Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:49:11 GMT

منابع درآمدی دانشگاه‌های بزرگ کشور در سال ۹۸ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۵۰۷۵

منابع درآمدی دانشگاه‌های بزرگ کشور در سال ۹۸ اعلام شد

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاه‌ها در حوزه کمک‌های دولتی و درآمدهای عمومی ۷۴.۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸.۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱.۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز ۶.۳۸ است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدتقی نظرپور در نشست مجازی معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های بزرگ که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، درخصوص راهبردهای اجرایی برای تنوع‌بخشی منابع آموزش عالی گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که در اکثر دانشگاه‌های برتر (نسل سوم و چهارم) جهان، کماکان بخش عمده‌ای از هزینه‌های دانشگاه به طرق مختلف، از بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشت راهکارهای پیشنهادی با روندی که باید در بلندمدت طی شود به سمتی جهت‌گیری شود که دانشگاه‌ها را به طور کلی از بودجه‌های دولتی مستغنی سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در توسعه کشور، مسئولیتی همه‌جانبه است و تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد، افزود: نباید توجه به درآمدزایی در آموزش عالی به‌گونه‌ای باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به درصد منابع درآمدی برخی از دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۱۸، عنوان کرد: تامین اعتبار این دانشگاه‌ها از محل درآمد عمومی دولت‌ها از حدود ۳۰ تا ۷۳ درصد متغیر است و پژوهش نقش مهمی در کسب درآمد اختصاصی بعضی از دانشگاه‌ها (مثل کمبریج با درآمد حدود ۲۷ درصد از پژوهش) دارد.

وی درخصوص درصد منابع درآمدی دانشگاه‌های بزرگ کشور در سال ۱۳۹۸ خاطرنشان کرد: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاه‌ها در حوزه کمک‌های دولتی و درآمدهای عمومی ۷۴.۱۵ درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش ۸.۴۲ درصد، در بخش شهریه (آموزش) ۱۱.۰۵ درصد و سایر درآمدها نیز ۶.۳۸ است.

نظرپور در ادامه سخنان خود گفت: اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است؛ این اعتبارات در همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به یک نسبت مساوی نیست و معمولاً دانشگاه‌های بزرگ سهم بیشتری از این اعتبارات را دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به آموزش عالی و چالش‌های منابع مالی و افزود: در وضعیت آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش توقع‌ها، تغییر کارکردها و مسئولیت‌های دانشگاه روبه‌رو هستیم و گزینه‌های پیش‌روی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کل توقع‌ها و مسئولیت‌ها نیست بلکه حفظ کیفیت و عدم‌پاسخگویی به کل توقع‌ها و مسئولیت‌ها است و راه‌حل نیز مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی و متنوع‌سازی منابع درآمدی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ردیف‌های بودجه‌ای مصوب دولت برای هر موسسه در قانون بودجه، ردیف‌های متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبصره‌های بودجه سالیانه و استفاده از سایر دستگاه‌ها، درآمدهای اختصاصی مؤسسه و هزینه در قالب بودجه تفصیلی، کمک‌های خیرین و واقفین، مشارکت بخش خصوصی در ساخت‌وسازها و اجاره به‌شرط تملیک، درآمد ناشی از اجاره و واگذاری موقت اماکن و امکانات و تجهیزات و منابع بانک‌ها و در قالب تسهیلات با نرخ کم سود بانکی را نمونه‌هایی از محل‌های تامین منابع مالی دانشگاه‌ها برشمرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی از دیگر نمونه محل‌های تامین منابع مالی دانشگاه‌ها، به کمک بنیاد حامیان و فارغ‌التحصیلان مؤسسه، معافیت‌ها و حمایت‌های تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی، استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج، استفاده از خدمات شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های بومی و محلی، استفاده از ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت و…، استفاده از ظرفیت‌های اعضای هیات امنای مؤسسه، صنایع، معادن و کارخانجات، برقراری و تسهیل ارتباط میان بدنه اجرایی و اقتصادی با بدنه علمی و تحقیقاتی کشور (تهدیدهای حاصل از تحریم تبدیل به فرصت شود) و استقرار دولت الکترونیک برای کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت علوم بودجه دانشگاه ها بودجه پژوهش 97 درصد منابع درآمدی دانشگاه های بزرگ دانشگاه ها وزارت علوم آموزش عالی منابع مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حسن زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ضمن معرفی برنامه «طراحی، اجرا و ارزشیابی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی» گفت: در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای ارتقا، بهره وری و تعالی آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برنامه ریزی شد. بر این اساس ده کارگروه در نظر گرفته و برای هرکدام شاخص‌هایی طراحی شد تا در دانشگاه‌ها و کلان مناطق آمایش سرزمینی اجرایی شوند.

وی با اشاره به اجرای این برنامه در دانشگاه‌ها گفت: این برنامه در سال ۱۴۰۲ مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت و نتایج آن به کلان مناطق ابلاغ شد.

حسن زاده، یکی از مشکلات دانشگاه‌ها را عدم استفاده بهینه از منابع موجود خواند و تصریح کرد: متاسفانه منابع موجود به صورت منطقی و درست استفاده نمی‌شود و گاهی این مسئله موجب می‌شود تا بهره وری در سیستم کاهش پیدا کند؛ لذا اگر بتوانیم انگیزه و نگرش مناسب را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم می‌توانیم کارایی را در آنها افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ارتقای کارایی و اثربخشی را موجب ارتقاء بهره وری دانست و یادآور شد: در این شرایط هم کیفیت کار افزایش و هم هزینه‌های سیستم کاهش می‌یابد.

وی طرح ایده‌ها و برنامه‌های جدید در جشنواره امسال را از نقاط قوت آن ارزیابی کرد و گفت: جشنواره امسال تمرکز خود را بر کار‌های جدید معطوف کرده بود. نحوه پذیرش فرآیند‌ها نیز بسیار خوب و منطقی بود و امیدوارم که فرآیند‌های خوب بتوانند اجرایی شوند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی ایرانی ها از ۵ سال آینده کشور چیست؟ (+اینفوگرافی)
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • تخفیف بیمه سلامت برای دهک‌‌های ۶ تا ۹ درآمدی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود