Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق محمدی: اولویت کوتاه‌مدت و زودبازده کشور باید مسئله‌ی اقتصاد باشد و به حوزه‌ی معیشت مردم رسیدگی شود و این اختلاف طبقاتی‌ای که ایجاد شده است، باید از بین برود و شرایط کمی رونق بخشیده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی صادق محمدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد: کیفیت انتخابات مجلس محدود به یک دعوای جناحی و لیستی است و این باعث قدکوتاهی این مجلس خواهد شد و مردم را نیز کوتوله بار می‌آورند که نه از روی آگاهی کامل، بلکه از روی بغض به فلان حزب، به حزب دیگر رأی می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صادق محمدی گفت: شأنیت مجلس یا قوه‌ی مقننه در قانون‌گذاری و تعیین حوزه‌های انتخابی و... است. اما ما در این چند سال گذشته عملاً عملکرد مناسبی از مجلس ندیده‌ایم. نه در حوزه انتخابی نمایندگان و نه در عرصه‌ی اصلاح یا تصویب قوانین و در کل کارکرد مناسبی نداشته است و یک دورهمی زیبایی بود که چهارسال افراد کنار هم بشینند و حقوق دولتی به جیب آن‌ها واریز شود. با توجه به اینکه افراد با کثرت زیادی از جا‌های مختلف کشور وارد آن می‌شوند و سمت و سو‌های سیاسی متفاوتی دارند، طبیعتاً نباید مجلس سیاست‌زده شود، ولی ما مشاهده می‌کنیم که این اتفاق می‌افتد و در چهارسال گذشته ما شاهد آن بودیم. مجلس قبل با انتخاباتی شروع شد که همه ما شاهد آن بودیم و طبیعی بود که وضعیت مجلس چیزی بهتر از این نخواهد بود. به عبارت دیگر مجلس یک نهاد ناکارآمد بود و آن جا‌هایی که باید می‌ایستاد، کاری نکرد و حضور یا عدم حضور این نهاد در جریان‌های مختلف کشور خیلی تفاوتی نمی‌کرد.

وی افزود: ما یک نهاد ناظر داریم به نام شورای نگهبان که صلاحیت کاندیدا‌ها را احراز می‌کند و ناظر به اجرای قوانین و حسن رفتار نمایندگان مجلس می‌باشد. ما وقتی می‌بینیم که حدود ۹۰ نماینده مجلس دهم در انتخابات قبل رد صلاحیت می‌شوند، و این نشان می‌دهد که ما یک تداوم نظارت و بازرسی بر نمایندگان مجلس را نداریم. این موجب می‌شود که آن اعتمادی که باید نسبت به نمایندگاه خدشه‌دار شود، نسبت به شورای نگهبان صورت پذیرد. در کل رد صلاحیت‌های شورای نگهبان به صلاح و درست بوده است و عموماً افرادی بوده اند که فساد اقتصادی یا اخلاقی داشته‌اند. اما یک ساز و کاری که در کشور‌های دیگر علی‌الخصوص فرانسه وجود دارد این است که شورای نگهبان آن‌ها خیلی شفاف‌تر عمل می‌کند. حالا ممکن است در برخی جا‌ها ملاحظاتی وجود داشته باشد، اما درکل باید این شفافیت وجود داشته باشد تا فضای آرام‌تری نسبت به شورای نگهبان وجود داشته باشد.

محمدی در ادامه گفت: امسال طیف اصولگرایان به زعم خودشان طیف نزدیک‌تر به انقلاب بوده اند و آمدند و یک لیستی دادند و دعوا‌هایی صورت پذیرفت. ما دیدیم که دقیقاً همان کاری چهارسال گذشته و در سال ۹۴ توسط لیست امید انجام شد، در این انتخابات و توسط این طیف هم انجام شد و یا تعدیل یک جمله از حضرت آقا که باید لیستی رأی داد، مقوله کار خود در انتخابات قرار دادند. نتیجه‌ی غیرمطلوب این قضیه خیانت به فهم و بلوغ اجتماعی مردم است. ما باید به این سمت قدم برداریم که افرادی شایسته‌ی فراجناح به مجلس راه پیدا بکنند. این بازی تبدیل شده است به یک بازی سیاسی که ما یا باید به اصولگرایان رأی بدهیم یا به اصلاح‌طلبان و این باعث می‌شود که حضور مردم در انتخابات‌ها پایین بیاید و به مشارکت مردم ضربه می‌زند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: از طرف دیگر کیفیت انتخابات مجلس محدود به یک دعوای جناحی و لیستی است و این باعث قدکوتاهی این مجلس خواهد شد و مردم را نیز کوتوله بار می‌آورند که نه از روی آگاهی کامل، بلکه از روی بغض به فلان حزب، به حزب دیگر رأی می‌دهند. در کل ما در انتخابات اخیر فهمیدیم که این اصولگرایان تفاوت آنچنانی با اصلاح‌طلبان ندارند و با لیستی جلو آمدن در انتخابات، آن‌ها به اعتماد مردم پشت پا زدند و مردم را رسماً بازی دادند. از طرف دیگر دعوا و دغدغه‌ی اصلی این مجلس این شده است که چه کسی رئیس آن شود و طبیعتاً ما نباید انتظار یک مجلس قوی را از آن داشته باشیم. یعنی در این شرایط و وضعیت حال حاضر مجلس به جای واقعا دغدغه‌های مهم و درست، به این روی آورده اند که چه کسی رئیس مجلس شود. شاید تنها جایی که مجلس یازدهم با این وضعیت درست عمل کند، سرمایه‌گذاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ است. قاعدتاً مجلس یازدهم از مجلس دهم بهتر خواهد بود، ولی نباید انتظار تغییر شگرفی از آن داشته باشیم.

محمدی با تکیه بر اینکه در این چند سال از سمت دولت آقای روحانی وضعیت نامطلوبی در کشور ایجاد شده است، گفت: ما دست روی هر کجا بگذاریم، نیاز به تغییرات بنیادین دارد و باید کاری کرد که حداقل وضعیت به حالت نرمال خود بازگردد. اولویت اصلی مجلس یازدهم باید تمرکز بر اقتصاد کشور و قوانین مربوط به آن باشد. اعم از قوانین مربوط به بنگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، مشاغل خرد و کلان، مسئله‌ی خصوصی‌سازی و... در لایه‌ی اول باید یکسری از قوانین اصلاح شود و در لایه‌ی بعد باید نقش نظارتی مجلس بر حسن اجرای قوانین اقتصادی تقویت شود. البته ما شاهد خواهیم بود که در این دو سالی که از دولت آقای روحانی باقی مانده است، درگیری جالبی بین دولت و مجلس اتفاق خواهد افتاد. باید خیلی از قوانین صرفاً عملی شود و در گام بعدی برخی از آن‌ها باید اصلاح شود.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های مجلس یازدهم باید بازگشت به مردم باشد. هر کدام از نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه‌ی خود آمده‌اند و باید به سمت مردم بازگردند. ولی در کل اولویت کوتاه‌مدت و زودبازده کشور باید مسئله‌ی اقتصاد باشد و به حوزه‌ی معیشت مردم رسیدگی شود و این اقتصاد احیا شود و این اختلاف طبقاتی‌ای که ایجاد شده است، باید از بین برود و شرایط کمی رونق بخشیده شود. علاوه بر این‌ها باید این وابستگی پوشالی که به نفت داریم، از بین برود. قضایای مربوط به کرونا مزید بر علت شده است که اقتصاد کشور را اصلاح بکنیم، ولی اگر کرونا هم نبود، باید این کار انجام میشد.

او در پایان خاطر نشان کرد: بستر دیگری که باید از اولویت‌های مجلس بعد و همچنین دولت باشد، مسئله‌ی فرهنگ است. بستر همه نفوذ‌ها و همه پیشرفت‌ها فرهنگ است. اگر ما فرهنگی غنی‌ای داشته باشیم، با اقتصاد ضعیف یا سیاست‌های مختلف نیز مدارا خواهیم کرد و کنار بیاییم، ولی لنگیدن در فرهنگی اتفاقات بدی را رقم خواهد زد و باید بر روی مسئله‌ی فرهنگ اهتمام جدی‌تری صورت پذیرد. مجلس باید آرام آرام و مسئله به مسئله جلو برود نه اینکه بخواهد سریع یک سنگ بزرگی را بردارد و مشکلات عمده‌ای را حل بکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست مجلس کمیسون قالیباف زاکانی آقا تهرانی مجلس یازدهم شورای نگهبان مسئله ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه دوشنبه در جشن بزرگ کارگران در مشهد اظهار کرد: تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود و این امنیت، خونخواهی از سرداران نظامی و مردم فلسطین در اقدام سپاه پاسداران انقلاب و عملیات وعده صادق را فراهم می کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفاً نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار کرد: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

وی گفت: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

کد خبر 6092717

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان