Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شروع ماه پر خیر و برکت رمضان و روز‌های روزه داری، همیشه با سئوالاتی برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های بدنی روزانه، همراه است.

روزه برای سلامت جسم و روح مفید بوده و اثرات بسیار مثبتی در پی دارد، اما باید به نکاتی توجه کرد تا بدون مشکل و به راحتی روز‌های این ماه مبارک را سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش هم به حفظ و ارتقاء سلامتی، کمک شایان توجهی می‌کند و نه تنها منافاتی با روزه ندارد، اگر صحیح و درست انجام شود، منجر به آرامش، کاهش استرس، استقامت فکری و افزایش صبر می‌شود.

ورزش در ماه خدا، از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند و وضعیت سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد. متخصصان معتقدند ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، کمتر با مشکلات گوارشی و قند خون مواجه خواهند شد.

از ورزشکاران خواسته می‌شود از رژیم غذایی غنی و صحیح استفاده کنند تا انرژی لازم را به دست آورند و ساختار بدنی خود را به خوبی حفظ کنند. مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان به روزه داران ورزشکار، توصیه می‌شود. این گروه‌ها شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست می‌شود.

با رژیم صحیح، هم نیاز بدن تامین می‌شود و هم فواید روزه داری برای بدن آشکار می‌شود.

از جمله توصیه‌های پزشکان خصوصا در روز‌هایی که ساعت روزه داری طولانی است، حذف نکردن وعده سحری است. باید بیشتر انرژی بدن را با وعده سحر، تامین کرد. اگر سحری حذف شود، حتما فرد در طول روز با ضعف و بی حالی رو به رو خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید که پرخوری در وعده سحر هم، نه تنها به احساس گرسنگی ساعات پایانی، کمکی نخواهد کرد بلکه در ساعات ابتدایی، فشار زیادی به دستگاه گوارش و معده وارد می‌کند. این فشار می‌تواند منجر به بروز حالت هایی، چون سوءهاضمه، درد و نفخ معده شود.
باید در سحر از مواد غذایی حاوی پروتئین، مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنند. به جای نوشیدن بیش از حد معمول آب، از میوه‌های آبدار استفاده کنند. حتما باید مایعات توصیه شده در وعده سحر، به شکل تدریجی نوشیده شوند. می‌توانند از یک لیوان آب میوه تازه، یک لیوان شربت عسل و یا لیمو ترش تازه استفاده کنند. به خاطر داشته باشید بهتر است وعده سحر، متشکل از گروه‌های غذایی متنوعی باشد.

در افراد کم سن‌تر مانند نوجوانان، استفاده از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی اهمیت بیشتری دارد. ورزشکاران باید توجه داشته باشند که نباید بلافاصله پس از صرف سحر، بخوابند، چرا که وضعیت خوابیده موجب برگشت مواد به مری می‌شود و فرد در طول روز، حالت خوبی را تجربه نخواهد کرد.

از دیگر نکاتی که ورزشکاران باید در ماه مبارک به خاطر داشته باشند؛ پیرامون وعده افطار است. بدن در هنگام افطار نیاز فوری، به یک منبع انرژی به شکل گلوکز برای سلول‌های زنده، خصوصا سلول‌های مغز و اعصاب دارد. از منابع خوبی که می‌توان استفاده کرد، خرما و قند هستند.

بهتر است ورزشکاران محترم برای افطار، از موادی مانند خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات یا رشته استفاده کنند، چرا که باعث می‌شود تعادل قند خون، آب و مایعات بدن حفظ شود. نکته‌ی مهم دیگر آن است که افطار را با نوشیدن آب و شیر گرم یا چای کم رنگ آغاز کنند. دمای مایعات، نباید سرد یا خیلی گرم باشد. حتما به خاطر داشته باشند که باید از نوشیدن آب زیاد در وعده افطار پرهیز کنند؛ این کار منجر به بی حالی، ضعف و درد معده می‌شود.

برای ساعات پس از افطار به ورزشکاران توصیه می‌شود میزان نوشیدن آب و مایعات مناسب را بیشتر کنند تا در هنگام ورزش، دچار کم آبی نشوند.

از دیگر نکات مهم برای ورزشکاران این است که بهتر است غذای افطارشان، سبک، ولی پرکالری و هم چنین زود هضم باشد. شله زرد، شیر و خرما از گزینه‌های مناسب هستند. توصیه شده روزه را با مواد شیرین طبیعی مانند خرما، کشمش و انجیر افطار کنند. ورزشکاران باید به خاطر داشته باشند خوردن غذا‌های سنگین و پرحجم به شدت مضر خواهد بود.

به گفته متخصصان، بهترین زمان ورزش در ماه مبارک رمضان، چهار ساعت بعد از افطار است. باید از برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار پرهیز کرد؛ چرا که به لحاظ علمی قابل تائید نیست. ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار منجر به مشکلاتی، چون خستگی، فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و به ویژه عضلانی می‌شود. این عوارض می‌تواند موجب بیماری و آسیب‌های ورزشی شود. با فاصله‌ی چهار ساعته، به بدن فرصت هضم داده می‌شود و خون در عضلات جریان پیدا می‌کند.

از دیگر نکات مهم و قابل توجه برای ورزشکاران این است که باید سعی کنند در ماه مبارک رمضان، تمرینات سبک تری را انجام دهند. تمرینات سنگین باعث می‌شود بدن ورزشکار، حجم زیادی نمک و آب از دست بدهد و منجر به ضعف شدید در ورزشکار خواهد شد. بهتر است ورزشکاران از فعالیت‌هایی مانند شنا و پیاده روی برای حفظ آمادگی بدن خود، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :تعیین تاریخ از سر گیری فعالیت‌های ورزشی، صرفا گمانه زنی رسانه‌ها است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی ماه مبارک رمضان فدراسیون پزشکی ورزشی ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران خاطر داشته استفاده کنند ماه مبارک داشته باشند وعده سحر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات کونگ‌فو بانوان استان بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، این مسابقات با حضور برترین ورزشکاران در بخش تکنیک (ممای) از باشگاه‌های برتر استان بوشهر به مدت یک روز برگزار شد.

این مسابقات در چهار رده سنی و اجرای هفت خط کونگ فو تو آ در بخش بانوان با حضور ۷۵ ورزشکار برتر از باشگاه استان بوشهر برگزار شد.

در پایان به نفرات اول تا سوم حکم قهرمانی استان بوشهر و مدال مسابقات اهدا شد و باشگاه مهر عالی‌شهر مقام اول مسابقات باشگاه آماتا مقام دوم و باشگاه آذرخش مقام سوم را کسب کردند.

نایب رئیس امور بانوان کونگ فو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر قهرمانان بخش ممای کونگ فو توآ استان بوشهر را از برترین‌های کشور اعلام کرد و گفت: از تمامی مربیان و ورزشکاران انتظار داریم سطح فنی خود را در سال جدید جهت کسب مقام‌های برتر حفظ کنند

طیبه عبدالهی از مسئول کمیته مسابقات مریم برگستوان و کادر اجرایی و داوران این دوره از مسابقات پریسا پیشه ور و نهال احمدزاده و خانم کریم زاده، تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 6097348

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۰ عنوان برنامه هم‌زمان با دهه مبارک کرامت در استان مرکزی
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • کاروان برزیل در المپیک پاریس کوچکترین خواهد شد؛ ۸ دوره افت متوالی!
  • مسابقات کونگ‌فو بانوان استان بوشهر برگزار شد
  • روز ماما ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تبریک international Day of the Midwife
  • روز ماما ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تبریک midwife day
  • باخ: کار من دخالت در سیاست نیست
  • حضور ورزشکاران آذربایجان شرقی در اردوی تیم ملی کبدی