Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از شرق اصفهان، قطار زندگی زاینده‌رود به ایستگاه پایانی خود در شرق شهرستان اصفهان به تالاب گاوخونی می‌رسد، تالابی که بعد از حدود ۱۵ سال که حال ناخوشی داشت و زمینش از تشنگی ترک خورده بود و تمام حیات پویا و زنده در این تالاب، جای خود را در چشم‌ها به سفیدی نمک داده بود، بالاخره در سال گذشته با بخشش آسمان آب را به خود دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبی که بخشی از آن از زنده رود و بخشی از زهکش‌های زمین کشاورزی و بخش قابل توجه آن نیز روان آب‌ها بود که به تالاب وارد شد تا همان‌طور که خشکی این تالاب را قدیمی‌ها حتی در خواب‌ و خیال و خود نمی‌دیدند، رسیدن دوباره آب به این تالاب هم باورنکردنی باشد.

اما فقط این انسان‌ها نبودند که از رسیدن آب دوباره به تالاب شوک زده بودند بلکه ضیافت تالاب برای پرندگان و حیوانات که بسیاری از همنوع‌های آنان در این خشکی تلف‌شده بودند، باور کردنی نبود و آن‌ها میلی برای حضور در این تالاب در سال گذشته نشان ندادند، هرچند که مردم محلی از حضور گونه‌های از پرندگان در تعداد انگشت شمار در این تالاب خبر دادند.

بعد از این هشدارهای محیط زیستی که هر روز بیش‌تر از پیش می‌شد و به لطف ذخیره آب از بارش‌های سال گذشته، برای محیط‌زیست سهمیه‌ای در نظر گرفته شد، که البته سهم تالاب از این تدابیر بسیار اندک بود و شاید دردی از این درد و خشکی بزرگ درمان نکرد.

امسال با توجه به رهاسازی آب برای کشت کشاورزان وضعیت تالاب هم بهتر شد، هر چند با توجه به اینکه آب از طریق کانال‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، نمی‌تواند به‌ طور مستقیم ورودی برای تالاب ایجاد کند اما به هر حال برای تالاب شرایط بهتری ایجاد کرد.

کشت کشاورزان و نفس‌های اندک تالاب با توجه به بارش‌های بهاری توانست بیش از ۱۰ هزار هکتار از این تالاب را تر کند و یک‌بار دیگر برای مهمانان قدیمی این تالاب چراغ سبزی شد، مهمانانی که امسال به ضیافت تالاب آمدند.

محمود قهرمانی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اصفهان می‌گوید: حدود ۳۰۰ قطعه پرنده از ۹ گونه پرنده مختلف را در تالاب مشاهده کردیم، که ۱۰۰ قطعه فلامینگو از شاخص‌های این پرندگان بودند.

هر چند که هنوز تالاب گاوخونی تا گذشته‌های دور خود بسیار تفاوت دارد و چشم دوختن به بارش‌های محلی برای حفظ یک تالاب چندان مستمر نخواهد بود، اما این اتفاق می‌تواند مقدمه‌ای برای روزهای خوب برای این تالاب باشد.

کد خبر 506674 برچسب‌ها تالاب استان اصفهان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تالاب استان اصفهان محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده