Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، با وجود این شرایط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از عدم همکاری مطب‌های ملایر برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و اینکه بعد از گذشت چند سال از اجرای طرح بی‌خطرسازی زباله‌ها و پسماندهای عفونی و پزشکی، متأسفانه مطب‌های ملایری حاضر به انجام همکاری برای بی‌خطرسازی پسماندها نیستند، گلایه کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت این امر، موضوع را از مسئولان مختلف این حوزه در شهرستان ملایر پیگیر شدیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ملایر اظهار کرد: از دو سال گذشته جمع‌آوری و بی‌خطرساز زباله‌های عفونی به سازمان نظام پزشکی محول شده تا با شرکت مورد نظر قرارداد ببندیم، در تیرماه سال ۹۸ طی سه جلسه‌ای که با نماینده شرکت سبز الوند داشتیم، قراردادی به شماره ۹۸/ه/ت/۱۱ در تاریخ یکم آبان ماه سال ۹۸ با این شرکت بسته و تمام مراحل قانونی قرارداد طی شد اما متأسفانه تا بهمن ماه هیچ خبری از نماینده شرکت نشد.

دکتر عباس آذرهمایون ادامه داد: به موجب این قرارداد مقرر شده بود این شرکت از ابتدای آبان ماه سال ۹۸ کار خود را در ملایر آغاز کند و تا ۳۰ مهرماه سال ۹۹ به فعالیت خود ادامه دهد، این شرکت سال گذشته چهار ماه بعد از عقد قرارداد حتی تلفن‌های ما را هم پاسخ نمی‌داد که در نهایت بهمن‌ماه سال گذشته طی جلسه‌ای با حضور معاون فرماندار علل این کم‌کاری به اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر اعلام و مقرر شد این اداره پیگیر موضوع شود، در همین راستا محیط‌زیست شماره تلفن‌های شرکت را به ما اعلام کرد و مشخص شد مدیریت شرکت تغییر کرده است و این در حالی بود که این تغییر و تحول را کسی به ما اطلاع نداده بود.

وی افزود: ۱۰ روز قبل از تعطیلات نوروز سال گذشته بعد از کلی پیگیری از سوی سازمان، در نهایت مقرر شد نماینده شرکت سبز الوند بعد از ایام تعطیلات فعالیت خود را در ملایر آغاز کند، اینک ما همچنان منتظریم تا این شرکت به تعهدات قانونی خود عمل کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ملایر با بیان اینکه شرکت سبز الوند از سوی مسئولان استانی برای جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و معدوم کردن زباله‌های عفونی به ما معرفی شده است، از کم‌کاری و عدم مراجعه نمایندگان این شرکت گلایه کرد.

آذرهمایون اظهار کرد: جلسات متعدد با پزشکان، مسئولان آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها در ملایر و متقاعد کردن آنها برای همکاری با این شرکت در ۱۰ اسفندماه سال گذشته برگزار شد. طی نامه‌ای به فرمانداری، شهرداری، رئیس شبکه بهداشت و درمان و محیط‌زیست ملایر، مراتب اعلام شد و از آن زمان تاکنون ما همچنان در انتظار تعیین تکلیف این موضوع هستیم.

بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستان‌های ملایر

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز گفت: بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در کلیه بیمارستان‌های شهرستان انجام می‌شود. حوزه بهداشت ما بر عملکرد مراکز درمانی در روستاها نیز نظارت دارد و در این رابطه با شرکتی قرارداد بسته‌ایم که به صورت ماهیانه هزینه بی‌خطرسازی و جمع‌آوری زباله‌های عفونی پرداخت می‌شود.

دکتر محسن ترکاشوند اظهار کرد: مراکز خصوصی باید با این شرکت در زمینه جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی قرارداد ببندند که در این راستا تاکنون چندین جلسه برگزار شده است.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ مرکز درمانی خصوصی از قبیل مطب، آزمایشگاه، سونوگرافی، دفتر ماما و ... در سطح شهرستان فعالند. با توجه به شیوع کرونا و اهمیت بی‌خطرسازی زباله‌ها و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، امیدواریم پزشکان ملایری در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم همکاری مطب‌ها با شهرداری

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر نیز گفت: طبق قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی کسانی که تولیدکننده زباله‌های عفونی هستند، موظف‌اند این پسماندها و زباله‌ها را مدیریت کرده و بی‌خطرسازی کنند و ما به طور قانونی هیچ مسئولیتی در زمینه بی‌خطرسازی زباله‌ها نداریم و همواره در این راستا همکاری کرده و می‌کنیم اما مطب‌ها، پزشکان و آزمایشگاه‌ها همکاری لازم را با ما ندارند.

مجتبی داوری اظهار کرد: روزانه یک ماشین ویژه برای جمع‌آوری پسماندها و زباله‌های بی‌خطرساز شده بیمارستان‌ها درنظر گرفته‌ایم، این پسماندهای بی‌خطرساز شده در محلی خارج از شهر در یک چاله به صورت جدا دفن می‌شود، آهک‌پاشی شده و رویش را با خاک می‌پوشانیم.

وی با گلایه از عدم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در مطب‌های ملایر، ادامه داد: برای رفع این مشکل آمادگی داریم روزانه در ساعتی مشخص یک سرویس را به منظور جمع‌آوری و معدوم‌سازی زباله‌های عفونی مختص مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها قرار دهیم تا جمع‌آوری و دفن به موقع انجام شود.

داوری گفت: بارها مشاهده شده زباله‌گردها و ضایعاتی‌ها، کنار خیابان پسماندهای عفونی مطب‌ها را جستجو و پخش می‌کنند، نیروهای واحد تنظیف ما مجبور هستند این زباله‌ها را از وسط خیابان جمع کنند که همین امر سلامت کارکنان شهرداری و سایر شهروندان را تهدید می‌کند.

رفع مشکل پسماندهای عفونی در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند

در ادامه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه زباله‌های عفونی در مطب‌های خصوصی و مراکز مرتبط باید در ابتدا بی‌خطرسازی شده سپس به صورت اصولی دفن شود، گفت: با توجه به شیوع کروناویروس مجدانه پیگیر رفع مشکل زباله‌های عفونی ملایر هستیم و پیگیری این موضوع در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قرار دارد.

عباس نجاری افزود: به زودی این موضوع را به نتیجه نهایی می‌رسانیم، در این راستا کارگروه مدیریت پسماند در مرکز استان به ریاست معاون امور عمرانی استاندار برگزار می‌شود که طی چندین جلسه راهبردی از سال ۹۵ تاکنون، موضوع جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفن اصولی زباله‌های عفونی در دستور کار این کارگروه در استان و شهرستان‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: در زمینه پسماندهای عفونی تولید شده در مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی و ... خلأیی در سطح استان بود و متولی خاصی در این زمینه وجود نداشت و دفن به صورت غیراصولی انجام می‌شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ملایر ادامه داد: از سوی دیگر بی خطرسازی به صورت جداگانه در هر مطب مستلزم خریداری کردن دستگاه مربوطه با هزینه هنگفت بوده که نگهداری آن نیز کار پیچیده‌ای است بنابراین یک مرکز بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی ازسوی کارگروه مربوطه در مرکز استان تعریف و مصوب شد شرکتی به صورت متمرکز این کار را در سطح استان انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کار ازسوی شرکت اصل سلامت سبز الوند در حال انجام است و مراحل نهایی بستن قرارداد درحال سپری شدن است. روزانه با سه دستگاه با حجم ۱۰ تن جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی استان انجام می‌شود.

وی گفت: در همین رابطه مقرر شد بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام پزشکی با این شرکت قرارداد ببندد و پسماندهای عفونی تولید شده در مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... ازسوی این شرکت جمع‌آوری، بی‌خطرساز و دفن شود. محیط‌زیست نیز در این رابطه نظارت کامل را دارد تا زباله‌ها به صورت اصولی در محلی خاص معدوم و دفن شوند که در این راستا برخی شهرستان‌ها کُند عمل کرده‌اند.

نجاری گفت: تغییر مدیریت این شرکت، روبرو شدن با شیوع کرونا در سطح کشور از جمله علل به تعویق افتادن مراحل نهایی کار بوده و در این رابطه آخرین جلسه دو هفته پیش برگزار شده و پیش قرارداد ازسوی  شرکت برای محیط‌زیست ملایر ارسال شده است.

وی یادآور شد: با وجود اینکه جمع‌آوری و معدوم‌سازی زباله‌های عفونی وظیفه شهرداری نیست اما واحد خدمات شهری تاکنون همکاری خوبی داشته و زباله‌های عفونی را از مطب‌ها تحویل گرفته و در مکانی جدا از زباله‌های خانگی با رعایت اصول بهداشتی و آهک‌پاشی، دفن کرده است که جای تقدیر دارد.

کد خبر 506670 برچسب‌ها پسماند استان همدان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند استان همدان محیط زیست ایران بی خطرسازی زباله های عفونی بی خطرسازی زباله ها زباله های عفونی سازمان نظام پزشکی پسماندهای عفونی حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند آزمایشگاه ها بی خطرساز جمع آوری سال گذشته سبز الوند مطب ها ماه سال مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود

ایسنا/همدان فرماندار ویژه ملایر نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در ملایر طی هفته اخیر دانست و گفت: با توجه به کمبود سالن موسیقی در ملایر،چند پروژه فرهنگی در دست اقدام داریم و یکی از طبقات در یکی از پروژه ها به سالن کنسرت اختصاص داده خواهد شد.

سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر اظهار کرد: ملایر در این دوره میزبان گروه های موسیقی غرب کشور بود و از همین حالا به فکر میزبانی جشنواره موسیقی های سنتی در سطح ملی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه یک سالن به روز، مجهز و در شان مردم تحت عنوان سالن کنسرت پیش بینی خواهد شد، افزود: این سالن به سرعت ساخته می‌شود و تقدیم مردم فرهنگ دوست ملایر خواهیم کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از دیرباز روح و نگاه ما با فرهنگ ها و هنرهای مختلف از جمله هنر پر رمز و راز موسیقی و شعر در هم آمیخته است و اصالتا و ذاتا علاقمند به موسیقی به ویژه موسیقی سنتی هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این سازها متعلق به ایران است، گفت: محاسبات پیدا و پنهان موسیقی و پیامی که منتقل می‌کند نشان می‌دهد این هنر با ذات ما هماهنگی دارد و ابزار آلات موسیقی مبتنی بر علم، هندسه و مضامین بلند عرفانی طراحی می شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بزرگ «شب های موسیقی تاک» مطرح کرد: قصد داریم سال آینده این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

فرشاد کشاورزیان به حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این جشنواره در سطح منطقه‌ای بود و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور داشتند.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: وجود ۲۵۰ کارگاه ساز سازی در ملایر می تواند در کنار مبلمان منبت و انگور یک‌ برند ملی برای این شهرستان باشد.

دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» نیز اظهار کرد: طی جشنواره در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داشتیم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و ورک‌شاپ و تور گردشگری برگزار شد.

رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور داشتند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ساخت یک سالن برای اهالی موسیقی را یکی از مطالبات مهم هنرمندان حوزه موسیقی در شهرستان خواند.

قدسی همچنین از حمایت‌های شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر و خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.

وی همچنین خواستار حمایت مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی شد و افزود: در ملایر ۲۵۰ کارگاه ساز سازی شناسایی کردیم و امیدواریم ملایر بعنوان شهر ساز سازی در سطح ملی معرفی شود.

هادی فیض منش، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز تاکید کرد: علاوه بر نام ملایر با منبت و تاک، ملایر باید شهر سازها شود و امیدواریم هر ساله این جشنواره در ملایر برگزار شود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حوزه انتخابیه ملایر
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • مشعل المپیک درفرانسه تحریم شد
  • برگزاری روزهای تدبر قرآنی در ملایر
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • مافیای اسلحه‌سازی؛ پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟
  • مسابقات قهرمانی بوکس کشور در ملایر