Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم آمده است: معلمان دلسوز، متعهد و مسؤولیت پذیر کشور همچون گذشته با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای بسیار، با سلاح تدبیر و ایثار در صحنه‌های جهاد علمی، حضور یافته و جریان آموزشی را حیاتی دوباره بخشیدند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم پیامی صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پیام آمده است: «إنما بُـعِثْتُ مُعلّـماً»؛ سپاس پروردگاری را (عزّوجلّ) که موهبت معلمی و خدمتگزاری در عرصه‌ خطیر تعلیم و تربیت را بر بندگان خاص حضرتش ارزانی داشت تا طلایه‌دار توسعه، پیشرفت و تعالی جوامع بشری باشند. طلایه‌دارانی که نبی مکرّم اسلام (ص) در مقام بزرگی‌اش می‌فرماید: «اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً» هم او که امیرالمؤمنین(ع) در مراتبش فرمودند: «من عَلّمَنی حَرفاً فَقَد صَیّرنی عَبداً»  (هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام و بنده خویش کرده است.)

«معلّم» اساسی‌ترین عنصر و تأثیرگذارترین مؤلفه نظام تعلیم و تربیت و به یادگارماندنی‌ترین واژه‌ای است که در طول تاریخ بشریت، با نقش مؤثّر خود توانسته است رسالت خطیر «هدایت»، «تفکّر» و «اندیشه‌ورزی» نسل‌های بشری را بر دوش کشیده و در اعصار و قرون متمادی، بر تارک تعلیم و تربیت جوامع گوناگون بدرخشد.

در ادامه این پیام آمده است: «معلّم» اکسیر نابی است که پیشرفت و توسعه کشور، مرهون وجود گرانسنگ اوست، وجود ذی جودی که اگر به زیور دانش عمیق، تفکّر، اندیشه و شجاعت، آراسته شود، جامعه را با حضور افرادی مهر‌ورز، نوع‌دوست، درستکار، متعهد و مؤمن؛ همچون «علامه شهید مرتضی مطهری»، که سراسر حیات معنوی‌اش، همواره بر محور خردورزی، ارزش‌ها و کرامات انسانی استوار بود، مشحون خواهد کرد. و چه حسن انتخابی که «هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم»، به نام این متفکر فرزانه و فیلسوف شهیر، مزیّن شده است تا جامعه هیچ گاه اهمیت این عنصر بی‌بدیل در توسعه همه جانبه کشور از یاد نبرده و در مقابل ایشان، ادای احترام نماید.

بی شک آینده اقتصاد جهانی نیز از آنِ کشورهایی خواهد بود که به بهترین و والاترین سیستم‌های تعلیم و تربیت مجهز شده و از بذل هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه دریغ نورزیده باشند؛ لذا دست یابی به اهداف متعالی آموزش و پرورش و فائق آمدن بر مشکلات پیش روی کشور، بدون اتکا به نظام تعلیم تربیت و بدون توجه به معلمان آن جامعه، میسّر نخواهد شد.

چنانچه شیوع ویروس منحوس کرونا در ماه‌های اخیر و تعطیلی اضطراری مدارس بدون تعطیلی جریان آموزشی، بر همگان ثابت کرد که معلمان دلسوز، متعهد و مسؤولیت پذیر کشور، همچون گذشته، با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای بسیار، همچنان بر حفظ ارزش و جایگاه خود در جامعه، پای بند بوده و با سلاح تدبیر و ایثار، در صحنه‌های جهاد علمی، حضور یافته و جریان آموزشی را حیاتی دوباره بخشیدند.

این جانب در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، ضمن گرامیداشت یادروز شهادت معلم فرزانه، علامه شهید مرتضی مطهری، همراه با ملت شریف ایران، زیبنده‌ترین و صمیمانه‌ترین مراتب سپاس خود را به مناسبت فرا رسیدن «هفته پاسداشت مقام شامخ معلم» تقدیم حضور همکاران گرانمایه‌ای می‌نمایم که صادقانه و خالصانه، با عشق، تعهد و اقدامات جهادی خود، در تحقق شعار «آموزش تعطیل نیست»، شمع وجود خویش را به امید آینده‌ای روشن، فروزان‌تر از گذشته نگه داشتند تا زنگار جهل و نادانی را از رخسار میهن عزیزمان بزدایند.

سعادت، سلامت، بهروزی وتوفیق روزافزون‌تان را از پیشگاه خداوند منّان، مسألت می‌نمایم و امیدوارم در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) و پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، در اعتلا و ارتقای جایگاه مقدس نظام تعلیم و تربیت کشور، موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش معلم تعلیم و تربیت شهید تعلیم و تربیت آموزش و پرورش جریان آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، اردیبهشت به نام معلم گره خورده است و هر سال به این روزها که می‌رسیم، صحبت از دغدغه معلمان داغ می‌شود. سراغ معلم‌هایی رفتیم که جزو معلمان نمونه کشوری هستند و قرار است به دیدار رهبری بروند. آنچه در ادامه می‌خوانید خواسته‌ها و دغدغه‌های معلمانی از گوشه گوشه کشور است.

مشکل اصلی آموزش و پرورش کمبود بودجه است

مرضیه باباخانزاده اهل دزفول است و ۲۹ سال سابقه کار دارد. او خواسته خود در دیدار با رهبری را اینطور شرح داد: من می‌خواهم از لحظه کوتاه دیدار با رهبری استفاده کرده و از ایشان بشنوم و یاد بگیرم.

باباخانزاده می‌گوید: یکی از مهمترین دغدغه معلمان این است که شان و منزلت معلم حفظ شود و احترام و جایگاه اصلی خود را داشته باشند. معلمی شغل انبیا است و ما باید روشنی‌بخش راه دانش‌آموزان باشیم. معلم سرچشمه نوری است که تیرگی‌ها و جهل را از بین می‌برد. هدف من به عنوان معلم این است که دانش‌آموزم در همه ابعاد رشد کند و با دید باز تربیت شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی جامعه بر آموزش و پرورش هم تاثیرگذاشته است و معلمان هم انتظار دارند که وضعیت اقتصادی آن‌ها طوری شود که آسایش فکری داشته باشند و با انگیزه سر کلاس حاضر شوند. تمام فکر معلم باید این باشد که کار خود را به زیباترین شکل انجام دهد اما نباید دغدغه معیشت داشته باشد. مشکل اصلی آموزش و پرورش کمبود بودجه است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

محتوای کتب درسی باید متحول شود

آرمان حسنی که ۲۳ سال زیویه کردستان تدریس کرده معتقد است که یکی از خواسته‌های رهبری تحول در آموزش و پرورش است که باید اجرا شود. وی در این باره گفت: یکی از مواردی هم که باید متحول شود، محتوای کتب درسی است. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که سرعت پیشرفت علم بسیار زیاد است درحالی که کتاب‌های درسی همسو با این سرعت تغییر نمی‌کنند.

همه ارگان‌ها باید دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشند

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها هم توجه به معیشت معلمان است، عنوان کرد: اگر بخواهیم به هدف حیات طیبه که مدنظر سندتحول است، برسیم باید آموزش و پرورش از سایه بیرون بیاید؛ یعنی شرایط طوری پیش برود که همه ارگان‌ها دغدغه آموزش و پرورش را داشته باشند. چراکه آموزش و پرورش نیروی مورد نیاز تمام ارگان‌ها را تربیت می‌کند و اگر ایراد داشته باشد، کشور آسیب می‌بیند. یکی از پیشنهادات ما این است که وزارت‌خانه‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی در قبال آموزش و پرورش از جنبه‌های مختلف مادی و امکاناتی داشته باشند.

حسنی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبلی جرئت اجرای رتبه‌بندی وجود نداشت و در دولت سیزدهم این موضوع عملی شد، بیا کرد: این موضوع اتفاق خوبی بود البته در ابتدای راه اعتراضاتی بود و برخی همکاران به حق خود نرسیدند اما بازنگری‌های انجام شد. در کل دیر اجرا شدن رتبه‌بندی باعث شد تا تغییر چندانی در وضعیت معیشتی معلمان ایجاد نشود چراکه تورمی که قبلا بود با امروز قابل مقایسه نیست. با همه این‌ها اجرای رتبه‌بندی قدم مثبت و تاثیرگذاری بود.

وی اضافه کرد: قطعا بخشی از مشکل آموزش و پرورش کمبود بودجه است اما می‌توان با ایجاد انگیزه در معلمان به ویژه آن‌هایی که به تازگی استخدام می‌شوند، تغییراتی در روند آموزش به وجود آورد. لازم است که معلم‌ها به لحاظ دانشی رشد کنند و دوره‌های مختلف برگزار شود تا با توجه به شرایط بروز شوند.

حضور مدارس خاص اختلاف طبقاتی را بیشتر می‌کند

معلم نمونه کشوری توضیح داد: احساس می‌کنم با استخدام‌های بی‌سابقه‌ای که داشتیم، توجه به مدارس دولتی بیشتر شده اما در کل حضور مدارس خاص اختلاف طبقاتی را بیشتر می‌کند. به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم در ساخت مدرسه و تجهیز آن بیشتر برای رشد مدارس دولتی تلاش می‌کند.

آموزش و پرورش باید در اولویت اول قرار گیرد

جعفرعالی‌پور هم از اهالی چهارمحال بختیاری است و ۲۴ سال رنج تدریس به جان خریده است. وی صحبت‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند: هیچگاه اندیشه‌های یک جامعه از اندیشه‌های معلمان آن بالاتر نمی‌رود. اگر می‌خواهیم که کشور ما رشد کند، آموزش و پرورش باید در اولویت اول قرار گیرد.

عالی‌پور معتقد است که کمک‌های بسیاری به مدارس صورت گرفته است اما کافی نیست. وی در این باره گفت: براساس آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز وضعیت خوبی در حوزه آموزش نداریم. تجهیز مدارس دولتی نقش مهمی در افزایش کیفیت دارد. علاوه بر این همکاران ما باید تلاش کنند تا آموزش مفهومی را در پیش بگیرند برای مثال در مدارسی که به صورت کاوشگری عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند که فرد با کار گروهی و کسب تجربه به دانش برسد، موفق‌تر هستند و دانشی هم که کسب می‌شود، پایدارتر خواهد بود.

معلم نمونه عنوان کرد: از نظر معیشتی هم باید توجه بیشتری به معلمان شود تا دغدغه نداشته باشند و علاوه بر این معلم‌ها هم باید مطالعه بالایی داشته باشند و به قدری آموزش دیده باشند که بتواند مفهوم را به درستی آموزش بدهند.

وی درخصوص نحوه افزایش کیفیت آموزش توضیح داد: خوشبختانه کتاب‌های علوم به این سمت رفته‌اند که آموزش به سبک کار گروهی را در پیش بگیرند. موانع اصلی سر راه آموزش کیفی تعداد زیاد دانش‌آموزان است و علاوه بر این داشتن نیروی انسانی کارآمد هم اهمیت بسیاری دارد.

باید ظرفیت تربیت معلم افزایش پیدا کند

معلم اظهار کرد: به نظر من جذب معلم باید از طریق دانشگاه تربیت معلم باشد زیرا دانشجویی که چهار سال آموزش دیده، کارآمدتر از کسی است که با یک آزمون وارد می‌شود. در همین راستا باید ظرفیت تربیت معلم افزایش پیدا کند. باید بررسی شود که در سال چه تعداد بازنشسته می‌شوند و بعد ظرفیت تربیت معلم بر همین مبنا تعیین شود که کمبود معلم ایجاد نشود.

انتظار معلمان این است که شان و منزلت آن‌ها بیش از پیش دیده شود

فاطمه مطاعی معلم متوسطه اول است و ۱۸ سال سابقه تدریس دارد، وی که از ایلام برای دیدار با رهبری می‌آید از خواسته‌های خود گفت: انتظار معلمان این است که شان و منزلت آن‌ها بیش از پیش دیده شود و از نظر فرهنگی، اجتماعی و مالی جایگاه بالایی داشته باشند. هر معلمی به این فکر می‌کند که دانش‌آموزانی تربیت کند که در جامعه سرآمد باشند و قطعا اگر معلم خود دغده‌های بسیاری داشته باشد، از وظیفه اصلی غافل می‌شود. مسائل اقتصادی و نبودن عدالت اجتماعی به معلمان فشار وارد می‌کند و ذهن آن‌ها را مشغول می‌کند. جامعه قوی در گرو مدرسه قوی است و برای این نیاز داریم که معلمانی قوی داشته باشیم. البته به لطف خدا رتبه‌بندی توانست بخشی از مشکل معیشتی را پوشش دهد.

وی افزود: هدف آموزش و پرورش، تربیت نسل آینده است و باید برای این کار نیروهای توانمندی داشته باشیم اما کمبود معلم باعث شده تا فشار روی دوش معلمان حاضر بیشتر شود. امیدواریم که برگزاری کنکور جداگانه تربیت معلم و افزایش ظرفیت استخدام، این مشکل حل شود.

معلم نمونه درخصوص اهمیت دوره‌های ضمن خدمت گفت: دوره‌های ضمن خدمت مفید هستند و بعد از کرونا به صورت مجازی برگزار شدند اما همچنان بسیاری از آن‌ها مجازی برگزار می‌شوند که این موضوع کیفیت را کاهش داده است؛ اگر دوره‌ها به صورت حضوری و کارگاهی باشند کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

لزوم افزایش کیفیت گزینش معلمان

وی معتقد است که اگر کیفیت گزینش معلمان افزایش پیدا کند و افرادی که مسئول گزینش هستند، توانمندتر باشند و ملاک‌های سختگیرانه‌ای برای انتخاب معلم داشته باشیم، معلم‌های کارآمدتری خواهیم داشت. اگر آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم، جامعه بهتری خواهیم داشت. کسانی باید وارد این شغل شوند که بینش و دانش لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: استان ایلام محروم است و مورد کم لطفی واقع می‌شود؛ این درحالی است که افراد توانمندی در این استان هستند که اگر امکانات کافی داشته باشند، می‌توانند تاثیرگذار باشند.

اهمیت توجه به سلامت روان دانش‌آموزان

مطاعی با اشاره به اینکه در دوره متوسطه اول توجه به سلامت روان دانش‌آموزان بیش از پیش اهمیت دارد زیرا دانش‌آموزان در این دوره در اوج دوران نوجوانی هستند و بلوغ هستند، توضیح داد: اجرای طرح‌هایی مانند نماد می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. بسیاری از نهادها باید در طرح همراه آموزش و پرورش باشند تا بتوان از آسیب پیشگیری کرد. طرح نماد بسیار خوب است و نقش آموزش و پرورش شناسایی و آگاه‌سازی در حوزه سلامت روان است اما ما هنوز این طرح را به خوبی برای معلمان جا نیانداخته‌ایم. معلمان توانمند باید درباره این طرح آموزش ببینند و به دیگر معلمان منتقل کنند.

وی ادامه داد: روند به این شکل است که معلم دانش‌آموز را شناسایی و به مشاور یا رابط‌هایی که در مدارس ابتدایی هستند، ارجاع می‌دهد. در مرحله بعد دانش‌آموز مورد درمان و مشاوره قرار می‌گیرد. طرح به خوبی برنامه‌ریزی شده به شرطی که به درستی اجرا شود. یکی از مهمترین مشکلات هم کمبود مشاور است و امید داریم که با اتخدام نیرو این مشکل حل شود.

نگاه‌ها به آموزش و پرورش مانند نهادی مصرف‌گرا است

سلمان رستمی معلم پایه ابتدایی که ۱۷ سال سابقه کار دارد و از چهارمحال بختیاری برای دیدار با رهبری آمده، می‌گوید: باید ببینیم که رهبر از ما چه می‌خواهد و ما سرباز کشور هستیم. مهمترین مشکل آموزش و پرورش نگاهی است که دیگر نهادها به آن دارند؛ در کل نگاه‌ها به آموزش و پرورش مانند نهادی مصرف‌گرا است.

وی افزود: تصور بر این است که آموزش و پرورش بودجه گرفته که آموزش دهد و بعد بچه‌ها دنبال کار بگردند در حالی که آموزش و پرورش ظرفیتی حکومتی است چراکه هنجارها در آموزش و پرورش شکل گرفته و ذهنیت دانش‌اموزان جهت پیدا می‌کند.

مدیران بیانات رهبری را طوری دیگری تعبیر می‌کنند

رستمی توضیح داد: مسئولان ذهنیت منقطعی نسبت به آموزش و پرورش دارند و بخشی را می‌بینند و اقدام می‌کنند و این حاصل بهم ریختگی است. همین هم باعث می‌شود که رهبر هر سال از عدالت آموزشی صحبت کند و بگوید که در این موضوع عقب مانده‌ایم. مدیران بیانات رهبری را طوری دیگری تعبیر می‌کنند و در اجرا دچار می‌شوند و آنچه رهبری به دنبالش بود، محقق نمی‌شود. وقتی موضوعی در زمانی اجرا و بعد رها می‌شود، اهمیت آن کاهش پیدا کرده و از یاد می‌رود.

وی درخصوص عدالت آموزشی گفت: ریشه ناعدالتی بین مدارس دولتی و غیردولتی به سال‌های گذشته بازمی‌گردد. ما تصور می‌کنیم که اتفاق ویژه‌ای در مدارس غیردولتی می‌افتد اما همان معلمان در مدارس غیردولتی هستند. این به یک هنجار تبدیل شده که فکر می‌کنیم مدارس غیرانتفاعی بهتر هستند. ما باید مدارس را به نیروهای کارآمد تجهیزکنیم و اگر معلم به پیشرفت مدرسه و حتی بیرون از مدرسه فکر کند و تعامل داشته باشد، تاثیرگذاری آن بیشتر می‌شود. اشکالات بسیاری وجود دارد اما اگر تحول فکری رخ دهد، نیروی کارآمدی روی کار بیاید که دغدغه دارد، کیفیت آموزش افزایش پیدا می‌کند.

عدالت این نیست که ما مدارس تیزهوشان ایجاد کنیم

معلم نمونه عنوان کرد: نکته بعدی بسط عدالت آموزشی است؛ عدالت این نیست که ما مدارس تیزهوشان ایجاد کنیم و امکانات بیشتری به آن‌ها بدهیم، شاید دانش‌آموزی در روستا فرصت نداشته که تیزهوشی خود را به ما نشان دهد اما مستعد است. ما باید امکانات یکسان در اختیار همه قرار دهیم تا همه رشد کنند و تیزهوش‌ها رشد بیشتری داشته باشند.

کتاب‌های ما هنوز سبک قدیمی دارند

فروغ نادری از کرمان آمده و ۲۵ سال سابقه تدریس در متوسطه دوم را دارد. وی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه ما عدالت آموزشی و اصلاح کتب درسی متناسب با نیازهای روز است، گفت: کتاب‌های ما هنوز سبک قدیمی دارند. از جهتی باید به آرامش معلم بیشتر توجه شود. معلم‌های خوب باید در همه نقاط کشور باشند نه اینکه همه امکانات و معلمان کارآمد در مرکز شهر باشند و مناطق حاشیه‌ای در محرومیت باشند.

وی درخصوص تاثیرات دو مرحله‌ای شدن کنکور توضیح داد: دو مرحله‌ای شدن کنکور از این جهت خوب است که در گذشته سرنوشت دانش‌آموز با یک امتحان مشخص می‌شد اما امروز فرصت دارد که خود را دو بار بسنجد. این طرح در دراز مدت مفید خواهد بود اما معایبی هم دارد که استرس بچه‌ها برای امتحانات نهایی بیشتر شده است. از یک منظر هم بچه‌ها می‌دانند که برای کنکور در طی چند سال باید تلاش کنند و تنها محدود به یک امتحان نخواهد بود.

افرادی باید وارد این شغل شوند که شیفته آن باشند

وی ادامه داد: مهمترین مشکل آموزش و پرورش نداشتن معلمان دغدغه‌منداست؛ افرادی باید وارد این شغل شوند که شیفته آن باشند. برگزاری مجدد آزمون تربیت معلم در سال جاری هم اتفاق خوبی است که کمک می‌کند، معلمانی شایسته وارد آموزش و پرورش شوند.

معلمان ارتباطات عمیق و پرنفوذی در جوامع دارند

بهرام فرهادی مقدم معلمی است که ۱۶ سال سابقه تدریس دارد و از خراسان رضوی آمده است. وی با اشاره به اینکه مهمترین خواسته همکاران من داشتن مدرسه‌ای قوی است، گفت: معلمان ارتباطات عمیق و پرنفوذی در جوامع دارند و می‌توانند تاثیرگذار باشند.

جای خالی هوش مصنوعی در مدارس

وی افزود: برای افزایش کیفیت آموزش، ابزارهای آموزشی باید گسترده‌تر باشند. علاوه بر این شئونات آموزش و پرورش باید بروز شوند البته منظور تنها بروزرسانی محتوا نیست بلکه باید ابزارهایی که کمک می‌کند تا محتوا به درستی منتقل شود هم باید بروز شوند؛ مثلا بحث تعاملی‌سازی و روش‌های تلفیقی به آموزش اضافه شوند. جای هوش مصنوعی هم در آموزش ما خالی است.

معلم نمونه ادامه داد: محتوا باید با رسانه‌ همراه باشد و بخشی از آموزش در رسانه شکل بگیرد چراکه دانش‌آموز امروز وقت زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کند. مثلا استفاده از بازی‌وارسازی می‌تواند در راستای بروزرسانی آموزش موثر باشد؛ یعنی بازی‌هایی که مفاهیم را منتقل می‌کنند. تکنیک‌هایی از این دست برای دانش‌آموزان جذابیت ایجاد می‌کند.

فرهادی عنوان کرد: کمبود معلم هم ریشه در گذار از تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان و هم‌خوانی نداشتن بازنشستگی و استخدام دارد. برای جبران تربیت معلم باید جایگزین تامین معلم شود و با کوتاه کردن دوره یا ورود زودتر دانشجو معلمان به کلاس درس، خلاها را جبران کرد.

آموزش کتاب‌محور و حافظه‌محور پیش می‌رود

زهرا شرفی هم ۳۵ سال در آموزش و پرورش تدریس کرده و از استان مرکزی راهی دیدار با رهبری شده است. وی معتقد است که معلمان جایگاه و منزلت واقعی خود را ندارد و این موضوع صرفا به مسائل معیشتی ارتباط ندارد بلکه نگاه به معلم باید بهتر شود.

شرفی می‌گوید: به نظر من مهمترین مشکل ما این است که آموزش کتاب‌محور و حافظه‌محور پیش می‌رود و ما فقط به این فکر می‌کنیم که همه مباحث را تدریس کنیم و زمانی برای خلاقیت و تربیت نداریم. خروجی کار معلم هم تنها با قبولی و نمره سنجیده می‌شود.

وی درخصوص تاثیرات کنکوردو مرحله‌ای گفت: سال گذشته برگزاری کنکور در دی ماه برای بچه‌ها مشکلاتی ایجاد کرد اما امسال زمان مناسب بود چراکه کتاب‌ها تمام شده بود و بچه‌ها با دغدغه کمتری مطالعه می‌کردند. در کل دو مرحله‌ای شدن اتفاق خوبی بود.

شرفی ادامه داد: سال گذشته بچه‌ها تاثیر امتحانات نهایی در کنکور را جدی نگرفته بودند و افت معدل رخ داد اما امسال از ابتدای سال توجه بچه‌ها به درس بیشتر بود و امتحانات را جدی گرفتند. حتی دانش‌آموزانی که سراغ کلاس کنکور رفته بودند و کتاب درسی و امتحان نهایی را جدی نگرفته بودند، آمار قبولی کمتری در مقایسه با دانش‌آموزان دیگر داشتند.

وی افزود: مواردی داشتیم که در روستا بودند و با توجه به تجربیات قبلی گفته می‌شد که احتمال کمی دارند برای قبولی اما همان سه نفر در رشته پزشکی پذیرفته شدند و فقط کتاب درسی را مطالعه و در امتحانات نهایی وضعیت خوبی داشتند. زمینه برای توجه بیشتر به عدالت آموزشی بسیار است و در سال‌های گذشته بیشتر قبولی‌های کنکوراز مدارس خاص بود اما قدم‌هایی برداشته شده و در استان ما معلمان مدارس خاص باید ساعت‌هایی را در مدارس دولتی تدریس کنند.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1229070 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • اساسی‌ترین کار هر جامعه تعلیم‌ و تربیت است
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس