Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالان دانشجویی کشور در هفته دوم اردیبهشت علاوه بر اینکه در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت داشتند، به موضوع اعتراضات کارگری نیز توجه کرده و دنبال راهی برای حل مشکلات آنان بودند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * هفته دوم اردیبهشت‌ماه هم به پایان رسید و در این هفته گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی همچون دو ماه گذشته درگیر مبارزه با ویروس کرونا بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکل‌ها و گروه‌های جهادی دانشجویی از ابتدای شیوع کرونا در کشور با ایجاد قرارگاه‌ها و ستاد‌های مبارزه با کرونا و تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های زیرمجموعه آن در عرصه‌های مختلف اقدام به مقابله با این ویروس کردند و همچنان مشغول خدمت رسانی در این بخش به مردم هستند.
یکی از این عرصه‌ها تولید، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی همچون لباس ایزوله و ماسک و شیلد محافظ صورت و دستکش و موادضدعفونی کننده و... است. در این زمینه دانشجویان بسیجی علوم پزشکی کردستان در ادامه فعالیت‌های خود در قالب قرارگاه مبارزه با کرونا و در راستای تامین نیاز بیمارستان‌های استان و همراهی نیرو‌های خدوم کادر بهداشت و درمان اقدام به تهیه لباس ایزوله برای این کادر کردند و از ابتدای شیوع کرونا در استان کردستان تا به الان قریب به ۲ هزار لباس ایزوله برای کادر درمان تامین کردند.  
دانشجویان و نیرو‌های جهادی استان کرمانشاه نیز در این زمینه در قالب ستاد مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در کارگاه‌های تولیدی فعالیت دارند و به تولید ماسک و دستکش یکبار مصرف و شیلد محافظ صورت و لباس ایزوله پرداخته اند. البته این نیرو‌های جهادی علاوه بر تولید این اقلام بهداشتی برای تامین نیاز‌های مراکز درمانی کرمانشاه، اقدام به ضدعفونی معابر این استان به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز پرداختند.  
در ادامه این فعالیت ها، جهادگران بسیج دانشجویی شهرستان قروه نیز در قالب گروه جهادی هم عهدان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بازه‌های مختلف به صورت خودجوش به ضدعفونی معابر این شهر پرداختند.


بیشتر بخوانید:

۳۷ ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا پیشنهادات خود را برای نحوه اجرای فاصله گذاری اجتماعی اعلام کردند
توزیع ۴۷ هزار ماسک از سوی بسیج دانشجویی قزوین در رزمایش کمک مؤمنانه


ناگفته نماند که فعالان دانشجویی کشور علاوه بر اینکه در این زمینه‌ها فعالیت دارند و به مبارزه با کرونا پرداختند، دانشجویان پژوهشگر فعال نیز در مراکز مطالعات بیوتروریسم بسیج دانشجویی نیز در حال تحقیق روی این ویروس هستند. در این زمینه، دانشجویان پژوهشگر فعال در مرکز مطالعات بیوتروریسم بسیج دانشجویی لرستان با همراهی اساتید نخبه در زمینه استخرام RNA که مهمترین مرحله در تشخیص ویروس‌های عفونی است، موفق به استخراج ماده ژنومی این ویروس شدند.


بیشتر بخوانید:

پژوهشگران بسیجی لرستان موفق به استخراج RNA از نمونه‌های انسانی شدند


البته این فعالان دانشجویی در کنار فعالیت‌های مذکور، از وضعیت معیشتی خانواده‌های کم برخوردار نیز غافل نشدند و تا جایی که در توان داشتند به تهیه بسته‌های غذایی و خوراکی برای این خانواده‌ها پرداختند و این اقلام معیشتی را بین آنان توزیع کردند. دانشجویان جهادگر دانشگاه آزاد بندرجاسک یکی از این گروه‌ها هستند که در قالب رزمایش مؤمنانه، اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی در چهار روستای شهرستان جاسک کردند و ۲۰۰ خانوار کم برخوردار را تجت پوشش قرار دادند. جهادگران دانشگاه آزاد کنگاور نیز در همین زمینه فعالیت‌هایی انجام دادند و با در نظر گرفتن اوضاع معیشتی مردم در این شرایط، اقدام به تهیه و تامین بسته‌های معیشتی کردند و بین خانواده‌های نیازمند شهرستان کنگاور توزیع کردند.


بیشتر بخوانید:

۱۰۰ بسته مواد غذایی به همت بسیج دانشجویی چابهار در بین نیازمندان توزیع شد
بسته‌های بهداشتی و اقلام غذایی در مناطق کم برخوردار غرب اصفهان توزیع شد
بسته‌های معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی در بین خانواده‌های کم برخوردار یزدی توزیع می‌شود
بسته‌های معیشتی برای نیازمندان به همت دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد سمنان تهیه شد
توزیع ۲۵۰۰ بسته معیشتی به مناسبت ماه رمضان در مناطق محروم قزوین
نخستین مرحله «رزمایش همدلی» با توزیع ۱۰۰ بسته مواد غذایی در بجنورد به پایان رسید


دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری نیز در زمینه مبارزه با کرونا مجموعه‌ای از اقدامات انجام دادند تا از ابتلای دانشجویان، اعای هیأت علمی و کارکنان این مراکز دانشگاهی به این ویروس جلوگیری کنند. دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از این مجموعه‌ها است که در این راستا اقدام به راه اندازی پویش هر دانشجو یک رسانه سلامت، تشکیل هسته‌های فکری ستاد مبارزه با کرونا، برگزاری بیشاز ۱۵ رویداد فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی دانشجویی به صورت مجازی در کانون‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی و دینی و انجمن‌های علمی دانشجویی، انتشار الکترونیکی نشریات دانشجویی و... کرده است تا از این طریق به پیشگیری از ابتلای دانشگاهیان به کرونا بپردازد.

 


دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) نیز در این بخش ۱۵ فعالیت انجام داده است که راه اندازی و ارتقای زیرساخت‌های آموزش مجازی، تشکیل ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا، توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده بین پرسنل، حذف اثرانگشت ورود و خروج کارکنان، ضدعفونی محیط دانشگاه و برگزاری جلسات دانشگاه به صورت مجازی و... از جمله این اقدامات است.


بیشتر بخوانید:

اقدامات دانشگاه سمنان در راستای مقابله با کرونا
فعالیت‌های پارک علم و فناوری کرمانشاه برای مقابله با کرونا تشریح شد
پارک علم و فناوری زنجان اجاره بهای یک ماه شرکت‌های دانش بنیان را دریافت نمی‌کند
تولید باکس استریل با اشعه UV از سوی فناوران پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
«کارستان» شرکت‌های دانش بنیان مازندران در کرونا / از تولید ونتیلاتور تا دستگاه بی خطر ساز زباله‌های عفونی


فعالان دانشجویی کشور در کنار دغدغه‌هایی که برای مهار کرونا داشتند، به مطالبه گری از مسئولان دانشگاهی نیز پرداختند و خواستار شدند مشکلات سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها مرتفع شود و تبعیض آموزشی وجود نداشته باشد و از طرفی، تکلیف شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم تحصیلی و دفاع پایان نامه‌ها و... را مشخص کنند.

 


در همین زمینه، ۵ تشکل دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان در نامه‌ای خطاب به رئیس این دانشگاه نوشتند: چرا دانشگاه ما در امر اطلاع رسانی آموزش مجازی دیر اقدام کرده است و به طور کامل توضیح داده نشده و هنوز دانشجویان در سردرگمی و بلاتکلیفی هستند.


بیشتر بخوانید:

علت تعلل دانشگاه رامین در امر اطلاع رسانی آموزش مجازی چیست؟
دبیران شورای صنفی کشور حمایت خود را از به تعویق انداختن کنکور اعلام کردند


شورای علمی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان نیز در نامه‌ای خطاب به فاطمی، معاون آموزشی این دانشگاه به بیان مشکلات و نواقص موجود در آموزش مجازی دانشگاه پرداخت و پیشنهاداتی برای رفع این مهم ارائه کرده بود. فاطمی در پاسخ به پیگیری‌های این شورای طی جوابیه‌ای نوشت: این نامه را برای طرح در شورای آموزشی دانشگاه ارجاع داده ام تا پس از بحث و بررسی پیشنهاداتتان، تصمیم مناسب در خصوص ارائه کلاس‌ها طبق برنامه مدون، نظرسنجی از کیفیت برگزاری کلاس‌ها و... اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید:

امتحانات پایان ترم دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت مجازی برگزار نمی‌شود
احتمال برگزاری ترم تابستانی مجازی در دانشگاه سیستان و بلوچستان وجود دارد


علاوه بر آن، دانشجویان در کنار این دغدغه ها، از وضعیت کارگران نیز غافل نشدند و تا جایی که در توان داشتند به این موضوعات نیز ورود کردند و سعی بر حل مشکلات آنان داشتند.


در این زمینه، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد که از چندی پیش به موضوع اخراج کارگران نساجی بروجرد ورود کرده بود، ۸ اردیبهشت به منظور رسیدگی به مسائل آنان با امام جمعه بروجرد دیدار کرد و در این جلسه مشترک، علی جابری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد اظهار می‌کند: بدون توجه به تهدید‌هایی که از سوی سرمایه داران متوجه فضای دانشجویی شده است، تا بررسی دقیق و کامل مسئله واگذاری کارخانه نساجی بروجرد و تثبیت امنیت شغلی کارگران مظلوم این واحد تولیدی لحظه‌ای از تلاش سر باز نخواهیم زد.


بیشتر بخوانید:

امام جمعه بروجرد: اگر اعتراضات منطقی در میان نباشد، گرگ‌ها جامعه را خواهند خورد
دامنه فساد تا بالاترین سطوح رشد کرده و مردم منتظر پرداختن به آن هستند
دادگستری کهگیلویه و بویراحمد عملکرد مدیران شورای شهر و شهرداری یاسوج را شفاف سازی کند؟


در هفته جاری، جمعی از نمایندگان کارگری در نشست «هم اندیشی با تولید کنندگان و فعالان کارگری» با حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه حضور پیدا کردند و نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز در این نشست حضور داشتند و به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند و از رئیس قوه قضائیه برای حضور در این شرکت دعوت به عمل آوردند.


بیشتر بخوانید:

نمایندگان کارگران هفت تپه با رئیسی دیدار کردند / رئیس قوه قضائیه از این شرکت بازدید می‌کند!
گزارشی از وضعیت و مشکلات هپکو به صورت مکتوب به رئیس قوه قضائیه داده شد
دولت در تعیین دستمزد کارگران از قققااانون تخطی نکند / تحقق جهش تولید با تأمین رفاه کارگران


نشت سیانور از معدن طلای ساری‌گونی و اعتراضات مردم منطقه، موضوع دیگری بود که در هفته دوم اردیبهشت مطرح شد. این معدن در سال ۷۴ با قیمت ۱۴ میلیون تومان به بخش خصوصی (شرکت خدمات اکتشافی کشور) واگذار شد و وعده استخدام نیرو‌های بومی به ساکنان این منطقه داده شد، اما اکنون خبری از تحقق این وعده نیست. همین بدعهدی کارفرمای معدن و مشکلات زیست محیطی که به دلیل نشت سیانور داشته، باعث شد کارگران معدن و ساکنان این منطقه دست به تجمع بزنند.


بیشتر بخوانید:

نشت سیانور از معدن طلای ساری‌گونی / مردم منطقه در اعتراض به آلایندگی‌های معدن تجمع کردند
تاریک خانه‌ای به نام «ستاد تدبیر» / استانداری خراسان رضوی شفاف سازی کند
پاسخی به ادعای «سیاست زدگی مخالفان کمربند جنوبی مشهد»


فراموشی سیل زدگان هرمزگانی موضوع دیگری بود که فعالان دانشجویی هرمزگان در هفته جاری به آن ورود کردند و با اینکار خواستند اعلام کنند که با اینکه بیش از سه ماه از وقوع سیل در این استان می‌گذرد هنوز هم اهالی روستای زاچ داربست بشاگرد در چادر‌های اسکان سیل زدگان به سر می‌برند و مسئولان به هیچکدام از وعده‌های خود برای کمک به این اهالی عمل نکردند!


بیشتر بخوانید: سیل زدگانی که فراموش شدند / اهالی یکی از روستا‌های بشاگرد هنوز در چادر به سر می‌برند!
خطر در کمین طالقان رود و حرف‌های متناقض کارشناسان و مسئولان / سیلاب‌هایی که از بارش‌های سبک ایجاد می‌شوند!


ناگفته نماند که، موضوع واگذاری کارخانه قند یاسوج و اخراج کارگران آن و ورود دانشجویان به این مسئله در طی این هفته بار دیگر مطرح شد. این کارخانه، در سال ۷۴ خصوصی سازی شده بود، با اعلام غیر قانونی بودن این روند، کارخانه به بخش دولتی برگشت داده شد، با این حال اوایل سال ۹۵ کارخانه قند یاسوج در منطقه اکبر آباد یاسوج به یک سرمایه گذار بومی واگذار شد تا نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها بی رمقی مجدد وارد چرخه تولید شود. اما کارخانه‌ای که حدود هزار نفر از مردم استان را به کار مشغول کرده بود با واگذاری غیر اصولی به بخش خصوصی و با مدیریت نادرست منجر به اخراج کارگرانی با سابقه شد.


بعد از اخراج کارگران و تعطیلی‌های مکرر کارخانه، دانشجویان دغدغه‌مند و انقلابی استان کهگیلویه و بویر احمد به فکر احیای مجدد کارخانه افتادند. امید مظلوم، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: کارخانه قند یاسوج یکی از بدترین نوع واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌هاست که سرنوشت مبهمی پیدا کرد. مهلت‌های قانونی همه متولیان امر به اتمام رسیده، چرا که این موضوع یکی از مسائل جدی جامعه کارگری و کشاورزی و آحاد مردم این استان است.


بیشتر بخوانید:

حکایت تلخ شیرین‌ترین کارخانه قند کهگیلویه و بویر احمد / پیگیری دانشجویان انقلابی برای مقابله با فساد اقتصادی
ابطال رأی کارخانه قند یاسوج با پیگیری‌های دانشجویان انقلابی


مسئله تجمع کارکنان بیمارستان امام خمینی (ره) کرج مقابل این بیمارستان و سازمان همیاری شهرداری‌های استاندارید البرز موضوع دیگری بود که در هفته جاری مطرح شد. این تجمع به دلیل عدم پرداخت حقوق بازنشستگی این کارکنان صورت گرفته بود.

 

رئیس اسبق شورای اسلامی کار بیمارستان امام خمینی (ره) کرج در این باره بیان می‌کند: تعدادی از کارکنان بیمارستان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند بازنشسته شده اند و به دلیل پر شدن سابقه ۳۰ ساله، از بیمارستان منفک شده اند، اما به دلیل پرداخت نشدن پول بیمه ۵ ماه آخر دوره خدمتشان از سوی کارفرما، حقوق بازنشستگی آنان برقرار نشده و دیگر دفترچه‌های بیمه شان هم اعتبار ندارد.


بیشتر بخوانید:

تجمع کارکنان بیمارستان امام (ره) کرج در اعتراض به عدم پرداخت حقوق بازنشسته‌هایی که حقوق نمی‌گیرند!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تشکل دانشجویی مطالبه گری دانشجویی ویروس کرونا مبارزه با کرونا اعتراضات کارگری قوه قضائیه هفت تپه هپکو شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خصوصی سازی مشکلات خصوصی سازی کارخانه نساجی بروجرد کارخانه قند یاسوج مبارزه با فساد بسیج دانشجویی دانشگاه کارخانه قند یاسوج فعالان دانشجویی رئیس قوه قضائیه مبارزه با کرونا بسته های معیشتی بیشتر بخوانید اخراج کارگران دانشگاه آزاد علم و فناوری لباس ایزوله آموزش مجازی کم برخوردار خانواده ها فعالیت ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۰۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟

قدس؛ با گذشت ۷ ماه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، صدها هزار تظاهرکننده همچنان در خیابان‌های لندن، پاریس، نیویورک و سایر کشورها تجمع می‌کنند. آنچه در سرتاسر جهان شاهد آن هستیم چیزی جز نبرد خیر در مقابل شر، و عدالت در برابر بی عدالتی نیست، زیرا دانشجویان، کارگران، وکلا، معلمان و کارمندان دولت، شیوه مشارکت سیاسی را برای خودشان دوباره ترجمه کرده اند. پس از چندین دهه که در آن دانشجویان به طور معمول به بی‌تفاوتی و غیرسیاسی بودن متهم می‌شدند، جنبش دانشجویی جهانی در حمایت از فلسطین کاری کرده است که عمیقاً به این نسل به عنوان رهبران فردای جامعه افتخار کنیم، زیرا آنها برای دفاع از حقوق و انسانیت کسانی که با نسل کشی، ظلم و بی عدالتی روبرو هستند، در خطر دستگیری، قرار گرفتن در لیست سیاه و اخراج از دانشگاه قرار دارند.

صدای اعتراضاتی که قتل‌عام‌ و نسل‌کشی را که اسرائیل بیش از ۲۰۰ روز است در غزه مرتکب می‌شود، محکوم می‌کند، هر روز در دانشگاه‌های سراسر جهان افزایش می‌یابد و به سمت تشکیل یک بلوک جهانی از دانشگاه‌ها حرکت می‌کند که نویدبخش تشکیل بزرگ‌ترین جنبش دانشجویی در جهان است؛ جنبشی جهانی که  در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که منجر به توقف جنگ در الجزایر و ویتنام شد.

۱۷ آوریل آغاز اعتراضات دانشجویی در آمریکا

آغاز این جنبش جدید دانشجویی در دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده و توسط جنبش دانشجویان برای عدالت در فلسطین در حالی سازماندهی شد که اعضای آن در ۱۷ آوریل خیمه‌های خود را در حیاط دانشگاه برپا کردند. این امر منجر به اختلال در کلاس‌ها در تمام بخش‌های دانشگاه شد و رئیس دانشگاه را بر آن داشت تا با پلیس تماس بگیرد تا تظاهرکنندگان را دستگیر کند و باعث شد تا سایر دانشجویان و اعضای هیئت علمی به اردوگاه معترضان بپیوندند؛ شرایط به گونه‌ای رقم خورد که محوطه دانشگاه به یک «هاید پارک» آمریکایی تبدیل شد که در آن سخنرانی برگزار می شد و سخنرانان به نوبت برای دانشجویان سخنرانی می‌کردند و فعالیت‌های نظیر خواندن سرود و آوازهای فلسطینی گرمابخش این تجمعات بود و دانش‌آموزان و دانشجویان معترض آمریکایی اعلام کردند تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده نشود، در آنجا خواهند ماند.

جنبش دانشجوی حمایت از فلسطین چه می‌خواهد؟

شتاب فزاینده این جنبش، پس از آن که در ابتدا با حضور تعدادی اندک از دانشجویان آغاز شد، دانشجویان دیگر دانشگاه‌های آمریکا را بر آن داشت تا در همبستگی با آنها به پا خیزند و همزمان سقف مطالبات جنبش دانشجویی بالا رفت و مطالبات آنها از درخواست آتش بس فوری در غزه و بازگشت همکاران بازداشتی خود فراتر رفت و به مطالبات پایان یافتن تمام قراردادهای بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های نظامی که اسلحه‌های اسرائیل را تامین می‌کنند رسید؛ آنها از مدیران دانشگاه‌ها خواستند که با توجه به ارزش‌های اصلی این نهادهای علمی و دانشگاهی، یعنی عدالت، صلح و حقوق بشر، در تمام توافق‌های انجام شده با صنایع نظامی و موسسات تحقیقاتی اسرائیل تجدیدنظر کنند.

سرایت اعتراضات دانشجویی به سایر دانشگاه‌های آمریکا و جهان

 این اعتراض دانشجویی در مقابل تداوم جنگ، سکوت و تبانی بین المللی با جنایتکاران، به سایر دانشگاه‌های داخل آمریکا و جهان سرایت کرد؛ بسیاری از دانشجویان در سرتاسر جهان به "حصر همبستگی با غزه" در دانشگاه کلمبیا در واشنگتن به عنوان یک اقدام قهرمانانه نگاه کرده‌اند و آنها به دنبال الگوبرداری از آن هستند تا روی دانشگاه‌های خود فشار بیاورند، و از این طریق، دولت‌های خود را وادار سازنند تا برای متوقف کردن جنایات در غزه اقدامی عاجل کنند.

یهودستیزی؛ کلیدواژه سرکوب اعتراضات دانشجویی

 جنگ نسل کشی ارتش اشغالگر اسرائیل علیه فلسطینیان بی دفاع و بی گناه در غزه و کرانه باختری در حالی ادامه دارد که مقامات امنیتی ایالات متحده برای درهم شکستن و منحرف کردن جنبش دانشجویی، سلاح سنتی «یهود ستیزی» را مطرح کردند تا هر صدایی که از اسرائیل و اقدامات جنایتکارانه آن انتقاد می‌کند خاموش کنند، اما با توجه به آگاهی دانشجویان، به نظر می‌رسد این سلاح دیگر کارایی ندارد، چراکه دانشجویان تاکید کردند که تا شنیده شدن صدایشان به اعتراض خود ادامه خواهند داد؛ دانشجویان اعلام کردند که جنبش آنها صلح آمیز است و دنباله روی جنبش‌های حقوق مدنی و ضد جنگ است که در طول تاریخ، آمریکا شاهد آن بوده است.

از دهه ۱۹۵۰، جنبش‌های دانشجویی در کشورهای مختلف، از آمریکا گرفته تا اروپا تا شرق آسیا و در منطقه عربی در طول بهار عربی، درواقع موتور محرکه انقلاب‌ها به سوی آزادی و دموکراسی تلقی شدند. امروز اما جنبش دانشجویی به دلیل نیروی جوانی و استقلال سیاسی خود از احزاب و گروه‌های ذینفع و به دلیل جوان‌گرایی فراوان، تبدیل به یکی از جنبش‌هایی شده است که می‌تواند در جوامع خود تغییر ایجاد کند؛ ویژگی که می‌تواند جنبش‌های دانشجویی را به خالق بلامنازع آینده تبدیل کند.

جای خالی صدای جنبش‌های دانشجویی عرب در حمایت از فلسطین

باوجود شکلگیری جنبش‌ جهانی دانشجویی در حمایت از فلسطین، در کشورهای عربی اما به سختی می‌توانیم صدای دانشجویان یا دانشگاه‌ها را بشنویم، یا دست‌کم صدای آنها به دلایل نامعلومی در خارج از کشورشان طنین انداز نشده است. در بسیاری از کشورهای عربی فضای ترس و ظلم بر دانشگاه‌ها حاکم است و اساتید و کارکنان دانشگاه می‌ترسند صدای خود را با صدای بلند در محوطه دانشگاه برای حمایت از آرمان فلسطین بلند کنند. از سوی دیگر، سرکوب سیستماتیک علیه جنبش‌های دانشجویی مجالی به دانشگاهیان نمی‌دهد تا صدای خود را در محکومیت جنگ جنایتکارانه علیه غزه بلند کنند.

سایه ترس و سرکوب بر دانشگاه‌های عربی

به عنوان نمونه ماه گذشته، عبدالمالک اسعدی رییس یکی از دانشگاه‌های مراکش نیروهای امنیتی را احضار کرد تا محوطه دانشگاه را محاصره کنند و آن را به روی دانشجویان ببندند تا از برگزاری ششمین گردهمایی در مورد بیت المقدس که اتحادیه ملی دانشجویان مراکش در این دانشگاه برگزار می‌کرد، جلوگیری کند؛ این گردهمایی قرار بود با شعار "طوفان الاقصی: عزت و سربلندی ملت، نماد پیروزی و رهایی آن" برگزار شود، اما رئیس دانشگاه تصمیم گرفت کلاس‌ها را به حالت تعلیق درآورد و کلیه امکانات را به مدت ۳ روز به حالت تعلیق درآورد.  وضعیت در سایر دانشگاه‌ها نیز به همین منوال است؛ در بیش از ۳۰ دانشگاه دیگر مراکش نیز، بدون احتساب کالج‌ها و مؤسسات آموزش عالی، چه در میان رده‌های دانشجویی و چه در میان اساتید و معلمان سکوتی آکنده از ترس حاکم است.

 یکی از اساتید برجسته دانشگاه که در بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای عربی به تدریس مشغول است و به درپیش گرفتن مواضع مترقی در حمایت از اهداف عادلانه، به ویژه مسئله فلسطین معروف است، گفته است که ترس چیزی است که مانع از اقدام دانشگاه‌های کشورهای عربی برای دفاع از آرمان فلسطین و حمایت از فلسطینی ها می‌شود.

وی گفت‌وگوی بین خود و رئیس یکی از دانشگاه‌ها در عربستان را که دانشگاهی معتبر محسوب می‌شود، دلیلی بر این امر ذکر کرد؛ وی اذعان کرد وقتی که ایده برگزاری یک رویداد آموزشی با موضوع جنگ غزه را مطرح کرده است، رئیس دانشگاه ترس خود را به گونه‌ای توجیه کرد و از برگزاری این رویداد جلوگیری کرده است.  درواقع سازماندهی چنین رویدادی به ویژه با توجه به عادی سازی رسمی و غیر رسمی روابط بین برخی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی، کار دشواری به نظر می‌رسد.

 دانشگاه‌ها چراغ راه دانش و رهبران آینده جامعه

جنبش‌های دانشجویی در جهان عرب از نظر تاریخی در تمام نقاط عطف تاریخ حضور داشته‌اند، حتی در سیاه‌ترین سال‌ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه در خط مقدم رهبری امور اجتماعی و اجتماعی بودند و رهبری جنبش های سیاسی که از آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی دفاع می‌کردند را برعهده داشتند؛ با این حال، در طول دو دهه اخیر، روسای دانشگاه‌های بزرگ عربی به کارکنانی تبدیل شده‌اند که بیش از آنکه  به دنبال شهرت و جایگاه علمی خود در جامعه باشند به فکر موقعیت و مزایای خود هستند! آنها منتظر سیگنال‌هایی از طرف مقامات دولتی و امنیتی هستند تا بتوانند با پیروی از دستورات آنها، تمام صداهای مزاحمی را که ممکن است باعث عصبانیت و نارضایتی مقامات شود سرکوب کنند.

جنبش‌های دانشجویی عربی همواره در خط مقدم مبارزات مردمی بوده و جنبش مدنی کشورهایشان را رهبری و احزاب سیاسی را هدایت کرده‌اند و در طول تاریخ، مواضع قهرمانانه و فداکاری‌های بزرگی را برای هدایت جامعه به سمت تغییر، پیشرفت و توسعه ارائه کرده اند. در طول دوره‌های جنبش مردمی از جمله بهار عربی که جهان عرب تجربه کرد، جوانان دانشگاهی کسانی بودند که تظاهرات‌هایی را رهبری و چارچوب‌بندی کردند که هزاران جوان را از همه گرایش‌ها و از همه گروه‌های آموزشی جذب کرد. آنچه امروز جنبش دانشجویی جهان عرب را از بیان بلند صدای خود باز می دارد، موج سرکوب سیستماتیکی است که ماشین سرکوب دولتی موفق به اجرای آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شده است تا صداهای اعتراضی را در نطفه خفه کند.

در حالی که جهان منتظر بیدار شدن وجدان دانشگاه‌های کشورهای عربی و مسلمان منطقه است، جنگ جنایتکارانه غزه باعث شده است که بسیاری، حتی آنهایی که از منطقه و موضوع دور هستند، دچار بحران اخلاقی عمیقی شوند صدای خود را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در واکنش به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بلند کنند. جنبش دانشجویی در کشورهای عربی باید فورا به صداهایی که خواهان پایان دادن به این تراژدی وحشتناک در غزه  بلند شده است، پاسخ دهد، چرا که این بحران عواقب اخلاقی وحشتناک و پیامدهای انسانی ویرانگری برای آینده همزیستی انسانی بر اساس ارزش‌هایی خواهد داشت که امروز در حالی شاهد شکسته شدن آن در مقابل چشمان خود هستیم که هیچ کس اقدامی برای پایان دادن به آن نمی‌کند.

انتهای پیام/

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • حمایت دانشجویان خوزستانی از اعتراضات ضد صیهونیستی در دانشگاه های آمریکا+فیلم
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • تداوم اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا/ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان قزوین
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی + فیلم