Web Analytics Made Easy - Statcounter

انباشت بدهی‌های کلان داخلی و خارجی در لبنان و کاهش بی‌سابقه ارزش " لیره " پول ملی این کشور و همچنین افت چشمگیر قدرت خرید مردم، موجب بروز تظاهرات خیابانی در هشت ماه قبل در لبنان شد و سرانجام "سعدالدین حریری" نخست‌وزیر وقت جای خود را به " حسان دیاب "‌ فن‌سالاری داد که با شعار "تلاش برای شکستن مشکلات و بهبود اوضاع کشور فارغ از سیاست و سیاست‌بازی و سیاست‌بازان" وارد عرصه شد و مورد استقبال طرفداران اجرای اصلاحات در این کشور قرار گرفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان ابتدای تشکیل دولت دیاب مشخص بود، سردمدارانی که تا دیروز زمام امور این کشور را در دست داشتند و موفق به مهار مشکلات نبودند، با هرگونه تلاش و موفقیت دولت جدید موافق نباشند.

دولت جدید لبنان اعلام کرد که در راه اداره کشور به مبارزه با فساد اقتصادی و عاملان آن و ایجاد شفافیت به ویژه در امور اقتصادی خواهد پرداخت، موضوعی که از همان زمان زنگ خطر را برای سیاستمدارانی که از تشکیل دولت جدید راضی نبودند، به صدا درآورد .

در هفته اخیر یکی از بحث برانگیزترین مسایل لبنان بازخواست نخست‌وزیر این کشور از رییس کل بانک مرکزی در خصوص اقداماتی بود که منجر به انتقال میلیاردها دلار از سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم نزد بانک‌های لبنان به خارج از این کشور شد و به تبع آن گرانی‌های بی‌سابقه دلار و ارزاق عمومی را در پی داشت، موضوعی که تا حد برکناری "ریاض سلامه" رییس کل بانک مرکزی لبنان که مورد حمایت شدید آمریکا و سران "گروه ۱۴ مارس" (طرفداران حریری نخست‌وزیر سابق لبنان) قرار دارد، پیش رفت تا حدی که سفیر آمریکا به گوش مقام‌های لبنانی رساند که اگر سلامه تغییر کند، واشنگتن دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه برخی مقام‌های لبنانی برقرار خواهد کرد.

این موضوع و تشدید گرانی‌ها و اعمال قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع "ویروس کرونا" موجب برانگیختن دوباره اعتراض‌های عمومی و صاحبان مشاغل با درآمدهای کم و غیر ثابت شد. اتفاقی که با چاشنی سیاست و تشویق برخی سیاستمداران همراه بود. آنان تاکید داشتند تا با شعله‌ور کردن آتش این اعتراض‌ها اعلام کنند که دولت جدید نیز نمی‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

حال برخی رسانه‌های داخلی و خارجی طرفدار این مخالفان که وابسته به نظام قومی و تشکیلاتی خود آنان است سعی می‌کنند، به جای پرداختن به اصل ماجرا که ناشی از بی‌تدبیری و بی‌مسوولیتی سران قبلی حکومت است، دولت کنونی را نشانه گرفته و آن را بی‌کفایت جلوه دهند.

روزنامه الجمهوریه 
الجمهوریه چاپ بیروت در این باره به نقل از "سمیر جعجع" رییس حزب "نیروهای لبنانی" و از مخالفان جدی دولت دیاب نوشت:‌ این تظاهرات نشان داد که دولت مقصر است و برنامه‌ای برای بهبود اوضاع اقتصادی و دغدغه‌های مردم لبنان ندارد.

وی افزود:‌ مردم دیگر تحمل مشکلات را ندارند و بستن راهها و آتش زدن لاستیک‌ها نمودی از اعتراض آنان به وضعیت موجود و بی‌کفایتی دولت در ارایه راهکارهای لازم است.

روزنامه الانباء
الانباء دیگر روزنامه لبنانی در این باره از تظاهرات جدید در لبنان با عنوان "قیام علیه گرسنگی و وخیم‌تر شدن اوضاع معیشتی" نام برد و نوشت:‌ متاسفانه دولت به جای اتخاذ تصمیمات لازم برای حل مشکلات و فراهم کردن زمینه زندگی مناسب برای شهروندان به سرکوب معترضان روی آورده و نیروهای ارتش را رو در روی مردم قرار داده است .
این روزنامه همچنین پیش‌بینی کرد که سرکوب تظاهرات،‌ اعتراض‌ها را در روزهای آینده بیشتر و گسترده‌تر خواهد کرد.

الانباء، طرابلس را که این روزها درگیر این تظاهرات است، "عروس انقلاب" نامید و نوشت که در تظاهرات دیروز یکی از اهالی این شهر (‌در شمال لبنان ) جان خود را از دست داد و جمعی از مردم در اثر درگیری با نیروهای انتظامی و ارتش زخمی شدند و یکی از نیروهای ارتش نیز صدمه دیده است.

روزنامه الشرق الاوسط

الشرق الاوسط متمایل به سعودی‌ها هم همسو با رسانه‌های متعلق به مخالفان دولت لبنان نوشته است که دولت جدید  هنوز نتوانسته، برای کاهش چالش‌های اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم برنامه مشخصی ارایه دهد و همین موضوع سبب شعله‌ور شدن مجدد اعتراض‌ها در کف خیابان شده است .

روزنامه العربیه

این روزنامه وابسته به حکومت سعودی با آب و تاب دادن به تظاهرات خیابان‌ها در شهرهای لبنان،‌ از آنها به عنوان تظاهرات ضد دولتی نام برد و نوشت که سوء مدیریت دولت دیاب باعث شده تا دامنه این اعتراض‌ها علاوه بر بیروت به دیگر شهرهای لبنان نیز کشیده شود و مردم شعب بانک‌ها و اماکن تجاری عمومی را به آتش بکشند.

این رسانه همچنین به نقل از جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی افزود که اوضاع در لبنان خطرناک و پیچیده است و باید جبهه‌ای در مخالفت با "حزب الله" و دولت مورد حمایت آن به راه انداخت و ما در این زمینه با حریری رهبر تشکیلات " المستقبل " و جدی‌ترین مخالف دولت و همچنین "ولید جنبلاط" رییس حزب "ترقیخواه دروزی" در تماس و رایزنی هستم تا به تفاهمی مشترک علیه دولت کنونی لبنان برسیم.

این رسانه سعودی به نقل از جعجع تاکید کرد که دولت حسان دیاب هیچ دستاوردی طی چند ماه گذشته پس از تشکیل برای لبنان و لبنانی‌ها نداشته و ما در هیچ حکومتی که حزب الله بر آن کنترل داشته باشد، مشارکت نخواهیم داشت، زیرا حزب الله معضلی بزرگ در لبنان است.

روزنامه عکاظ

عکاظ دیگر روزنامه سعودی، بروز مجدد تظاهرات خیابانی در لبنان را نشانه ناتوانی دولت دیاب در کنترل اوضاع و قیمت‌ها دانست و حتی پیش‌بینی کرد که اعتراض‌ها تا اواخر اردیبهشت ماه به اوج خود برسد.

این روزنامه افزود:‌ لبنان در آستانه دور جدیدی از خشونت‌ها است و دولت کنونی آن قادر به کنترل اوضاع نیست .

عکاظ با نشانه گرفتن نوک حملات به سوی دولت دیاب اضافه کرد:‌ هر دولتی که نتواند ضروریات زندگی مردم را تامین کند، قادر نخواهد بود ثبات و امنیت را در عرصه اقتصادی و جامعه خود به ارمغان آورد. 

این روزنامه همچنین به سخنان سفیر آمریکا در لبنان که با تظاهرکنندگان ابراز همدردی کرده نوشت که وی نسبت به تعویض ریاض سلامه رییس کل بانک مرکزی لبنان که مورد حمایت واشنگتن است، به مقام‌های لبنانی هشدار داده است.

این روزنامه در مطلبی دیگر به نقل از ولید جنبلاط رییس حزب ترقیخواه دروزی لبنان و از منتقدان جدی دولت کنونی تاکید کرد:‌ "حزب میهنی آزاد" به رهبری "جبران باسیل" (داماد میشل عون رییس جمهوری فعلی لبنان )‌ و حزب الله دولت کنونی را اداره می‌کنند و ما اجازه نمی‌دهیم این سه تشکل (‌دولت ،‌حزب الله و حزب میهنی آزاد ) ما را کنار گذارند و لبنان را به سرنوشت عراق و سوریه تبدیل کنند.

حمله رسانه‌های منتقد به دولت نوپای لبنان در شرایطی رخ می‌دهد که بحران پرداخت بدهی‌های خارجی و کاهش نقدینگی ارزی و همچنین رکود اقتصادی ناشی از قرنطینه بر اثر شیوع کرونا در لبنان به مشکلات این کشور دامن زده و تحلیلگران اقتصادی بعید می‌دانند، در چنین شرایطی هیچ دولتی بتواند نسخه سریع درمانی برای آن بپیچد،‌ ضمن آنکه دولت دیاب تلاش می‌کند با رهگیری میلیاردها دلار ارز قاچاق شده بانکها به خارج و بازگرداندن آن،‌ لبنان را از بن‌بست اقتصادی کنونی خارج سازد.

تلاش‌هایی که مورد تایید حزب الله و دیگر تشکل‌های مردمی لبنان برای مبارزه با فساد مواجه شده و خواستار ارایه برنامه‌هایی قوی و منسجم برای تحقق این اهداف هستند.

برچسب‌ها دلار اعتراض های خیابانی لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار اعتراض های خیابانی لبنان دلار اعتراض های خیابانی لبنان دولت کنونی دولت دیاب اعتراض ها دولت جدید رییس حزب حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی از ادارات دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده خواست تا از حقوق تمامی دانشجویان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن در محوطه‌های خود محافظت و آن را تسهیل کنند.

در این بیانیه آمده است: «مدیریت دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حق اعتراض دانشجویان بکار بسته اندو دانشجویانی را که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت می‌کنند از تحصیل تعلیق کرده‌اند». 

پل اوبراین، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل ایالات متحده، گفت: هرگونه اقدامی برای ساکت کردن، آزار، تهدید یا ارعاب کسانی که به طور مسالمت‌آمیز برای اعتراض و صحبت کردن جمع می‌شوند، نقض حقوق آنهاست.

این نهاد ناظر حقوق گفت که آزادی آکادمیک جزء لاینفک حق تحصیل بر اساس قوانین بین المللی است و تاکید کرد که مدیریت دانشگاه موظف است فضایی را ایجاد کند که دیدگاه‌های گوناگون را فراهم کند، اما همچنین اطمینان حاصل کند که همه دانشجویان قادر به شرکت در چنین بحث‌هایی هستند. 

در این بیانیه آمده است: «با توجه به خطرات واقعی و شناخته شده خشونت پلیس که دانشجویان ممکن است با آن مواجه شوند، ادارات باید مجریان قانون را برای متفرق کردن تظاهرات دانشگاه تنها به عنوان آخرین راه حل، مانند مواجهه با خشونت گسترده یا تحریک به خشونت و تبعیض، احضار کنند.»

اوبراین ادامه داد: حق اعتراض برای اظهار نظر آزادانه علیه آنچه در حال حاضر در غزه اتفاق می‌افتد بسیار مهم است.

این امر به ویژه در شرایطی صادق است که دولت ایالات متحده همچنان به ارائه سلاح به ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد و هر روز به طور فزاینده‌ای در جنایاتی که علیه فلسطینیان انجام می‌شود شریک است.

دانشجویان چندین دانشگاه در شهر واشنگتن آمریکا به دیگر معترضان ملحق شده و ضمن درخواست قطع روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس دائم در غزه شدند.

در روز‌های اخیر صد‌ها دانشجوی آمریکایی در اعتراضات سراسری دستگیر شده‌اند، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین، بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل و ده‌ها نفر دیگر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

ده‌ها نفر از جمله اساتید دانشگاه که تلاش کرده‌اند جلوی دستگیری معترضان غیرمسلح را بگیرند، دستگیر شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • بارها گفته‌ام مخالف هرگونه رابطه ناسالم و پارتی‌بازی در همه ادارات هستیم
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • هراس نتانیاهو از تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر رئیس جمهور آلمان به ترکیه
  • شهر ارواح، کریات شمونا
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی