Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@23:26:50 GMT

عواملی که در ماه رمضان قساوت قلب را برطرف می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۲۶۷۵

عواملی که در ماه رمضان قساوت قلب را برطرف می‌کند

کارشناس مسائل دینی گفت: قساوت قلب یعنی انسان زیبایی‌های عالم را ببیند اما احساس زیبایی نکند و روحش شاد نشود. باید از قساوت قلب به خدا پناه برد. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در برنامۀ "پگاه عاشقی" شبکۀ 2 سیما که در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، طی سخنانی گفت: در مکتب اسلام فقط اشک ریختن و تضرع کردن تحسین نشده بلکه نداشتن اشک و خشکی چشم به شدت تقبیح شده است و مؤمنان از خشکی چشم ترسانده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل دینی افزود: در روایت داریم چشم‌ها خشک نمی‌شوند مگر به خاطر قساوت قلب. البته ممکن است فردی بنا به دلایلی کم اشک بریزید اما این روایت یک قاعدۀ کلی است.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: قساوت قلب در زبان فارسی یعنی سنگ دلی، رسول خدا(ص) فرمود: از علامت‌های شقاوت و بدبختی، خشکی چشم و قساوت قلب است. امام باقر علیه‌السلام در حدیث دیگری فرمود: خدای متعال عقوباتی دارد، این عقوبت‌ها مثل گرفتاری در معیشت و زندگی، اینکه کسی حال عبادت ندارد و ...، هیچ عقوبتی بالاتر از قساوت قلب نیست. 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قساوت قلب یعنی انسان زیبایی‌های عالم را ببیند اما احساس زیبایی نکند و روحش شاد نشود، قساوت قلب یعنی انسان دیگر دل رحم نباشد، یعنی خبر شهادت مظلومان عالم را بشوند و بگوید ما چه کار کنیم، اینکه خوبی کسی را ببیند و  قلباً آن را تحسین نکند، گناهی را انجام می‌دهد و احساس عذاب وجدان نداشته باشد، قساوت قلب یعنی دل انسان دیگر کار نکند.

به گفتۀ وی، رفتار مناسب در قبال قساوت قلب عبارتند از: استغفار، خدمت به ضعفاء و یتیمان و ...، در ماه مبارک خدمت به نیازمندان، مهربانی کردن، خدمت به پدر و مادر و ... قساوت قلب را برطرف می‌کند. باید از قساوت قلب به خدا پناه ببریم.

رفیعی: دو عیبی که جامعه را سقوط می‌دهدمؤمنی: در اوج مصیبت‌ها خود را با قرآن آرام کنیمقرآنِ منهای امام مهجورمی‌شود / دعای پیامبر در جنگ خندق برای امیرالمؤمنیننقش‌آفرینی طلّاب خواهر در مبارزه با کرونا/ از تولید بیش از 30 هزار ماسک و گان تا معرفی افراد بیکار جهت دریافت مستمرینماهنگ| "تنهاترین" با نوای مهدی رسولینماهنگ|ماه رمضان بستری برای ترویج تقوا

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT11 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان علیرضا پناهیان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان علیرضا پناهیان ماه مبارک رمضان علیرضا پناهیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مناظری که طبیعت زیرکوه با لاله ها خلق کرده است از بی نظیرترین مناظر بهاری است.


دیگر خبرها

  • این شعر جعلی است!
  • وزیر خارجه فرانسه در مصر: از اسرائیل می‌خواهیم به رفح حمله نکند
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • خسروپناه: اگر معلم جلوتر از پارادایم فکری دانش آموز حرکت نکند،‌ جا می‌ماند
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند