Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@11:49:20 GMT

سفری مجازی به سرزمین باد‌های سخت

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۴۱۵۷

سفری مجازی به سرزمین باد‌های سخت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،در منابع تاریخی تایباد را بخشی از سرزمین اصلی باخرز قدیم می‌دانند. گروهی نام اصلی تایباد را «تی باد» می‌دانند به معنای جایی که باد‌های شرقی تمام می‌شود.   مردم تایباد بر این باورند که در این شهر و پیرامون آن بادی می‌وزد که مدت وزش آن در یک شبانه روز دوازده ساعت است، که آن ۱۲ ساعت را «تای» می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو به این شهر «تای باد» گفته اند.     تایباد یا طیبات برخی از مردم نیز درباره ریشه نام تایباد معتقدند «طیبات» نام اصلی تایباد به معنای جایگاه پاکان و برگزیدگان می‌دانند.
دیاری آباد برآمده از ویرانی‌های تاریخ تایباد در سده ۶ هـ. ق دستخوش تاخت و تاز غزان قرار گرفت و در آغاز سده ۷ هـ. ق، گرفتار حمله خانمانسوز مغول شد، سپس تیمورلنگ، مردم این دیار را به خاک و خون کشید، با همه این بلاها، دیری نپایید که بر ویرانه‌های خاک این سرزمین بار دیگر بنا‌ها برافراشته شد و آبادانی گذشته را اندک اندک باز یافت و در سده ۱۳ هـ. ق، به اوج خود رسید.
سرزمین عارفان مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی یکی از شخصیت‌های عرفانی خراسان در قرن هشتم هجری است. مزار او مقابل مسجدی به نام «مسجد مولانا» واقع شده و درخت پسته‌ای بر روی آن سایه انداخته است.ساخت بنای آرامگاه او در دوره پادشاهی شاهرخ، پسر تیمور گورکانی، به پایان رسیده است.

مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی به مدت هفت سال از تایباد به جام " تربت‌جام کنونی " با پای برهنه می‌رفت و به تلاوت قران بر سر مزار شیخ احمد جامی می‌پرداخت و پس از آن به زیارت حرم امام رضا (ع) مشرف شد.   موسیقی مقامی ریشه در خاک تایباد موسیقی نواحی یا مقامی گونه‌ای از موسیقی است که به نغمه‌ها و ساز‌ها و نوا‌های مناطق و نواحی ایران مربوط می‌شود و پژوهشگران نام‌های مختلف از جمله فولکلور بر آن گذاشته اند.

تایباد یکی از شهر‌هایی است که مهد موسیقی مقامی است. زنده یاد نظرمحمد سلیمانی متولد تایباد از نوازندگان برجسته و صاحب سبک دوتار شهر خراسان بوده است و نخستین نوازندگان دوتاری بود که نوای سازش از رادیو خراسان شنیده شد. «جشن دوتار، میراث کهن سرحد» یکی از جشن‌های موسیقی این شهرستان بود که به دلیل ثبت ساخت و نواخت دوتار ایران در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو، برگزار شد.

سایر جاذبه‌های تاریخی تایباد:   میل کرات، رباط عباس آباد و مزار شاهزاده قاسم بخش دیگری از جاذبه‌های تاریخی این شهر است که شما را به دیدن تصاویر آن دعوت می‌کنم.            
 

انتهای پیام//م. م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری مجازی موسیقی مقامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۴۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ در این مراسم حاضران ضمن قرائت فاتحه و نثار شاخه گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

در ادامه مسئولان با حضور در منزل شهید عبدالله جنگلی و شهیدان علی پنجه از سالها صبر و استقامت خانواده شهدا قدردانی و بر ادامه راه آنان تأکید کردند.  

رسولی، مدیرآموزش و پرورش شهرستان مهاباد در این مراسم گفت: شهدا مایه افتخار و عزت ایران اسلامی هستند و امنیت و آسایش کنونی کشور مرهون ایثار و از خودگذشتگی و خون آنان است.

شهرستان مهاباد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز  11 شهید فرهنگی و 67 شهید دانش آموز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مادری که ۲۲ سال است هر پنجشنبه به مزار پسر شهیدش می‌رود + فیلم
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای مهاباد
  • سیر تکامل کادیلاک: سفری 122 ساله در دنیای تجملات و قدرت (فیلم)
  • آغاز ساخت المان مزار شهید مدافع وطن احسان بابایی
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد