Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@18:43:25 GMT

چگونه نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۷۶۵۱

چگونه نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم؟

 سروان مرضیه عفتی، کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی پلیس گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه عادت به مطالعه باید از کودکی در فرزندانمان نهادینه شود، اظهار کرد: ایجاد عادت مطالعه در کودکان، بهترین راه برای تضمین علاقمندی آنها به مطالعه در آینده و موفقیت شان است ضمن اینکه خود والدین الگوی مناسبی برای فرزندان هستند، والدینی که در اوقات فراغت خود مطالعه می کنند به طور غیر مستقیم به فرزندان خود نیز این عادت مناسب را آموزش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بهترین روش برای علاقمند کردن فرزندان در این دوران که مدارس تعطیل هستند، معرفی کتاب خوب و متناسب با علاقه آنها جهت کسب تجربه لذت بخش مطالعه است. بنابراین بهتر است کتاب هایی برای آنها انتخاب کنید که آنها را جذب خود کند و انگیزه خواندن را بالا ببرد.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی پلیس گیلان، مهم ترین مرحله برای شروع عادت مطالعه را برنامه ریزی کردن دانست و گفت: تعیین ساعت مشخص و شروع کردن با زمان کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تا انگیزه حفظ شود، مکان راحتی را برای مطالعه آنها در نظر بگیرید و در زمان مشخص شده برای مطالعه محرک های دیگر مانند تلویزیون یا اینترنت را خاموش کنید. مشارکت با فرزندان در مطالعه و خواندن دسته جمعی کتاب ها و بعد تبادل نظر در مورد آنها نیز روش مناسبی جهت ایجاد علاقمندی در نوجوانان است.

عفتی در پاسخ به سوال «با توجه به اینکه این روزها گرایش به فضای مجازی و گوشی هوشمند، زیاد شده، چگونه باید از نوجوانان در مقابل تهدیدات محافظت کرد و بیشتر آنان را به مطالعه ترغیب نمود؟»، تصریح کرد: گسترش تکنولوژی و رواج استفاده از فضای مجازی توسط افراد، علاوه بر فرصت های جدیدی که در اختیار قرار می دهد، خطرات و نگرانی هایی را به خصوص برای خانواده ها به همراه داشته است، به خصوص گروه سنی نوجوانان از آسیب پذیرترین گروه ها در استفاده از این فضاها هستند. از این رو نقش والدین در کاهش این آسیب ها و تامین امنیت فرزندان در این فضا بسیار مهم و موثر است.

وی با بیان اینکه والدین می توانند با رعایت نکاتی امنیت فرزندان خود را در اینترنت بالا ببرند، ادامه داد: تفاوت بین اشتراک گذاری اطلاعات و فاش کردن اطلاعات را به فرزندان بیاموزیم، مثلا وقتی صحبت از به اشتراک گذاری عکس، عقاید، تجربه ها و... است، به فرزندان بگوییم هرگز اطلاعات شخصی، شماره تماس، آدرس، شماره حساب بانکی و... را به اشتراک نگذارند.

این کارشناس ارشد مشاوره خطاب به والدین، تاکید کرد: همیشه ارتباط دوستانه خود را با فرزندان تان حفظ کنید تا آنها بدانند شما همیشه آماده صحبت با آنها در رابطه با هر مشکل یا مسئله ای که برای آنها در فضای مجازی رخ می‌دهد، هستید. هنگام استفاده از اینترنت، با آنها همراه شوید و برای خود در وب سایت هایی که فرزندتان در آن عضویت دارد، صفحه ای بسازید و عضو شوید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر با نحوه فعالیت و ارتباطات آنها آشنا شوید و همچنین بتوانید تمام کارها و همچنین دوستان فرزندانتان را تحت نظر داشته باشید.

عفتی تاکید کرد: همه والدین سعی می کنند تا فرزندان خود را به بهترین روش تربیت نمایند و فرزندی سالم به جامعه تحویل دهند. برای این منظور لازم است از ویژگی های متفاوت هر یک از مراحل سنی و شیوه های برخورد با آنها آشنایی لازم داشته باشند. نوجوانان موجوداتی حساس هستند و اگر والدین به نوجوان شان بها بدهند، از آنها در مورد امور و مسائل خانواده و... مشورت خواهی کنند، آنان را تحقیر نکنند و از نظرات و پیشنهادات شان استقبال کنند، مسلما شخصیتی با اعتماد به نفس، با اراده و مسئولیت پذیر بار خواهند آورد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر والدین به هر بهانه ای و یا حتی به خاطر مشکلات ناشی از روابط بین خودشان، عرصه را به نوجوانشان تنگ کنند، مدام به آنها امر و نهی کنند و یا در هر زمینه آنان را محدود کنند، نوجوان آنها را دشمن خود می پندارد و به مخالفت بر می‌خیزد. حرف زدن با نوجوان و شناخت مشکلات وی می تواند تاثیر مهمی در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه او داشته باشد. مهم این است که والدین و فرزندان درک متقابلی نسبت به هم داشته باشند.

این کارشناس ارشد مشاوره، با تاکید بر اینکه محبت و عشق ورزیدن به فرزندان نقش مهمی در سلامت روحی و روانی آنها دارد، خاطرنشان کرد: محبت می تواند نوجوانان را به افرادی نیرومند، با اعتماد به نفس و متکی به خود بار بیاورد. بنابراین بهتر است والدین این عشق و محبت را بدون قید و شرط نثار فرزندان خود کنند. هیچ چیز به اندازه این موضوع که والدین شان همیشه آنها را دوست دارند نمی‌تواند در آنها احساس امنیت ایجاد کند. پس بهتر است در این فرصت ها فرزندانمان را بیشتر ببوسیم، در آغوش بگیریم، نوازش کنیم و برای آنها ارزش قائل شویم.           منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نوجوانان مطالعه کردن پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: از ابتدای سال جدید، ۳۶۶۳ نفر حامی به جمع حامیان در طرح اکرام ایتام و محسنین افزوده شده است که ۱۴۵ نفر از آن‌ها معلمان هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، ناصر ظاهری صبح امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم تجلیل از معلمان نیکوکار که در سالن جلسات آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۳۷ هزار و ۸۶۰ حامی اکرام حمایت از فرزندان تحت پوشش کمیته امداد را برعهده دارند که از این تعداد ۵۴۰۹ نفر از جامعه معلمان و فرهنگیان هستند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ فرهنگیان خیر که حمایت از فرزندان معنوی را برعهده دارند، هفت میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به حساب فرزندان تحت حمایت خود واریز کردند. از ابتدای سال جدید نیز ۳۶۶۳ حامی به جمع حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین افزوده شده است که ۱۴۵ نفر آن‌ها معلم هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۴۸ فرزند یتیم و ۶۴۰۴ فرزند محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین هستند، خاطرنشان کرد: این افراد بیشتر در رده سنی ۶ تا ۱۸ هستند و امدادگران و کارشناسان اکرام در ادارات برنامه‌ریزی‌های مختلف آموزشی و فرهنگی را برای آن‌ها در دستور کار دارند.

ظاهری با اشاره به آیات ذکر شده در قرآن و احادیث معصومین رسیدگی به امور ایتام را بسیار مهم و از اولویت‌های دین دانست و عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۹۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین هستند.

وی ادامه داد: برای این دانش‌آموزان فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، مشاوره تحصیلی، اردوهای زیارتی و سیاحتی و کلاس‌های تقویتی شامل دروس سال تحصیلی و کنکوری، مهارت‌آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای در حال انجام است.

کد خبر 749313

دیگر خبرها

  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • ۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل تراکتور و استقلال| حضور خواننده استقلالی و تشویق مدافع تراکتور/ حرکت تند خلیل زاده به سمت هواداران استقلال+تصاویر و فیلم
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد