Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:08:48 GMT

خروج از بحران نفتی از دریچه دیپلماسی ممکن است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۲۸۸۷

خروج از بحران نفتی از دریچه دیپلماسی ممکن است؟

در شرایط کرونایی با کاهش تقاضا و سقوط قیمت نفت، اکثر کشورهای تولیدکننده در حوزه انرژی دچار مشکل فروشند. روسیه یکی از تولیدکنندگان عمده نفت از جمله کشورهای درگیر این بحران است. اقتصاد روسیه هم‌زمان با دو چالش مهم روبرو شده‌است. کرونا و کاهش قیمت نفت موجب شده تا اقتصاد روسیه، با تبعات کاهش درآمد روبرو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع کرونا در روسیه موجب شده تا این کشور نیز به‌مانند سایر کشورهای جهان تعطیلی‌های ناخواسته‌ای را اجرایی کند. فعالیت‌های مختلف در روسیه به دستور «ولادیمیر پوتین»، از ۱۱ فروردین به مدت یک ماه تعطیل اعلام‌شده است. بر اساس بررسی و ارزیابی‌های مرکز طراحی‌های راهبردی روسیه، تولید ناخالص ملی این کشور براثر کرونا در سال ۲۰۲۰ بین ۱/۱۸ تا ۵/۶ درصد کاهش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

وابستگی بیش از ۵۰ درصدی بودجه روسیه به نفت موجب شده که کاهش قیمت نفت اثر شدیدی بر بودجه این کشور وارد کند. بانک مرکزی روسیه برای کاهش تبعات سقوط قیمت نفت و جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روبل در برابر دلار وارد عمل شده و ۱۴/۸ میلیارد روبل به بازار این کشور تزریق کرده است در همین راستا برای کاهش اثرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد، آمریکا و کشورهای مختلف از جمله روسیه به‌عنوان یکی اعضای اوپک پلاس به‌تازگی توافق کردند تا تولید نفت خام را کاهش دهند، همچنین برای تحقق این هدف عربستان و روسیه توافق کرده‌اند تا مجموعاً پنج میلیون بشکه، از تولید نفت خود بکاهند. به باور کارشناسان همکاری کشورها در راستای تقویت بازار نفت در شرایط کنونی می‌تواند به حل این بحران کمک کند.

پژوهشگر ایرنا با «حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد وضعیت بازار نفت در وضعیت کرونایی به گفت‌وگو پرداخت.

روسیه و زیان‌های نفتی

بهشتی‌پور در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: رونق بازار نفت بستگی به عرضه و تقاضا دارد. در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای نفت در بازار جهانی کاهش پیداکرده است. وقتی تقاضا برای نفت به‌شدت کاهش پیدا ‌کند تأثیر عمده بر قیمت  نفت می‌گذارد. اگر کاهش عرضه در حدی باشد که روسیه نتواند درآمد اصلی کشور را که از فروش نفت و گاز است تأمین کند دچار کسری شدید بودجه می‌شود. بخشی از اقتصاد روسیه هم تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا است که علیه این کشور وضع کردند. اگر روسیه فروش نفت خود را کاهش دهد دچار کسری بودجه خواهد شد، در شرایطی که قیمت نفت هم به‌شدت کاهش‌یافته است روسیه سعی می‌کند با تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا علیه این کشور، از ابزارهای موجود خود استفاده کند و بازار فروش نفت خود را حفظ کند. کاهش تولید نفت باعث می‌شود که روسیه بازار فعلی  خود برای فروش نفت را  از دست دهد.

اگر یک هماهنگی بین کشورهای اوپک و غیر اوپک که تأمین‌کننده نفت محسوب می‌شوند ایجاد شود و همگی متقاعد شوند که تولید نفت را با هم کاهش دهند کاهش تقاضا برای بازار تا حدودی جبران می‌شود. اگر کاهش تقاضا به مدت طولانی ادامه پیدا کند ضرر هنگفتی به کشورهای تولیدکننده نفت وارد می‌شود. خرید امروز نفت برای سه ماه آینده است،  با توجه به وضعیت کرونا، پیش‌بینی آینده رو به بهبودی نیست به همین دلیل روسیه نمی‌تواند تولید نفت خود را کاهش دهد. در شرایط کنونی بازار موجود به‌شدت اشباع از نفت اضافی است. کاهش عرضه چندان تأثیرگذار نیست، باید به فکر یک اقدام هماهنگ بین آمریکا که خود از تولیدکنندگان عمده نفت در جهان است و کشورهای غیر اوپک همانند مکزیک و کشورهای عضو اوپک که در بازار تأثیرگذارند همانند عراق و عربستان که حجم بالایی از نفت را تأمین می‌کنند و روسیه با هم به وجود آید تا بتوان برای این حل این بحران چاره‌ای اندیشید. هماهنگ شدن این کشورها برای کاهش تولید نفت ممکن است تأثیر مؤثر و فوری بر بازار نداشته باشد، اما تأثیر روانی  این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

تولیدکنندگان نفت و ضرورت جایگزینی همکاری به جای رقابت

این کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه به رقابت کشورهای تولید کننده نفت در این وضعیت اشاره کرد و اظهار داشت: عمده تولید نفت آمریکا نیمه‌سنگین است. تولید این نفت از نظر هزینه به‌صرفه نیست. با توجه به شرایط کنونی بازار نفت، آمریکا به دنبال کاهش قیمت نفت نیست، زیرا وقتی  قیمت نفت کاهش پیدا کند تمام شرکت‌های که نفت سنگین و نیمه سنگین را تولید می‌کنند ورشکست می‌شوند. واشنگتن به دنبال این است که  قیمت نفت در حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار باقی بماند که این کشور بتواند تولید خود را ادامه دهد. جنگ نفتی در شرایط کرونایی بیشتر بین روسیه و عربستان، به‌نوعی  تحت تاثیر مسایل سیاسی و کوتاه‌مدت است. بعید به نظر می‌رسد این روال بتواند در بلندمدت ادامه یابد.

بازار نفت به‌شدت تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفته است. صنعت گردشگری در حالت تعطیل است و ناوگان حمل نقل، سوخت کمتری مصرف می‌کنند. این یکی از عوامل کاهش تقاضا برای خرید نفت و به دنبال آن کاهش قیمت نفت است. این وضعیت که در پی شیوع ویروس کرونا به وجود آمده‌است می‌تواند ضررهای جدی به اقتصاد کشورها وارد کند. با توجه به معاملات نفتی و اینکه خرید امروز نفت برای سه ماه آینده است، ‌پیش‌بینی آینده، هنوز وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد. بازار نفت در تولیدات به‌شدت اشباع شده  و حجم تولید از تقاضا بیشتر است.

کاهش قیمت نفت به اقتصاد روسیه و عربستان آسیب وارد کرده است در این وضعیت باید مشکل خود را از طریق همکاری با کشورهای غیر اوپک که تولیدکننده نفت هستند حل کنند و آن کشورها را متقاعد کنند که تولید نفت خود را کاهش دهند و تصمیم جدی  در این زمینه‌اتخاذ شود. فعلا از طریق دیپلماسی سیاسی نمی‌شود مشکل را حل کرد باید اقدامات اقتصادی برای حل این بحران انجام دهند. به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که این اقدامات تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد این‌یک معضل  سیاسی نیست و یک بحران اقتصادی است که در شرایط کنونی جهان دچار آن شده است. روسیه می تواند پیشگام حل این بحران در شرایط کنونی باشد.

برچسب‌ها مسکو اوپک ویروس کرونا نفت پروندهٔ خبری سقوط بی‌سابقه بهای نفت ؛ اقتصاد جهان زیر سایه کرونا کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو اوپک ویروس کرونا نفت مسکو اوپک ویروس کرونا نفت شرایط کنونی شرایط کنونی کاهش قیمت نفت اقتصاد روسیه حل این بحران کاهش تقاضا نفت خود تولید نفت بازار نفت فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟

به گزارش پارس نیوز، رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است. 

براساس آخرین معاملات انجام شده در بازار، سکه تمام طرح جدید به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است و در حال حاضر با بهای ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بدین ترتیب قیمت سکه طی این دور روز از هفته جاری (دیروز و امروز) نسبت به هفته گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت بها داشته است؛ چراکه در آخرین معاملات پایانی هفته گذشته، سکه ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت.

سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، امروز ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نیم سکه و ربع سکه نیز به‌ترتیب نسبت به هفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۴۰۰ هزار تومان (ربع سکه) نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است؛ در بازار امروز نیم سکه ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز هفت میلیون تومان دادوستد شد.

باتوجه به آرامش در بازارهای جهانی نیز  روند قیمتی در بهای طلا نیز کاهشی است؛ هر مثقال طلای آب شده در بازار امروز ۱۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۶۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بهای سه میلیون و ۴۰۷ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفت که ۱۳۲ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت هر گرم طلا در آخر هفته گذشته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت