Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@06:50:33 GMT

امنیت شغلی مهمترین مساله برای کارگران جامعه

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۷۵۱۷

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  محمدرضا تاجیک اظهار کرد: در هفته کارگر از وزارت تعاون برای رعایت نکردن اصل ۴۱ قانون کار در تعیین حداقل دستمزد کارگران شکایت کردیم و امیدواریم که به این موضوع رسیدگی شود و وضعیت معیشت کارگران بهبود یابد.

 

وی افزود: شیوع ویروس کرونا با ایجاد کساد در انواع کسب وکارها، باعث شد تا وضع معاش کارگران تضعیف شود، همچنین در این میان تعدادی زیادی از کارگران به این ویروس مبتلا شده و از کار، بیکار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجمع کارگران تهران بیان کرد: در هفته کارگر، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون موافقت کردند، به کارگرانی که در پی شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند، مستمری پرداخت شود، اما تاکنون این موافقت نامه اجرایی نشده است.

 

تاجیک ادامه داد: پرداخت بیمه بیکاری به این افراد باید هرچه سریعتر صورت گیرد چراکه هم اکنون وضعیت معیشت خانوار‌های کارگری در شرایط مساعدی قرار ندارد و نیاز کارگران به حمایت‌های دولت به شدت احساس می‌شود.

 

وی تصریح کرد: تا روز گذشته ۷۸۰ هزار کارگر بیکار برای دریافت بیمه بیکاری متقاضی شده اند که حدود ۶۸۰ هزار نفر از این تعداد واجد الشرایط دریافت این حمایت هستند.رئیس مجمع کارگران تهران خاطر نشان کرد: طبق قوانین از پیش تعیین شده، بیمه بیکاری باید معادل ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده باشد، اما در موافقت نامه‌ی دولت با تامین اجتماعی، این تعادل رعایت نشده است.

 

تاجیک گفت: همچنین حق هر اولاد در بیمه بیکاری ده درصد از حداقل دستمزد است، اما دولت این عدد را در بیمه بیکاری ناشی از کرونا، به پنج درصد رسانده است.وی ابراز کرد: هم اکنون با توجه به اینکه کارگران در وضعیت مساعدی به سر نمی‌برند، دولت باید هرچه سریعتر مبالغ حمایتی را واریز کند تا این اوضاع تا حدودی بهبود یابد.

 

رئیس مجمع کارگران تهران افزود: حدود سه میلیون شغل غیر رسمی در کشور وجود دارد که تعداد زیادی کارگر در این زمینه‌ها فعالیت دارند همچنین وضعیت معیشت این کارگران نیز در پی شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، اما متاسفانه این کارگران از دریافت انواع حمایت‌ها و بیمه‌ها معذور هستند.

 

تاجیک ادامه داد: امنیت شغلی، وضعیت معیشت و تامین اجتماعی سه رکن اساسی برای کارگران است که هم اکنون شیوع ویروس کرونا این سه راس را تهدید می‌کند و دولت باید چاره‌ای برای این غشر آسیب پذیر در نظر بگیرد.

 

وی بیان کرد: در بین این سه رکن مهم و اساسی، امنیت شغلی حرف اول را می‌زند، گفتنی است حدود ۹۶ درصد از قرارداد‌های کارگری موقت است و با فراهم بودن امنیت شغلی است که مطالبات کارگران از دولت معنی پیدا می‌کند.

 

میزان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: امنیت شغلی کرونا کارگر اقتصاد جام نیوز شیوع ویروس کرونا بیمه بیکاری وضعیت معیشت امنیت شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا خسروی در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان داراب با اشاره به هفته کار و کارگر با استناد به آیه شریفه «مَن ظَلَمَ اَجیراً اَجرَهُ اَحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَیهِ ریحَ الجَنَّة؛ اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند، در مورد اجرت او و دستمزد او ظلم بکند، همه اعمال خیر او از بین می‌رود و نابود می‌شود» تصریح کرد: ظلم به کارگر فقط دستمزد ندادن نیست بلکه اقدام نکردن در زمینه بیمه، بهداشت، آموزش، ابتکار، مهارت‌افزایی، سلامت خانوادگی و امنیت شغلی نیز ظلم به کارگران است.

وی با بیان اینکه چهارده هزار شهید جامعه کارگری در واقع چهارده هزار پرچم افتخار و وفاداری در دست کارگران است، تاکید کرد: برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه، باعث رونق کار و تولید می‌شود.

امام جمعه داراب در ادامه با اشاره به در پیش بودن بزرگداشت هفته مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد این دانشمند بزرگ، یکه‌تاز عرصه جهاد علمی و دینی بود و با وجود آنکه حتی برخی آشنایان جاهل و دوستان نادان به سنگ‌اندازی، تهمت و ملامت او پرداختند، این انسان وارسته وظیفه خویش را شناخت و در راه انجام وظیفه، هیچ‌چیز مانعش نشد.

حجت الاسلام خسروی عنوان کرد: شهید مطهری وظیفه خویش را به بهترین شکل انجام داد و با افشای باورهای نادرست و اندیشه‌های منحرف، حقایق ناب را باز گفت و کج‌فکری‌ها و ناروایی‌ها را برنتابید و به راه خود ادامه داد و سرانجام، به فیض بزرگ شهادت رسید.

وی افزود: او متفکری ژرف اندیش، پهلوان مبارزه با التقاط، روحانی متناسب با زمان، مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله، نادره زمان ما، معلم بزرگی برای دیروز و امروز و فردای کشور، متفکر دین‌شناسِ مومنِ با اخلاص و پُرکار بود.

خسروی در ادامه گفت: خطی که می‌تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند، همان خط مطهری یعنی اسلام ناب و بدون التقاط و بدون گرایش به جریان‌های التقاطی و انحرافی است.

وی گفت: مطهری از کسانی بود که در ذهنش شکل کلی انقلاب، هوشمندانه منعکس شده بود و سعی می‌کرد نگذارد اسلام از خط اصیل خود منحرف شود.

کد خبر 6089186

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • دولت امنیت شغلی کارگران را فراهم سازد/ کارگر رکن تولید
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد