Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور آمریکا یک هفته پیش از توافق کشورهای نفتی جهت کاهش تولیدات خود، در تماس با ولی‌عهد عربستان سعودی او را به قطع حمایت نظامی درصورت عدم پیروی از چنین توافقی تهدید کرده بود.

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری دانشجو، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش عربستان سعودی را تهدید کرده است اگر به جنگ نفتی با روسیه خاتمه ندهد، حمایت نظامی واشنگتن از ریاض سلب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی نوشت، ترامپ در تماسی تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین) هشدار داده است، اگر سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) شروع به کاهش تولید نفت نکند، کاخ سفید نیز قادر نخواهد بود قانون‌گذاران آمریکایی را از تصویب قانون خروج نیرو‌های آمریکایی از عربستان سعودی منع کند.

تهدید به قطع اتحاد راهبری ۷۵ ساله با سعودی‌ها که تا کنون سابقه نداشته است، در مرکز کمپین آمریکا جهت رسیدن به توافق جهانی بزرگی برای کاهش عرضه نفت قرار گرفت.

این پیام تهدیدآمیز ترامپ به بن سلمان ۱۰ روز پیش از اعلام کاهش تولید نفت صورت گرفته است. به گفته یک منبع آمریکایی، بن سلمان که به نوعی اداره امورات عربستان سعودی را در دست دارد، هنگام گفتگو با ترامپ دستیاران خود را از اتاق بیرون کرده بود تا بتواند به‌صورت خصوصی با رئیس جمهور آمریکا صبحت کند.

این اقدام ترامپ نشان می‌دهد که او تا چه حد نسبت به محافظت از صنعت نفت آمریکا که تحت تأثیر کاهش تقاضا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرار دارد، اصرار دارد. همچنین این اقدام خلاف انتقادات همیشگی ترامپ از اتحادیه کشور‌های نفتی است که با کاهش تولیدات خود موجب افزایش بنزین در آمریکا شده بودند. حالا ترامپ از اوپک می‌خواهد تولیدات خود را کاهش دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت، ترامپ در مکالمه‌اش با بن سلمان ضمن تهدید به قطع حمایت نظامی از این کشور به او گفته است: «ما از صنعت شما دفاع می‌کنیم و شما دارید [صنعت]ما را نابود می‌کنید».

رویترز روز چهارشنبه در کاخ سفید از ترامپ پرسید، آیا به بن سلمان گفته که ممکن است آمریکا نیروهایش را از عربستان سعودی خارج کند و ترامپ پاسخ داد: «لزومی نداشته این را به او بگویم. فکر می‌کردم او و رئیس جمهور پوتین، ولادیمیر پوتین، بسیار منطقی هستند. آن‌ها می‌دانستند که مشکل دارند و بعد این اتفاق افتاد».

ترامپ در پاسخ به این سوال که به بن سلمان چه گفته است پاسخ داد: «آن‌ها برای رسیدن به توافق برهه سختی را پشت سر می‌گذاشتند و من از طریق تلفن با او صحبت کردم و توانستیم به توافق برسیم».

یکی از مقامات عربستان سعودی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت، این توافق خواسته همه کشور‌های اوپک به‌علاوه ائتلاف روسیه را تأمین کرده است. با این حال وی از صحبت درباره مکالمات ترامپ و بن سلمان خودداری کرد.

یک هفته پیش از این تماس تلفنی، «کوین کرامر» و «دن سولیوان» دو سناتور جمهوری‌خواه، قانونی را طرح کردند که طبق آن قرار بود تمام نیرو‌های آمریکایی، سامانه‌های پاتریوت و سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان سعودی خارج شوند، مگر این‌که عربستان سعودی عرضه نفت خود را کاهش دهد. این قانون به‌دلیل شروع جنگ بر سر بهای نفت از سوی سعودی‌ها در میانه بحران ویروس کرونا می‌توانست با استقبال کنگره مواجه شود.

کرامر به رویترز گفت، در تاریخ ۳۰ مارس، سه روز پیش از تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان، او را در جریان این قانون قرار داده است.

از سوی دیگر «دن برویلت» وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره صحت داشتن تهدید ترامپ علیه سعودی‌ها به رویترز گفت، رئیس جمهور این حق را دارد تا از هر ابزاری برای حفاظت از تولیدات آمریکا استفاده کند که «حمایت ما از نیاز‌های دفاعی آن‌ها» را نیز شامل می‌شود.

همکاری راهبردی آمریکا و عربستان سعودی به سال ۱۹۴۵ بازمی‌گردد که «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا با «عبدالعزیز ابن سعود» دیدار کرد. آن‌ها به این توافق رسیدند که آمریکا درقبال حمایت نظامی از عربستان سعودی بتواند به منابع نفتی این کشور دسترسی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دونالد ترامپ آمریکا نظامی عربستان سعودی رویترز گفت حمایت نظامی رئیس جمهور بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در حال بررسی راه‌هایی هستند تا کشور‌ها را از پدیده دلار زدایی که باعث می‌شود استفاده از دلار را کنار بگذارند، دور شوند.

در حال حاضر، تعدادی از کشور‌ها بطور فعال استفاده از دلار را کنار گذاشته اند.

گفته می‌شود این تلاشی برای مقابله با اقدامات بازار‌های نوظهور کلیدی برای کاهش استفاده از دلار آمریکا است.

این بحث شامل مجازات‌هایی برای کسانی است که به دنبال تعاملات جایگزین در تجارت دوجانبه با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا هستند. این مجازات‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، هزینه‌های دستکاری ارز و تعرفه‌ها باشد.

در ماه مارس، ترامپ در مورد دلار به CNBC گفت: با بایدن، شما دلار را به عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست در بزرگترین جنگی است که ما تا به حال حضور داشته ایم. من از زمانی که کشور‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهند متنفرم. من به کشور‌ها اجازه نمی‌دهم استفاده دلار را کاهش دهند. زیرا وقتی این معیار را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.

او همچنین در مصاحبه با فاکس بیزنس گفت: «کشور ما دارد به جهنم می‌رود و ما دیگر نقش مهمی در جهان نخواهیم داشت. ما قدرت داریم، اما در حال کاهش است. در واقع پول رایج ما رو به تنزل است. من فقط در مورد ارزش پول‌مان صحبت نمی‌کنم بلکه بحث در مورد استفاده از پول ما (دلار) در سراسر جهان است». 

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ