Web Analytics Made Easy - Statcounter

کار بازسازی ورزشگاه پیر تختی تبریز آغاز شده است.

خبرگزاری فارس، فرهاد فرهادپور: ورزشگاه تختی ملقب به باغشمال قدیمی‌ترین ورزشگاه شهر تبریز است.

ورزشگاهی که ساختش به دهه 20 بازمی‌گردد و در مرور زمان تکمیل گردیده و به شکل امروز درآمده است.

اطلاعات دقیقی از شروع ساخت این ورزشگاه در دسترس نیست. بیوک صباغ پدر فوتبال تبریز در مورد این ورزشگاه می‌گوید: در سال 1327 مسابقات ورزشی کشور به شکل المپیک و به صورت متمرکز در تبریز برگزار شده و وی که آن زمان نوجوان بوده برای دیدن مسابقات در ورزشگاه باغشمال حضور می‌یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ورزشگاه به دلیل قرار گرفتن در محله‌ای به نام باغشمال، به این نام شهر‌ت یافته بود. مالک سابق ورزشگاه تربیت بدنی استان آذربایجان‌شرقی بوده و در حال حاضر تحت مالکیت اداره ورزش و جوانان شهر تبریزقرار گرفته است.

زمین فوتبال این ورزشگاه خاکی در ابتدا خاکی بوده و در در سال ۱۳۳۵، چمن ورزشگاه در بازی دوستانه منتخب تبریز و تیمی از آدانا ترکیه گشایش یافت. در اوایل دهه 50 ظرفیت این ورزشگاه به 25 هزار نفر افزایش و سکوهای بتونی جایگزین سکوهای فلزی و چوبی شدند.

پیش از انقلاب ورزشگاه باغشمال تبریز میزبان بازی تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی در لیگ تخت جمشید و ‌همچنین مسابقات بین‌المللی جام تبریز بود که در 3 دوره و با حضور تیم‌های اروپایی و آسیایی در سطح بالایی برگزار شد.

این ورزشگاه در سال ۱۳۵۵ و در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ میزبان دیدارهای دور مقدماتی گروه آ مسابقات بود که با شرکت تیم‌های ملی فوتبال کویت، چین، و مالزی برگزار شد.


ورزشگاه تختی تبریز - جام بین المللی تبریز در اواسط دهه 50

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از انقلاب شکوهمند ۱۳۵۷ ورزشگاه باغشمال به یاد غلامرضا تختی به ورزشگاه تختی تغییر نام یافت.

در نیمه اول دهه 60 این ورزشگاه میزبان مسابقات باشگاه‌های تبریز بوده و از سال 64 تیم منتخب آذربایجان‌شرقی در این ورزشگاه و در لیگ قدس میزبان حریفانش بود.

شاید یکی از مهمترین بازی‌های رسمی این دهه بازی تیم منتخب آذربایجان‌شرقی با اصفهان در فینال لیگ قدس سال 1365 بود که بازی با تساوی یک بر یک به اتمام رسید تا تکلیف قهرمان به دیدار برگشت در اصفهان کشیده شد و در نهایت آذربایجان‌شرقی به نایب قهرمانی لیگ قدس در آن سال رضایت داد.


بازی منتخب تبریز با لوکوموتیو لایپزیک در سال 1364 با حضور بیش از 40 هزار تماشاگر

چند دیدار دوستانه در این دهه برگزار شد که می‌توان به دیدار تیم ملی ایران برابر تیم منتخب آذربایجان شرقی در سال 1365، تیم لوکوموتیو لایپزیک آلمان شرقی با منتخب تبریز در سال 1364، تیم پرسپولیس با منتخب تبریز در سال 63، تیم استقلال تهران با ایدم تبریز در سال 64 و تیمی از وان ترکیه در بازی با تیم‌های تراکتور و ایدم اشاره کرد.

در یکی از بازی‌های انجام شده در این ورزشگاه در سال ۶۴، نزدیک به ۴۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند به طوری که دور پیست و سقف ورزشگاه نیز مملو از جمعیت بود. این بازی بین تیم منتخب تبریز و تیم لوکوموتیو لایپزیک آلمان‌شرقی برگزار شد که با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.‌‌‌


حضور تماشاگران در کنار زمین در بازی منتخب تبریز با لوکوموتیو لایپزیک آلمان شرقی

 

دهه 70 و لیگ آزادگان

در دهه 70 ورزشگاه تختی تبریز میزبان بازی‌های خانگی تیم‌های تراکتورسازی، ماشین‌سازی، شهرداری و ایدم در مسابقات کشوری بود.

تراکتور و ماشین‌سازی خود ورزشگاه خانگی داشته و تمرینات‌شان را در ورزشگاه اختصاصی خود برگزار می‌کردند.

یکی از پرتماشاگرترین بازی‌های این دهه می‌توان به بازی تراکتورسازی با پاس تهران در سال 1371 با حضور 30 هزار تماشاگر اشاره کرد که این بازی با تساوی یک بر یک به اتمام رسید.

در اوایل دهه 70 تربیت بدنی وقت استان کیفیت چمن ورزشگاه تختی را به شکل مطلوبی ارتقا داده و چمن ورزشگاه در فوتبال کشور زبانزد گردید.

حضور چند ملی‌پوش همانند کریم باقری، سیروس دین محمدی، استاد اسدی، حسین خطیبی و ... و کیفیت مطلوب چمن ورزشگاه، سبب میزبانی این ورزشگاه در چند بازی ملی شد که تیم ملی ایران در سال 75 و 77 در ورزشگاه تختی تبریز میزبان تیم‌های قطر و کویت بود.

در سال 1379 مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 با حضور تیم‌های ایران، تاجیکستان و گوام در ورزشگاه تختی برگزار شد که به صعود تیم ایران به دور بعدی این مسابقات منجر شد. بهترین رکورد ایران در پیروزی پر گل با نتیجه 19 بر صفر برابر گوام در ورزشگاه تختی ثبت گردیده است.


ورزشگاه تختی در بازی تراکتور با استقلال در سال 71- کیفیت بد زمین ورزشگاه

 

برگزاری چندین دوره جام سرداران شهید آذربایجان نیز از دیگر مسابقات انجام گرفته در ورزشگاه تختی در دهه 70 بود.

جام ال جی که با حضور تیم‌های ملی ایران، پاراگوئه، آفریقای جنوبی و مراکش در سال 1381 آخرین مسابقه مهم بین‌المللی بود که در این ورزشگاه پیر تبریز برگزار شد.


بازی تراکتور با پرسپولیس سال 1368 - ورزشگاه تختی تبریز

 

  سایه‌اندازی ورزشگاه یادگار امام(ره) بر روی تختی

ورزشگاه 70 هزار نفری یادگار در سال 75 افتتاح شد، اما به دلیل نواقصات بی‌شمار و عدم زیرساخت‌های لازم، تنها چند بازی از لیگ آزادگان در این ورزشگاه برگزار گردید و ادامه مسابقات از سال 76 در ورزشگاه تختی پیگیری شد.

مهمترین بازی انجام شده در این ورزشگاه می‌توان به بازی تراکتور با پرسپولیس در سال 75(بازی افتتاحیه ورزشگاه یادگار) و بازی تیم ملی ایران برابر کنیا در سال 76 اشاره کرد.

در دهه 80 همچنان بازی‌های تراکتور، ماشین‌سازی و شهرداری در تختی برگزار می‌شد، اما کم کم ترافیک مرکزی شهر و مشکلات ناشی از برگزاری بازی‌های پرتماشاگر سبب شد که تراکتور در سال 87(سالی که منتهی به صعود به لیگ برتر شد) بازی‌های خود را در ورزشگاه خانگی‌اش برگزار کرده و تختی تنها میزبان بازی‌های کم‌تماشاگر ماشین‌سازی و شهرداری تبریز باشد.

بازی شهرداری تبریز با شاهین بوشهر در مرحله پلی‌آف لیگ دسته یک ایران در خرداد سال 1388 با حضور بیش از 20 هزار تماشاگر، ،آخرین بازی پرتماشاگر‌ ورزشگاه تختی بود.

با صعود تراکتور به لیگ برتر، فشار برای تکمیل ورزشگاه یادگار امام افزایش یافته و تیم های تراکتور و ماشین‌سازی و شهرداری در ورزشگاه یادگار امام(ره) و گسترش‌فولاد در ورزشگاه بنیان دیزل میزبان حریفان خود بودند.

هر چند در اواخر دهه 80 و دهه 90 برای بازی‌های محدودی ماشین‌سازی و شهرداری در تختی به مصاف هم رفتند که شرط برگزاری بازی‌های در این ورزشگاه، حضور تماشاگر زیر 5 هزار نفر عنوان شده بود.

 

مجموعه ورزشی تختی تبریز


رکورد پر گل ترین پیروزی تیم ملی ایران در ورزشگاه تختی تبریز ثبت شده است

مجموعه ورزشی تختی تبریز علاوه بر استادیوم، چند سالن سرپوشیده و استخر را هم شامل می‌شود که سالن شهید اقدمی با ظرفیت 2 هزار نفر میزبان مسابقات والیبال و بسکتبال در دهه 60 و 70 بوده که میزبانی مسابقات قهرمانی والیبال کشور در چندین دوره را شامل می‌شود. همچنین سالن فتح خیبر در سال‌های 64 و 71 میزبان مسابقات قهرمانی وزنه برداری آسیا بوده است.

در سال 1387 سالن 6 هزار نفری پورشریفی افتتاح گردید که این سالن علاوه بر مسابقات لیگ برتر والیبال، بسکتبال و فوتسال، میزبان مسابقات آسیایی در رشته‌های والیبال و هندبال در رده نوجوانان و بازی‌های تیم ملی فوتسال در دور مقدماتی آسیا بوده است.

تعطیلی ورزشگاه تختی

در سال 96 اعلام شد که این ورزشگاه به دلیل فرسودگی بتن سکوها استقامت لازم برای حضور تماشاگران روی سکوها را نداشته و برای بازسازی و استحکام سکوها، ورزشگاه تختی به طور موقت تعطیل شد.

در 14 فروردین سال 1398 علی اصغر صحتی مدیر کل سابق تربیت بدنی آذربایجان‌شرقی بین سال‌های 1328 ا 1342 درگذشت. از صحتی به عنوان بنیان‌گذار ورزشگاه تختی تبریز نامبرده شده است.

کار بازسازی این ورزشگاه قدیمی و خاطره‌انگیز آغاز شده است، شاید دیگر نتوان حضور تیم‌های تراکتور و ماشین سازی را در این ورزشگاه متصور شد، اما ورزشگاه تختی تبریز می‌تواند همچنان نبض فوتبال و ورزش تبریز تلقی شده و میزبان مسابقات فوتبال در رده‌های پایه باشد.

انتهای پیام/60017

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی تیم ملی ایران تراکتورسازی ماشین سازی تراکتور فارس تبریز صحتی استقلال پرسپولیس ایدم شهرداری تبریز تختی تبریز باغشمال یادگار امام کویت قطر جام تبریز ماشین سازی و شهرداری ورزشگاه تختی تبریز تیم های تراکتور ورزشگاه تختی میزبان مسابقات آذربایجان شرقی ورزشگاه یادگار تیم ملی ایران بازی تراکتور هزار تماشاگر ماشین سازی حضور تیم منتخب تبریز چمن ورزشگاه برگزار شد تیم منتخب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نفرات برتر مسابقات کشوری شطرنج در مراغه

درپایان مسابقات کشوری شطرنج مجتبی ترازوی عدل از ارومیه به مقام قهرمانی دست یافت و مهدی صمدی فر از بناب و سینا صائمی از تبریز دوم و سوم شدند.

این مسابقات با شرکت ۱۶۱ ورزشکار در ۱۰ دور و به روش سوئیسی برگزار شد.

ورزشکاران استان‌های تهران، گیلان، خراسان رضوی، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی در این رقابت‌ها شرکت داشتند.

در پایان رقابت‌ها به هشت نفر اول جوایزی اهدا شد.

رقابت‌های شطرنج نکوداشت روز مراغه به مدت یک روز در خانه شطرنج سهند برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت احداث ورزشگاه تختی قم
  • پیشرفت ۹۰ درصدی مرحله اول تکمیل ورزشگاه تختی قم
  • پیشرفت ۹۰ درصدی مرحله اول ورزشگاه تختی
  • مسابقات بین المللی کشتی جام تختی در زنجان برگزار می‌شود
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کشوری شطرنج در مراغه
  • چهل و چهارمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام تختی در زنجان برگزار می شود
  • قهرمانی تیم درناباطری تبریز در مسابقات والیبال ساحلی مراغه
  • معرفی برگزیدگان مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در تبریز
  • چهل و ششمین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در دانشگاه تبریز به کار خود پایان داد
  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت