Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،گزارش سالانه‌ای که روز چهارشنبه از سوی شورای اروپا [شورایی که شامل 47 کشوری می‌شود که در حوزه جغرافیایی اروپا قرار دارند و تمرکز آن روز فعالیت‌های مربوط به حقوق بشر است] و به کمک سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینۀ آزادی رسانه‌ها منتشر شد، حاکی از آن است که آزادی رسانه‌ها در قاره اروپا با تهدیدهای فزاینده‌ای روبروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش که بر اساس داده‌های جمع آوری شده در سال 2019 میلادی تهیه شده، نشان می‌دهد که ترساندن خبرنگاران حتی تهدید به زندانی کردن و کشتن آنها بطور قابل توجهی در این سال افزایش یافته است.
در این گزارش بطور ویژه از روسیه و ترکیه همچنین برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله مجارستان، لهستان، مالت و بلغارستان به عنوان کشورهایی با بیشترین میزان آزار و تهدید خبرنگاران و با رفتاری خلاف اصول آزادی مطبوعات نام برده شده است.
گزارش به این نکته اشاره دارد که بیش از 30 خبرنگار در این سال مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و بیش از 100 خبرنگار نیز در حال حاضر همچنان پشت میله‌های زندان هستند.

افزایش تهدیدهای خشونت‌آمیز علیه خبرنگاران
این گزارش 142 مورد تهدید علیه آزادی رسانه‌ها در اروپا را طی سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است؛ از جمله 33 حمله فیزیکی به خبرنگاران، 17 مورد جدید بازداشت و زندان، 43 مورد آزار و اذیت و ارعاب خبرنگاران و 2 مورد تلاش برای قتل.
در این گزارش به کشته شدن دو خبرنگار در این سال یعنی لیرا مک‌کی، خبرنگار ایرلندی (که در جریان شورش‌ها در ایرلند شمالی کشته شد) و وادیم کومارو، خبرنگار اوکراینی (که پس از ضرب و شتم شدید مقابل خانه‌اش در مرکز اوکراین جان باخت) اشاره دارد.
گزارش تاکید دارد که در پایان سال دست‌کم 105 خبرنگار همچنان در ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و شبه‌جزیره کریمه که تحت کنترل مسکو است، همچنان در زندان بودند.

مشکلی به نام رسانه‌های ملی
در این گزارش آمده است که ملی کردن رسانه‌ها مشکلی در کشورهایی است که مرتباً قانون اساسی خود را نقض می‌کنند. به عنوان مثال در بلغارستان بخش بزرگی از روزنامه‌های کشور تحت کنترل سازمانی است که متعلق به یکی از سیاستمداران پرقدرت بلغارستان است.
در این گزارش علکرد دولت فرانسه نیز در قبال خبرنگاران نقد و اعلام شده است که در این کشور طی سال گذشته علاوه بر استفادۀ گسترده از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان در جریان اعتراضات ضددولتی، خشونت علیه خبرنگاران نیز بطور قابل توجهی افزایش یافته و «خبرنگاران زیادی قربانی خشونت‌های نیروهای امنیتی شده‌اند».
نویسندگان این گزارش از تصمیم گیرندگان اروپایی خواسته‌اند تا به این سند به عنوان فراخوانی برای «بیداری» بنگرند و برای پشتیبانی بیشتر از خبرنگاران در سطح این قاره وارد عمل شوند.


هشدار اتحادیه اروپا در مورد نقض آزادی رسانه ها در دوران بحران کرونا
سایت دویچه وله المان نیز به بررسی ابعاد محدودیت های رسانه ها در بحران کرونا پرداخته و می نویسد :چندین کشور عضو اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که اقدامات اضطراری در دوران بحران کرونا نباید به محدودیت آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها بیانجامد. انگشت انتقاد این کشورها بیش از همه متوجه ویکتور اوربان، رئیس دولت مجارستان است.
آلمان و دوازده عضو دیگر اتحادیه اروپا نگرانی خود را از این خطر ابراز کرده‌اند که محدودیت‌ها و اقدامات اضطراری که در ارتباط با بحران کرونا اتخاذ می‌شوند، ممکن است قانون‌مندی، دموکراسی و ارزش‌های بنیادین حقوق‌بشری را را نقض کنند.
این نگرانی و هشدار در بیانیه‌ای آماده است که وزارت امور خارجه هلند  در نمایندگی 12 کشور دیگر منتشر کرده است.
کشورهای هلند، بلژیک، دانمارک، فرانسه، فنلاند، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، پرتغال، اسپانیا و سوئد امضاءکنندگان این بیانیه مشترک هستند. کشورهای شرق اروپا این بیانیه را امضا نکرده‌اند.
به گفته ناظران سیاسی متن این بیانیه انگشت انتقاد را ظاهرا به وضعیت کنونی حاکم در مجارستان نشانه رفته است.
بر اساس قانونی که  در پارلمان مجارستان تصویب شد، ویکتور اوربان، رئیس جمهوری این کشور می‌تواند برای "انجام اقدامات فوق‌العاده" قدرت عمل بیشتری داشته باشد.
اوربان با اتکا بر این قانون می‌تواند مدت "شرایط اضطراری" را به دلخواه خود تمدید کند و به این ترتیب تا زمانی نامحدود در قدرت باقی بماند.
اپوزیسیون و مخالفان دولت در داخل  و خارج مجارستان اوربان را به "سوءاستفاده از ویروس کرونا به عنوان بهانه‌ای برای گسترش بیشتر قدرت دولت محافظه کار ملی خود" متهم می‌کنند.
در قانون شرایط اضطراری مجازات حبس تا 5 سال برای کسانی در نظر گرفته شده که "گزارش‌هایی نادرست در باره شیوع کرونا و همچنین عملکرد دولت در این ارتباط منتشر می‌کنند".
دولت محافظه‌کار مجارستان در گذشته بارها برای محدود کردن رسانه‌های مستقل آن‌ها را به انتشار اخبار جعلی متهم کرده بود.
در بیانیه‌ای که حال به امضای 13 عضو از 27 عضو اتحادیه اروپا رسیده، آمده است: «این مشروع است که کشورهای عضو برای حفاظت شهروندان و رفع بحران اقداماتی فوق‌العاده اتخاذ کنند. اما این اقدمات ضروری باید به حداقل‌‌های لازم محدود شوند، متناسب با شرایط حاکم باشند، از محدویت زمانی برخوردار بوده و پیوسته مورد بازبینی قرار گیرند».
13 کشور امضاءکننده این بیانیه همچنین تصریح کرده‌اند که اقدامات فوق‌العاده برای مقابله با بحران نباید "آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را محدود کند".




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا رسانه اروپا خبرنگاران آزادی رسانه ها اتحادیه اروپا بحران کرونا رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

آفتاب‌‌نیوز :

جوزپ بورل این اظهارات را در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار می‌شود مطرح کرد. 

در حال حاضر از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها هشت کشور، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. این کشور‌ها عبارتند از: لهستان، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس. 

در ماه‌های گذشته کشور‌های ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت آمادگی خودشان را برای پیوستن به این ۸ کشور اعلام کرده‌اند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. برخی از مهم‌ترین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه معتقدند که به رسمیت شناختن فلسطین تنها از رهگذر مذاکرات بر سر راهکار دو دولتی قابل حصول خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا