Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:50:54 GMT

کرونا سیستم آموزش عالی را متحول خواهد کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۳۶۹۷

کرونا سیستم آموزش عالی را متحول خواهد کرد

ایسنا/زنجان زندگی با دگرگونی‌ها، تغییرات و تحولات شکل می‌گیرد، پویا و شتابنده می‌شود و گاهی ایستایی و بازگشت به گذشته، روند کلی حرکت در تحولات نمایان می‌شود، هرچند آن یک تهدید باشد!

بسیاری برای نیل به اهداف به فرصت نیاز دارند و این فرصت‌ها را نردبان توفیق و ترقی می‌دانند اما همواره این فرصت‌ها نیستند که انسان را به کمال و تعالی سوق می‌دهند و گاهی تهدیدهایی به وجود می‌آید که فرصت‌هایی بزرگ از درون‌شان متولد می‌شود و چه بسا چنین تهدیداتی قوه محرک و شتاب‌دهنده در روند حرکت و تغییر در مسیر آن به سمت تعالی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس کرونا بزرگ‌ترین تهدید بشریت در عصر حاضر است. این بیماری چه بسا جان صدها هزار انسان را تهدید می‌کند و دستاوردهای علوم مختلف را به چالش می‌کشاند اما این بیماری حرکت آرام و دور کند دنیا برای نیل به کمال را نمایان کرد. فرصت‌های بزرگ از درون تهدیدهای کرونا ویروس برای جوامعی اتفاق خواهد افتاد که خویشتن خویش را نبازند و با مهارت و کاردانی مسیرهای منتهی به تهدید را شناخته و متناسب با تهدید فرصت به وجود آورند.

سال‌ها بود سیاست آموزش به صورت مجازی و برخط و از راه دور، روی میزها و در کنج قفسه کتابخانه و پژوهشگاه‌ها خاک می‌خورد و فرصت‌های بزرگ همچون یخی بودند که در مقابل آفتاب آب می‌شد اما کروناویروس با همه زشتی‌ها به حرکت‌ها شتاب و به تصمیم‌های خاک خورده تکان داده است.

به گفته محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بنا بود سیاست آموزش‌های مجازی از اوایل دهه ۷۰ مورد توجه مسئولان و آموزش عالی قرار گیرد اما این تصمیم تاکنون محقق نشد.

برگزاری آموزش‌های برخط در فضای الکترونیک و مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس با همه مشکلات و تنگناها مورد توجه قرار گرفت و کرونا زبان گویای بسیاری از نقایص و مشکلات شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، نخستین جلسه ویدئو کنفرانسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با فعالان دانشجویی واحد زنجان برگزار شد تا روند فعالیت‌های آموزشی برخط، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و وضعیت و رفتار مردم و دانشگاهیان در مورد پدیده بزرگ قرن مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در این جلسه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: مردم ایران در این مقطع حساس مهربانانه و جهادی به یاری دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور رفتند و سیل مهربانی جاری شد و هیچ‌کس احساس تنها بودن نکرد.

علیرضا فیروزفر ادامه داد: رفتار ایرانیان سرافراز با رفتار مردمان دنیا در مواجهه با این پدیده بزرگ تفاوت داشت و سبک زندگی و  رفتاری ایرانی - اسلامی به نمایش درآمد.

وی یادآور شد: پدیده کروناویروس بزرگ‌ترین پدیده  و مسئله تحقیقی برای دانشمندان و محققان جهان است و اینکه مردم دنیا در مقابل این پدیده چه عکس‌العملی خواهند داشت.

این مسئول با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش در دوران شیوع کرونا، افزود: از اسفندماه که بحث کرونا جدی شد، تغییرات خیلی زیاد و جدی در همه سیستم‌ها و فرآیندهای دنیا و کشورمان ایجاد شد. سیستم دانشگاهی ما دچار تحول اساسی شد. از همان روزهای اول با توجه به رشد آمار و پیش‌بینی‌ها مشخص بود که حرکت به سمت ارائه آموزش‌های برخط از ملزومات زمان حاضر است.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر ریاست عالی دانشگاه و به همت تیم جهادی سازمان مرکزی موفق شد در صدر دانشگاه‌های کشور و قبل از همه به صورت متمرکز زیرساختی ایجاد کند که به صورت سراسری و با کنترل از مرکز بتوان خدمات آموزش‌های برخط ارائه کرد.

فیروزفر ادامه داد: هر چند بعضی از موسسات آموزش عالی دیگر نیز به این یقین رسیده بودند که درگیری که از شروع بیماری به وجود آمده، لاجرم آموزش‌های نیم‌سال را به سمت آموزش‌های برخط خواهد برد ولی با تدبیری که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد، این دانشگاه پیشرو گشته و نتیجه کار عیان شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان افزود: این دانشگاه با بیش از یک میلیون دانشجو به صورت متمرکز حوزه آموزش‌های برخط را مدیریت می‌کند و این موضوع در شرایط حاضر با توجه به زیرساخت‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و اگر این موضوع در شرایط عادی رخ می‌داد، قطعا به یک برنامه‌ریزی چندماهه نیاز داشت تا بتوان چنین سیستمی را پیاده کرد.

وی گفت: برای مدیریت و نظارت بر آموزش‌های برخط، فعالیت‌های گسترده‌ای از ابتدای طرح این موضوع و در ادامه در ایام تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده و طراحی سیستم‌های ارتباط با دانشجویان و اساتید با دانشگاه و ارتباط دانشجو و استاد و سامانه‌های رسیدگی و نظارت بر روند فعالیت و سامانه پیامکی شناسایی مشکلات دانشجویان از فعالیت‌های مهم استان زنجان برای احصای مشکلات و رفع آن‌ها بود.

فیروزفر تصریح کرد: به همه دانشجویان پیامک ارسال شد که چنانچه دانشجویی در آموزش برخط دچار مشکل شود تنها با ارسال عدد «۱» اعلام مشکل کند تا تیم پشتیبان آموزش‌دیده جهت رفع مشکل با وی تماس بگیرد و این اتفاق افتاد.

وی، نظارت بر محتوای آموزش‌های برخط را از دیگر راهبردهای این دانشگاه عنوان کرد و گفت: برای کنترل کیفیت کلاس‌ها علاوه بر تمهیدات سازمان مرکزی، واحدهای استان زنجان نیز با طرحی با عنوان «مدیریت سیستم» به نظارت پرداختند. همکاران واحدها به صورت آنلاین در اکثر کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و محتوای آموزشی کلاس‌ها کنترل و نظارت می‌شود تا مطالب ارائه شده در کلاس‌ها در قالب PDF و پاورپوینت در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

فیروزفر ادامه داد: برای تسهیل در امور دانشجویان و ارتباط دانشجو با استاد و برعکس تعداد بیش از ۱۰۰ پشتیبان در سطح استان فعال هستند که شماره تلفن پشتیبان‌ها روی سایت دانشگاه و در قالب‌های مختلف به اطلاع دانشجویان و اساتید اطلاع‌رسانی شده است.

وی به رسالت و نقش فعالان دانشجویی در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: فعالان دانشجویی در این مقطع حساس وظیفه حساس و رسالت بزرگی بر دوش دارند و انتظار داریم همانگونه که در بسیاری از مسائل در کنار دانشگاه بوده‌اید در این گذر حساس که می‌تواند سرمنشاء تحولات مهم برای جامعه باشد، فعالانه وارد عرصه شوید.

این مسئول ادامه داد: برای ارائه آموزش‌های برخط همه گروه‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی با همه اعضا و تمام نیرو و امکانات وارد عرصه شوند و با هم‌فکری مسئولان دانشگاه را در ارائه هرچه بهتر آموزش‌های برخط یاری دهند و همه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه در اختیار فعالان دانشجویی و همه دانشجویانی است که بتوانند در این فرآیند به یاری دانشگاه بیایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در ادامه این دیدار مجازی به پرسش‌های فعالان دانشجویی پاسخ داد و اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه در آینده نزدیک بستگی به شرایط کشور در مواجهه با این بیماری دارد و دانشگاه، اساتید و دانشجویان خود را برای دو سناریو پیش رو که استمرار کلاس‌ها به صورت برخط و یا حضوری باشد، آماده کنند و تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.

وی به برگزاری دروس عملی اشاره کرد و گفت: اگر روند آموزش به صورت فعلی ادامه پیدا کند با حفظ فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها برگزار خواهد شد و اگر روند به روال عادی برگردد، کلاس‌های عملی مطابق گذشته برگزار خواهد شد و البته برخی کلاس‌های عملی در برخی رشته‌ها مانند کامپیوتر امکان برگزاری به صورت مجازی را دارند.

وی به میزان مشارکت دانشجویان در برگزاری کلاس‌های برخط اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۷ درصد کلاس‌ها به صورت برخط برگزار می‌شود و میزان مشارکت دانشجویان در این کلاس‌ها روند صعودی داشته و در حال حاضر به حدود ۷۰ درصد متوسط استانی رسیده است. هر چند در برخی واحدها مشارکت دانشجویی بالای ۸۵ درصد نیز ثبت می‌شود.

این مسئول به پرسش یکی از فعالان دانشجویی در خصوص وضعیت شهریه خوابگاه دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص با یک سیاست متحد کشوری عمل خواهد شد.

موضوع برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان، یکی دیگر از مباحث این نشست مجازی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به شیوه‌های برگزاری آن اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا یک پدیده کاملا ناشناخته است و آنچه تاکنون در سطح دنیا مطرح شده است، یافته‌های تجربی در خصوص این بیماری است و هیچ روند مشخصی در این خصوص شناسایی نشده و لذا باید منتظر بود که روند به چه شکلی پیش می‌رود.

وی سناریوهای احتمالی برای امتحانات را برشمرد و گفت: دو سناریو برای برگزاری امتحانات پیش روی دانشگاه است. سناریوی اول این است بیماری فروکش کند و امتحانات مطابق گذشته به صورت حضوری برگزار شود و اگر این اتفاق نیافتد باید دانشگاه، دانشجویان و اساتید تجربه نوین برگزاری امتحان در بستر آموزش برخط را تجربه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، گریزی هم به فعالیت‌های ستاد پیشگیری از کرونا داشت و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با طرح موضوع کرونا اولین جلسه خود را اول اسفندماه برگزار کرد و در جلسات استانی یکی از اعضای موثر این ستاد بود.

وی تاکید کرد: آشپزخانه مرکزی نقاهت‌گاه‌های زنجان توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان مدیریت می‌شود و این مرکز وظیفه تامین غذای این نقاهتگاه‌ها در سطح شهر زنجان را بر عهده دارد.

این مسئول یادآور شد: برای تشخیص بیماری کرونا در مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی دستگاه تشخیصReal Time PCR در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی قرار داده شده است.

فیروزفر با اشاره به مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در تامین نیاز دانشگاه علوم‌پزشکی برای تجهیز نقاهتگاه‌ها در سطح استان زنجان افزود: با تحویل ۳۷۰ تخت و مشارکت خوبی در تجهیز نقاهت‌گاه‌ها داشته‌ایم.

وی با اشاره به تولید محصولات پزشکی و بیمارستانی در سطح استان برای تامین بخشی از نیازها، توضیح داد: تولید بیش از ۲۰۰ هزار عدد ماسک استریلیزه و تولید محلول ضدعفونی کننده توسط واحد زنجان و تولید گان پزشکی در واحد ابهر و مشارکت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی واحد زنجان در تولید ماسک  و نیز توزیع اقلام ضدعفونی کننده بین اقشار نیازمند جامعه، بخشی از این فعالیت‌ها بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی زنجان دانشگاه آزاد اسلامي رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان فعالان دانشجویی اشاره کرد و گفت آموزش های برخط فعالیت ها کلاس ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۳۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سروری‌مجد، قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به عسلویه، ضمن دیدار با علمای اهل سنت و امامان جمعه عسلویه و نخل تقی از چند مجتمع پتروشیمی مستقر در عسلویه بازدید و با مدیران شرکت پتروشیمی دماوند و مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی دیدار و بستر‌های همکاری دانشگاه با صنایع را تشریح کرد.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ای در حاشیه این دیدار‌ها با تأکید بر اینکه در سه سال گذشته، گسترش حوزه فناوری در دانشگاه از تأکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوده، اظهار کرد: با حمایت مدیران ارشد سازمانی و همت همکاران در استان‌ها، برخی از واحد‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها، برندی معتبر در کشور شده‌اند که پیشنهاد می‌شود صنایع حتماً از این واحد‌های فناور بازدید کنند.

وی با بیان اینکه شرایط مناسب رفاه و آرامش در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شده، عنوان کرد: هر سال شاهد رشد جمعیتی مناسب از لحاظ تعداد دانشجو در دانشگاه هستیم. ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در ۸۰۰ مدرسه در سراسر کشور در حال تحصیل بوده و ۳۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند که با افزایش واحد‌های بین‌الملل، هدف‌گذاری برای ۱۰۰ هزار دانشجو صورت گرفته است. ضمن اینکه در شرایط تحصیل دانشجویان غیرایرانی با تأکید بر پاسداشت زبان فارسی، تدریس به زبان رسمی کشور صورت می‌گیرد.

سروری‌مجد با اشاره به برخی طرح‌های دانشجویی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: یکی از طرح‌هایی که با استقبال از سوی دانشجو و صنعت روبرو بوده، طرح پویش است که دانشجویان به‌عنوان نیروی کار، برای تجربه‌اندوزی و با حداقل هزینه به صنایع معرفی خواهند شد و پس از اتمام تحصیل، صنایع به انتخاب خود می‌توانند مستعدترین‌ها را جذب کنند. همچنین مدارس عالی مهارتی به‌عنوان طرح راهگشا با توجه به نیاز صنایع و رفع این نیاز‌ها در مناطق تأسیس می‌شوند.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی، وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته و مجهز است که با توجه به یکپارچگی دانشگاه، این ظرفیت‌ها در خدمت هر واحد دانشگاهی در هر استان به‌عنوان پشتیبان برای انعقاد قرارداد با صنایع قرار می‌گیرد. این اقدامات نشان‌دهنده تحولاتی است که در دانشگاه به وجود آمده تا آینده‌ای روشن برای دانشگاه، کشور و نسل جوان ترسیم شود.

دانشگاه آزاد کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌ها به استان‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز با بیان اینکه در مدیریت جدید دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مجموعه یکپارچه و ید واحد در مسائل دانشگاهی و کشوری ایفای نقش می‌کند، گفت: آن چیزی که در استان بوشهر به‌عنوان چالش یا مزیت وجود دارد در حقیقت دغدغه یا فرصتی برای کل دانشگاه آزاد اسلامی است.

سعید رازقی ادامه داد: در کل استان‌ها با توجه به فرصت‌های موجود، ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دانشگاه آن استان پای‌کار آورده می‌شود و در حقیقت این دانشگاه در هر استان، مدخل و کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌های پژوهشی، آموزشی و مهارتی دانشگاه به استان‌هاست.

وی با اشاره به وجود نفت، گاز، پتروشیمی، دریا و نخیلات در استان بوشهر بیان کرد: امید است با این حس همکاری و علاقه‌مندی موجود در دانشگاه و صنایع مستقر در عسلویه با انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری، آنچه به‌عنوان مأموریت در حوزه‌های ذکر شده برای دانشگاه در نظر گرفته و در استان بوشهر عملیاتی و به منصه ظهور رسانده شود.

دانشگاه‌ها راهگشای صنایع هستند

مدیر فنی مجتمع شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز با ابراز علاقه‌مندی ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بستر همکاری فراهم است و از چند جهت می‌توان این ارتباط را پیش برد.

غلامرضا یعقوب‌زاده با بیان اینکه می‌توان تلفیق صنعت و دانشگاه را پیش برد، افزود: این پتروشیمی می‌تواند پذیرای دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه باشد که امکانات رفاهی نظیر خوابگاه نیز مهیاست و قطعاً در طرح‌های توسعه‌ای از این گروه از دانشجویان می‌توان بهره برد.

وی با بیان اینکه در بخش R&D نیز می‌توان از ظرفیت دانشگاه بهره گرفت، مطرح کرد: در بخش فنی چالش‌هایی وجود دارد که با توجه به اینکه دانشگاه و دانشجویان به دانش روز مسلط هستند، به‌ویژه در بحث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی و نیز افزایش ایمنی و کارایی تجهیزات می‌توانند راهگشای صنایع باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا