Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:29:25 GMT

برای ورود به بورس دارایی خود را نفروشید

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۸۹۱۳

برای ورود به بورس دارایی خود را نفروشید

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت:در ماه‌های اخیر شاهد ورود سیل عظیمی از نقدینگی و دارایی‌های مردم به بازار بورس و سرمایه بوده ایم واین وضعیت با امکانات و داشته‌های بازار تطابق ندارد.

او ادامه داد: از آنجایی که اقتصاد ما بانک محور است و به دولت و بانک‌ها وابسته است، این سرمایه گذاری مردم در بورس به تامین مالی در اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طغیانی اصطلاح حباب در بازار را این چنین تشریح کرد:شرکت‌هایی که در بورس حضوردارند باید نسبتی بین ارزش بازاری سهم آن‌ها در بازار سرمایه و ارزش ذاتی ان‌ها وجود داشته باشد؛ و در برخی موارد که حجم تقاضا در بازار زیاد است بین ارزش بازاری و ارزش ذاتی سهام فاصله زیادی می‌افتد و به شکل غیر طبیعی شاهد فزونی ارزش بازاری سهم بر ارزش ذاتی آن هستیم و به اصطلاح حباب در بازار رخ می‌دهد و نباید به امید این اختلاف قیمت خرید و ارزش بازاری وارد بازار شد و افراد در صورت نداشتن دانش کافی دچار زیان بسیاری خواهند شد.

او نقش دولت در شرایطی که حباب اتفاق می‌افتد اینگونه دانست:هدف دولت در شرایطی که تقاضا افزایش می‌یابد عمق دادن به بازاراست، یعنی با افزایش عرضه‌های اولیه و تخفیف‌هایی که در نظر می‌گیرد بین تقاضا و عرضه در بازار سرمایه تعادل ایجاد می‌کند.

مردم نگاه بلندمدت به سرمایه داشته باشند

طغیانی چگونگی جلوگیری از زیان‌های احتمالی در بازار بورس را به دیدگاه مردم معطوف دانست و گفت:بهتر است مردم نگاه بلندمدت به سرمایه داشته باشند و زمانی که سهام می‌خرند تا یک الی دو سال آن را نگه دارند و از فروش زود هنگام بپرهیزند چرا که خرید و فروش لحظه‌ای منافع سرمایه گذار را تامین نخواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه تامین مالی بایستی سرمایه محورباشد نه بانک محور، تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان برای سرمایه گذاری در بورس دارایی‌های اصلی زندگی خود از جمله منزل، اتومبیل و... را نفروشند چرا که بورس ریسک زیادی دارد و بهتر است پس انداز مازاد خود را با مشاوره از افراد آگاه به بازار وارد کنند. همچنین بهتر است مردم سبدی از سهام را نگه دارند و فقط از یک سهم نخرند تا ریسک آن توزیع شود، چرا که به عملکرد متوسط بازار که ممکن است درصد‌های مختلفی در طول یک سال داشته باشد نمی‌توان تکیه کرد و باید توجه داشته باشیم که به همان نسبت که درصد سود بالا می‌رود ممکن است روند نزولی داشته باشد.

هرکس وارد بورس می‌شود از دو محل می‌تواند به سود برسد، یکی از محل سرمایه‌ای که آورده است و قیمت روز سرمایه‌ای که میخواهد بفروشد و دوم سود شرکت‌ها که در پایان سال مالی سود خود را اعلام و توزیع می‌کند.

او یکی از اصلی‌ترین مشکلات همیشگی در بازار بورس و دلیل تاکید بر داشتن مشاور را این گونه توضیح داد:در حال حاضر اکثر مردم به سود حاصل از تفاوت قیمت در بورس دل بسته اند در حالیکه سرمایه گذاری درست به سوداوری خود سهم به شکل واقعی برمی گردد و توجه به اینکه آن شرکت مربوطه چقدر توانسته است به سودسازی و آماری که در پایان سال اعلام می‌کنند کمک کند وشرکت‌ها می‌توانند بعضا زیان ایجاد کرده باشند، اما در تابلو‌ها و نماد سوداور به نظر برسند.

تاثیر سرمایه گذاری بر خط تولید کشور

پولی که وارد بورس می‌شود ممکن است مستقیما به تولید نینجامد، ولی طرح‌های توسعه‌ای که توسط شرکت‌های مختلف پی ریزی می‌شود بر اساس ارزشی که سهم ان‌ها در بازار دارد ارزش گذاری می‌شود و می‌توانند تامین مالی راحت تری داشته باشند به شرطی که ارزش‌ها حبابی نباشد.


آیا با وجود تحریم‌ها بورس ایران سقوط خواهد کرد؟   در حال حاضر نمی‌توان گفت که کل بازار حباب دارد همچنین بورس ایران هنوز جای رشد دارد به شرطی که همپای ورود تقاضا عرضه هم وجود داشته باشد وگرنه بازار به سقوط نزدیک می‌شود.

یکی از عوامل بنیادین تحلیل وضعیت شرکت‌های بورسی، موضوع تحریم است. شرکت‌هایی که بازار داخلی آن‌ها پر رونق‌تر است یا کلا‌های وارداتی کمتری دارند ضرر کمتری از تحریم به آن‌ها می‌رسد.

او در پایان به موضوع نگهداری سهام عدالت اشاره کرد و گفت:مردم اگر دانش و اطلاعات کافی یا مشاور امین برای ورود به بازار را در این خصوص دارند بهترین راهکار این است که سهام خود را مدیریت کنند، ولی اگر ندارند به شرکت‌های استانی اعتماد کنند و درغیر این صورت به هیچ عنوان به شکل غیر رسمی اقدام به فروش سهام خود نکنند.


انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منتخب مردم اصفهان در مجلس بازار بورس سرمایه گذاری سهام عدالت سرمایه گذاری ارزش بازاری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد

در ادامه روند کاهش دو روز گذشته، امروز (چهارشنبه) شاخص کل بورس با کاهش ۴۰۰۰ واحدی، در کانال دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد ایستاد.

به گزارش ایسنا، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را بدون نوسان آغاز کرد و در پایان معاملات، شاخص کل بورس اوراق بهادار ریزشی ۴۰۰۰ واحدی را تجربه کرد. در این میان شاخص کل هم‌وزن با رشد اندک، به ۷۵۰ هزار واحد رسید.

در بازار امروز ۲۹۵ هزار و ۲۵۹ معامله به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد و ۳۲ میلیون تومان انجام شد

سه نماد فملی، فولاد و کچاد بیشترین تأثیر را در شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد شستا، ذوب و فملی نیز پرتراکنش ترین نمادهای بازار بورس بودند.

گفتنی است؛ حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۲۴۶ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

اما شاخص کل فرابورس رشد ۰.۳۷ درصدی را تجربه کرد و در کانال ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

در این بازار بیشترین حجم معاملات به گروه خودرو رسید و پس از آن بیشترین حجم معاملات به گروه فلزات اساسی اختصاص یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند