Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@21:15:10 GMT

فتنه‌گری مثلث شوم در لبنان و هوشیاری حزب‌الله

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۶۴۸۰

فتنه‌گری مثلث شوم در لبنان و هوشیاری حزب‌الله

چند روزی است که در سایه همه‌گیری بیماری کرونا، اعتراضات مردم لبنان به شرایط و اوضاع اقتصادی به ویژه کاهش شدید ارزش لیره واحد پول این کشور، دوباره شروع شده است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو لبنان که در سال‌های اخیر تجاوز‌هایی همچون حمله رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ و جنگ‌های داخلی را با شکست ارتش صهیونیستی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ پشت سر گذاشته اخیرا با مشکلات اقصادی و داخلی و به ویژه فساد مدیران دولتی مواجه شده است، مشکلاتی که شماری از مردم این کشور را به اعتراض‌های خیابانی واداشته است، هرچند نفوذی‌های وابسته این اعتراضات را به سمت سوی مورد نظر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سوق داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مرحله اول اعتراضات مردم لبنان به فساد اقتصادی مدیران دولتی و دزدی‌ها در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۵ مهر ماه ۱۳۹۸) کلید خورد و نتیجه آن استعفای سعدالدین حریری نخست وزیر متمایل به عربستان و غرب در پنجم آبان ماه همان سال بود.

دور دوم اعتراضات لبنان با عنوان "هفته خشم" در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ۱۳۹۸) و با تجمع معترضان مقابل بانک مرکزی لبنان در بیروت و شعبه‌های فرعی آن آغاز شد.

اعتراضات مردمی لبنان که در ابتدا با هدف رسیدگی به وضعیت و مطالبات اقتصادی آغاز شده بود٬ در این مرحله علاوه بر خواسته‌های اقتصادی٬ در اعتراض به روند کند و تعلل مسئولان این کشور در تشکیل دولت ادامه پیدا کرد.

این بار تظاهرات‌های مردم لبنان بسیار متفاوت‌تر از گذشته بود و ورود آشوبگران و خرابکاران به این اعتراضات٬ صحنه‌های خشونت آمیزی را در بیروت و یک سری مناطق رقم زد؛ به‌طوری که پس از اتمام درگیری‌ها میان نیرو‌های امنیتی و معترضان٬ این مناطق مانند مکان‌های جنگ‌زده به‌نظر می‌رسید.

مرحله سوم اعتراضات لبنان نیز در ابتدای اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۹) و در سایه همه گیری بیماری کرونا در لبنان رغم خورد. در حالی که مردم لبنان از فساد اداری و اختلاس در بانک‌ها ناراضی بودند و برای ابراز این ناراحتی به خیابان‌ها آمدند، اما به یکباره باز هم مسیر اعتراضات تغییر کرد و به سمت بسته شدن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و آتش زدن لاستیک در آن‌ها در کنار حمله به برخی بانک‌ها بود.

از اقدام مثبتی که در میانه اعتراضات مردم لبنان انجام شد انتخاب "حسن دیاب" از بین مسلمانان سنی مذهب به عنوان نخست وزیر لبنان در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۹۸ بود، فرد با تجربه‌ای که ابتدا از سوی "میشل عون" رییس جمهوری لبنان معرفی و توسط حزب الله و جریان هشت مارس به رغم مخالفت جریان غرب گرای ۱۴ مارس مهر تایید مجلس لبنان را اخذ کرد؛ وی که استاد دانشگاه می‌باشد، در دوره نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش کابینه او بود.

با بررسی پشت پرده اعتراضات لبنان و هدایت آن به مسیر خشونت و به آتش کشیدن اماکن دولتی و بانک‌ها به یک موضوع بر می‌خوریم و آن هم حضور عوامل دو حزب ضد ملی لبنان در این بین می‌باشد که در دوران حضور نظامیان صهیونیست در این کشور در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ به عنوان بازوی این رژیم در لبنان اقدام می‌کردند، حزب نیرو‌های لبنانی یا همان فالانژ‌های لبنان به سرکردگی سمیر جعجع که اقدامات تروریستی فراوانی در لبنان داشته و وابستگان به حزب کتائب به سرکردگی امین جمیل که هر دو حزب هم اکنون عضو جریان غرب گرای ۱۴ مارس در لبنان می‌باشند.

از اقدامات اخیر عناصر وابسته به احزاب یاد شده در لبنان که با هدایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان که از آن‌ها به عنوان مثلث شوم یاد می‌شود، مخالفت با حسن دیاب نخست وزیر جدید لبنان می‌باشد، فردی که عزم خود را برای مقابله با فساد و مفسدان در لبنان جزم کرده است، اقدامی که به مذاق مسئولان و مدیران فاسد پیشین این کشور خوش نیامده و این افراد همان کسانی هستند که می‌توان گفت همه آنان سرمنشاء اعتراضات مردم لبنان به دلیل عملکرد خائنانه بوده است.

هم اکنون نقش سفارت آمریکا در بیروت به عنوان راس مثلث شوم در لبنان در به انحراف و خشونت کشیدن اعتراضات مردمی بسیار پررنگ می‌باشد به حدی که حزب الله از طریق فرانسه برای آمریکایی‌ها خط و نشان کشیده است.

منابع رسانه‌ای در لبنان می‌گویند، حزب‌الله از طریق فرانسه به طرف آمریکایی پیام داده که در مقابل تلاش‌های این کشور برای فروپاشاندن اقتصادی لبنان، بیکار نخواهد نشست و آنچه آمریکا در جنگ صهیونیستی و تکفیری نتوانسته به دست آورد، از طریق اقتصادی هم نخواهد توانست به دست آورد.

روزنامه اللواء لبنان دیروز (سه‌شنبه) در تشریح این خبر نوشت، به نظر می‌رسد، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، آن گزینه‌ای را که در سال ۲۰۱۲ مطرح کرد، قصد دارد در سال ۲۰۲۰ نیز دوباره مطرح کند. گزینه نصرالله برگزاری «کنفرانس مؤسسان ملی» در سایه تلاش‌ها برای فروپاشاندن اقتصادی و سیاسی لبنان است.

اللواء توضیح داده که «اطلاعات به دست آمده می‌گوید، حزب‌الله به فرانسوی‌ها گفته که ساکت نخواهد نشست تا ادامه سیاست فروپاشاندن اقتصادی که آمریکا علیه لبنان با کمک طرف‌هایی داخلی در پیش گرفته و کشور را به ناکجا آبادی می‌برد، نظاره‌گر باشد و کشور را دو دستی تقدیم گروهک‌ها و توطئه‌کنندگان نخواهد کرد. حزب‌الله هرگز نمی‌پذیرد چیزی را که آن‌ها (دشمن آمریکایی) در جنگ‌های اسرائیلی و تکفیری نتوانسته کسب کنند، در صلح به دست آورند».

این روزنامه لبنانی با اشاره به نبرد فعلی در میان سیاسیون لبنان بر سر موضوع فساد اقتصادی و بازگرداندن پول‌های تاراج شده در سایه کاهش شدید ارزش لیر مقابل دلار و اعتراض برخی جریان‌ها به رئیس کل بانک مرکزی نیز نوشت: برای نخستین بار، نزدیکان به حزب‌الله و نهاد‌های رسمی در کشور از وجود طرح‌ها و توطئه‌هایی برای بر هم زدن امنیت لبنان بخصوص در سایه اعتراض مردمی، سیاسی و اقتصادی فعلی که زمینه را برای ایجاد خلل‌های امنیتی فراهم کرده، بشدت ابراز نگرانی کرده‌اند به گونه‌ای که بیم احیای جنگ داخلی و فتنه مذهبی در لبنان می‌رود.

اللواء به نقل از منابع نزدیک به حزب الله نوشت، آنان که فکر می‌کنند سرنگون کردن دولت حسان دیاب در این شرایط راه حل بحران چند بعدی لب نان است، در توهم به سر می‌برند. متأسفانه مخالفان می‌دانند که این دولت «فرصت آخر» است؛ یا باید رهایش کنند تا کشور را از زیر آوار بحران‌ها بیرون بکشد یا اینکه دست‌کم راه را هموار کند یا اینکه همه در لبنان مقابل گزینه کنفرانس مؤسسان جدید قرار خواهند گرفت که تحت شروط حزب الله و متحدانش در کل لبنان و منطقه خواهد بود.

از نگاه حزب الله آنچه اکنون در لبنان جریان دارد، طبیعی نیست و مرتبط با همه تلاش‌هایی است که هدفش اصلاح و مبارزه با فسادی است که دولت لبنان با کمک حزب الله در درون کابینه و پارلمان این کشور آغاز کرده، اقدامی که متاسفانه با وتو‌های مذهبی و طائفی جریان‌های فاسد روبه‌رو شده است. همین نکته نشان می‌دهد که تصمیم برای از بین بردن مشکلاتی که در لبنان وجود دارد بدون اصلاح نظام اداری این کشور امکان‌پذیر نیست.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله نیز آمریکا و تل‌آویو را در وضعیت فعلی لبنان و بحران اقتصادی در این کشور دخیل دانست و ضمن اعلام اینکه فشار اقتصادی منجر به امتیازدهی حزب‌الله نمی‌شود، هشدار داد به نفع واشنگتن و تل‌آویو است وضع به نقطه بحرانی نرسد.

وی افزود که بحران‌های فعلی لبنان نتیجه انباشت سیاست‌های دولت‌های سابق است و دولت فعلی به شیوه‌های مختلف در تلاش برای حل آن است و باید به این دولت فرصت داده شود.

معاون دبیرکل حزب الله رئیس بانک مرکزی لبنان را مسؤول آن چیزی دانست که این کشور الان به آن به آن دچار شده، ولی نه به تنهایی. موضع حزب‌الله در خصوص رئیس بانک مرکزی (ریاض سلامه) واضح است و مسأله این بانک باید در داخل دولت مورد بحث قرار بگیرد نه در رسانه‌ها، تا تصمیم مناسب بر این اساس که منافع کشور بر هر چیزی مقدم است، گرفته شود.

شیخ قاسم در خصوص افزایش نرخ دلار در مقابل لیر لبنان نیز که به حدود هر دلار مقابل چهار هزار لیر رسیده هم گفت، اینکه دلار به این سطح در لبنان رسیده بدان معناست که اشتباهات زیادی از بانک مرکزی لبنان رخ داده، علت باید مشخص شود و برای حل آن تلاش شود.

معاون حزب‌الله سپس تصریح کرد: طرف‌هایی هستند که خواستار ساقط کردن دولت حسن دیاب می‌باشند، اما شرایط این اجازه را به آن‌ها نخواهد داد، دولت قوی، ثابت قدم و منسجم است و گام‌های عملی را برای قرار دادن کشور در مسیر درست آغاز کرده است.

در همین راستا "حسن دیاب" نخست وزیر لبنان هم طی سخنانی حمله به بانک‌ها و نیرو‌های ارتش این کشور در شهر طرابلس در شمال لبنان را برای برهم زدن امنیت لبنان و «بازی با آتش» خوانده و هشدار داده که اقدامات اخیر آشوبگران (و سران آنها) با هدف بی ثباتی و ناامن کردن لبنان می‌باشد که وجود مقاصد پلیدی در پس پرده دارد.

وی تصریح کرد، این طبیعی است که مردم مجدد به خیابان‌ها بیایند، بعد از اینکه برای آن‌ها روشن شده که تلاش‌های سیاسی برای جلوگیری از گشوده شدن پرونده‌های فساد در کشور وجود دارد. از لبنانی‌ها می‌خواهم که علیه مفسدان وارد عمل شده و راه را به روی تلاش‌ها برای ربودن انقلاب آن‌ها به منظور بهره برداری از آن در سیاست ببندند.

شرایط و اوضاع فعلی لبنان نشان می‌دهد که برخی از گروه‌ها و جریان‌های وابسته به مثلث شوم از شفاف سازی شرایط در لبنان نگران هستند و به هر طریق به دنبال برهم زدن اوضاع برای روشن نشدن مسایل و مفاسد خود هستند و به جای همراهی با مردم و دولت لبنان برای برون رفت از مشکلات به دنبال برهم زدن اوضاع هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هوشیاری حزب الله اعتراضات مردم لبنان اعتراضات مردم لبنان بانک مرکزی نخست وزیر حسن دیاب مثلث شوم حزب الله تلاش ها بانک ها هم زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۶۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حزب الله لبنان به یاری غزه برخاسته و این حمایت، طرح جنگی دشمن صهیونیست در فلسطین و لبنان را در برهه کنونی و در آینده با مانع روبرو کرده است.

وی افزود: هرآنکه آینده نگر نباشد و این دشمن را نشناسد نمی تواند حقایقی را درک کند که بیانگر این است که حمایت ما فوایدی دارد که فراتر از حمایت از غزه و نیز فراتر از حمایت لبنان است و آن تشکیل نیروی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی است. طرحهایی که درباره لبنان و جنوب آن گفته می شود تا زمانی که آتش بسی در غزه برقرار نشود غیرقابل اجراست. هر آنکه بحث آتش بس در جنوب را مطرح می کند تا دشمن صهیونیست به راحتی در غزه به جنگ ادامه دهد در واقع از ما دعوت می کند که در حمله دشمن اسرائیلی مشارکت داشته باشیم.

نعیم قاسم تاکید کرد: ما با غزه و فلسطین هستیم نه با اسرائیل. جنگ در غزه باید متوقف شود و پس از آن جنگ در لبنان متوقف می شود. اینکه با تهدیدات نزد ما بیایند مبنی بر اینکه اسرائیل به شما حمله می کند و خطاب به آنها می گوییم که تهدیدات شما درست بودن رویارویی ما را ثابت می کند و اینکه ما را مصمم تر خواهد کرد.

وی افزود: گالانت وزیر جنگ دشمن که تهدید می کند که هدف اصلی بازگردانیدن ساکنان شمال به منازلشان است و برهه آتی سرنوشت ساز خواهد بود؛ خطاب به او می گوییم که جنگ نمی تواند ساکنان شمال را برگرداند بلکه این جنگ بازگشت آنها را بیش از پیش دورتر خواهد کرد و ممکن است در نهایت بازگشتی در کار نباشد.تداوم جنگ و توسعه آن شهرک نشینان را بر نمی گرداند بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. جهان باید بیدار شود و جنگ غزه را متوقف کند زیرا این به واقعیت نزدیک تر است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: حزب الله به دشمن به شکل متناسب پاسخ می دهد و گسترش جنگ از سوی دشمن، گسترش پاسخ و مقاومت از سوی حزب الله را به همراه خواهد داشت این تصمیم قطعی است. هنگامی که دشمن، یکی از برادران ما را در منطقه الصرفند هدف قرار داد ما روز سه شنبه با سه پهپاد انتحاری مقر فرماندهی تیپ گلوانی و مقر یگان ایغوز را در پادگان شراگا در شمال شهر عکا هدف قرار دادیم و طبق گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰۰ هزار شهرک نشین در شمال فلسطین اشغالی به پناهگاه رفتند. همه این تحولات فقط با سه پهپاد رقم خورد حال تصور کنید که اگر پا را فراتر بگذارند چه رخ خواهد داد.

وی افزود: رسانه های دشمن تایید می کنند که حدود ۴ هزار موشک و حدود ۶ هزار موشک ضدتانک از سوی حزب الله از زمان شروع جنگ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. آنها می گویند که حزب الله ۱۵۰ هزار موشک دارد. با یک محاسبه این میزان سه درصد خواهد بود این بدان معنی است که ما فقط سه درصد از ذخایرمان را طبق گزارش رسانه های دشمن طی این هفت ماه خرج کرده ایم و تاثیرات آن آواره شدن شهرک نشینان و خسارت سنگین دشمن و فرسوده شدن ارتش اشغالگر بوده است. آیا بیش از این می خواهند؟ به هر حال ما آماده هستیم.

کد خبر 6090188

دیگر خبرها

  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • پاسخ حزب‌الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند