Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا موسوی با اشاره به اینکه فضا بعد از خشکی، پهنه آب‌وهوا عرصه چهارم قدرت محسوب می‌شود گفت: نیروهای مسلح ایران به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه زمینی، دریایی و هوایی به حدی از توانایی دست‌یافتند که قدرت بازدارندگی خوبی در برابر دشمنان ایجاد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، پس از پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد توسط سپاه پاسداران انقلاب که یک سورپرایز واقعی هم برای مردم کشور و هم برای سایر کشورهای دوست و دشمن بود رسانه‌های جهان را در انحصار خبری خود قرار داد و لشکر رسانه‌ای آمریکایی_سعودی این اقدام را مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌دانستند ولی واقعیت چیزی دیگر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
از سوی دیگر در میان بیش از 40 کشور دارنده ماهواره و فعالیت‌های فضایی، تنها10 کشور دارای قدرت پرتاب ماهواره هستند که ایران نیز ازجمله آن‌هاست. علاوه بر این از میان کشورهای دارای ماهواره تنها 18 کشور توسعه‌یافته هستند و در میان کشورهای آسیایی نیز تنها 9 کشور دارای این فنّاوری بوده و درهمسایگی ایران، کشورهای ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، پاکستان و عربستان کشورهایی‌اند که از فنّاوری ماهواره‏ای بهره‌مند هستند. بنابراین هم به لحاظ منطقه‏ای و هم به لحاظ بین‏ المللی توجه به فناوری‌های فضایی حائز اهمیت است.
 
سید محمدرضا موسوی پژوهشگر مسائل سیاسی در این رابطه طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما بابیان اینکه فضا یکی از عرصه‌هایی است که کشورها دست‌یابی به آن را موردتوجه خود دارند اظهار کرد: فضا بعد از خشکی، پهنه آب‌وهوا عرصه چهارم قدرت محسوب می‌شود که فقط تعداد معدودی از کشورها به آن دست‌یافتند.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار ماهواره در فضا هستند و درصد قابل ‌توجه ای نیز دارای کاربرد نظامی‌اند گفت: حضور سپاه پاسداران انقلابی در چهارمین عرصه تولید قدرت در کنار سایر قدرت‌ها یکی از رویدادهای شگفتی‌ساز در سال 2020 بود.
 
استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: تفاوت حضور ماهواره نور با سایر ماهواره‌های کشورهای دیگر در این است که این فناوری کاملاً بومی و در شرایط تحریم طراحی و به فضا پرتاب شد که کشورهای متخاصمی مانند آمریکا را به کمای سیاسی برد.
 
موسوی حضور سپاه پاسداران در عرصه فضایی را یک ضرورت دانست و افزود: امروز نیروهای مسلح ایران به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه زمینی، دریایی و هوایی به حدی از توانایی دست‌یافتند که قدرت بازدارندگی خوبی در برابر دشمنان ایجاد کردند و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط سپاه و ورود به فضا یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای حفظ امنیت بود.
 
وی به عصبانیت آمریکا و متحدانش ازاین‌دست آورد بزرگ اشاره و عنوان کرد: پس از موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره نور سپاه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی آن را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌دانند درحالی‌که این قطعنامه با خروج آمریکا از برجام وجاهت قانونی خود را ازدست‌داده و علاوه بر آن در هیچ کجای این قطعنامه ایران را از پرتاب ماهواره به فضا منع نکرده است.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای زیست می‌کند که همواره در معرض تهدید و فتنه‌انگیزی توسط حاکمان منطقه یا یک قدرت خارجی است فلذا در این شرایط مهم‌ترین کار دفاع و تأمین امنیت از طریق افزایش توان نظامی و دفاعی و سرانجام قدرت بازدارندگی است که حضور در عرصه فضایی و داشتن اطلاعات دقیق و رصد تحرکات نیروهای متخاصم یکی از اقدامات لازم و ضروری خواهد بود.
 
موسوی همچنین به سخنان سردار سلامی فرمانده کل سپاه نیز در مورد اهمیت این ماهواره در جمع‌آوری اطلاعات اشاره و عنوان کرد: وی در سخنرانی بعد از پرتاب ماهواره عنوان کرد که قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‏تواند برای ما ارزش‌افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‏های اطلاعاتی زمینه‏های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‏کند، بنابراین ازاین‌جهت موفقیت‌آمیز بودن پرتاب این ماهواره نقش به سزایی در افزایش قدرت بازدارندگی ایران دارد.
 
وی یکی از علت‌های تعجب و شگفتی کشورهای مخالف پرتاب این ماهواره توسط سپاه را "زمان" دانست و افزود:پرتاب این ماهواره در زمانی اتفاقی افتاد که تمام کشورها مشغول مقابله با ویروس کرونا بودند و توسعه‌یافته‌ترین کشورها در جلوگیری و کنترل این ویروس به عجز آمدند، اما در مقابل ایران با توجه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و همراهی کشورهای جهان با آن توانست ضمن کنترل وضعیت، روند نزولی در ابتلا به این ویروس را داشته باشد و در کنار آن نیروهای نظامی علاوه بر کمک به دولت و مردم در جلوگیری و کنترل وضعیت، توانست برنامه‌های دفاعی و صلح‌آمیز خود را ادامه دهد و هم‌زمان باخبرهای خوش کنترل ویروس در کشور، خبر مهم و خوشحال‌کننده پرتاب ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد که به‌صورت کاملاً بومی ساخته‌شده بود جهان را شگفت‌زده کند که بیش از همه "زمان" انجام این پرتاب جهان را مبهوت و متحیر کرده است.
 
استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: هرگاه به داشته‌های خود ایمان داشتیم توانستیم از سخت‌ترین وضعیت عبور کنیم که دوران دفاع مقدس نمونه بارز آن است و امروز جوانان کشور به حدی از دانش دست‌یافتند که می‌توانند با ورود به هر عرصه‌ای، کشور را جز برترین‌ها در آن بخش قرار دهند فلذا فقط لازم است شرایط را برای حضور چنین جوانانی را فراهم کنیم که پرتاب این ماهواره در گام دوم انقلاب نویدبخش این امر است.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب پرتاب این ماهواره پرتاب ماهواره نور قدرت بازدارندگی دست یافتند توسط سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۵۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ناو سپاه پاسداران وارد نیمکره جنوبی زمین شد /ناو اقیانوس پیما مجهز به موشک بالستیک است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بنابر روایت خبرگزاری صدا و سیما ،، این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902926

دیگر خبرها

  • اطلاعیه سپاه پاسداران درباره شهدای حمله تروریستی اسرائیل
  • پیام تبریک فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز بسیج سازندگی
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • این ناو سپاه پاسداران وارد نیمکره جنوبی زمین شد /ناو اقیانوس پیما مجهز به موشک بالستیک است
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس