Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@09:20:28 GMT

آیابیماران‌گوارشی میتوانندروزه بگیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۸۵۸۸

فوق تخصص گوارش گفت: بیمارانی که دچار التهاب و عفونت در معده و یا اثنی عشر بوده‌اند و در حال حاضر درمان شده‌ و داروهایشان را با فاصله حدود ۱۲ ساعت مصرف می‌کنند، می توانند با مصرف داروهای خود در وعده سحر و افطار، روزه بگیرند. ناطقان: حمید اسد زاده عقدایی، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: بیمارانی که دچار التهاب و عفونت در معده و یا اثنی عشر بوده‌اند و در حال حاضر درمان شده‌اند و ماه هاست از بهبودی آنان می‌گذرد و داروهایشان را با فاصله حدود ۱۲ ساعت مصرف می‌کنند، می‌توانند با مصرف داروهای خود در وعده سحر و افطار روزه بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فوق متخصص گوارش و کبد افزود: اگر بعد از چند روز روزه گرفتن برای این افراد مشکلی ایجاد نشد می‌توانند روزه داری را ادامه دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برخی از بیماران که در فاز فعال بیماری هستند مانند کسانی که زخم معده و اثنی عشر دارند و در حال درمان هستند، نباید روزه بگیرند.

اسدزاده درباره بیمارانی که یبوست‌های مزمن و شدید دارند و فقط با مصرف دارو وضعیت شان بهتر می‌شود، گفت: گرفتن روزه ممکن است یبوست این افراد را تشدید کند و دچار عوارضی شوند که در آینده برای آنان مشکل ساز باشد.

این فوق متخصص گوارش و کبد  افزود: روزه گرفتن برای برخی از بیماران دچار مشکلات گوارشی مانند کسانی که ریفلاکس دارند می‌تواند مفید باشد و از روزه گرفتن احساس رضایت کنند، اما این افراد باید مراقب باشند هنگام سحر و افطار یک جا حجم زیادی غذا نخورند و مواد غذایی را فاصله زمانی بخورند.

وی بیان داشت: این افراد هنگام افطار وعده غذایی سبک بخورند و از خوردن غذاهایی با مایعات زیاد اجتناب کنند و هنگام سحر نیز این افراد باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنند و یک تا دو ساعت پیش از اذان به تدریج غذا بخورند تا هنگام اذان حجم زیادی غذا وارد معده شان نشود.

 اسد زاده درباره افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کبد و گوارش هستند، توضیح داد: در مورد افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون نارسایی و هپاتیت هستند باید فرد به فرد تصمیم گرفته شود و نمی‌توان یک دستور کلی برای همه این افراد صادر کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره بیمارانی که باید منظم دارو مصرف کنند و یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، گفت: ممکن است این افراد نتوانند گرسنگی طولانی مدت را تحمل کنند و روزه گرفتن برای آنها دردسر ساز شود، اما بیمارانی که یک نوبت دارو مصرف می‌کنند مانند کسانی که هپاتیت‌های ویروسی دارند اگر کبدشان به درجه نارسایی نرسیده باشد معمولا می‌توانند روزه بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روزه داری بیماران کرونایی که بهبود یافته اند، توضیح داد: فردی که در فاز فعال بیماری کرونا قرار دارد نباید روزه بگیرد اما فردی که بیماری وی کاملا بهبود یافته اگر چند هفته از برطرف شدن علائم تنفسی و تب وی گذشته باشد می‌تواند روزه بگیرد.

از خوردن حجم زیادی غذا هنگام افطار و سحر بپرهیزید

اسد زاده درباره نکاتی که برای سلامت دستگاه گوارش هنگام روزه داری باید رعایت کرد، گفت: روزه داران هنگام سحر و افطار، به ویژه هنگام افطار نباید حجم زیادی غذا بخورند، زیرا این حجم غذا بلافاصله وارد معده شده و هورمون‌ها ترشح می‌شوند و باعث ضعف، سرگیجه، دردهای شکمی و بیرون روی در برخی از افراد می‌شود.

وی یا بیان اینکه در افطار غذاهای سبکی مانند سوپ مصرف شود،گفت: بعد از خوردن غذاهای سبک در افطار با فاصله زمانی یک یا دو ساعته، خوردن شام توصیه می‌شود؛ روزه داران باید از خوردن غذاهایی که حجم زیادی کربوهیدرات و قند دارد خودداری کنند.

این فوق تخصص  گوارش و کبد با اشاره به متداول بودن مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان، گفت: این خوراکی‌ها برای مصرف در این ماه مناسب نیست؛ زیرا هم از نظر رعایت بهداشت در پخت این شیرینی جات تردید وجود دارد و هم اینکه باعث احساس گرسنگی کاذب بعد از چند ساعت می شود.

اسدزاده درباره عوارض ویروس کووید ۱۹ بر سیستم گوارشی مبتلایان، اظهار کرد: اسهال، تهوع و استفراغ شایع‌ترین علائم گوارشی ویروس کرونا بر روی مبتلایان است.

وی با بیان اینکه عوارضی همچون التهاب مجاری صفراوی و بالا رفتن آنزیم های کبدی از علائم کمتر شایع ویروس کروناست، گفت  البته نمی توان این عوارض را از علائم قطعی کرونا عنوان کرد اما در تعدادی از بیماران این عوارض مشاهده شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به همین خاطر در دوران شیوع کرونا برای بسیاری از بیمارانی که با علائم گوارشی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند اما برای عوارض آنان علت مشخصی یافت نمی‌شود، باید احتمال ابتلا به کرونا نیز در نظر گرفته شود.

این متخصص با بیان اینکه بین شدت بیماری کرونا با بروز عوارض گوارشی در مبتلایان رابطه ای مشاهده نشده است، توضیح داد: مهمترین نکته درباره بیماری کرونا این است که نباید تصور کنیم این بیماری فقط یک بیماری تنفسی است و فقط علائم تنفسی افراد را بررسی کنیم.

وی  افزود: یعنی اگر بیماری علائم تنفسی نداشته باشد اما دچار اسهال، تهوع و استفراغ بدون دلیل باشد، باید احتمال ابتلا به کرونا را در وی بررسی کرد. منبع: فارس برچسب ها: بیماران ، گوارشی ، روزه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماران گوارشی روزه تخصص گوارش و کبد روزه بگیرند سحر و افطار روزه گرفتن فوق تخصص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۸۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا

متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به افزایش سرطان‌های سطح چشم، از تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا پیمان امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن‌ها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: چشم عضو بسیار مهمی در بدن است که عملکرد و نقشی حائز اهمیت در بدن دارد، در واقع چشم برقرارکننده ارتباط افراد با پیرامون است که اطلاعات بسیار زیادی را از محیط را از طریق بینایی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه چشم عضوی بسیار ظریف و حساس است که می‌تواند به راحتی متحمل آسیب شود، افزود: هنگامی که افراد به صورت مداوم با مواد سمی در ارتباط باشند، مشکلات و آسیب‌هایی متوجه چشم آن‌ها خواهد شد که ارتباط بعضی از این آسیب‌ها با آلودگی هوا به اثبات رسیده و بعضی دیگر بر پایه فرضیات است و علم در این زمینه هنوز تکمیل نشده است.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: افراد مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا شاهد تشدید بیماری خود خواهند بود، همچنین بیماری دیابت تأثیر اثبات‌شده‌ای بر شبکیه چشم دارد و آلودگی هوا بر تشدید دیابت افراد نیز تأثیرگذار است.

پیمان ادامه داد: مشکلات سطح چشم از جمله حساسیت، سوزش، خارش و عوارض خشکی چشم نیز با قرارگیری در معرض آلودگی هوا تشدید می‌شود و با تجربه روزهای آلوده، افراد درگیر با مشکلات مذکور علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی از جمله آب مروارید نیز با سموم ارتباط دارند، گفت: به‌طور کلی قرارگیری در معرض سموم منجر به تشدید بعضی علائم و بروز زودتر آن‌ها می‌شود و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر شاهد شیوع بیشتر بعضی بیماری‌های مرتبط با چشم از جمله سرطان‌های سطح چشم بوده‌ایم.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تأثیراتی که آلودگی هوا بر سلامت افراد می‌گذارد بر هیچ فردی پوشیده نیست، اضافه کرد: به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که افزایش سرطان‌های سطح چشم به دلیل آلودگی هوا بوده است، اما طی سال‌های اخیر تنها عاملی که تشدید شده است، آلودگی هوا و در معرض سموم محیطی قرار گرفتن به‌شمار می‌رود.

کد خبر 751413

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • درمان جدید بیماری آلزایمر