Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که مراکز تولیدی برای استخدام بر مهارت افراد تاکید کنند، دانشگاه‌ها نیز مجبور می‌شوند برای حفظ اعتبار علمی روش خود را برای تربیت دانشجو تغییر دهند.

سید حمایت میرزاده نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با مهارت افزایی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها به منظور جهش تولید گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد نام‌گذاری سال به جهش تولید قطعا غیر از اشاره به مراکز تولیدی که به صورت طبیعی و بدیهی از آنها انتظاراتی وجود دارد که فعالیتشان مانند سال قبل نباشد، بلکه تلاش مضاعفی برای رفع نیازهای کشور و کاهش وابستگی داشته باشند، خطاب ایشان به دانشگاه ها نیز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراکز دانشگاهی، علمی و دانشجویی باید طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌هایی که در سال جهش تولید انجام می‌دهند صرفا برای نمره گرفتن و پر کردن قفسه‌های کتابخانه‌ها نباشد؛ چراکه مردم و محافل علمی متوجه شده‌اند که این مسائل دیگر دردی از کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: داستان کرونا بسیاری از مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روشن کرد و باعث شد مراکز دانشگاهی و پژوهشی ما بتوانند در مواقعی که کشور با بحران و مشکلی مواجه است، کارهای مهمی انجام دهند و با نتایج یافته‌های پژوهشی و ورود افراد فارغ‌التحصیل به بازار کار به حل مشکلات جامعه کمک کنند.

*دانشگاه‌ها تاکنون به تولید مدرک می پرداختند

میرزاده خاطرنشان کرد: تاکنون در دانشگاه‌ها مدرک تولید کردیم و خروجی دانشگاه‌ها اکثرا مدرک و یک سند کاغذی بوده است. دانشجو زمانی که برای اشتغال به اداره‌ای مراجعه می‌کرد، وقتی از آنها در رابطه با این که چه مهارتی دارند پرسیده می‌شد، به نمره، مدرک و آرم دانشگاه خود اشاره می‌کردند که این مراکز با تأکید بر این که آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملاحظه کرده‌اند می‌خواهند بدانند این افراد چه مهارتی دارند.

*سال جهش تولید می تواند سال رقابت بین افراد با مهارت با افراد دارای مدرک باشد

وی تأکید کرد: شاید تاکنون در دانشگاه‌ها به جای مهارت مدرک تولید کردیم. اما الان وقت آن رسیده است که دانشگا‌ه‌های ما مهارت‌محور شوند و مهم شده زمانی که دانشجویان فارغ‌التحصیل می شوند به جای این که از او بپرسیم مدرک شما چیست از مهارت او بپرسیم. ممکن است افرادی در یک جامعه باشند که مهارت دارند اما مدرک نداشته باشند اما برای جامعه مفیدتر باشند. بنابراین شاید سال جهش تولید، سالی برای رقابت بین افراد با مهارت و کسانی که دارای مدرک هستند، باشد.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: چه کسی واقعا و عملا می‌تواند از بین افرادی که  مهارت دارند و کسانی که دارای مدرک هستند، برای کشور نقشی ایفا کند و موثرتر باشد. چه کسی می‌تواند برای بحران‌های ایجاد شده در کشور تولید انجام دهد و نشان دهد نقش کلیدی و مؤثری برای تولید داشته است؟ 

وی گفت: کارآفرین‌ها افرادی هستند که مهارت دارند نه مدرک، ممکن است مدرک دانشگاهی نداشته باشند اما مهارت لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند و بتوانند برای خود و چند نفر دیگر شغل ایجاد کنند.

*جهش تولید آزمون مراکز علمی و پژوهشی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهش تولید آزمون مراکز علمی و پژوهشی است که باید در این سال ببینند کسانی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند مهارت دارند و کارآفرین هستند یا همچنان باید فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در صف اداره‌ها برای استخدام بمانند.

*دستگاه ها برای استخدام قبل از سنجش مهارت نباید به دنبال مدرک باشند

میرزاده در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای مهارت افزایی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها دارید، گفت: قدم اول قبل از دانشگاه، مراکز تولیدی و دستگاه‌های اجرایی هستند. اگر این مراکز در زمان استخدام جذب نیروی انسانی  مدرک تحصیلی افراد را در اولویت قرار دهند نشان می دهند کارآفرینی برای آنها مهم نیست؛ یک کارخانه و دستگاه بزرگ در زمان استخدام قبل از سنجش مهارت نباید به دنبال مدرک باشد در غیر اینصورت یعنی دوباره به مسیر مدرک گرایی و نمره برگشتیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود‌‌‌: اگر مراکز تولیدی در زمان فراخوان استخدام بگویند ما یک پروژه داریم و به دنبال حل مشکل در یکی از دستگاه ها هستیم و خواهان این هستیم که این مشکل ظرف یک تا شش ماه حل شود. چه کسی این پروژه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند به مرحله تولید برساند، این به معنای آگاهی مجموعه‌ها است. این دستگاه‌ها با انجام فراخوان به این شکل نشان می‌دهند که به دنبال استخدام افراد با مهارت هستند؛ چراکه در فراخوان خود اعلام کرده‌اند افرادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استخدام می کنند که مشکل این دستگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنند. مثلاً برای یک دستگاه که خراب است دنبال مهندس مکانیک می‌گردند؛ بنابراین باید در فراخوان خود اعلام کنند که ما تاکنون با این دستگاه ۱۰۰ عدد تولید داشته‌ایم اما اکنون به کمک شما احتیاج داریم تا تولید این دستگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنیم.

میرزاده با تأکید بر این که دستگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی باید تدوین شاخص انجام دهند، گفت: شاخص برای رفع اشکال و موانع موجود و بحث جهش تولید است که بخواهیم نشان دهیم مثلاً تولید ما نسبت به سال قبل چند برابر شده است. برای این کار به نیروی انسانی نیاز داریم که یک بخش از این نیروی انسانی در داخل است؛ یعنی دستگاه‌های تولیدی و مراکز تولیدی و یک بخش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم می‌خواهیم از دانشگاه‌ها استخدام کنیم.

وی ادامه داد: شاخص باید برای استخدام در مراکز تولیدی کسانی باشند که بتوانند این دستگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه اندازی کنند و افرادی باشند که تولید این مراکز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به سال قبل افزایش دهند. اگر چنین شاخصی مد نظر ما باشد، مدرک مهم نیست.

* تاکید مراکز تولیدی بر مهارت در جذب نیرو، دانشگاه‌ها را برای حفظ اعتبار علمی مجبور به تغییر روش در تربیت دانشجو می‌کند

این نماینده مجلس تأکید کرد: زمانی که مراکز تولیدی و دستگاه‌های بزرگ برای استخدام بر مهارت تأکید کنند، دانشگاه‌ها نیز مجبورند برای حفظ اعتبار علمی روش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تربیت دانشجو تغییر دهند. وقتی که ایران خودرو و سایپا دانشجویان دانشگاه‌های برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب نکنند و به عنوان مثال یک فرد با مدرک دیپلم ا انتخاب و جذب کنند و خطاب به این دانشگاه‌های برتر بگویند فارغ‌التحصیلان شما نیاز ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفع نمی‌کنند و نتوانستند در راستای تولید کاری انجام دهند، دانشگاه‌ها مسیر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر می‌دهند؛ بنابر این اگر به جهش تولید اعتقاد داریم و برای این که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارآفرین و مهارت‌آفرین باشند، راه جهش تولید این است که دستگاه‌های اجرایی و مراکز تولیدی اولویت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نمره، معدل و نام دانشگاه ندهند. بلکه اولویت با افراد دارای مهارت باشد، جدای از این که مدرک داشته باشند یا نداشته باشند.

*دانشگاه‌ها به دنبال تربیت فارغ التحصیل دارای مهارت باشند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: دانشگاه‌ها برای دفاع از حیثیت علمی خود فارغ‌التحصیل مدرک‌گرا به جامعه تحویل ندهند، بلکه به دنبال تربیت فارغ‌التحصیل دارای مهارت باشند. بنابراین دانشگاه‌ها در پایان ترم وقتی آزمون و ارزیابی انجام می‌دهند، به جای سنجش محفوظات مهارت را بسنجند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه ها برای استخدام مراکز تولیدی فارغ التحصیل تربیت دانشجو داشته باشند مهارت دارند دستگاه ها جهش تولید بر مهارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان

محمد قورزایی  در جلسه تخصصی حمایت از مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای که با هدف تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مناسب‌ترین راهکار برای تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با اشاره به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهدای وحدت در حاشیه شهر زاهدان، افزود: کارگاه‌های آموزشی کم سرمایه‌بر و زود بازده مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مانند؛ تولیدات نان و شیرینی‌جات و دارو‌های گیاهی بستری مناسب برای اشتغال جوانان سیستان و بلوچستان است.

جلیل شهریاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حمایت‌های سپاه سلمان از آموزش‌های مهارتی در بحث تولید و اشتغال گفت: عرصه مهارت آموزی، پروسه اشتغال و درآمد را برای جوانان این استان هموار کرده است و کمک سازمان‌های مختلف مانند بسیج سازندگی این امر را تسریع می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • لزوم توسعه مراکز جوار کارگاهی برای تربیت نیروی متخصص
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان