Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون انتفاد انبوه سازان از افزایش ۴۰ درصدی قیمت تیرآهن، دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند، نظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره بورس، رشد سهام آسیا و اروپا پیش از اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزو، بوئینگ به دنبال فروش سنگین اوراق قرضه برای بقا در دوران کرونا و قیمت سکه در بازار امروز را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتفاد انبوه سازان از افزایش ۴۰ درصدی قیمت تیرآهن

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۴۰ درصدی قیمت انواع آهن آلات مصرفی در بخش ساختمان انتقاد کرد. 

در این نامه آمده است: سهم بخش ساختمان از فولاد تولیدی کشور، ۵۱ درصد بوده که عملاً به بزرگترین مصرف کننده صنایع فولادی کشور تبدیل شده است. با این حال حمایت گسترده دولت از صادرات محصولات فولادی و غفلت از بازار داخلی سبب افزایش افسارگسیخته محصولات فولادی و آهن آلات شده؛ به گونه‌ای که رشد ۴۰ درصد قیمت‌ها در انواع آهن آلات در یک سال گذشته رقم خورده است. رئیس کانون انبوه سازان در این نامه می‌افزاید: صنایع فولادی علی رغم دارا بودن انواع یارانه‌های مصرف انرژی، برق، گاز، کرایه حمل مواد اولیه و محصول و…، اما همچنان از کاهش قیمت‌ها خودداری می‌کنند. در ادامه نامه آمده است: به ازای هر یک تن فولاد، ۵۵۶ متر مکعب گاز مصرف می‌شود؛ اگر قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی را نرخ صادرات آن به عراق که ۲۲ سنت برای هر متر مکعب است مقایسه کنیم، می‌بینیم که برای تولید هر تن فولاد، ۱۲۲ دلار گاز مصرف می‌شود؛ در حالی که صنایع فولادی تنها ۱۰ دلار از این رقم را پرداخت کرده و مابقی، یارانه‌ای است که به این شرکت‌ها داده می‌شود؛ ولی شرکت‌های فولادی حاضر به کسر یارانه‌های خود از قیمت تمام شده کالا برای ارسال به بخش ساختمان نیستند.

دلار در صرافی های بانکی ثابت ماند

در معاملات امروز بازار ارز، صرافی های بانکی نرخ دلار و یورو را تغییر نداده اند. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 15450 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 15550 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می شود که نسبت به روز سه شنبه، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 16850 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 16950 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر می باشد.

رکورد تاریخی بورس تهران در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس تهران با شتابی فزاینده امروز نیز با رشد 32 هزار واحدی در ارتفاع 878 هزار واحدی قرار گرفت. به نقل از نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 8595 واحدی در ارتفاع 233 هزار و 652 واحدی ایستاد، شاخص کل هم وزن نیز با رشد 9175 واحدی رقم 285 هزار و 820 واحدی صعود کرد، شاخص قیمت هم وزن نیز با افزایش 6094 واحدی در آستانه کانال 190 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص آزاد شناور با رشد 40357 واحدی رقم یک میلیون و 105 هزار و 117 واحدی را نمایش داد و شاخص بازار اول با افزایش 21427 واحدی به کانال 623 هزار و 234 واحدی صعود کرد، شاخص بازار دوم نیز با رشد 74803 واحدی رقم یک میلیون و 856 هزار و 209 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات حدود 8348.3  میلیارد تومان بوده که ناشی از دادو ستد 5 میلیون و 77 هزار برگه سهم طی بیش از یک میلیون و 11 هزار نوبت معاملاتی بوده ، همچنین نمادهای شیمایی با 1173 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را داشتند و پس از آن بیشترین ارزش معاملاتی را در بانکی ا شاهد بودیم و شاخص حمل و نقل با 8.82 درصد رشد در صدر شاخص صنایع قرار داشت.

توصیه مهم وزیر اقتصاد به دارندگان سهام عدالت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امکان فروش سهام عدالت با موافقت مقام معظم رهبری فراهم شده است اما دارندگان این سهام توجه داشته باشند که این سهام ارزشمند است. توصیه من این است که تا می‌توانند این سهام را خود مدیریت کرده و از فروش آن به صورت فوری و شتاب‌زده خودداری کنند. وی ادامه داد: دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه کنند که الان ممکن است تعدادی افراد سود جو برای خرید این سهام وارد میدان شوند و از اطلاعاتی که هنوز کامل نشده درباره ارزش سهام سوء استفاده کنند و قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند که خطر ناک است و بایددارندگان سهام دقت کنند زیرا این سهام ارزشمند است.

نظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره بورس

محمود واعظی پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: موضوع بورس و سرمایه گذاری در آن مورد حمایت جدی دولت است و ما در ابتدا از خودمان شروع کردیم. واعظی با اشاره به اینکه تاکید رئیس جمهور همواره بر این موضوع است که ابتدا دستگاه‌های دولتی اموال خود را واگذار کنند، گفت: دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌ها و اموال خود را در اختیار بورس قرار دهند تا مردم بتوانند در این زمینه مشارکت داشته باشند و خوشبختانه براساس گزارش سازمان بورس در جلسه هیأت دولت باید گفت که بخش خصوصی نیز تمایل پیدا کرده تا بنگاه‌های خود را در بورس عرضه کند. وی با بیان اینکه امیدواریم این روند ادامه پیدا کند، افزود: شورای عالی بورس به عنوان یک مرجع عالی برای کنترل و هدایت به شمار می‌رود و اینکه صیانت از افرادی که در بورس وارد می‌شوند و دارای سهام هستند، به شکل مرتب نظارت دارند و این نظارت مورد تاکید رئیس جمهور است. رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: تصمیم و ابلاغ مقام معظم رهبری در روز گذشته در موضوع سهام عدالت یک تحول جدید برای بورس و مردم به شمار می‌رود.

رشد سهام آسیا و اروپا پیش از اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزو

روز چهارشنبه، در انتظار اجلاس فدرال‌رزرو سهام آسیا و اروپا رشد کردند. بازارهای جهانی منتظر نتیجه اجلاس سیاست‌گذاری ۲ روزه فدرال‌رزرو هستند که روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. هرچند انتظار نمی‌رود فدرال‌رزرو هیچ اقدامی انجام دهد. فدرال‌رزرو قرار است تصمیم پایانی خود را در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام کند. همچنین امروز روز پرتراکمی از گزارشات اعلام درآمدهای شرکت‌ها است و ایرباس، دویچه بانک، بارکلیز، استاندارد چارترد و فولکس واگن همگی گزارشات خود را اعلام می‌کنند. داکس آلمان ۰.۳۵ درصد رشد کرد، کاک فرانسه ۰.۱۰ درصد بالا آمد و فوتسی انگلیس ۰.۸۶ درصد افزایش یافت. فوتسی میلان ایتالیا هم ۰.۸۴ درصد رشد کرد. شاخص پن یوروپین استاکس ۶۰۰ اروپا ۰.۱۶ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن تقریباً بدون تغییر بود و در انتها با افت اندک ۰.۰۶ درصدی بسته شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۴۴ درصد بالا رفت و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۲۸ درصد رشد کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۵۱ درصدی روبرو شد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۷۰ درصد رشد کرد. در بازار ارز، نرخ دلار در برابر یوآن چین با اندکی افت به ۷.۰۷۳۷ واحد رسید. در برابر ین ژاپن هم دلار ۰.۳۶ درصد افت کرد تا نرخ برابری خود را به ۱۰۶.۴۶ واحد برساند.

بوئینگ به دنبال فروش سنگین اوراق قرضه برای بقا در دوران کرونا

به نقل از رویترز، سه منبع آگاه می‌گویند: شرکت بوئینگ آمریکا، برای جبران بخشی از بحران کمبود نقدینگی خود در سایه شیوع ویروس کرونا، و رکود جدی در بازار حمل ونقل هوایی جهان، به سمت عرضه سنگین اوراق قرضه، روی آورده است. این منابع می‌گویند: بوئینگ هم اکنون در حال مذاکره با چند بانک در این باره است. در عین حال این شرکت هواپیماسازی آمریکایی، به صورت همزمان خواستار تخصیص کمک‌های دولتی برای تقویت نقدینگی خود است. این منابع می‌گویند: بوئینگ در حال فراهم کردن شرایط در بانک‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در خرید اوراق قرضه است. البته هنوز تاریخ و حجم عرضه اوراق قرضه، مشخص نیست. یک منبع آگاه در این بین گفت:‌بر مبنای میزان تقاضای موجود در بازار ممکن است شاهد عرضه 10 میلیارد دلار یا بیشتر اوراق قرضه توسط بوئینگ، باشیم. بوئینگ البته در این باره اظهار نظری نداشته و انتظار می‌رود همزمان با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال جاری، در چند ساعت آینده جزئیاتی از تصمیم‌گیری‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود را، اعلام کند. بوئینگ همچنین، قصد دارد از بودجه 17 میلیارد دلاری تخصیص داده شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌هایی که بقای آنها برای امنیت ملی آمریکا ضروری است نیز استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی: آمار خانه‌های خالی را نه رد می‌کنم نه تأیید

محمد اسلامی در یک برنامه رادیویی درباره اینکه قبلاً اعلام کرده بودید که کمبود مسکن داریم؛ اما در آمارها می‌بینیم که تعداد واحدهای مسکونی از خانوارها بیشتر است، اظهار داشت: من نگفته بودم کمبود مسکن نداریم، بلکه در یک گفتگوی تلویزیونی از من سوال کردند که وزارت راه و شهرسازی و دولت چرا تا قبل از مسکن مهر و قبل از تصوری این وزارت از طرف شما، این طرح را شروع نکرد و این طرح را بعد از ۶ سال آغاز کرد؟ وی افزود: تیتری که برای این گفتگو انتخاب شد، ناصحیح بود؛ نباید اول و آخر حرف من را می‌زدند و از وسطش یک جمله انتخاب می‌کردند؛ این از آن بحث‌های عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای است که زیبنده جامعه ما نیست. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تولید و عرضه مسکن برای جامعه هدفی که تکلیف قانونی دارد، بحث اصلی کشور است که در آن پروژه‌هایی مانند طرح اقدام ملی مسکن ظهور می‌کند و به مرحله اجرا درمی آید.

اسلامی درباره خانه‌های خالی گفت: جامعه هدف این واحدها از نظر متراژ و قیمت تمام شده و در نقاطی که این واحدهای مسکونی عرضه شده، با هم تطابق ندارند و این عدم تطابق سبب می‌شود تا تورمی به وجود بیاید و سرمایه‌ها در نقاطی حبس شود چون بدون مطالعه بخش مسکن و صرفاً برای سودآوری احداث شده اند. وی تأکید کرد: باید مسکن را از بورس بازی و آوردن آن به عنوان کالای سرمایه‌ای در مدار اقتصاد، خارج کرده و به سمت کالای مورد نیاز مردم منتقل کنیم. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یک سرشماری از خانه‌های خالی انجام شده که نه می‌توانم آن را تأیید کنم و نه می‌توانم آن را رد کنم؛ برخی می‌گویند بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهری که ساخته شده را در این آمار آورده اند برخی هم می‌گویند مسکن مهرها در این آمار نیامده است.

پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از کسری بودجه

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به ابعاد اقتصاد کلان کشور با توجه به شیوع کرونا پرداخته است؛

نتایج برآوردها نشان می دهد با فرض صادرات ۴۰۰ هزار بشکه و قیمت ۴۰ دلار برای نفت ایران (که با توجه به شرایط فعلی بازار نفت، خوشبینانه به نظر می رسد) بدون در نظر گرفتن کسری مربوط به تأمین ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی و با در نظر داشتن تحقق صد درصدی منابع استقراض شده از صندوق توسعه ملی در تبصره «۴» قانون بودجه سال ۱۳۹۹، عدم تحقق منابع بودجه در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. علاوه بر عدم تحقق های مذکور در صورت صادرات ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت خام و دریافت ۴۰ دلار برای هر بشکه صادرات نفت در سال ۱۳۹۹، برای تأمین ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی، دولت با کسری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود. در مجموع برآورد عدم تحقق منابع بودجه سال ۱۳۹۹ رقمی حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. /فارس

قیمت سکه در بازار امروز

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز، در معاملات بازار آزاد تهران به ۶ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۸۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۴۱ هزار و ۳۰۱ است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا سینا کمالخانی مرز شوشمی دعای روز پنجم رمضان سهام عدالت روز ملی خلیج فارس وزیر اقتصاد سهام عدالت ویروس کرونا سینا کمالخانی مرز شوشمی دعای روز پنجم رمضان سهام عدالت روز ملی خلیج فارس وزیر راه و شهرسازی دارندگان سهام میلیارد تومان خانه های خالی درصد رشد انبوه سازان هزار تومان رئیس جمهور سهام عدالت فدرال رزرو اوراق قرضه سال ۱۳۹۹ صرافی ها شرکت ها ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۴۳۷.۹۵ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۰۵۶ میلیارد سهم بود که طی ۴۶,۰۳۴ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۲۴۱.۰۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۴۱,۶۳۲.۹۳۸ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748261

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟