Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@03:18:17 GMT

داستان قوس آذر و سه مجسمه شهری در اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۶۸۲۳

داستان قوس آذر و سه مجسمه شهری در اصفهان

اصفهان با کرانه های زنده رودش معنا میشود ، با پل های سنگین خود که دو سوی شهر را بهم متصل کرده اند، با میدان نقش جهان‌اش و آن گنبدهای همیشه فیروزه‌ای.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ در دهه‌های گذشته همواره اصفهان در میانه‌ی زمین و هوا، در انتخاب بین وجه فرهنگی-تاریخی خود و یا وجه اقتصادی و سیاسی، مرتب دچار شبه و تردید بوده است؛ از این رو نه اصفهان را می‌توان شهری یک دست، تاریخی و فرهنگی و نه می‌توان آن را کلانشهر اقتصادی و مدرن دانست !

هویت از دست رفته اصفهان تنها در سالیان اخیر گهگاه به عنوان یک دست آویز مورد استفاده قرار گرفته است و هیچ راهکار و حتی چشم انداز بلندمدتی را نمی‌توان برای آن متصور بود، حتی در این کشاکش ما در برپایی روز نکوداشت اصفهان نیز دچار تردید و استیصال هستیم، از یک سو زادروز حکیم «شیخ بهایی» را مغتنم شمرده‌ایم و از دیگر سو با اتکا به تاریخ اصفهان، از عصر دیلمیان و با وام گرفتن از نماد قوس آذر که شخصا آنرا یک شاهکار گرافیکی قلمداد می‌کنم ، ابتدای آذر ماه را مبارک دانسته‌ایم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه تولد شیخ بهایی و روز ثانویه اصفهان، مروری بر نماد اصفهان و مجسمه‌های شهری ساخته شده از آن خواهم کرد.

اگر چه اولین ابنیه‌ی شهر اصفهان از دیلمیان و سلجوقیان برایمان به یادگار مانده است اما اصفهان امروز، اصفهان دوران صفوی است که با هر نیک و بدش هویت شهری اصفهان است. از این روست که قوس آذر منقوش بر سر در بازار قیصریه، به عنوان نماد شهر اصفهان بشمار می‌رود .

نمادی بسیار زیبا که می‌توان آن‌را یک شاهکار گرافیکی دانست، ترکیبی پرمعنا که بیانگر مولفه‌های هویت روز اصفهان در عصر صفوی است.

برج آذر را منجمان عصر دیلمیان، برای اصفهان خوش یمن و مبارک دانستند . از این رو در عصر صفوی با مبارک دانستن برج آذر و با وام گرفتن از نماد این صورت فلکی، نماد اصفهان را خلق کردند.

در این نماد، نیم تنه اسب موجود افسانه ای "قنطورس" یا همان "سانتور" جای خود را با گربه سانی (شیر) عوض کرده است که این می‌تواند مظهر قدرت و یا نشان ارادت صفویان به امام اول شیعیان باشد.

همچنین تن عریان انسان-نما با تن یک سرباز پارتیزانی با کلاه قزلباشی تغییر کرده است که بیانگر بخشی از هویت مردمان عصر صفوی با پوشش مخصوص است . اما نیم تنه و سریک اژدها به انتهای این موجود افزوده شده که گویی کمان در دست سرباز، سر وی را نشانه رفته اما تیر از کمان رها نشده است، این سکون میان این تقابل مرگ و زندگی یا هستی و نیستی نشان از کشاکش همیشگی میان خیر و شر دارد  که می‌توان ردپای چنین افکاری را تا افسانه های کهن چین و هند دنبال کرد.

درگذر از حاشیه‌های رود، حدفاصل پل چوبی و پل بزرگمهر، مجسمه ای در ابعاد بزرگ با الهام کامل از این نماد به دست استاد «جوهری» ساخته و نصب شده است.همچنین اثری ساخته شده از کاشی از این نماد، توسط شهرداری فرایبورگ آلمان به اصفهان اهدا شده است.

هر دو اثر فوق با نگاهی کاملی وفادارانه به اصل نماد ساخته شده است اما چهار قرن از عصر صفویان می‌گذرد و ما با انبوهی از تغییرات و اتفاقات مواجه‌ایم، شاید می‌بایست به مولفه‌های هویت اصفهان مجدد نگاهی انداخت.

مجسمه‌ای آهنین توسط هنرمند خراسانی، حسن ملانوروزی پیش از پایان سال نود و هشت در سمپوزیوم مجسمه اصفهان ساخته شده است که به زعم اینجانب و خالق اثر می‌توان آنرا نقدی بر انسان امروز و جامعه دانست.

در ساخت این اثر از ضایعات فلزی استفاده شده است که برخلاف دو مجسمه قبل متریالی مدرن در ساخت مجسمه محسوب می‌شود و گویی ترجیه است که نماد تاریخی اصفهان نه تنها با فلز بلکه با ضایعات فلزی ای که شهرداری اصفهان در جریان سمپوزیم تدارک دیده است ساخته شود .

در اثر فوق جای سرباز قزلباش عصر صفوی را انسانی با شمایل معمول ربات‌ها گرفته است، در واقع انسانی بی هویت که تنها شمایل انسانی دارد و همچنان در کشاکش هستی و نیستی است .

با وفادری به اصل نماد در این اثر، ما شاهد تقابل خیر و شر با منشا یکسان هستیم. در هزاره سوم، هزاره تکنولوژی و البته انزوای انسانی و انسانیت، جای بسی تامل است که انسان شهری بی هویت امروز چطور و چگونه در این نبرد همیشگی میان خیر و شر ظاهر می‌شود ؟

انسان محاصره در میان رسانه‌ها که به زعم من، دچار اختلال ارزشی است و شاید دیگر فاقد توانایی  تشخیص نیک از بد است . در انتها می‌بایست اشاره کرد که نماد یک شهر نشان از هویت تاریخی و فرهنگی آن تا به امروز است و می‌بایست معرف انسان امروز ساکن در آن نیز باشد، از این رو اثر حسن ملانورزی را اثری به مراتب مهم تر تلقی می‌کنم چرا که به نفس انسان امروز نزدیک تر است .

یادداشت از علی استدلال حقیقی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان اصفهان فرایبورگ شهرداری اصفهان سازمان زیبا سازی نماد اصفهان سمپوزیوم مجسمه سازی ساخته شده عصر صفوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با کاهش ۱۲۲۲۶ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۴۵ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- خنور یک قدم دیگر به عرضه اولیه نزدیک شد: اطلاعیه برگزاری جلسات معارفه سهام شرکت نور ایستا پلاستیک/ دوشنبه و سه شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه
۲- محمود گودرزی، مدیر عامل شرکت بورس: به محض اینکه شرایط بازار مهیا و ارزش معاملات معقول باشد، عرضه اولیه‌ها از سر گرفته می‌شود.
۳- حماس: پیشنهاد فعلی مصر بهترین پیشنهاد داده‌شده به ما در ماه‌های اخیر است /امکان دستیابی به توافق طی روز‌های آتی وجود دارد
۴- «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که قرار است در اصفهان برگزار شود، به ایران سفر خواهد کرد.
۵- مرکز مبادله ایران: از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه عرضه گسترده انواع سکه تمام، نیم و ربع بهار آزادی در مرکز مبادله ایران آغاز می‌شود.
۶- «دتولید» افزایش نرخ گرفت: شرکت داروسازی تولید دارو اعلام نمود که نرخ فروش تعدادی محصول از تولیدات این شرکت به جهت پوشش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و دارو افزایش یافته است.
۷- وزیر نفت از آغاز تولید بنزین از طریق متانول و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد.
۸- تالار خودرو بورس کالا هفته آینده میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل است. این خودر‌ها قرار است سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شود.
۹- در پایان معاملات فردا چهارشنبه نماد‌های وارس، وایران، دبالک، حآسا، کماسه، شتوکا، دبالک، دکپسول، زماهان جهت برگزاری مجمع در روز یکشنبه متوقف خواهند شد.
۱۰- رئیس سازمان توسعۀ تجارت: براساس برنامه‌ریزی‌ها عرضۀ خودروی برقی از یکشنبۀ هفته آینده آغاز می‌شود. فعلا فروش خودرو‌های برقی در همان سامانۀ قبلی خودرو‌های وارداتی انجام خواهد شد صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 40 نماد | ارزش صف‌های خرید:  375.5 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 32 نماد | ارزش صف‌های فروش:  345.2 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 264 هزار و 924 واحد | کاهش 3902 واحدی | معادل منفی 0.17 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 470 هزار و 31 واحد | کاهش 809 واحدی | معادل منفی 0.17 درصد

شاخص کل هم وزن: 750 هزار و 843 واحد | افزایش 42 واحدی | معادل مثبت 0.01 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 420 هزار و 269 واحد | افزایش 23 واحدی | معادل مثبت 0.01 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 921 هزار و 747 واحد | کاهش 5303 واحدی | معادل منفی 0.18 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 754 هزار و 90 واحد | کاهش 4840 واحدی | معادل منفی 0.28 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 272 هزار و 511 واحد | کاهش 2056 واحدی | معادل منفی 0.05 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۱۲ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  135 هزار و  541 واحد | کاهش 114 واحدی | معادل منفی 0.08 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 292 هزار و 760 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 38 هزار و 641 میلیارد ریال

حجم معاملات: 5 میلیارد و 947 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 155 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فملی ، فولاد ، کچاد ، فارس ، وامید ، کگل ، شستا

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 57 نماد | ارزش صف‌های خرید: 1222 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: ثزاگرس ، وتوس ، حتوکا

تعداد نماد‌های در صف فروش: 41 نماد | ارزش صف‌های فروش: 2432 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: همگام ، فنرژی ، وثنو

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 23 میلیون تومان

سرانه فروش: 23.6 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس:  ثزاگرس ، وتوس ، حتوکا

۳ نماد با برترین عرضه در بورس:  فنرژی ، وثنو ، خفولا

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: وتوس ، ملت ، غپینو

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: بسویچ ، کسرام ، پاسا

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 196 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: سیلام ، کرومیت ، وتجارت

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: شستا ، خودرو ، وبملت

نقشه بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳     

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی