Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@10:03:23 GMT

ماجرای شترهای سرگردان در البرز

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۰۶۷۸

ماجرای شترهای سرگردان در البرز

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهدی فتحی با اشاره به اینکه اقدامات زیادی برای کنترل شترها در عرصه های بیابانی استان و کاهش آمار ورود شترهای سرگردان از استان‌های همجوار به استان انجام شده است، اظهار کرد: در این مورد طرحی را تهیه کرده و به سازمان جهاد کشاورزی البرز ارائه کردیم در قالب این طرح ساماندهی شترها برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های بیابانی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طرح ارائه شده عرصه‌ای ۱۰۰ هکتاری در بخشی از عرصه‌های بیابانی نظرآباد در نزدیکی روستای «حسین خانلو» برای چرای شترها تعیین شده است، در این فضای نیمه بسته شترها نگهداری می‌شوند و با این اقدام در کنار حفاظت از عرصه‌های بیابانی، بحث مسائل اقتصادی برای پرورش دهندگان شترها نیز لحاظ می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اکنون نیاز به همراهی همکاران ما در امور اراضی و همچنین مسئولان مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی استان است تا کنترل و نگهداری شترها در فضای نیمه بسته تعیین شده به درستی انجام شود.

۲۰۰۰ شتر سرگردان در جنوب استان البرز

فتحی افزود: در قالب تعیین عرصه‌ای نیمه بسته برای شترها، هدف اصلی و مهم ساماندهی شترهای موجود در استان البرز است، به یقین وقتی شترهای استان ساماندهی شوند دیگر شاهد بلاتکلیفی منطقه به دلیل حضور شترهای سرگردان از دیگر استان‌ها نیز نخواهیم بود و به نوعی این قضیه قانون مند می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در منطقه حسین خانلو و گلدره نظرآباد که پرورش شتر رایج است بالغ بر ۴۰۰ نفر شتر وجود دارد، اما گاهی این آمار با احتساب تعداد شترهایی که از استان‌های مجاور به استان البرز می آیند به ۲ هزار نفر شتر نیز می‌رسد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه قرق بان های منابع طبیعی در قالب گشت‌های موتور سوار به طور مرتب در منطقه تردد شترها کنترل‌های لازم را اعمال می‌کنند، گفت: قرق بان ها در شرایط بسیار سخت در زمین‌های باتلاقی که تردد در آن بسیار مشکل است می‌روند تا از ورود شترها به محدوده‌های بوته کاری و نهال کاری شده جلوگیری شود.

نگرانی منابع طبیعی از حضور شترهای سرگردان

فتحی در خصوص تخریب عرصه‌های بیابانی نیز توضیح داد: در منطقه‌ای واقع در نظرآباد که شترهای سرگردان حضور دارند به دلیل بارندگی‌های اخیر شاهد تجمع آب و باتلاقی و گِلی شدن عرصه هستیم این موضوع حتی تردد تراکتور را با مشکل کرده است اما شترها به راحتی در آنجا پا می‌گذارد و به بوته‌های کاری‌های انجام شده آسیب می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نگرانی‌های منابع طبیعی بابت حضور شترها در عرصه‌های بیابانی به قوت خود باقی است، افزود: تنها کاری که در حال حاضر از دست ما بر آمده انجام داده ایم و در کنار تعیین فضایی نیمه بسته برای حضور شترها، اعمال کنترل‌های لازم را در قالب گشت زنی قرق بان ها در منطقه اجرایی کرده ایم تا آن بخش از عرصه‌های بیابانی که توسط منابع طبیعی بوته و نهال کاری شده، محافظت شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: استان البرز منابع طبیعی شتر بیابان پرورش شتر عرصه های بیابانی شترهای سرگردان منابع طبیعی استان البرز حضور شترها نیمه بسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام نیروی زمینی ارتش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز،  مدیر گزینش و استخدام غرب استان تهران و البرز در ارتش جمهوری اسلامی گفت: داشتن مدارک تحصیلی دیپلم، در تمامی رشته ها و داشتن سن ۱۷ تا ۲۳ سال از جمله شرایطی است که برای ثبت نام در نظر گرفته شده است.

سرهنگ رهنما افزود: کسانی دارای مدارک پیشرفته، زبان های خارجی، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن کریم و اعضای بسیج در اولویت قرار دارند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • استان البرز یک هزار مدرسه نیاز دارد
  • استخدام نیروی زمینی ارتش
  • اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند
  • (ویدئو) اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن
  • اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن