Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، هادی نجف‌زاده: از نظر تمام صاحب‌نظران و کارشناسان آنچه که به‌خوبی توانست نظام بهداشتی و درمانی ایران را در مقابله با ویروس کرونا و مدیریت آن و به تبع آن خنثی کردن کینه‌توزی رسانه‌های غربی در این ارتباط موفق کند، حضور جهادی و گسترده مردم، بسیجیان و هیأت‌های مذهبی در میدان مبارزه با این ویروس منحوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد بسیاری تفاوت مبارزه ایران و دیگر کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی در مبارزه با کرونا بیشتر معطوف به ۲ عامل فعالیت عاشقانه (و نه از روی وظیفه) کادر درمانی و بهداشتی ایران و دیگری حضور شایسته مردم و جوانان و انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه است.

کاشان نیز بخشی از بیشه شیران ایران اسلامی است و مطمئناً از این قاعده و قانون مستثنی نیست. مردم باهویت نخستین خاستگاه تمدن جهانی بشری با تاسی از باورها و اعتقادات مذهبی برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس استوار در میدان مبارزه حاضر شدند و عاشقانه خود را وقف خدمت به مردم دیار مؤمنان کردند.

بسیجیان و هیأت‌های مذهبی نیز در کنار دیگر اقشار مردم دلیر دارالمومنین کاشان نیز در آن روزها و شب‌های پر از نگرانی، درخشش و تلالو گلریزان محبت و هم‌دلی خود را در مبارزه با کرونا نشان دادند.

بعد از شیوع ویروس کرونا هیأت‌های مذهبی کاشان تعطیل نشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کاشان با توجه به تعداد زیاد هیأت‌های مذهبی و شور و عشق آنها به خاندان عصمت و طهارت به شهر هیأت‌های مذهبی معروف است، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی کاشان نشان دادند علاوه بر برگزاری مراسمات مذهبی عزا و شادی در عرصه ارائه خدمات اجتماعی و کمک به نیازمندان نیز حضوری فعال و جدی دارند.

حجت‌الاسلام مهدی بصیرتی تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه، تأسیس درمانگاه و تأسیس خیریه‌هایی برای کمک رسانی و امدادرسانی را از جمله خدمات اجتماعی هیأت‌های مذهبی کاشان دانست و گفت: حضور هیأت‌های مذهبی کاشان در خدمت‌رسانی به همشهریان و هم‌وطنان عزیز فقط به سطح شهر کاشان محدود نمی‌شود، بلکه در چند سال اخیر و با بحران‌های زمین‌لرزه در اقصی‌نقاط ایران هیأت‌های مذهبی کاشان در آن مناطق برای کمک و یاری حضوری فعال داشتند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک تهدید جدی برای ایران، تصریح کرد: بعد از شیوع این ویروس بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمام تجمعات مذهبی و برگزاری مراسمات مختلف تعطیل شد ولی در کاشان و بسیاری از شهرهای دیگر ایران اسلامی هیأت‌های مذهبی تعطیل نشدند و با قدرت و توان بیشتری در میدان مبارزه با کرونا حاضر شدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با بیان اینکه در همان ابتدای شیوع کرونا بیش از ۱۰۰ هیأت مذهبی کاشان در یک قرارگاه جهادی و مردمی برای خدمت به مردم ساماندهی شدند، خاطرنشان کرد: این هیأت‌ها در حوزه‌های مختلف ضدعفونی کردن معابر، تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی، طبخ و توزیع غذای گرم، تغسیل اموات و حتی نگه‌داری و مراقبت از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها فعالیت داشته و دارند.

تأمین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی توسط مردم و خیرین برای فعالیت و اقدامات جهادی مبارزه با کرونا

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت هیأت‌های مذهبی کاشان برای تأمین هزینه‌های فعالیت‌های مورد نظر خیرین و مردم کاشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعتبارات لازم را تأمین کردند، یادآور شد: بیش از ۲۰ میلیارد ریال ارزش مالی نذورات و کمک مردم و خیرین کاشانی برای فعالیت و انجام اقدامات جهادی بود که صرف خرید مواد و وسایل لازم شد.

وی یا بیان اینکه هیأت‌های مذهبی کاشان در مبارزه با کرونا خوش درخشیدند، تاکید کرد: در ایام مبارزه با این ویروس منحوس ما شاهد یک درخشش و تلالو در این بحران بودیم و آن ایثار و فداکاری اقشار مختلف مردم بود.

بصیرتی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در این ایام احتیاج به تأمین نیازهای ضروری خود داشتند، گفت: این حجم از صحنه‌های کمک و دستگیری مردم ایران زمین و دارالمومنین کاشان از دیگر هم‌نوعان خود در هیچ جای دیگر دنیا مشاهده نمی‌شود و اگر هم نمونه‌ای باشد، بسیار محدود است.

وی با یادآوری رشادت‌های مجاهدانه مردم ایران و کاشان در هشت سال دفاع مقدس و جنگ با دشمن بعثی، افزود: روزها و شب‌های مبارزه با کرونا هم همانند سال‌های دفاع مقدس مملو از ایثار و گذشت تک تک مردم برای دفاع از کشور و میهن اسلامی است.

یکی از دلایل مختلف موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف ملی و بین المللی وجود هیئات مذهبی کوچک و بزرگ در سطح شهرها و روستاهای سراسر کشور است

فعالیت هیأت‌های مذهبی به نوعی پدافند غیرعامل در مقابل سختی‌ها و تهدیدها است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی مرجع حوزه فرهنگ و اهل بیت (ع) در جامعه هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن هیأت‌های مذهبی به نوعی پدافند غیرعامل در مقابل سختی‌ها و تهدیدهایی هستند که در جامعه پیش می‌آید.

سیدجواد ساداتی‌نژاد یکی از دلایل مختلف موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی را وجود هیأت‌های مذهبی کوچک و بزرگ در سطح شهرها و روستاهای سراسر کشور دانست و گفت: در میدان مبارزه با کرونا نیز هیأت‌های مذهبی و جوانان انقلابی و بسیجی با حضوری سلحشورانه به کمک مردم و کشور شتافتند.

وی با اشاره به اینکه حضور پرشور هیأت‌ها و بسیجیان سلحشور در میدان نبرد با کرونا با نگاه خیر و ارزشمند و با هدف انجام شد، تصریح کرد: بسیجیان و هیأت‌های مذهبی شهرستان کاشان نیز با گلریزان محبت و هم‌دلی مردم را در این شرایط سخت تنها نگذاشتند.

تهیه و توزیع بیش از ۹۰ هزار بسته بهداشتی در منطقه کاشان

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های فعالیت بسیجیان و هیأت‌های مذهبی شهرستان کاشان تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی برای مردم و خانواده‌های نیازمند بوده است، خاطرنشان کرد: به این منظور تاکنون حدود ۹۰ هزار بسته بهداشتی شامل دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و سطح آماده و توزیع شده است.

عضو کمیسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مجاهدانه طلاب و روحانیون در کارزار مبارزه با کرونا، افزود: بانوان دلاور دیار مؤمنان نیز در کنار دیگر مردم نوع‌دوست این منطقه نیز در دوخت و بسته‌بندی لوازم بهداشتی همچون ماسک و گان برای مردم و کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان‌ها مشارکت داشتند که قابل ستایش است.

ظرفیت و مشارکت مردم و خیرین کاشان در مبارزه با کرونا الگویی برای ایران و همه جهان

وی ظرفیت و مشارکت عظیم مردم و خیرین منطقه کاشان در مواجهه با بحران‌ها را الگویی برای ایران و همه جهان دانست و گفت: در کنار اعضای کادر درمانی و بهداشتی نظام سلامت کاشان حضور تمام اقشار انقلابی و نوع دوست منطقه کاشان برای مبارزه با کرونا برای همیشه در یاد و خاطره مردمان این سرزمین ماندگار خواهد ماند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مبارزه با کرونا هنوز تمام نشده است، تاکید کرد: مردم باید نکات بهداشتی فردی و عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و توصیه در خانه ماندن را جدی بگیرند تا به‌زودی شاهد ریشه‌کنی کرونا در شهر و کشور عزیزمان و بلکه در سراسر دنیا باشیم.

موفقیت ایران در مبارزه با کرونا به‌واسطه همراهی و هم‌دلی مردم است

کرونا نشان داد که همراهی و همکاری مردم در بحران‌ها تا اندازه می‌تواند کشور را در بزنگاه‌های حساس نجات دهد. با وجود هجمه‌ها و دروغ پردازی‌های رسانه‌های دشمن و خارج‌نشین فارسی زبان و ایجاد تشکیک در صحت آمارهای ارائه شده توسط مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا در تعداد مبتلایان، بهبودیافتگان و متوفیان؛ آنان به‌راستی نمی‌دانند یا خود را به ندانستن زده‌اند که اگر ایران در مبارزه با کرونا موفقیتی داشته است، به‌واسطه همراهی و هم‌دلی مردمی است که مجاهدانه برای دیگر هم‌نوعان خود در حال نبرد هستند. زمانی در مقابل دشمن تا دندان مسلح بعثی مبارزه کردند و زمانی دیگر در مقابل دشمن قلدر آمریکایی در میدان نبرد با تحریم‌های ظالمانه و حال در مقابل ویروسی ریز موجود که موجب حیرت و تعجب جهانیان شده است.

بله؛ این واقعیتی انکارناپذیر است که باید جهان غرب بفهمد و باید بداند که مردم ایران همانند مردم هیچ جای دنیا نیستند و مردم هیچ جای دنیا مثل مردم ایران نیستند.

و اما بسیجیان نیز به یاد پدران و برادران خود در هشت سال دفاع مقدس به میدان آمدند و با کرونا در کوچه پس کوچه‌های شهر جنگیدند. به قول یکی از همین بسیجیان، جنگ با کرونا همانند یک نبرد شهری است که دشمن در شهر و کوچه و خیابان منتهی به منزل شما حضور دارد، پس باید برای مبارزه با این دشمن محکم و استوار در میدان نبرد مبارزه کرد.

قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی کاشان؛ از مردم با مردم و برای مردم

معاون اجتماعی ناحیه مقاومت بسیج کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی شهرستان کاشان، اظهار کرد: این قرارگاه‌ها با شعار از مردم، با مردم و برای مردم و به منظور ارائه خدمات اجتماعی به مردم تأسیس شد.

حسین آرامش رسیدگی به مشکلات معیشتی، اقتصادی، اشتغال‌زایی و تحکیم بنیاد خانواده و… را از جمله وظایف این قرارگاه‌های دانست و گفت: این قرارگاه‌ها در سال ۹۸ در هشت محله و ۲ روستای کاشان تأسیس شد که با این قرارگاه‌ها در سال ۹۹ به ۲۰ عدد در شهرستان افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا تمام فعالیت‌ها و اقدامات این قرارگاه‌ها برای مبارزه با کرونا در سطح شهرستان معطوف شد، تصریح کرد: عمده این فعالیت‌های انجام شده در این قرارگاه‌ها برای مبارزه با کرونا در حوزه سلامت و بهداشت، ضدعفونی کردن معابر و تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی در بین خانواده‌های نیازمند شهرستان کاشان است.

تهیه و توزیع بیش از ۲۳۰۰ بسته غذایی توسط قرارگاه‌های جهادی شهرستان کاشان

وی با اشاره به تهیه و توزیع بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ بسته غذایی در بین خانواده‌های نیازمند در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا در شهرستان کاشان توسط قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی، خاطرنشان کرد: این تعداد بسته به نیت یک‌هزار و ۸۰۰ شهید شهرستان کاشان آماده و توزیع شد.

دبیر قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی شهرستان کاشان با اشاره به اینکه ارزش هر بسته غذایی چهار میلیون ریال بود، اضافه کرد: برای تهیه تمامی این بسته‌های غذایی بیش از هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال توسط مردم و خیرین تأمین شد.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم اقدامات قرارگاه‌های جهادی و خدمات اجتماعی شهرستان کاشان ۵۰۰ بسته غذایی با کمک سازمان بسیج مستضعفین تهیه شد، تاکید کرد: این بسته‌های غذایی نیز بین خانواده‌هایی توزیع شد که در اثر شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده بودند.

مشارکت فعال بسیجیان منطقه کاشان در ایجاد بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه کاشان

آرامش با اشاره به حجم وسیع مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه کاشان در اسفند ماه سال قبل، گفت: با توجه به این موضوع و لزوم تأسیس بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه برای بیماران کرونایی با کمک بسیجیان و مردم، بیمارستان صحرایی ۱۰۰ تخت‌خوابی و نقاهتگاه ۳۶ تخت‌خوابی برای استفاده بیماران کرونایی در اسفند ماه سال گذشته تأسیس و تجهیز شد.

روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از بسیجیان در ۳۲ پایگاه بهداشتی منطقه برای غربالگری خانواده‌ها فعالیت می‌کردند و گروه‌های بسیجی در ۱۷ نقطه از مبادی شهرستان با همکاری دیگر نهادها و سازمان‌های مربوطه وظیفه کنترل بهداشت و سلامتی مردم را بر عهده داشتند

وی با بیان اینکه بسیجیان و نیروهای داوطلب کاشانی در کنار دیگر اعضای کادر درمانی و بهداشتی نظام سلامت منطقه کاشان به‌صورت ۲۴ ساعته برای مبارزه با شیوع کرونا فعالیت می‌کنند، افزود: مردم در این میدان نبرد خودجوش و آتش به اختیار عمل کردند و این همکاری مردم موجب شد ارائه خدمت بهتر و سازماندهی شده انجام شود.

اعلام آمادگی ۱۳۰ نفر از جوانان انقلابی منطقه کاشان برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی

معاون اجتماعی ناحیه مقاومت بسیج کاشان با اشاره به فراخوان‌های انجام شده برای جذب نیروهای متخصص بهداشتی و درمانی در ایام شیوع کرونا در منطقه کاشان، گفت: بیش از ۱۳۰ نفر از جوانان انقلابی منطقه کاشان برای ارائه فعالیت‌های بهداشتی و درمانی نظیر پزشکی، پرستاری، به‌ورزی، مراقبت از بیماران و… اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه بسیجیان کاشان در طرح غربالگری حضوری فعال داشتند، متذکر شد: روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از بسیجیان در ۳۲ پایگاه بهداشتی منطقه برای غربالگری خانواده‌ها فعالیت می‌کردند.

آرامش یکی دیگر از اقدامات بسیجیان را کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرستان برای اجرای مؤثر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و تصریح کرد: گروه‌های بسیجی در ۱۷ نقطه از مبادی شهرستان با همکاری دیگر نهادها و سازمان‌های مربوطه وظیفه کنترل بهداشت و سلامتی مردم را بر عهده داشتند.

بانوان جهادگر کاشانی نیز در ایام شیوع کرونا در کنار انجام احسن وظایف خود در منزل با حضور در جبهه‌ای دیگر به مبارزه با کرونا پرداختند. فعالیت بانوان دلاور کاشانی به این منظور در بنیاد حامیان خانواده شهرستان کاشان سازماندهی و اجرایی شد.

مشارکت بیش از ۲۰۰ بانوی جهادگر کاشانی در کارزار مبارزه با کرونا

مدیرعامل بنیاد حامیان خانواده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه عمده فعالیت بانوان کاشانی دوخت ماسک و گان برای کادر درمانی بیمارستانی است، اظهار کرد: بخش دیگری از فعالیت بانوان کاشان در حوزه بسته‌بندی پک‌های بهداشتی برای توزیع در سطح منطقه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر از بانوان کاشانی به این منظور با بنیاد حامیان خانواده همکاری می‌کنند، ابراز داشت: دوخت ماسک و گان بهداشتی در ۲ شیفت کاری و با فعالیت بیش از ۵۰ نفر از بانوان انجام می‌شود.

فهیمه نصیری با اشاره به اینکه این بانوان نخبه و جهادگر کاشانی از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در میدان نبرد حاضر بودند، تصریح کرد: همان‌طور که در هشت سال دفاع مقدس بانوان در پشت جبهه برای دوخت لباس رزمندگان اسلام در حال فعالیت بودند، هم‌اکنون نیز بانوان ایران و به‌خصوص کاشانی در میدان نبرد با کرونا فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مواد لازم برای تهیه ماسک، گان و بسته‌های بهداشتی توسط خیرین منطقه کاشان تأمین شده است، خاطرنشان کرد: این بانوان ترجیح داده‌اند اوقات خود را در مسیر خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی صرف کنند.

مدیرعامل بنیاد حامیان خانواده با اشاره به اینکه بسته‌های بهداشتی شده در این بنیاد توسط هیأت‌های مذهبی، ائمه جماعات و پایگاه‌های بسیج دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل توزیع می‌شود، یادآور شد: از ابتدای فعالیت بنیاد حامیان خانواده در مبارزه با کرونا تاکنون روزانه بیش از پنج هزار بسته شامل مواد ضدعفونی کننده همراه با دعای هفتم صحیفه سجادیه تهیه و آماده برای توزیع می‌شود.

وی همچنین از دوخت بیش از هفت هزار گان بهداشتی و ماسک توسط بنیاد حامیان خانواده خبر داد و تاکید کرد: فعالیت‌های این بنیاد تا ریشه‌کنی کامل ویروس منحوس کرونا ادامه دارد.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی باید سرلوحه تصمیم‌گیری‌های مسئولان باشد

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در هر مرحله‌ای از تاریخ بیش از ۴۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی همراه با تجربیات و رخدادهای شیرین و منحصر به فردی است. بزنگاه‌ها و بحران‌هایی که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی به یک فرصت تمام عیار برای بروز شکوفایی و قدرت انکارناپذیر مردم در اداره جامعه و سرافرازی ایران اسلامی تبدیل شده است.

بسیار در فرمایشات رهبر معظم انقلاب دیده و شنیده‌ایم که مسئولان و مدیران محلی و کشوری را تشویق به استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات کرده‌اند.

بحران کرونا بار دیگر نشان داد که ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از هر قدرتی به توان و قدرت مردمانش وابسته است و همین سبب شده است در طول این ۴۰ سال با وجود تمام دسیسه‌ها و مشکلات پیش آمده از طرف آمریکا و نظام استکبار جهانی، ایران اسلامی همچنان استوار در مقابل طوفان‌های شرق و غرب ایستاده و مقاومت کند.

برخی از مسئولان هم باید بدانند به‌جای دلخوش کردن به وعده و وعیدهای توخالی و بزک کرده غربی‌ها در اداره امور، نگاه خود را به داخل مرزها و توان بالقوه داخلی معطوف کرده و استفاده از این ظرفیت شگرف را سرلوحه تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند تا بتوانند به‌راحتی بر مشکلات کوچک و بزرگ غلبه کنند.

کد خبر 4904152

منبع: مهر

کلیدواژه: بسیج ویروس کرونا ویروس کرونا ماه مبارك رمضان بوشهر شیراز ایلام قزوین شیوع کرونا کمک به نیازمندان شهرکرد بیرجند مواسات جهش تولید گرگان گردشگری قرارگاه های جهادی و خدمات اجتماعی گفت و گو با خبرنگار مهر استفاده از ظرفیت های مردمی بسیجیان و هیأت های مذهبی کادر درمانی و بهداشتی بنیاد حامیان خانواده هیأت های مذهبی کاشان مبارزه با کرونا مذهبی کاشان بیماران کرونایی میدان مبارزه برای مبارزه قرارگاه ها بسته های غذایی شهرستان کاشان جمهوری اسلامی میدان نبرد شیوع کرونا ایران اسلامی مردم و خیرین تهیه و توزیع ویروس کرونا منطقه کاشان دانست و گفت مردم ایران خانواده ها بسته غذایی دفاع مقدس برای مردم فعالیت ها بحران ها هم دلی سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس