Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بزنگاه‌های زیادی وجود دارد که یکی از تاثیرگذارترین آنها هشت سال دفاع مقدس است، دفاع مقدسی که همه را پای کار آورد، پیر و جوان و زن و مرد و هر کسی که حس می کرد که ایرانی است.

مهم‌ترین دستاورد دفاع مقدس، این بود که دشمنان فهمیدند که ایرانِ بعد از انقلاب زمین تا آسمان با ایرانِ قبل از انقلاب تفاوت دارد، و مردم بعد از اتقلاب جان می دهند؛ اما خاک نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین گونه بود که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بوجود آمد. ایران که در گذشته بخش‌های بسیاری از خاکش را به طُرُق مختلف از دست داده بود، در دوران دفاع مقدس اجازه نداد بخشی از ایران در اشغال دشمن باقی بماند و دشمن متجاوز بعثی مجبور شد به قرارداد ۱۹۷۵ و مرز‌های رسمی ایران و عراق بازگردد.

یازدهم اردیبهشت ماه سالروز عملیات آفندی تپه‌چشمه است که در سال ۱۳۶۰ توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. همزمان با انجام عملیات، کانال هندلی در جنوب‌غربی رودخانه کرخه توسط نیرو‌های ایرانی، یک گردان از لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب این رودخانه جهت توسعه سرپل غرب کرخه وارد عمل شد و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی پس از یک روز نبرد سنگین توانستند اهداف تعیین شده را تصرف نموده و دشمن را به عقب برانند. 

کانال هندلی یک خاکریز به شکل هندل بود که قبل از انقلاب تهیه شده بود. مقداری از آب رودخانه کرخه به وسیله پمپاژ به داخل این کانال ریخته می‌شد تا به مصرف زمین‌های کشاورزی اطراف برسد.

دوراندیشی کارشناسان نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفـظ سرپل غرب کرخه در منطقه شوش و پل کرخه و تـداوم حضـور در ایـن مناطق در مقابل عراقی‌ها موجب شد تا گسترش این سرپل‌ها مـورد توجه قرار گیرد. اشتباه عراقی‌ها در توقف و عدم اتکا به رودخانه کرخـه برای پدافند به هیچ وجه قابل توجیه نبود؛ لذا لازم بود تا از ایــن اشتباه تاکتیکی استفاده شود.

انجام این عملیات که توسعه قابل ملاحظه‌ای به سرپل غرب رودخانه داد اقدام بسیار مناسبی بود تا نیروی بیشتری در منطقه سرپل تجمع نمایند. در عملیات تپه‌چشمه، نیرو‌های ایرانی بخشی از تپه مشرف به دشت جنوبی را در منطقه غرب رودخانه کرخه به نام تپه‌چشمه تصرف کرده و قسمتی از جاده پل کرخه به عین خوش را در کنترل خود قرار دادند.

در این عملیات بیش از ۱۰۰ نفر از عراقی‌ها کشته و زخمی شدند و تعداد ۷ نفر نیز به اسارت در آمدند. همچنین انهدام ۲۰ دستگاه تانک و ۵ دستگاه نفربر و انهدام گردان یکم پیاده مکانیزه تیپ ۲۴ به میزان ۳۰ درصد از ضایعات وارد شده به عراقی‌ها بود.

با پایان یافتن سال ۱۳۵۹ نیرو‌های سپاه اسلام آماده شدند تا با فراهم آوردن زمینه مناسب، عراق را هر چه سریع تر از خاک جمهوری اسلامی بیرون کنند. بر این اساس، از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ۱۳۶۰ چند سری عملیات آفندی به صورت انجام شناسایی با رزم صورت پذیرفت. عمده‌ترین این اقدامات در غرب رودخانه کرخه توسط لشکر ۲۱ حمزه ارتش انجام شد که نتایج خوبی داشت.

از جمله نتایج آن می توان به توسعه منطقه سرپل ذهاب رودخانه کرخه، کاهش اثرات آتش توپخانه دشمن روی شهر شوش، تسهیل عملیات آفندی آینده، انهدام نیرو‌های دشمن، افزایش روحیه نیرو‌های خودی، کسب اطلاعات از عراق و کسب موقعیت برتر از نظر استقرار در زمین اشاره کرد.

لشکر ۲۱ حمزه با قرارگاه تیپ یکم خود در سحرگاه پانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ در منطقه جنوب غربی پل کرخه عملیات کانال هندلی را آغاز نمود تا بتواند کانال هندلی را در این منطقه تصرف نماید. در عملیات آفندی کانال هندلی تلفات زیادی به دشمن وارد شد. در این عملیات ۱۰۰نفر از نیروهای بعثی کشته و زخمی و ۵۷ نفر نیز اسیر شدند. همچنین ۵ دستگاه تانک و ۵ دستگاه نفربر دشمن به همراه تعدادی سلاح سبک و تجهیزات عراقی‌ها منهدم گردید و یا به غنیمت گرفته شد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتش جنگ تحمیلی دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران رودخانه کرخه عملیات آفندی تپه چشمه عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیرو‌های مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیرو‌های مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیرو‌های مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم»
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • فرمانده ارتش: پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است