Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ ندا جعفری: بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور ارتزاق می‌کنند، نمی‌توانند سود بانکی دریافت کنند و بانک‌ها نیز نباید سودی از محل سپرده‌های آن‌ها پرداخت کنند.

بر اساس قانون جدید دستگاه‌های که از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به میزان اعتبار دریافتی از بودجه کل کشور مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان و سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیر دولتی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اجرای این حکم بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرائی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سودباشند، نیستند.

از ابتدای سال ۱۳۹۹ سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، نهاد‌های عمومی غیردولتی و دستگاه‌های مأذون ازرهبر انقلاب به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود و به صورت صد در صد (۱۰۰٪) دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوطه پرداخت می‌شود.

وحید شهری شقاقی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در تشریح دستورالعمل جدید بانکی کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: در قانون بودجه امسال گفته شده که دستگاه‌های دولتی دیگر نمی‌توانند منابع خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و سودی از این محل دریافت کنند؛ این در حالی که اگر ما به سمت برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت می‌کردیم این مشکل هم تاکنون کاملا برطرف شده بود و به میزان پیشرفت در فعالیت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به آن‌ها بودجه تعلق می‌گرفت.

او می‌گوید: به دلیل اینکه هنوز بودجه‌ریزی در ایران عملیاتی نشده دستگاه‌های دولتی هم بودجه‌ها را دریافت کرده و عملا این منابع را برای کسب سود بیشتر در نظام بانکی سپرده‌گذاری می‌کردند که همین موضوع باعث شد فشار سنگینی بر بانک‌ها وارد شود؛ ضمن آنکه این اقدام دستگاه‌های مختلف به صلاح اقتصاد کشور هم نبود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی نباید در بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاری کنند، می‌گوید: دستگاه‌های دولتی اگر از دولت منابعی دریافت می‌کنند، باید به میزان پیشرفت پروژه‌هایشان بودجه از دولت طلب کنند یا به میزان هزینه‌های جاریشان درخواست منابع کنند تا از سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار صورت گیرد.

بیشتربخوانید: چرا سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت؟

او می‌گوید: در صورتی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی خودشان درآمدزایی دارند، اصولا این درآمد‌ها را در فاز بعدی در نظام بانکی نباید سپرده‌گذاری کنند و با این منابع که در اختیارشان است در پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند و این منابع درآمدی خود را برای تامین مالی در پروژه‌های دیگر استفاده کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ادامه می‌دهد: این اقدام باعث افزایش شفافیت بیشتر دستگاه‌های دولتی می‌شود؛ ضمن آنکه فشار هم از دوش نظام بانکی برداشته می‌شود و عملا وزارتخانه‌ها هم منابع درآمدی خود را سرمایه‌گذاری خواهند کرد و نیازمند تامین مالی از سوی نهاد‌های مختلف نخواهند بود.

شقاقی با بیان اینکه با این اقدام اتلاف نظام بودجه‌ای در وزارتخانه‌ها کم می‌شود، می‌گوید: در این شرایط به صلاح و صرفه اقتصاد نبود که وزارتخانه‌ها منابع مالی خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند، با این ممنوعیت‌ها انضباط مالی در دستگاه‌های اجرایی تقویت خواهد شد که به نفع بودجه‌ریزی و اقتصاد خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا قانونگذار در بودجه برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها را از این قاعده مستثنی کرده، می‌گوید: این اقدامات به تدریج ادامه خواهد داشت و ضرورت دارد همه دستگاه‌ها آرام آرام از سپرده‌گذاری در نظام بانکی انصراف دهند و از منابع درآمدی خود برای زیرمجموعه‌های خودشان استفاده کنند تا شفافیت مالی ارتقاء پیدا کند. ضمن آنکه دستگاه‌هایی که از این تصمیم مستثنی شده‌اند به لحاظ اقتصادی اوضاع مناسبی ندارند مانند دانشگاه‌ها که فشار مالی سنگینی را متحمل می‌شوند و به همین دلیل مستثنی شده‌اند، اما در نهایت باید به سمتی بروند تا بتوانند از سپرده‌گذاری در بانک‌ها فاصله بگیرند.

این اقتصاددان می‌گوید: تنها با انضباط مالی می‌توان این اقدام را عملی کرد و منابع را وارد طرح‌ها و پروژه‌های مناسب کرد و اگر هم از این پس از سوی این دستگاه‌ها در بانک‌ها سپرده‌گذاری صورت گیرد نباید سودی به سپرده‌های این دستگاه‌ها تعلق گیرد یا این دستگاه‌ها سعی کنند هزینه و درآمد‌های خود را به نحوی مدیریت کنند تا مازادی برای دریافت سود در سیستم بانکی در اختیار نداشته باشند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سود بانکی دستگاه های دولتی سرمایه گذاری وزارتخانه ها سپرده گذاری نظام بانکی گذاری کنند بانک ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی عاشوری با اشاره به فعالیت 34 شعبه صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در 31 استان کشور اظهار کرد: علاوه بر شعب، در دفاتر کمیته امداد نیز یک نفر به عنوان عامل صندوق، خدمات تسهیلات، پرداخت و سایر خدمات را به مراجعان ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق تا 10 میلیون تومان هیچ‌گونه کارمزدی اخذ نمی‌شود، ادامه داد: برای تسهیلات بالای 10 میلیون تومان نیز 3 درصد، فقط یکبار به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. همچنین عدم دریافت جریمه کارمزد و تاخیر دیرکرد اقساط همچنان جاری است و ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

عاشوری با ارائه آمار میزان سپرده‌گذاران صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، اظهار کرد: در حال حاضر در مجموع حدود 10 میلیون نفر به عنوان سپرده‌گذار در این صندوق حساب دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یادآور شد: بزرگترین شبکه قرض‌الحسنه را در کشور داریم و علاوه بر اینکه خدمات را به صورت حضوری به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم خدمات الکترونیکی را توسعه دهیم و در سال جاری سه خدمت جدید به شعبه دیجیتال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اضافه می‌شود.

میزان مستمری مددجویان در سال 1403 اعلام شد

عاشوری گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، همه پیامک‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از طریق سرشماری  SQEVارسال می‌شود.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به ارائه عملکرد سال 1402 پرداخت و گفت: در حوزه دریافت تضامین، تسهیلگری صورت گرفت ئو سال گذشته درصد معوقات تسهیلات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد.

عاشوری ادامه داد: طبق بودجه سال 1402 باید 4500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردیم که با تلاش صورت گرفته، با افزایش منابع حدود هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و همین عامل باعث شد بتوانیم بیشتر از سقف تعهد در سال گذشته تهسلات پرداخت کنیم.

وی میزان کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته را حدود 5300 میلیارد تومان به تعداد 270 هزار فقره اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات با 3756 میلیارد تومان به تعداد 215 هزار و 806 فقره در سرفصل تسهیلات کارگشایی پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین 931 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و 591 میلیارد تومان تسهیلات مسکن شامل خرید، احداث و تعمیر مسکن پرداخت شد.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال گذشته کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر 20 هزار و 700 میلیارد تومان به تعداد دو میلیون و 250 هزار فقره است. همچنان بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه کارگشایی با 13 هزار و 338 میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و 806 هزار فقره است.

وی افزود: در این مدت 4590 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، 2400 میلیارد تومان تسهیلات مسکن و 372 میلیارد تومان تسهیلات فرهنگی پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه که رقم سپرده‌های مالی را در بانک مرکزی تأمین می‌کنند، جایزه سپرده قانونی پرداخت می‌کند که صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در سال 1402  از همین مرجع 5 میلیارد و 900 میلیون تومان دریافت نموده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از سال 96 تا 1402 بیش از 19 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت جایزه سپرده قانونی پرداخت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • تأکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان