Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران تحریم است، ولی با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، توانسته‌ زیرساخت‌های قابل قبولی ایجاد کند که تهران را همانند بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا جلوه دهد.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: جک استراو، یکی از نخست‌وزیران اسبق انگلستان زمانی که چندین سال قبل به تهران آمد، مطلب بسیار جالبی بیان کرده و گفته بود: وقتی به همراه هیئت پارلمانی انگلیس از فرودگاه (امام) خمینی به سمت هتلمان در مرکز شهر تهران در حال حرکت بودیم، از حجم زیرساخت‌هایی که در 9 سالی که به ایران نرفتم ساخته شده بود، جا خوردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز اتوبان‌های جدید و خطوط جدید مترو در دست ساخت است. تهران بی‌توجه به تحریم‌ها بیش از آنکه شبیه مثلاً بمبئی یا قاهره باشد، به مادرید یا آتن شباهت دارد.

بیشتر بخوانید:

ادعای هژمونی آمریکا در مقابله با «کرونا» شکست خورده است

آری! این سخن مقام داخلی و ایرانی نیست. این سخن را یکی از نخست‌وزیران ادوار گذشته‌ انگلستان به زبان آورده است. البته شاید گلایه‌ها و مشکلاتی کوچک از برخی زیرساخت‌های پایتخت فوری ذهن ما را به تکذیب چنین ادعاهایی وادار کند؛ اما نکته کلیدی همان بود که جک استراو بر آن تأکید کرد. تهران و ایران تحریم هستند و با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، توانسته‌اند چنین زیرساخت‌هایی ایجاد کنند که تهران همانند بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا جلوه کند!

برج میلاد تهران

به گواه بسیاری از مشاهدات، اغراق نیست اگر بگوییم در زیرساخت‌هایی مانند متروی تمیز، باکیفیت و ارزان‌قیمت؛ تهران از شهرهایی همچون پاریس، نیویورک و ... رتبه مناسب‌تری دارد. تجربه اخیر مبارزه با ویروس کرونا نیز به جهانیان نشان داد ایران در حوزه زیرساخت‌های درمانی همچون بیمارستان‌ها وضعیت نسبتاً مناسب‌تر و کارنامه‌ای موفق‌تر از بسیاری از کشورهای شاخص دنیا در اختیار دارد. موضوعی که در هفته‌های گذشته بسیاری از مقامات بین‌المللی نیز بر آن تأکید کردند و به تحسین ایران پرداختند.

یکی از شاخص‌ترین این اظهارنظرها مصاحبه نماینده سازمان بهداشت جهانی با شبکه CBC کانادا بود که گفت: ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت منطقه است. از امکانات PHC ایران شگفت‌زده شدیم!

ایران در حوزه زیرساخت‌های درمانی همچون بیمارستان‌ها وضعیت نسبتاً مناسب‌تر و کارنامه‌ای موفق‌تر از بسیاری از کشورهای شاخص دنیا در اختیار دارد.

در سوی دیگر ماجرا ایالات متحده آمریکا قرار دارد. کشوری که در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها؛ بِوِرلی هیلز، منهتن، امپایر استیت، سنترال پارک، تایمز اسکوئر و سایر زرق و برقها و توسعه‌یافتگی هایش را مشاهده کرده‌ایم، ولی کمتر با مشکلات زیرساختی آن آشنا شده‌ایم. کشوری که شاید پیش از همه به سراغ ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها همچون فرودگاه، مترو، اتوبان، سد و جاده رفت، اما حالا در این حوزه از بسیاری از رقبایش در جریان رقابت عقب مانده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چند سال قبل پس از بازگشت از سفر چین در اظهارنظری به تحسین فرودگاه‌های این کشور پرداخت و اعتراف کرد که فرودگاه‌های آن‌ها بسیار پیشرفته‌تر از فرودگاه‌های آمریکاست. وقتی به لیست 100 فرودگاه برتر جهان نیز نگاهی می‌اندازیم و تغییرات آن را در سالیان گذشته بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که چگونه فرودگاه‌های آمریکا به دلیل فرسودگی یکی پس از دیگری جایگاه‌های بالای جدول را از دست داده‌اند و فرودگاه کشورهایی همچون چین، ژاپن و سنگاپور جایگاه‌های نخست را کسب کرده‌اند. 

فرودگاه پکن

در سایر حوزه‌های زیرساختی نیز وضع ایالات متحده تعریف چندانی ندارد و یکی پس از دیگری زیرساخت‌ها در حال فرسوده شدن هستند. انجمن مهندسان ارتش آمریکا در آماری اعلام کرد 4.6 تریلیون دلار بودجه برای تعمیر زیرساخت‌های فرسوده‌ ایالات متحده نیاز است؛ رقمی که بیش از تمام هزینه‌های سالانه‌ دولت پرخرج آمریکاست.

مشکلات سیستم آب‌رسانی ایالات متحده نشان می‌دهد روزانه 850 شاه لوله‌ آب در این کشور می‌ترکد و به‌طور کلی سالانه 2.1 تریلیون و روزانه 6 میلیارد گالن آب در آمریکا به دلیل زیرساخت‌های فرسوده به هدر می‌رود. پل‌های آمریکا نیز به‌شدت فرسوده شده‌اند. مطابق آمارها، متوسط عمر پل‌های آمریکا 43 سال است و چهار پل از 10 پل ایالات متحده 50 سال یا بیشتر عمر دارند. موضوعی که موجب شده است نزدیک به 10 درصد پل‌های این کشور، یعنی 56 هزار پل معیوب یا ناکارآمد باشند.

سیستم برق رسانی کهنه و معیوب آمریکا که برای زمان جنگهای جهانی است نیز موجب شده است تا از دست رفتن برق در شبکه برقی ایالات متحده نسبت به سال 1984 میلادی رشد 285 درصدی داشته باشد؛ موضوعی که فقط در سال 2017 میلادی باعث شد 36 میلیون آمریکایی تحت تأثیر قطعی برق قرار بگیرند.

پل‌های آمریکا نیز به‌شدت فرسوده شده‌اند. مطابق آمارها، متوسط عمر پل‌های آمریکا 43 سال است و چهار پل از 10 پل ایالات متحده 50 سال یا بیشتر عمر دارند.

در موضوع مبارزه با ویروس کرونا نیز ضعف زیرساخت‌های درمانی و پزشکی ایالات متحده به شکل فاجعه‌آمیزی خودنمایی کرد و بیش از 50 هزار آمریکایی با جان خود هزینه این ضعف و ناکارآمدی را پرداختند.

در پایان باید گفت اینها بخشی از واقعیت‌ این روزهای وضعیت زیرساخت‌های آمریکا بودند. واقعیت‌هایی تلخ که شاید سیاستمداران آمریکایی به پذیرفتن آنها تمایل نداشته باشند، زیرا در صورت قبول این واقعیت‌ها، ناخودآگاه پذیرفته‌اند آمریکا در جریان رقابت با سایر رقبایش همچون چین عقب مانده است و با کسری بودجه بالای حال حاضر خود باید هزاران میلیارد دلار را خرج بهبود این زیرساخت‌های فرسوده‌ کند.

ایران نیز با کارنامه قابل قبولی که با وجود تمام تحریم‌ها تاکنون داشته است، به‌خوبی می‌داند باید روند توسعه شهری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب را ادامه دهد تا به یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه تبدیل شود و در جریان رقابت، از ابرقدرت‌های آینده جهان عقب نماند!

* پژوهشگر امور آمریکا

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا ایران بافت فرسوده تحریم کرونا پل های آمریکا ایالات متحده زیرساخت هایی زیرساخت ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)

در حالی که اعتراضات جهانی دانشجویی علیه جنایات جنگی اسرائیل در غزه ادامه دارد، دامنه این اعتراضات که ابتدا از ایالات متحده آمریکا زبانه کشیده تاکنون به دانشگاه هایی در کانادا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و استرالیا نیز تسری یافته است.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، در جریان اعتراضات روزهای گذشته در ایالات متحده دستکم 900 دانشجو و برخی اساتید دانشگاه های مختلف این کشور بازداشت شده اند.

این اعتراضات ابتدا از دانشگاه کلمبیا آمریکا آغاز شد؛ جایی که دانشجویان و برخی از اعضای هیات علمی این دانشگاه با برپایی چادرهای تحصن از دانشگاه متبوع خود خواستند تا از سرمایه گذاری در شرکت هایی که از جنگ اسرائیل در غزه سود می برند صرف نظر کند.

این اعتراضات با مداخله پلیس و دستگیری برخی از دانشجویان و اساتید گسترش یافت و دامنه آن طی روزهای گذشته به بیش از 50 دانشگاه دیگر در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و حتی برخی دیگر از کشورهای غربی کشیده شده است:

استرالیا: دانشگاه های ملبورن و سیدنی

کانادا: دانشگاه های مک گیل و کنکوردیا

فرانسه: موسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن

ایتالیا: دانشگاه ساپینزا

انگلستان: دانشگاه های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک

ایالات متحده آمریکا در 49 دانشگاه: دانشگاه آمریکایی، دانشگاه ایالتی آریزونا، پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا، کالج کلمبیا شیکاگو، کلمبیا، کورنل، درکسل، کالج امرسون، اموری، موسسه فناوری مد، جورج تاون، هامبولت، ایندیانا بلومینگتون، موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) ، پردیس لنسینگ شرقی دانشگاه ایالتی میشیگان، کالج مورهاوس، دانشگاه نیویورک، دانشگاه ایالتی اوهایو، رایس، روزولت، دانشکده موسسه هنر شیکاگو، استنفورد، کالج سوارثمور، تمپل، کالج مدرسه جدید شهر نیویورک، تافتس، کالیفرنیا برکلی، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه شیکاگو، کلرادو، کانکتیکات، دانشگاه مریلند بالتیمور، دانشگاه میشیگان آن آربور، دانشگاه مینه‌سوتا، دانشگاه نیو مکزیک، دانشگاه کارولینای شمالی شارلوت، پنسیلوانیا، پیتسبورگ، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، دانشگاه تگزاس آرلینگتون، دانشگاه تگزاس آستین، دانشگاه تگزاس دالاس، دانشگاه تگزاس سن آنتونیو، دانشگاه واندربیلت، ویرجینیا تک، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ییل و دانشگاه جورج واشنگتن

تاکنون و طی اعتراضات 10 روز گذشته دستکم 900 دانشجو و استاد در دانشگاه های ایالات متحده دستگیر شده اند. این اعتراضات در بسیاری از دانشگاه ها به خشونت کشیده شده است چون ماموران پلیس و گارد ملی و ایالتی با مداخله خشونت بار به دنبال برچیدن پادرهای تحصن دانشجویان برآمده اند.

همچنین تعدادی ( نامعین) از دانشجویان دانشگاه های آمریکا نیز تعلیق، مشروط و در موارد نادری از دانشگاه اخراج شده اند.

"مومودو تال" یکی از 4 دانشجوی دانشگاه کورنل در ایالت نیویورک بود که روز شنبه به دلیل ایجاد یک کمپ در محوطه دانشگاه به طور موقت از تحصیل تعلیق شدند.

آمارهایی رسمی از تلفات انسانی جنگ 7 ماه گذشته در غزه، کرانه باختری و اسرائیل/ الجزیره

او به الجزیره گفت که دانشجویان معترض مورد تهدید قرار گرفتند و برای ایجاد فشار بر روی آنها، اطلاعات شخصی شان را بدون رضایت آنها در اینترنت منتشر کردند. او گفت که چنین دانشجویانی هیچ حمایتی از سوی دانشگاه خود دریافت نمی کنند.

برخی از دانشگاه‌ها نیز مجبور به لغو مراسم فارغ‌التحصیلی شده‌اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: استعفای رییس دانشگاه پنسیلوانیا/ خالص سازی دانشگاه های آمریکا به نفع اسراییل  بازداشت بیش از ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس)

دیگر خبرها

  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟