Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@02:26:13 GMT

نکات تغذیه‌ای برای بهبود یافتگان کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۲۲۸۳

نکات تغذیه‌ای برای بهبود یافتگان کرونا

هنگامه مهدوی نیا، کارشناس تغذیه بیمارستان شفا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه نقاهت، بازیابی تدریجی سلامت و نیروی شخص پس از بیماری است، گفت: تغذیه و رعایت برنامه غذایی مناسب، عامل موثری برای کوتاه کردن زمان بازگشت بیماران  کرونایی به وضع عادی است.

او با بیان اینکه برنامه غذایی در دوران نقاهت باید به گونه‌ای باشد که هم از ضعف بدنی بیماران جلوگیری کند و هم سهل الهضم باشد، افزود: بیماران بهبود یافته از کرونا، باید سه وعده غذایی اصلی و حداقل دو بین وعده داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدوی نیا با بیان اینکه برای این بیماران در وعده صبحانه استفاده از تخم مرغ، شیر،  پنیر کم چرب، نان سبوسدار و سبزی توصیه می‌شود، بیان کرد: مصرف حلیم، شیربرنج، عدسی و عسل نیز در تغذیه بهبودیافتگان  از کرونا مفید است.

او با بیان اینکه مصرف سبزیجاتی، همچون جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، کدو حلوایی و جوانه‌ها، مانند: جوانه گندم  برای بهبودیافتگان از  این بیماری مفید است، تصریح کرد: کلیه غذا‌ها باید کاملا پخته باشند و از مصرف غذا‌های نیم پز خودداری شود.

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان با بیان اینکه این افراد حداقل یک بار در روز از یک نوع سوپ یا آش در وعده اصلی یا بین وعده استفاده کنند، بیان کرد:  مصرف روزانه دو مرتبه از میوه‌هایی مانند مرکبات یا سیب، به صورت تازه یا به صورت کمپوت، مانند: کمپوت سیب خانگی برای این  افراد توصیه می شود. 

او افزود: برای بهبود سیستم ایمنی بدن، مصرف منابع غذایی زیر توصیه می شود: 

منابع ویتامین A مانند: گوشت بوقلمون، ماهی، میوه و سبزیجات نارنجی مانند :هویج، کدو حلوایی و فلفل دلمه نارنجی و زرد. 

منابع ویتامین C، مانند: مرکبات، فلفل دلمه سبز و سبزیجات برگ سبز. 

مصرف اسید فولیک، هچون:  سبزیجات برگ سبز و کلم بروکلی.

سلنیم، مانند: مغز‌ها و دانه‌ها و ماهی و میگو. 

آهن، مانند: انواع گوشت‌ها و حبوبات مانند: عدس و لوبیا. 

مهدوی نیا بیان داشت: استفاده حداقل یک بار در روز از لیمو ترش یا نارنج، روغن زیتون و کانولا و  زرد چوبه در غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی و همچنین استفاده از مایعات به میزان کافی در بهبود سیستم ایمنی بدن موثر است.

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس نکات تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه
  • حتی یک وعده غذای بدون گوشت برای بیماران کبدی مفید است
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است