Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@07:31:43 GMT

نرخ شکنی برخی بانک ها و روزه سکوت بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۷۷۲۶

نرخ شکنی برخی بانک ها و روزه سکوت بانک مرکزی

خبرگزاری آریا- معاون سابق بانک مرکزی می گوید: بانک‌‌های که در سال‌‌های گذشته دستور العمل بانک مرکزی را رعایت نمی کردند، دوباره در حال کارشکنی هستند.

به گزارش آریا به نقل از بانکداری نوین ، کاهش سود بانکی کلید خورد و مدیران بانکی در یک توافق مشترک به این نتیجه رسیدند که نرخ سود سپرده ها  کاهش یابد.  طبق دستور العمل بانک مرکزی  که  از اول اردیبهشت ماه به بانک ها ابلاع شد هیچ بانکی اجازه ندارد سپرده با سود بیشتر از ١5‌درصد جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها همچنین تکلیف مشتریان قدیمی را هم مشخص کرده و با ارسال پیامک به آنها گفته‌اند که حساب‌های قبلی و با نرخ سود بیشتر را می‌بندند و این دسته از مشتریان برای افتتاح حساب با سود کمتر اقدام کنند. اما در طرف مقابل داستان ،بانک‌‌ها و موسسات مالی و اعتباری‌ قرار دارند که نه تنها نرخ سود خود را کاهش نداده ، بلکه از پرداخت سود 18 تا 20 درصد خبر می‌دهند..
سید کمال سید علی معاون سابق بانک مرکزی در این باره به نسیم اقتصاد می گوید: بانک‌‌های که در سال‌‌های گذشته دستور العمل بانکی مرکزی را رعایت نمی کردند، دوباره در حال کارشکنی هستند.
او‌ می گوید : وقتی بانکی برخلاف مصوبه بانک مرکزی نرخ سود بالایی به سپرده گذاران خود می دهد نوعی نگرانی در میان سایر بانک‌‌ها هم ایجاد می شود. در چنین شرایطی هر یک از بانک‌‌ها برای اینکه سپرده گذاران خود را حفظ کنند‌ ناچار به افزایش نرخ سود بانکی می شوند و دوباره در همان حلقه تکراری پرداخت سودهای بالا و زیان سنگین بانک‌‌ها می‌افتیم.
معاون سابق بانک مرکزی‌ ادامه داد: بر همین اساس اگر بانک مرکزی می خواهد دستور العمل کاهش نرخ سود به صورت کامل اجرایی شود باید برخورد سختی را با بانک‌‌ها و موسسات مالی متخلف داشته باشد.
او با بیان اینکه بانک‌‌ها ناچار هستند همه ساله سودهای سنگینی را به سپرده گذاران خود پرداخت کنند و همین مساله سرعت زیان‌دهی آن را بالا برده است، افزود: زمان حاضر بهترین فرصت ممکن برای سرازیر کردن نقدینگی بانک‌ها به سمت بازار سرمایه است و در مقابل عده‌ای دیگر این اتفاق را خطرناک می‌دانند.
سیدعلی بر این باور است که نگرانی از تبعات اجتماعی برخورد با بانک‌‌های متخلف موجب شده که بانک مرکزی در برخورد با بانک‌‌های متخلف کج دار و مریض رفتار کند در حالیکه در همه جای دنیا نهاد ناظر بدون هیچ نگرانی با بانک‌‌های متخلف برخورد می‌کند.


بانک های قانون مدار و قانون شکن کدامند؟

بررسی هایی که از شعب بانک‌های مختلف به دست ‌آمده، حاکی از  رعایت نرخ‌های سود توسط اغلب بانک‌ها به ویژه بانک های خصوصی است..  اغلب بانک‌های خصوصی مانند بانک‌های پارسیان، دی، گردشگری، سینا، اقتصاد‌نوین، ایران زمین، شهر، پاسارگاد، کارآفرین، پست‌بانک و موسسات اعتباری کاسپین، کوثر   مطابق با توافق انجام شده نرخ سود سپرده یکساله خود را کاهش و  15 درصد قرار داده‌اند.
همه بانک‌های دولتی نیز مانند ملی، سپه، کشاورزی و مسکن نرخ‌های سود سپرده را به 15 درصد کاهش داده‌اند. البته برخی از بانک‌های دولتی از چند ماه قبل نرخ‌های سود را به این سطح رسانده بودند.
اما در این میان تعداد معدودی بانک و موسسه اعتباری ساز مخالف با سایر بانک‌ها کوک کرده‌اند. یک بانک خصوصی که در طول سال‌های گذشته همواره در حوزه نرخ سود با نرخ‌شکنی، سود سپرده بالاتر پرداخت کرده است ، باوجود کاهش نرخ سود سپرده کوتاه مدت به 10 درصد، همچنان نرخ سود سپرده یکساله را در سطح 18 درصد، یعنی سه درصد بالاتر از نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار و توافق بانک‌ها اعمال می‌کند. از این بانک همواره در ادبیات کارشناسان بانکی به بانک «بد» یا نرخ‌شکن تعبیر شده است.
از طرف دیگر دو بانکِ در حال ادغام در بانک سپه هم نرخ‌های 20 درصد و 18 درصد را همچنان حفظ کرده و به مشتریان پیشنهاد می‌دهند.
همچنین دو موسسه اعتباری هم برخلاف توافق مدیران عامل‌‌ بانک‌ها و برخلاف مصوبه شورای شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود سپرده یکساله خود را به ترتیب 20 و 18 درصد تعیین کرده‌اند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نرخ سود بانکی ادغام بانک ها بانک مرکزی قانون شکنی شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده دستور العمل نرخ های سود بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، بانک مرکزی افغانستان امروز در خبری از دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل با « هدایت الله بدری » رئیس بانک مرکزی افغانستان خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار توسعه همکاری های تجاری و بانکی میان ایران و افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
بدری، توسعه همکاری های بانکی و تجاری با ایران را حایز اهمیت دانست و گفت: افغانستان در چارچوب قوانین و مقررات برای تقویت روابط بانکی از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهدکرد.
رئیس بانک مرکزی افغانستان، همکاری های مناسب بانکی میان دو کشور را زمینه ساز تسهیل تجارت برای بازرگانان دو کشور دانست و گفت: بانک مرکزی افغانستان متعهد است زمینه ارائه خدمات بانکی مطابق با معیارهای جهانی را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان