس سرزمین چین خورده ای است که در حال جابجایی بوده  و این سرزمین در حال دریافت انرژی است و در مسیر شکستگی ها گسستگی ها قرار دارد.

ایران بیشترین گسل فعال را دارد

موسوی با اشاره به اینکه ایران بیشترین تعداد گسل‌های فعال را دارا است، گفت: زمین در مسیر گسل‌ها در حال ذخیره و تخلیه انرژی است که سبب فعالیت توده‌ای و بلایای طبیعی شده و در سال های اخیر و دهه دوم  قرن ۲۱ ثابت شده که گسل‌ها و زلزله‌ها از پتانسیل مثبت برخوردار است.

تهدیدها تبدیل به فرصت شوند

وی خاطرنشان کرد: از گسل‌ها انرژی‌های مختلف ایجاد می‌شود، پس گریزی از این پدیده‌های زمین‌شناسی و حرکت‌های توده‌ای برای ما و دنیا نیست اما در عین حال نسخه‌های تثبیت و آرام کردن توسط دنیا آغاز شده است و ایران با توجه به تغییر بارش‌ها و اقلیم برای تثبیت رانش‌ها می‌تواند اقدام مثبتی انجام دهد به‌طوری که هر تهدیدی می‌تواند فرصت باشد چراکه هر جا گسل و زلزله است نشان می‌دهد در داخل زمین انرژی‌های زیادی درحال در جابجایی و استخراج است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رانش زمين استان مازندران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی سمت ایران زمین شناسی بارش ها رانش ها گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • آزادسازی یک عقاب در ارتفاعات کوهستانی شاهو (فیلم)
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر