Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@09:03:09 GMT

هجوم اخبار دروغین سد راه مبارزه موثر با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۷۳۱

هجوم اخبار دروغین سد راه مبارزه موثر با کرونا

شریف یزدی گفت: متاسفانه اطلاعات غیر واقعی در مورد کرونا زیاد شده و حتی برخی اطلاعات هم با مقدار زیادی دروغ آمیخته و منتشر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شریف یزدی متخصص بیماریهای عفونی و تب دار در مصاحبه با یزد رسا گفت: متاسفانه اطلاعات غیر واقعی در مورد کرونا زیاد شده و این اطلاعات با سرعت غیر قابل باوری نشر داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اطلاعاتی که امروز در مورد ویروس کرونا داریم هم با مقدار زیادی دروغ آمیخته و منتشر می شود. 

وی تاکید کرد: بعضاً ما مطالبی در مورد بیماری کرونا می شنویم که پذیرفته نیست. علاوه بر این برخی مغرضانه توصیه های غلط را مفید جلوه می دهند، البته خوشبختانه احساس می کنم که با عوامل انتشار بخشی از این شایعات توسط پلیس برخورد شده اما از هموطنان خواهشمندم اگر پیامی حاوی شیوه درمان  عجیبی می خوانید فوراً آن را اجرا نکنید، فوراً آن پیام را برای دیگران ارسال نکنید و حتماً از صحت و سقم آن مطلع شوید.

 

ساخت واکسن کرونا به راحتی امکان پذیر نیست

وی در مورد ساخت داروی کرونا گفت:  هنوز هیچ داروی قطعی برای بیماری کرونا نداریم. هر چند مواردی معرفی شده اما تاثیر گذاری آن ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

شریف یزدی تاکید کرد: کماکان اثربخشی داروها پیش از شدت گرفتن بیماری نمود بیشتری دارد و در افراد  با بیماری خیلی شدید امید به بهبود با دارو کمتر می شود.

وی ابراز داشت: تلاش شبانه روزی برای ساخت واکسن ادامه دارد اما تحقیقات در مورد یک واکسن خیلی کندتر و دیرتر از تحقیقات درمانی به نتیجه می رسد. چون واکسن را باید به فرد سالم تزریق کرد همچنین فرد باید زمان کافی برای ایجاد ایمنی داشته باشد تا بتواند با عوامل بیماری زا مواجه شود و توانایی خود را نشان دهد.

 

قرنطینه خانگی در کنترل کرونا نقش مهمی ایفا کرد

مسئول کمیته آموزش ستاد مرکزی کرونای دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: قبول داریم که یک مقدار بار بیماری سبک تر شده اما باید بدانیم کرونا همچنان وجود دارد و افراد آسیب پذیر همچنان شانس ابتلای بالا دارند.کماکان در بخش های مراقبت ویژه بیماران زیادی بستری هستند که با وجود تلاش همکاران ما نمی توانند از بیماری نجات پیدا کنند.

شریف یزدی گفت: رفتار ویروس تغییری نکرده و کماکان باید نگران بود. دلیل اصلی کنترل این بیماری هم قرنطینه و در خانه ماندن مردم است که خیلی به ما کمک کرده و شاید لازم باشد این حرکت را در محدوده زمانی دیگری ادامه دهیم.

 

وی اذعان داشت: باید خیلی صادقانه بگویم در عمر چهار ماهه این ویروس، کماکان مجهولات ما از آن بر دانسته های ما برتری دارد.

 وی در مورد ادعای نابودی کرونا با آمدن تابستان نیز عنوان کرد: در مورد تاثیر دما بر روی کاهش گسترش کرونا نیز نظرات موافق و مخالف زیادی مطرح می شود اما با توجه به این که این ویروس در مناطق گرم و خشک هم در اوج گرما شیوع پیدا کرده این ادعا نمیتواند درست باشد.

شریف یزدی گفت: این ویروس در هر بدن علائم متفاوتی را نشان می دهد. به عنوان مثال در مقابل جمع زیادی از بیماران که حس بویایی خود را از دست دادند در بعضی افراد این حس تقویت می شود. البته از دست دادن حس بویایی به  خودی خود دلیل تشخیص نیست، زیرا بیماری‌های دیگری هم هستند که چنین مشکلی ایجاد می کنند.

 

وسواس زیاد نداشته باشید

متخصص بیماریهای عفونی و تب دار اظهار داشت: برای غلبه بر این بیماری ذهن و بدن باید ایمن و آرام باشد اما رفتارهای وسواس گونه می‌تواند به هر دوی این ها آسیب بزند. مثلاً باید بدانیم طبق اطلاعات معتبر بین المللی این ویروس تنها از طریق دهان، بینی و چشم میتواند به بدن وارد شود و پوست توانایی جذب و دفع این ویروس را ندارد. پس وسواس زیاد در این مورد نیاز نیست. 

وی ادامه داد: این که بیان می‌شود کرونا از طریق اسکناس یا سکه قابل انتقال است تاکنون اثبات نشده و هنوز از بیش از دو میلیون فردی که به کرونا مبتلا شده بودند هیچ موردی پیدا نشده که بتوان این ادعا را اثبات کند. در مورد خوراکی های بسته بندی شده هم چون در حجم زیاد به فروشگاه ها می آید و توسط پرسنل منتقل می شود شانس انتقال از این طریق فوق العاده ضعیف است، بنابراین شما می توانید به راحتی خرید انجام دهید و بعد دست خودتان را بشویید.

 

وی اضافه کرد: در مورد میوه و سبزیجات هم کسی را ندیده ایم که مستقیماً در اثر لمس آنها مبتلا شده باشد. بنابراین توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که میوه و سبزیجات را دقیقاً مثل قبل از زمان کرونا استفاده کنید.

شریف یزدی با انتقاد از مصرف افراطی از گندزداها عنوان کرد: ما افراد بسیار زیادی  را داریم که از وایتکس و الکل آسیب دیده اند به خصوص که این ها را با هم ترکیب هم می کنند.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از دستکش هیچ نقشی در کنترل بیماری کرونا ندارد. حتی شاید بی احتیاطی موجب شود که دستکش موجب گسترش کرونا شود. کافی است وقتی دستمان را به یک سطح مشکوک می زنیم دست را با آب و صابون یا هر ماده شوینده و یا مواد الکلی ضدعفونی کنیم. البته بعضی ها از الکل به حجم بسیار زیاد روی پوست استفاده می‌کنند و این موجب خشکی پوست می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: شریف یزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی

اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد بیش از ۲۰۰ شهرک‌نشین بامداد امروز به میدان الاقصی هجوم بردند و به گشت‌های تحریک‌آمیز و اجرای آیین‌های تلمودی پرداختند.

پیش بینی می‌شود که با سازماندهی یورش جمعی افراط‌گرایان توسط پلیس اشغالگر، تعداد متجاوزان به هنگام عصر نسبت به روز‌های گذشته افزایش یابد.

از سوی دیگر، پلیس اشغالگر تدابیر نظامی خود را در دروازه‌های شهرک قدیم و مسجدالاقصی تشدید کرده است و محدودیت‌هایی را برای ورود نمازگزاران فلسطینی اعمال کرده است.

بیش از ۱۲۰۰ شهرک‌نشین افراطی دیروز یکشنبه هم به مسجدالاقصی هجوم بردند. روز پنجشنبه گذشته هم هجوم ۱۶۰۰ شهرک نشین گزارش شده بود که بالاترین آمار از هفتم اکتبر گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

سازمان‌های معبد ادعایی سلیمان برای هجوم گسترده به مسجد مبارک الاقصی برای تقدیم قربانی در عید «پسح» فراخوان داده بودند، در مقابل گروه‌های فلسطینی و جنبش‌های جوانان از مردم خواستند به مسجدالاقصی بروند و این مسجد را برای صهیونیست‌ها خالی نکنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • حمله صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • یورش صد‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!