Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@19:20:37 GMT

قوه قضائیه، آخرین امید کارگران برای افزایش دستمزد 99

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۴۱۱

قوه قضائیه، آخرین امید کارگران برای افزایش دستمزد 99

با توجه به درخواست انجمن کارگران از رئیس قوه قضائیه مبنی بر پایین بودن حداقل دستمزد کارگران در سال 99 و ثبت شکایت این انجمن در دیوان عدالت اداری، رئیسی به سازمان بازرسی برای بررسی فوری مشکلات کارگران مهلت 10 روزه داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حداقل حقوق کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار از طریق شورای عالی کار تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بر اساس این قانون باید حداقل دستمزد کارگران با توجه به هزینه زندگی آن‌ها و نرخ تورم تعیین شود، اما این دو مؤلفه در مصوبه فعلی شورای عالی کار رعایت نشده است. بر این اساس حداقل دستمزد کارگران در سال جدید ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده است. شورای عالی کار از ۳ عضو از جامعه کارگری، ۳ عضو از کارفرمایان و ۴ عضو از دولت (وزیر کار، وزیر صنعت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان استاندارد) تشکیل شده است. حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹ در حالی در شورای عالی کار تصویب شد که هر ۳ نماینده جامعه کارگری مصوبه شورای‌عالی کار را به نشانه اعتراض امضا نکردند.

بیژن نوباوه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در رابطه با حداقل حقوق کارگران در سال 99 گفته است: حداقل حقوق و دستمزد کارگران هیچ‌گاه براساس واقعیت‌های جامعه و نیز براساس نرخ تورم و شرایط موجود افزایش نیافته است. همیشه بین اتحادیه‌ها، خانه کارگر و دولت بر سر حقوق و دستمزد کارگران اختلاف و بحث وجود داشته و دارد و متأسفانه امسال هم این بحث مطرح شده است. نرخی که دولت اعلام می‌کند نه با نرخ تورمی اعلام‌شده از سوی دستگاه‌های تحت امر خود نه با شرایط موجود و تولیدی کشور تطابق دارد. نرخ افزایش حقوق کارگران باید هم‌سو با قدرت تولید باشد. یعنی اگر حقوق کارگر از توان پرداخت واحد تولیدی خارج باشد، امکان دارد واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

مأموریت سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی مشکلات کارگران 

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در آستانه روز کارگر با اشاره به دیدار انجمن کارگران با آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در آستانه روز کارگر گفت: نمایندگان کارگران در این دیدار با رئیس قوه قضائیه مشکلات مزد 99 را مطرح کردند. اینکه دستمزد 99 کارگران از هزینه‌های زندگی آنها بسیار کمتر است و این‌که مصوبه دستمزد مورد تأیید شورای‌عالی کار نیست در این جلسه بیان شد. انجمن کارگران شکایتی درباره مزد 99 به دیوان عدالت اداری داشته است. درخواست کردیم با توجه به شکایتی که در دیوان داشته ایم و قرار است در زمان کوتاه رسیدگی شود نسبت به دستمزد 99 اقدام کنند.

رئیس قوه قضائیه هم در واکنش به نظرات و گزارش‌های حاضران در جلسه با تأکید بر این‌که مسئله معیشت و حقوق کارگران باید بسیار محترم شمرده شود، به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داده است نهایتاً ظرف ۱۰ روز با همفکری کارگران و شورای‌عالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران تهیه کند تا برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کارگر قوه قضائیه دستمزد کارگران رئیسی رئیس قوه قضائیه دستمزد کارگران شورای عالی کار کارگران در سال حقوق کارگران حقوق کارگر حداقل حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصل تبادل زندانیان موافقیم



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «اصغر جهانگیر» سخنگوی دستگاه قضا ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضائيه گفت: از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه می‌توان به تاکیدات رئیس دستگاه قضا در رابطه با لزوم در نظر گرفتن تناسب میان جرائم و مجازات‌ها اشاره کرد.

جهانگیر: آرا نباید موجب وهن دستگاه قضایی شوند

وی گفت: در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه مطرح شد که آراء صادره در محاکم قضایی از یک سو باید قابل دفاع و مستند باشند و از سوی دیگر، نباید موجبات وهن دستگاه قضا را فراهم کنند؛ همچنین رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که قضات در عین حال که نباید اسیر فضاسازی‌ها و غوغاسالاری‌ها شوند باید به مقوله اتقان آرا توجه ویژه‌ای داشته باشند.
سخنگوی قوه قضائيه با بیان اینکه امروز تخصصی شدن بسیاری از مسائل و موضوعات در دستگاه قضا از جمله در حوزه‌های بورس، بانک و امور دریایی، مورد تاکید جدی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا در جلسه امروز پیرامون مقوله ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات، مأموریت ویژه‌ای را به معاونت منابع انسانی قوه قضاییه ابلاغ کرد.

ممنوع الخدمات کردن افراد نباید به عنوان یک حکم عمومی علیه افراد استفاده شود

جهانگیر با بیان اینکه مقوله توجه به حقوق عامه، از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی قوه قضائيه بود، گفت: در نشست امروز پیگیری چگونگی اجرایی شدن دستور ۱۰ روز پیش رئیس عدلیه در دستور کار قرار گرفت و پس از طرح مباحثی از سوی دادستان انتظامی قضات در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه ناظر بر برخی احکام صادره با موضوع انسداد کد ملی افراد، رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضائيه برای بازنگری و بروزرسانی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قضایی که در گذشته صادر شده‌اند، ماموریت داد و تاکید کرد در عین حال که صدور احکام ناظر بر انسداد کد ملی افراد نباید به عنوان یک حکم عمومی جاری و ساری شود، می‌توان از این احکام در مواردی بسیار خاص و برای برخی از محکومان استفاده کرد.

دولت‌های ایران و پاکستان به دنبال تبادل زندانیان

سخنگوی قوه قضائيه در ادامه تبادل اتباع ایرانی زندانی در زندان‌های خارج از کشور را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه برشمرد و گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت به کشور پاکستان، وزیر دادگستری در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائيه به طرح نکات و مطالبی پیرامون تبادل اتباع زندانی دو کشور ایران و پاکستان پرداخت که کلیت این موضوع با موافقت حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و شورای عالی قوه قضائیه همراه بود و بنا شد که سازوکار‌های لازم جهت انجام این امر دنبال شود.

دیگر خبرها

  • با اصل تبادل زندانیان موافقیم
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است