Web Analytics Made Easy - Statcounter

میلاد جباری مولانا نویسنده و کارگردان تئاتر که پیش از این آثاری همچون «کمیته مشترک» را در موزه عبرت روی صحنه برده بود, در خصوص جدیدترین اثر نمایشی خود، در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نمایشی با عنوان «کنفرانس تهران» را دارم که به شیوه تئاتر کاربردی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود این اثر نمایشی در کافه لقانطه اجرا شود؛ کافه‌ای قدیمی که در باغ موزه قصر بازسازی شده است. پیش از شیوع بیماری کرونا تمرین‌های این نمایش انجام شده بود، اما با شیوع بیماری تمرین‌ها را متوقف کردیم.

وی افزود: با بازیگران جوان تئاتر کار را آغاز کردیم که بخشی از آن‌ها بازیگران نمایش پیشین من و بخشی هم بازیگران جدیدی هستند که به گروه اضافه شدند.

جباری مولانا با اشاره به اینکه نمایش «کنفرانس تهران» اتفاقات درون یک کافه را در سال ۱۹۴۳ میلادی روایت می‌کند، بیان کرد: این نمایش، کنفرانس تهران را حاشیه نگاری می‌کند. زمانی که وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت و ژوزف استالین به تهران آمدند و کنفرانسی را ترتیب دادند که با بی احترامی شاه ایران را دعوت نکردند و همانند یک کشور استعمار شده جلسه‌ای رسمی و بین المللی برگزار کردند. کنفرانس تهران با حاشیه‌های مختلفی در جامعه آن زمان رو به رو شد. با توجه به جایگاه سیاسی اجتماعی کافه لقانطه در آن زمان چهره‌های شاخص سیاسی، هنری و اجتماعی آنجا گرد هم می‌آمدند و صحبت می‌کردند. از همین رو این اتفاقات را در کافه لقانطه که صاحب آن هم غلامحسین خان لقانطه بوده به تصویر می‌کشیم.

او ادامه داد: زمانی که مخاطب وارد کافه می‌شود، همانند یک مشتری است و در حالی که در کافه نشسته در حال تماشای نمایش است و خود را در دل یک واقعه احساس می‌کند. این نمایش هم به نوعی تئاتر موزه است؛ زیرا مکان اجرای آن، کافه موزه است. امیدواریم که در نزدیک‌ترین زمان بعد از اتمام بیماری کرونا اثر را روی صحنه ببریم. این اثر با مشارکت موسسه هنری نقالخانه و گروه گردشگری لقانطه روی صحنه می‌رود.

جباری مولانا در خصوص اجرای تئاتر‌های آنلاین هم گفت: در نخستین روز‌های اجرای تئاتر آنلاین یکی از آثار من به نام «سکوت سال ۱۰ هجری» به اجرا گذاشته شد. این نمایش با دو پرسوناژ و در ۴۵ دقیقه اجرا شد و مخاطبان خوبی هم داشت. من تا امروز مخاطبان خوبی در نمایش‌های آنلاین دیدم و در همان روز‌های نخست در صفحات مجازی تبلیغ شد و می‌توان گفت آن نمایش مخاطبان میلیونی داشت. منتهی تئاتر شاخصه‌هایی دارد که روی صحنه معنا پیدا می‌کند. هیچ چیزی تئاتر صحنه نمی‌شود و تئاتر باید به صورت زنده و در تعامل با مخاطب اتفاق بیفتد تا به خاستگاه واقعی خود برسد؛ اما چاره‌ای نیست و در این روز‌ها تئاتر آنلاین از شیوه‌هایی است که به بقای این هنر کمک می‌کند و همراه خوبی برای تئاتر صحنه است. حتی در دوران پسا کرونا یعنی می‌تواند کمک حال تئاتر صحنه باشد، اما باید بگویم من با آموزش آنلاین بازیگری موافق نیستم.

وی افزود: درست است که تئاتری‌ها و سینماگران نگرانی‌هایی بابت بازگشت مخاطبان به سالن‌ها دارند و اگر حمایتی از هنرمندان تئاتری صورت نگیرد، قطعا دوران بدی را سپری خواهیم کرد و زمان می‌خواهد تا مخاطبان به صندلی‌های سالن‌ها بازگردند اما امیدوارم این اتفاق (تئاتر آنلاین) با درایت و مدیریت نهادینه شود و مخاطب دوباره به صحنه اعتماد کند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر ایران کنفرانس تهران روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است