Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@22:26:51 GMT

وقتی از کرونا هم مُد می سازند!

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۲۵۷۱

وقتی از کرونا هم مُد می سازند!

در حالی که جهان به دلیل شیوع کروناویروس در نگرانی و قرنطینه خانگی قرار دارد برخی سعی می کنند از حواشی این نگرانی برای خود و دیگران مُدهای جدیدی بسازند.

پول نیوز - در حالی که این روزها همه نقاط شهرها حال و هوای بحران کرونا را دارد و رعایت نکات بهداشتی به صورت جدی دنبال می شود، بازار وسایل پیشگیری از ابتلا به این بیماری داغ شده و به نوعی جنبه «مدل سازی» هم به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  از زمان شیوع بیماری کرونا در نقاط مختلف دنیا و همچنین ایران، به صورت دائم به مردم اطلاع رسانی می شود که نکات بهداشتی را به صورت بسیار جدی رعایت کنند و این موارد با هشدارهای کاملا جدی همراه است به طوری که بسیاری از افراد را به استرس انداخته و وسواس شدیدی را باخود به همراه داشته است.
این مسئله باعث شده اقلام بهداشتی از جمله ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش و ... به کالاهای پرمصرف با تقاضای بالا در این دوسه ماه اخیر تبدیل شود.
حال در میان این شلوغی تقاضاها، عده ای از موقعیت استفاده یا به نوعی سواستفاده کرده و این موضوع را به سمت مدسازی نیز سوق دادند. به این صورت که ماسک هایی با شکل ها و طرح های گوناگون، عینک های خاص و عجیب و صفحه تلقی شیشه ای به نام شیلد که بیشتر از این که جنبه بهداشتی داشته باشد جنبه مدل سازی و جلب توجه به خود گرفته است؛ در سطح شهرها در حال خرید و فروش است.
اگر گذری به سطح شهر داشته باشیم شاهد تغییراتی در ظاهر برخی شهروندان خواهیم بود. به طوری که این روزها، شاهد استفاده همزمان از ماسک، دستکش، شیلد یا همان محافظ و یا عینک هستیم. وسایلی که شاید استفاده همزمان از آنها چندان هم ضروری و موردنیاز نباشد، اما چون مد شده است، عده‌ای دوست دارند که استفاده کنند.
بر خلاف روزهای اول شیوع کرونا که به سراغ هر داروخانه و فروشگاهی می رفتیم دریغ از یک ماسک و دستکش اما حال وسایل دیگری هم در حال خودنمایی است که واجب نیستند.
در تمام پروتکل های بهداشتی و در تمام اطلاعیه هایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت اعلام شده، شیوه انتقال ویروس به طور دقیق اعلام شده و مشخص است. حال مردم به بهانه این موارد استفاده از وسایل غیر ضروری را واجب دانسته اما موارد دیگر از جمله اینکه جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوید را اصلا جدی نگرفته اند.
به طوریکه خانم ها و آقایانی را می بینیم که برند کیف و کفش خود را با طرح روی ماسک ست کرده اند و شیلد و دستکش و همه وسایل را استفاده کرده اند اما در کجا؟ وسط یک بوتیک ایستاده و در حال انتخاب رنگ لباس برای خرید هستند. خریدی که ممکن است در این شرایط اصلا واجب نباشد.   ماجرا از این قرار بود که در روزهای اول شیوع کرونا در اسفندماه بسیاری از افراد این موضوع را جدی نگرفته و با خنده و شوخی و جک ساختن از کنار آن گذشتند و اگر نگاهی گذرا به عکس های عکاسان خبری بیندازیم یادمان می آید که بازار شب عید همچنان شلوغ و پر رفت و آمد بود. در همان زمان در کشورهای دیگر شروع به انجام محدودیت ها و قرنطینه ها کردند و بیشتر مردم هم این موضوع را جدی دانستند و رعایت کردند.   مدتی از ورود این مهمان شب عیدی نگذشته بود که تازه مردم به خود آمدند و آمار و ارقام مبتلایان و فوتی ها تازه برایشان ملموس و واقعی به نظر رسید. در واقع اگر آن دسته افرادی که نهایت بی مسدولیتی خود را نشان داده و در روزهای اول سال راهی جاده و سفر شدند را فاکتور بگیریم بیشتر مردم از ترس جان خانه نشین شدند و خلوتی شهر در اوج نگرانی های این ویروس لااقل خوشحال کننده بود که مردم فرهنگ رعایت قوانین و هنجارها را پیدا کرده اند.   از آنجایی که در کشوری زندگی می کنیم که مسئولانش از رییس جمهور گرفته تا خوش نشینان بهارستان و کابینه و ... همه علاقه زیادی به خواب دارند، در این برهه هم گویی خوابی عمیق آنها را فرا گرفته و گه گاهی خمیازه کشان چشم گشوده و تصمیماتی میگیرند که ذره ای نتایج مفید به همراه ندارد. نمونه این موضوع، پاک کردن صورت مسئله ای به نام قرنطینه اجباری و نام گذاری فاصله اجتماعی به جای آن تا بگویند به به ما یک طرح جدید ابداع کردیم.   حال این طرح اصلا تاثیرگذار بوده یا نه بماند اما از مسئولان بگذریم خود مردم هم دلشان گویی به حال خودشان نمی سوزد و انگار منتظر بودند که اعلام شود فروشگاه ها بازگشایی شده و شال و کلاه کرده و راهی خیابان ها شوند تا مبادا آن لباس و کیف و کفش جذاب را از دست بدهند و از مد جا بمانند.. حال همین مردم برای خروج از منزل تمام ابزار و وسایل پیشگیری را استفاده کرده و راهی خیابان می شوند ولی همان فاصله اجتماعی را هم رعایت نمی کنند و در فروشگاه ها و پاساژها در حال چرخ زدن هستند.   در واقع برخی از افراد موضوع سلامتی را جدی نگرفته و تنها به بهانه این ویروس، ابزاری را استفاده کرده که خودنمایی کنند و تنها به ظاهر خود فکر می کنند، در حالی که اگر روزی مبتلا به کرونا شوند، آن ظاهر و آن ست کردن ها دیگر اهمیتی ندارد و در نهایت تاسف با یک گان بهداشتی یا لباس استریل بیمارستان روی تخت، دیگر نمی توانند به مد و ظاهر فکر کنند.
باید بگوییم ما ایرانی ها در افراط و تفریط نظیر نداریم. یا از این ور بام می افتیم یا از آن ور. بعضی ها اصلا این بحران را جدی نگرفته و گویی این ویروس فقط برای دیگران است و به خودشان و خانواده شان آسیبی نخواهد زد، بیخیال و بدون استفاده از حتی یک ماسک معمولی در سطح شهر می گردند. بعضی هم انقدر این ویروس وسواسی شان کرده که همه اقلام بهداشتی را حتی اگر ضروری هم نباشد با هم استفاده می کنند. در این بین همانطور که گفته شد عده ای هم هستند که سلامتی را فاکتور گرفته و رنگ بندی ماسک و دستکش برایشان از جنس و مرغوبیت آن بیشتر اهمیت دارد و این موضوعی که به صورت جدی جای تامل بسیاری است.   یادداشت اختصاصی- مهسا اخلاقی  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ویروس سلامتی ماسک فروشگاه ها قرنطینه کرونا استفاده کرده جدی نگرفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • شهرداری می‌تواند با کشور‌های خارجی قرارداد ببندد، اما نه قرارداد‌های پنهانی
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • نماینده تبریز: شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • وقتی مصاف حق و باطل ملاک تنفر و محبوبیت در جهان می‌شود
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!