Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@07:15:27 GMT

مرمت آرامگاه پیرخموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۴۲۱۲

مرمت آرامگاه پیرخموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حمزه زاده ظهر امروز ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: مرند یکی از شهرستان‌های بزرگ آذربایجان بشمار می‌آید که در کنار ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و بوم‌گردی، مواریث تاریخی مهمی همچون آرامگاه پیر خموش، مساجد تاریخی جامع و بازار را در دل خود جای داده که این اداره‌کل اتمام مرمت این سه اثر تاریخی را طی سال ۹۹ در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه به اجرای عملیات مرمتی در آرامگاه پیر خموش اشاره کرد و گفت: این آرامگاه متعلق به دوره سلجوقیان است و این اداره کل طی سال‌های اخیر مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار داده است و تاکنون اقداماتی نظیر مرمت طاق و تویزه، مرمت دیوارهای آجری، اجرای تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، اجرای قاب‌بندی دورتادور محوطه و کف سازی با آجر، سنگ و چوب اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه به مرمت و ساماندهی مسجد جامع مرند و محوطه آن اشاره کرد و گفت: در راستای ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی نیز اقداماتی نظیر تعویض تیرهای فرسوده، اجرای کف سازی، اجرای سفیدکاری و گچ‌بری، مرمت تزئینات وابسته به معماری و مرمت پنجره‌ها صورت گرفته است.

حمزه زاده عملیاتی چون محوطه‌سازی حیاط، حفاظت و استحکام‌بخشی، مرمت نما، سبک‌سازی پشت‌بام، رفع رطوبت و هدایت آب‌های سطحی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در عملیات محوطه‌سازی مسجد جامع مرند انجام‌گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه به مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی بازار مرند نیز اشاره کرد و گفت: همچنین در راستای ساماندهی این مسجد تاریخی نیز اقداماتی چون سبک‌سازی و برداشت پشت‌بام، تعویض تیرهای فرسوده، اجرای عایق رطوبتی، مرمت تزئینات وابسته به معماری، رفع رطوبت و هدایت آب‌های سطحی و مرمت نما و محوطه‌سازی صورت گرفته است.

حمزه زاده در خاتمه اظهار داشت: حجم کل سرمایه‌گذاری در مرمت و ساماندهی این سه ابنیه تاریخی اعتباری قریب به ۴۷۲ میلیون تومان است که بر اساس عملیات انجام‌شده تا پایان سال ۹۹ شاهد اتمام مرمت آن‌ها خواهیم بود.

کد خبر 4913588

منبع: مهر

کلیدواژه: مرند میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آثار تاریخی ویروس کرونا ماه مبارك رمضان بوشهر شیراز ایلام قزوین شیوع کرونا کمک به نیازمندان شهرکرد بیرجند گرگان مواسات جهش تولید گردشگری مرمت و ساماندهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۴۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار ۹ میلیارد تومانی برای مرمت پل خاتون کرج و احتمال افزایش این مبلغ، گفت: مرمت پل تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

مهدی ارباب نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون اظهار کرد: طبق قرارداد منعقد شده با پیمانکار، مرمت این اثر از سال گذشته بر اساس اصول فنی وزارتخانه و مطابق با الگوی ساخت بنا آغاز شده است.

وی ادامه داد: در قرارداد اولیه برای تکمیل عملیات مرمت ۹ میلیارد تومان پیش بینی شده بود ولی با توجه به ضرورت استحکام بخشی بیشتر بنا و انجام برخی اصلاحات، مبلغ نهایی افزایش خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به برودت هوا و شرایط نامناسب جوی، از اواسط دی ماه عملیات مرمت این پل متوقف شده بود ولی از ۱۵ فروردین فعالیت کارگاه مرمت از سر گرفته شده است.

این مسئول افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا آخر سال مرمت این پل به پایان می‌رسد.

گفتنی است، بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است.

این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد.  

پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)/ محدودیت‌ها در قدس اشغالی برای نمازگزاران
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش